ברכות באחרית הימים של השבטים, זהר פרשת ויחי.

זהר פרשת ויחי

עורך ומגיש: רבי דוד קורן.     קרן אור ללימודי הקבלה

...........

ברכות השבטים, באחרית הימים

מאמר:  ראובן בכורי אתה.

......מזל טלה......

תקכט) ראובן בכורי אתה. שואל: מה ראה יעקב להתחיל הברכות בראובן, ולא התחיל ביהודה,

שבנסיעת הדגלים נוסע הראשון לכל המחנות.

 והוא מלך.

 

והלוא לא בירך את ראובן, ונסתלקו ממנו הברכות,

עד שבא משה והתפלל עליו. ולפי זה מוטב היה

שיתחיל ביהודה,  והיה מתחיל בברכה.

 

תקל)  ומשיב: אבל ודאי בירך את ראובן, ועלה הברכה למקומו.

משל לאדם שהיה לו בן, כשהגיע זמנו להסתלק מן העולם,

בא אליו המלך, אמר, כל כספי יהיה ביד המלך שמור לבני.

כשראה המלך שהבן ראוי לקבלו נתן לו.

 

כך יעקב אמר, ראובן, בכורי אתה, אהוב ליבי ומעי אתה,

אבל הברכות שלך יהיו בידי המלך הקדוש,

עד שראה אותך ראוי להן.

משום שהלכת אחר כעסך המים וגו, ותרגומו, על פחז כמים,

 

 

תקלא) רבי אלעזר פתח ואמר (מיחזקאל ל"ז )

ויאמר אלי הנבא אל הרוח וגומר.

 

כמה אטומים הם בני אדם, שאינם יודעים ואינם משגיחים

בכבוד המלך, והרי התורה מכריז עליהם בכל יום,

ואין מי שייטה אוזנו אליה.

 

תקלב) סוד החכמה לומדים משני ציוויים, (קבלה והשפעה,)

 

האחד להעיר ממטה למעלה,


כמ"ש, הינבא אל הרוח.

 

כי אם אינם מתעוררים מקודם מלמטה,

אינם מתעוררים למעלה.

ובהתעוררות שלמטה, מתעורר למעלה.

 

וציווי השני הוא להעיר ממעלה למטה

כמ"ש, הינבא בן אדם ואמרת אל הרוח.

 

תקלג) כי אפילו למעלה, בהתעוררות של מטה, בהעלאת מ"ן,


מקבל העליון מעליון ממנו. אפילו במדרגות העליונות,

 אין התחתונה מקבלת מעליונה ממנה,

אלא רק ע"י התעוררות של מטה.

 

כגון מקרא זה , כה אמר ה', מארבע רוחות בואי הרוח,

  חסד       תפארת   גבורה   ומלכות.

                דרום        מזרח      צפון     מערב

 

הרוח בא ממערב, המלכות, בהתחברות של אלו האחרים,


דרום מזרח צפון, שהם חסד גבורה תפארת.

שהמלכות מעלה מ"ן אליהם, והם מתחברים בה.

הרי שגם בעליונים נוהג התעוררות של מטה, העלאת מ"ן.

 

תקלד) ומכאן מהמלכות יוצאים רוחות ונשמות לבני העולם

 להצטייר בהם, דהיינו. לקבל מהם צורת ג"ר.

ופְחי בהרוגים האלה,

כמ"ש, וייפח באפיו נשמת חיים.



 

בוא וראה: מלכות מקבלת מצד זה, ונותנת בצד אחר,

וע"כ כמ"ש, כל הנחלים הולכים אל הים והים איננו מלא.


איננו מלא, משום שמקבל ונותן, מכניס ומוציא.

...............

ביאור הדברים מבעל הסולם רבי אשלג.

 

כי אע"פ שהמלכות מקבלת מג' צדדים של ז"א,

מדרום צפון ומזרח ,



מ"מ בתחילה מקבלת מקו שמאל, צפון,


שאז יש לה ג"ר של חכמה.


אמנם בלי חסדים וע"כ קופאים אורותיה בתוכה

ואינה יכולה להאיר.

ואח"כ כשמקבלת מקו אמצעי, מזרח,

מתייחד צפון עם דרום, והאורות נפתחים, ומאירה לתחתונים.

אבל אז מתמעטת מג"ר של ג"ר מכוח קו אמצעי,

ונשארת בו"ק של ג"ר.

 

וזה אמרו. שהמקבת אור מצד זה, דהיינו. מצד צפון,

שהוא צד שמאל. ואז יש לה ג"ר. של ג' ראשונות

אבל נקפאת, ואינם מאירים, ואינם מאירים לתחתונים.

 

וכנותנת לתחתונים, היא נותנת מצד אחר. דהיינו. מצד מזרח.

שהוא קו אמצעי תפארת. המיחד את הצפון והדרום.

והחכמה ממממצפון מתלבשת בחסדים שבדרום,

ואז נותנת לתחתונים,

אבל כבר נטמעטה מג' הראשונות, של הג"ר מכוח קו אמצעי,

 

זה שנאמר כל הנחלים הולכים אל הים, והים איננו מלא, שכל הנחלים

של ז"א מאירים והולכים אל הים. שהיא הנקבה (המלכות)

והים איננו מלא. אלא חסר ג' ראשונות, כנ"ל.

 

משום שמקבלת מצד צפון, ונותנת מצד אחר, מצד מזרח.

אז הוא מתמעט מכחו מג' ראשונות, של ג' ראשונות. זה סובב על הנשמות,


שמכניס אותם מצד הצפון.(אש)   ואז הן נשרפות בתוכו,

ומוציאה אותן בסוד חדשים לבקרים רבה אמונתך,

.....................

 

תקלה) רבי אלעזר שואל את אביו רבי שמעון, ואמר:


כיוון שגלוי לפני הקב"ה, שבני אדם ימותו,

למה הוריד נשמות בעולם? ולמה צריך להן?

 

אמר לו, שאלה זו, שאלו כמה וכמה תלמדים לפני רבנים

 

הקב"ה נותן נשמות היורדות לעוה"ז, להודיע כבודו,


ולוקח אותן אח"כ, א"כ למה ירדו?

 

(בחירה חופשית:  והשתוקקות הרצון,)

תקלו) ומשיב : אלא סוד זה כך הוא. פתח ואמר רבי שמעון,

 

 משלי ה'. שתה מים מבורֶך ונוזלים מתוך בארֶך.

 

בור מקום שאינו נובע מעצמו. באר נובע מעצמו.

מים נובעים מעצמם, הנשמה שנשלמה בעולם הזה,

ועולה למ"ן למקום שנקשרה בו, למלכות,

אז היא שלמה מכל הצדדים, מלמטה ומלמעלה.

 

תקלז) כשהנשמה עולה למ"ן למלכות,


אז נתעורו  השתוקקות הנוקבא אל הזכר,


ואז נובעים מים במלכות ממטה למעלה. (מ"ן מעיין הנקבה.)

 

ומה שהייתה בור, נעשית באר מים נובעים.

ואז נמצא התחברות ייחוד השתוקקות ורצון,

 

כי בנשמות הצדיקים נשלמה המלכות,


 והתעורר חביבות ורצון למעלה,

וז"א והמלכות התחברו כאחד.

 

תקלח) ראובן בכורי אתה.  כך הוא ודאי,

טיפה ראשונה של יעקב, כי לא ראה קרי מימיו,

ורצונו במקום אחר היה, ברחל.

 

בוא וראה: ראובן וכל י"ב השבטים נתאחדו בשכינה,

וכשראה יעקב את השכינה עליו,

קרא לי"ב בניו שיתחברו בה.

 

תקלט) בוא וראה: מטה שלמה לא נמצאה מיום שנברא העולם.


כבשעה שרצה יעקב להסתלק מן העולם,

 

אברהם מימינו, יצחק משמאלו, יעקב היה שוכב ביניהם,

השכינה לפניו.  כיוון שראה יעקב כך, קרא את בניו,

והאחיז אותם סביב השכינה, וסידר אותם בסדר שלם.

 

תקמ) מאין לנו שסידר אותם סביב השכינה,

כי כתוב, היאספו, שפירושו. שיאספו למעלה מסביב השכינה.


ואז נמצא שם כל השלמות,

 וכמה מרכבות עליונות מסביב להם

 

פתחו ואמרו, לך ה' הגדולה והגבורה.


אז נאסף השמש, דהיינו. יעקב, ז"א, אל הלבנה, הנוקבא,


ונתקרב המזרח, ז"א, למערב, הנוקבא.

 

וזה שנאמר: , ויאסוף את רגליו אל המיטה,

שמורה על הזיווג. והאירה ממנו הלבנה, ונמצאה בשלמות.

 

ואז למדנו ודאי. יעקב לא מת, אלא הזדווג עם השכינה,

כיוון שראה יעקב  סדר שלם,

מה שלא נמצא כך לאדם אחר,

שמח ושיבח אל הקב"ה,

 ופתח ובירך את בניו. כל אחד ואחד כראוי לו.

........................

 

מאמר: מאשר שמֵנה לַחמו

......מזל דלי......

תקמא) רבי יוסי ורבי ייסא  היו הולכים בדרך,

אמר רבי ייסא הרי למדנו,

כל בניו של יעקב נתקנו בסדר שלם,

שנעשו מרכבה לסדר ספירות עליונות.

ונתברכו כל אחד ואחד כראוי לו.

מה נאמר במקרא הזה, שכתוב, מאשר שמֵנה לחמו.

 

אמר לו איני יודע, כי לא שמעתי מבוצינא קדישא.

והוא רבי שמעון. אלא אתה ואני נלך לבוצינא קדישה.

כשהגיעו לפני רבי שמעון. אמרו דבר, ושאלו השאלה הנ"ל

אמר להם ודאי הוא סוד החכמה.

 

תקמב) פתח ואמר רבי שמעון, אשר ישב לחוף ימים.

שואל למה  ישב לחוף הים,

ומשיב:  אלא מי שיושב בשפת הים, ביסוד המלכות, שנקרא ים,

משתמש במעדני עולם, דהיינו. מוחין הנמשכים מעדן.

 

וכאן, אשר, הוא פתח העליון של צדיק, שהוא יסוד,

כשמתברך להריק ברכות בעולם.

 

ופתח הזה נודע תמיד לברכות העולם, ונקרא אשר.

 

וזהו עמוד, מאלו שהעולם עומד עליהם.

..............

פירוש בעל הסולם רבי אשלג.

ד' בני השפחות הם ד' אחוריים שבד' ספירות חסד וגבורה נצח והוד

ונמצא אשר, האחוריים של הוד, שם נמצאים הדינים של מסך של חיריק,

שעליו יוצא קו אמצעי, המייחד זה בזה, ומחזיר האחוריים להיות פנימיות, בסוד הכתוב, וכל אחוריהם ביתה.

זה מה שנאמר אשר, הוא פתח העליון של צדיק, כי צדיק, יסוד וקו אמצעי, מקבל כוח המסך של חיריק מאחוריים של הוד, שהוא אשר.

וע"כ נחשב אשר לפתח עליון בשביל היסוד. כי לולא המסך של חיריק,

שמקבל מאשר, לא היה לו ברכות להשפיע לעולם. ואע"פ שהוא דינים, מכל מקום, העולם, שהוא הנוקבא, עומד עליו.

שזולתו לא היה יכול קו אמצעי לייחד הקווים זה בזה.

והעולם היה נחרב ויבש.

..............

 

 

תקמג) מקום שנקרא לחם עוני, שהיא הנוקבא

בעת שמקבלת מקו שמאל לבד, נתקן ממקום ההוא,

דהיינו. מאשר, שממנו נעשה המסך לקו אמצעי.

המיחד קו שמאל בקו ימין. כנ"ל זה שנאמר,

מאשר שמֵנה לַחמו,

 

שמה שהיה מקודם, לכן לחם עוני חזר עתה,

אחר שנתייחדו ב' הקווים זה בזה, להיות לחם פַנַג תענוג. משום שהריק ונתן בו ברכות,

 וסוף המקרא מוכיח, כמ"ש, והוא ייתן מעדני מלך.

 

מי מלך... זה כנסת ישראל, דהיינו: המלכות,

שממנה המלכות ניזון העולם, במעדני עולם,

והוא, אשר, ייתן למלך הזה, למלכות,

 

כל הברכות, כל שמחה, וכל טוב, הוא נותן לה למלכות,

וממנה יוצא לתחתונים.

.............


מאמר: פחז כמים אל תותר

......מזל טלה......

תקמד)  ראובן היה בכור יעקב. אמר רבי חייא,

לו היה ראוי הכל, מלכות בכורה וכהונה,

ונעבר ממנו הכל,  וניתן המלכות ליהודה,

הבכרה ליוסף, הכהונה ללוי.

 

זה שכתוב: , פחז כמים אל תותר, שלא תשאר בהם.

 

ומה שאמר יעקב, ראובן בכורי אתה,

כוחי וראשית אוני, יתר שְׂאת ויתר עָז,

כאן בירכו והזכירו לפני הקב"ה.



תקמה) דבר זה דומה לאהובו של המלך,

שיום אחד עבר בנו בשוק. אמר אל המלך, זהו בני, אהוב נפשי. שמע המלך, והבין שהוא ביקש על בנו, שיטיב עימו.

 

כך יעקב אמר, ראובן בכורי אתה, כוחי וראשית אוני.

הזכירו כאן למלך, שיטיב עימו.

 

תקמו) פחז כמים אל תותר. כאן אמר מה שיקרה לו,

שלא יישאר בארץ ויישרה מחוץ לארץ,

בעבר הירדן מזרחה.

 כנגד זה, ממונה אחד מצד המשכן, שהיא הנוקבא,

למעלה, ממונה תחת יד מיכאל, נדחה ג"כ לחוץ ממשכן.

..............

 

פירושו: כי יש ל י"ב שבטים י"ב שורשים במשכן העליון, הנוקבא. וכיוון שראובן נדחה מארץ ישראל, לעבר הירדן,

כן שורשו למעלה נדחה לחוץ ממשכן.

 

 

ויש אומרים, שממונה הנדחה ממשכן למעלה,

היה תחת יד גבריאל, ואע"פ שראובן חסד,

ומיכאל ראש המלאכים שמצד חסד,

וגבריאל ראש מצד השמאל, גבורה,

 

עכ"ז יש בראובן גם גבורה. ומביא ראיה משכתוב,

 ויהודה עוד רָד עִם אל, שירידה זו מורה,

שהוא צד הגבורה, ונקרא בית דין,

וסמוך לנחלתו בארץ הוא ראובן,

 

 כי נחלת יהודה נמשך עד הירדן ממערב,

 ונחלת ראובן נמשך עד הירדן ממזרח.

וסמיכות זו מורה, שיש גם בראובן גבורה.

 

ואע"פ שמלכות, גבורה תתאה, נלקח מראובן והיא של יהודה,

 מ"מ עוד לא נקי לגמרי מגבורה, שהרי ראובן

סמוך כנגדו היה נחלתו, ומורה שיש בו גבורה.


תקמז) אמר רבי שמעון:  , עתידים בני ראובן לערוך שתי מלחמות

בארץ. כתוב, כוחי, בגלות מצרים. וראשית אוני,

 

דהיינו: שהיו הראשונים מאחיהם למלחמה.

יתר שְׂאת, גלות אשור.

שמשם  גלו בני גד ובני ראובן ראשונים לכולם,

וסבלו הרבה רעות, והרבה עינויים סבלו, ולא שבו משם עד עתה.

תקמח) ויתר עָז. בזמן שמלך המשיח יתעורר בעולם,

הם יצאו ויערכו מלחמה בעולם וינצחו,

ויתגברו על העמים,

ובני העולם יפחדו מהם, ויתחלחלו לפניהם.


כמ"ש, פחז כמים אל תותר,  מהו הטעם דהיינו:  

שלא יישארו במלכות, אפילו בצד אחד בעולם,

משום :  כי עלית משכבֵי אביך,

שעתידים לבוא ולערוך מלחמה בתוך ארץ הקדושה.

משכבי אביך, ירושלים. שירצו לקחת אותה ממלך המשיח.


תקמט) בוא וראה: בארבע רוחות העולם נתפזרו בני ראובן בגלות, כנגד כל ישראל, שהוגלו ארבע פעמים בגלות

בארבע רוחות העולם.

 

כתוב, כוחי, גלות אחד.

וראשית אוני,  שתים.

יתר שאת, שלוש.

ויתר עז, ארבע.

כעין זה עתידים הם לערוך מלחמה בארבע רוחות העולם,

ולמשול במלחמתם על כולם.

וינצחו עמים רבים וימשלו עליהם.



תקנ) פחז כמים אל תותר. כאן נרמז על הרהור הראשון,


שהיה ליעקב בטיפה הראשונה, ברחל.

 

כי אילו היה הרהור של טיפה ההיא במקומה בלאה,

 

היה נשאר ראובן בכל, במלוכה ובכהונה ובבכורה.

 

אבל, פחז כמים אל תותר כי עלית משכבי אביך,

דהיינו: שעלית בהרהור אחר, אז חיללת.

 

תקנא) דבר אחר: פחז כמים אל תותר. כי כשבני ראובן

יערכו מלחמה בעולם, וינצחו עמים רבים,

לא יישארו, בני ראובן במלכות.

זה שאומר הכתוב: אל תותר,  מהו הטעם, כי עלית משכבי,

 

מפני שעתידים לערוך מלחמה בארץ הקדושה.


 

כי בדיוק כתוב, כי עלית משכבי אביך, שזה ירושלים.

שואל , הכתוב אומר משכבי,  משכב היה צריך לומר?

ומשיב: אלא אביך ישראל סבא, היינו. ז"א,

ע"כ אומר משכבֵי אביך ולא משכב,

 

משום שב' פעמים נחרב ירושלים,

ובשלישית תבנה בזמן מלך המשיח.

 

ועל כן אומר הכתוב: משכבֵי אביך

 וכאן נתגלה ברכה בכתוב, בכורי אתה,


כוחי וראשית אוני.


ומה שהיה, שנלקחה ממנו הברכה והמלכות והכהונה,

כמ"ש, פחז כמים אל תותר.

 

ומה שיהיה כשיבואו ישראל לארץ,

שלא יהיה לו חלק בארץ, אלא בעבר הירדן.

ומה שיהיה בזמן מלך המשיח במעשה ראובן,

שיעשה מלחמות בעמים רבים וגם בירושלים.

...........................

מאמר   שמעון ולוי אחים.

......שמעון מזל שור......

......לוי מזל שור.......

מאמר: יהודה אתה יוֹדוּךָ אחֶיך.

......מזל סרטן.......

מאמר: זבולון לחוף ימים ישכון.

........מזל בתולה........

מאמר: יששכר חמור גר"ם.

........מזל אריה........

מאמר: דן ידין עמו,

......מזל עקרב......

...................

 

תשג) מתחילה כתוב, דן ידין עמו,

ואח"כ כתוב, כאַחד שבטי ישראל. כאַחד,

פירושו, כייחודו של עולם, שדן ביחידות,

כמו ייחודו של עולם,

כמו שהיה בשמשון, שביחידות עשה דין בעולם,

ודן והרג ביחד, ולא הוצרך לעזרה.

 

תשד) רבי יצחק היינו. דן, נחש האורב על אורָחות ושבילים.

למעלה זהו נחש הקטן המאסף לכל המחנות,

שבסיום כל המדרגות של קדושה,

 ואורב על אורָחות ושבילים.

 

ואח"כ, צבאות ומחנות מחבלים יוצאים מכאן,

הם האורבים לבני אדם, להענישם על העבירות,

שמשליכים אותם לאחור אחר כתפיהם.

 

שאינם מרגישים בהם, ואומרים שלא חטאו.

הוא נחש הקדמוני למעלה,

 מטרם שנמתק ביין המשמח.

...............

פירוש רבי אשלג בעל הסולם.

יש ב' מיני דינים מב' הנקודות מנעולא ומפתחא.

שורש הדינים שבבינה מכונה מפתחא,

ושורש הדינים שבמלכות מכונה מנעולא.

ונמשכים מהם ב' נחשים,

 ממפתחא נחש הגדול,

ממנעולא נחש הקטן.

 

דן, חלק מהמלכות מי"ב קשרים שבה,

בסיומה, בירך השמאלית, הוד, ניתן בו כוח נחש קטן,

כדי להכניע את הסיטרא אחרא,

 

כמ"ש, הנושך עיקבי סוס וייפול רוכבו אחור.

 

ויש אורָחות ושבילים,

אשר הנמשכים ממפתחא, מכונים אורָחות.

והנמשכים ממנעולא מכונים שבילים.

 

דן, נחש האורב על אורָחות ושבילים,

שבהיותו מבחינת נחש קטן, יש לו כוח באורָחות, שממפתחא,

והן בשבילים, שממנעולא.

 

שגם למעלה בבינה יש נחש קטן,

שגם הוא אורב על אורָחים ושבילים,

משום שהמלכות עלתה לבינה,

והעלתה כוח הדינים שבה אל הבינה.

 

וע"כ יש גם שם נחש הקטן, הנמשך ממנעולא.

ויש נחש הקדמוני למעלה, בבינה,

מטרם שהבינה נמתקה ביין המשמח, מזמן קטנות הבינה,

שקיבלה מכוח עליית המלכות אליה.

 

אבל אח"כ, שקיבלה הגדלות, יין המשמח,

 הורידה ממנה אלו הדינים, ואין בה עוד נחש הקטן.

 

תשה)  בוא וראה, יהי דן נחש עלֵי דרך.

כמו שיש דרך למעלה בבינה, מפתחא,

כן יש דרך למטה במלכות, מנעולא,

 

ומתחלק הים, מכוח ב' דרכים, לכמה דרכים בכל צד,

שכל דרך כלול משניהם.

 

ויש אורַח אחד, ממפתחא לבד, ואין בו חלק ממנעולא,

הבא ומגדיל, במוחין דג"ר, את הים, המלכות.

 

כי המוחין דג"ר נמשכים רק ע"י המפתחא.

ומגַדל דגים רעים למיניהם,

כי הקליפות מתקרבות לינוק משם השפע וגדלות מזה.

כמו המים שלמטה מוציאים דגים טובים דגים רעים,

דגים ממין צפרדעים. כעין זה,

יוצאים בים העליון דגים רעים למיניהם.

 

תשו) וכאשר הקליפות משתמשים מהאורַח הזה שבים,

שיונקים משם שפע, הם נראים רוכבים על סוסיהם.

 

ולולא נחש שמאסף לכל המחנות, דן, נחש הקטן,

אורב בסוף האורָחות, ומפזר אותם לאחור,

היו מחריבים את העולם.

כמ"ש, הנושך עיקבי סוס וייפול רוכבו אחור.

המזיקים הרוכבים על סוסים.

 

מצד אלו הקליפות יוצאים מכשפים לעולם.

בבלעם כתוב, ולא הלך כפעם בפעם לקראת נחשים,

משום שהם עומדים ללחש בכשפי העולם.

 

תשז)   ראה מה כתוב: יהי דן נחש עלֵי דרך.

שואל מהו עלֵי דרך? ומשיב:

מי שנמשך אחרי הנחש, מכחיש פמליא של מעלה,

שגורם רזון בצבאות הקדושה שבעולמות העליונים.

 

כי אותו הדרך העליון היוצא מלמעלה, מפתחא היוצא מבינה,

כמ"ש, הנותן בים דרך,

מי שנמשך אחרי הנחש,

כאילו הולך על אותו דרך העליון להרזות אותו,

כלומר, למַעט השפע,

 

כי מדרך ההוא ניזונים עולמות עליונים.

והוא מקלקל את המזונות שלהם, וגורם רזון בהם.

כי הנמשך אחר הנחש, שממשיך שפע השמאל ממעלה למטה,

גורם להפסיק את זיווג העליון, שמשם ניזונים העולמות.

תשח) האם  תאמר דן במדרגה זו, כיוון שהוא בחינת קליפה רעה?

אלא כמ"ש, ואת להט החרב המתהפכת,

לשמור את דרך עץ החיים,

 

כן כאן כתוב, הנושך עיקבי סוס,

כדי לשמור את כל המחנות. כלומר,

 

מה שדן אחז ממדרגת הקליפה, הוא תיקון של הכיסא, הנוקבא, לשומרה מיניקת המזיקים הרוכבים על סוסים.

 הכיסא של שלמה המלך היה נחש אחד מתנדנד

בקשרי השרביט שלמעלה מן האריות שבכיסא.

 הרי שיש נחש בתיקון הכיסא.

..................

תשט) כתוב, ותחל רוח ה' לפעמו, בוא וראה.

 ותלד האישה בן ותקרא את שמו שמשון,

ותחל רוח ה' לפעמו במחנה דן.

שמשון, נזיר עולם היה, פָרוש מן העולם היה,

 

ונתגבר בו כוח חזק,

והוא היה נחש בעוה"ז כנגד העמים עכו"ם,

 

כי נחלת חלק הברכות של דן אביו, ירש.

כמ"ש, יהי דן נחש עלֵי דרך, שפיפון עלֵי אורַח.

 

תשי) רבי חייא נחש יודע מה הוא אבל שפיפון מהו.

אמר לו סוד של תיקון הכשפים הוא,

שהנחש הוא שפיפון,

שאע"פ שהם ב' מינים,

עושים אותם מלהטיהם כמו שהיו מין אחד.

 

כן אותו רשע בלעם, היה יודע הכל,

כמ"ש, וילך שפי, רומז על שפיפון,

 

ומקודם כתוב, ולא הלך כפעם בפעם לקראת נחשים.

הרי שפעם נשתמש בזה ופעם בזה,

פעם בנחש פעם בשפיפון. כי ידע לשמש בשניהם.

 

תשיא) שואל: הלוא דן, אין מדרגתו לשמש בנחש ושפיפון?

ודאי, אלא שנתמנה על מדרגה זו,

לשלוט עליה לצרכי הקדושה,

להיותו בחינה אחרונה. והוא לשבחו,

 

 כי יש ממוני המלך על זה, ויש ממונים על זה.

וכבוד הוא לכל הממונים, להיות ממוני המלך,

מבלי להתחשב על מה הוא ממונה.

 

שכיסא המלך מתתקן בכל הממונים יחד.

ותחת כל אלו הממונים מתחלקים דרכים ומדרגות,

הן לטוב והן לרע.

וכולם ביחד מתאחדים בתיקוני הכיסא, הנוקבא.

 

משום זה דן לצד צפון, בירך שמאל הנוקבא, הוד.

ובנקב של תהום הגדול,

הנמצא בסיום ירך שמאל, בינה של קליפה,

 

כמה גדודי מלאכי חבלה נמצאים שם,

שכולם שׂרים ממונים להרע לעולם.

 

תשיב) משום זה, התפלל יעקב ואמר, לישועתך קיוויתי ה'.

בכל השבטים אינו אומר, לישועתך, למה בזה כן?

 משום שראה לו תוקף עוצמת הנחש בהתעוררות הדין, להתגבר על הקדושה, לכן התפלל, לישועתך.

 

תשיג)  רבי יוסי ורבי חזקיה היו הולכים לראות את רבי שמעון.  אמר רבי חזקיה. זה שנו אומרים,

לעולם יסדר אדם שבחו של אדונו,

ואח"כ יתפלל תפילתו.

מי שליבו טרוד ורוצה להתפלל תפילתו, או שהוא בצרה,

 ואינו יכול לסדר שבחו של אדונו, מה הוא?

 

 

תשיד) אע"פ שאינו יכול לכוון את הלב והרצון,

למה יגרע סדר שבחו של ריבונו?

אלא יסדר שבחו של ריבונו, אע"פ שאינו יכול לכוון,

ואח"כ יתפלל תפילתו.

 

כמ"ש, תפילה לדוד שִמעה ה' צדק, הקשיבה רינתי האזינה תפילתי. שִמעה ה' צדק, , מתחילה,

משום שסידר שבח של ריבונו.

ואח"כ, הקשיבה רינתי האזינה תפילתי.

מי שיכול לסדר שבח של אדונו ואינו עושה,

עליו כתוב, גם כי תרבו תפילה אינני שומע.

...............

 

תשטו) תפילות נגד התמידים תיקנו.

תפילת שחרית נגד תמיד של שחר.

ומנחה נגד תמיד של בין הערביים.

בהתעוררות של מטה ע"י הקרבת הקרבן,

מתעורר ג"כ למעלה.

 

וכן גם בהתעוררות של מעלה אל העליון ממנו,

מתעורר העליון ממנו.

 

עד שההתעוררות מגיע למקום שצריכים שם

להדליק את הנר, והוא נדלק.

 

ונמצא שבהתעוררות העשן, העולה מקרבן שלמטה,

נדלק הנר למעלה, הנוקבא. וכשנר הזה נדלק,

כל נרות האחרים נדלקים, וכל העולמות מתברכים ממנו.

 

נמצא, שהתעוררות הקרבן הוא תיקון העולם,

וברכות העולמות כולם.

..................

פירוש רבי אשלג בעל הסולם.

 

כי התחתונים, שבעולם עשיה,

אינם יכולים להעלות מ"ן ישר לזו"ן דאצילות,

אלא רק למדרגה עליונה הסמוכה לה.

 

 ואותה מדרגה מעלה ג"כ לעליונה הסמוכה לה.

וכן עולה המ"ן ממדרגה למדרגה,

עד שהמ"ן מגיעים לזו"ן של אצילות.

 

ע"כ נאמר, שבהתעוררות של מטה,

ע"י הקרבן שהתחתונים מקריבים בעולם עשיה,

מתעורר ג"כ למעלה,

שמתעוררים המדרגות שבעולם היצירה,

להעלות המ"ן שקיבלו מעשיה אל עולם הבריאה.

 

ובהתעוררות של מעלה, של המדרגות של בריאה,

אל העליון ממנו, לעולם אצילות,

מתעורר העליון ממנו, עד שמגיע המ"ן אל הנוקבא,

ומעלה המ"ן לז"א.

והיא מאירה ממנו. להדליק את הנר,

 

פירושו לייחד הנוקבא, שנקראת נר, בז"א,

כדי שתקבל ממנו אור, שנבחן שנדלקת ממנו.

 

תשטז) ומפרש דבריו. איך נעשה זה? התחיל עשן הקרבן לעלות,

 אלו צורות הקדושות הממונים על עולם העשיה,

מתתקנות להתעורר להעלות מ"ן,

 

ומתעוררות למדרגות שמעליהן בעולם היצירה,

בתשוקה עליונה, כמ"ש, הכפירים שואגים לטרף.

 

ואלו שבעולם היצירה, מתעוררות למדרגות עליונות

שעליהן בעולם הבריאה, עד שמגיע ההתעוררות

למקום שצריכים להדליק את הנר,

 

כלומר, עד שרוצה המלך, ז"א,

להתחבר במטרוניתא, הנוקבא.

 

תשיז) ומפרש: מה הם מ"ן? (מעיין נוקבין אור חוזר.)

 

שבהשתוקקות שלמטה, עולים מים תחתונים, מ"ן,

לקבל מים עליונים, מ"ד,(מעיין זכרים אור ישיר.)

מהמדרגה שעליהם.

כי מים תחתונים, מ"ן, אינם נובעים,

זולת ע"י התעוררות השתוקקות של התחתונה.

 

 ואז ההשתוקקות של התחתונה והעליונה מתדבקות,

ונובעים מים תחתונים נגד מים עליונים היורדים,

ונגמר הזיווג, והעולמות מתברכים,

וכל הנרות דולקים,

והעליונים ותחתונים נמצאים בברכות.

 

פירוש רבי אשלג בעל הסולם.

 

כל מדרגה תחתונה נחשבת לנקבה

כלפי מדרגה העליונה ממנה.

כגון עשיה נחשבת לנקבה כלפי עולם היצירה,

והיצירה נחשבת לנקבה כלפי עולם הבריאה.

 

וכן מדרגה העליונה נחשבת לזכר כלפי התחתונה ממנה,

כגון יצירה נחשב כזכר לעולם עשיה,

וכן בריאה נחשבת לזכר לעולם היצירה.

כי זה הכלל, המשפיע הוא זכר,

והמקבל הוא נקבה.

וכיוון שאין מדרגה יכולה לקבל משהו ממדרגה

גבוהה ממנה יותר ממדרגה אחת,

ומקבלת רק מהמדרגה העליונה הסמוכה לה,

 

נמצא שכל מדרגה העליונה המשפיעה, הוא זכר,

וכל תחתונה המקבלת ממנה, היא נקבה.

וע"י ההשתוקקות,

שכל תחתונה משתוקקת לקבל שפע מעליונה ממנה,

 

היא מעלה אליה מ"ן, באופן,

שכל תחתונה מעלה מ"ן לעליונה ממנה, הסמוכה לה,

עד שמגיע לאין סוף.

ואז אין סוף. מוריד שפע, מ"ד,(מעיין זכרים אור ישיר.)

 

וכל מדרגה עליונה משפיעה השפע שקיבלה,

למדרגה תחתונה הסמוכה לה,

שכן משתלשלת המ"ד,(מעיין זכרים אור ישיר.) ממדרגה

למדרגה, עד התחתונים שבעולם העשיה.

................

 

תשיח) בוא וראה: הכהנים, קו ימין, והלויים, קו שמאל,

מתעוררים בהקרבת הקרבן,

כדי להתחבר הימין עם השמאל.

 

הכהנים והלויים, בעת הקרבת הקרבן,

זה מעורר השמאל, הלויים,

וזה מעורר הימין, הכהנים.

משום שהחיבור הזכר אל הנוקבא,

אינו אלא בשמאל וימין,

כמ"ש, שמאלו תחת לראשי וימינו תחבקני.

 

ואז, אחר החיבוק של ימין ושמאל,

מתחבר הזכר עם הנוקבא, והתשוקה נמצאת,

והעולמות מתברכים, והעליונים ותחתונים הם בשמחה.

 

פירוש רבי אשלג בעל הסולם.

הנוקבא אין לה מעצמה לא כלום,

והכל נותן לה ז"א.

 

ומתחילה משפיע לה מקו השמאל הארת חכמה,

ואח"כ משפיע לה מקו ימין אור החסדים.

וזה אינו נבחן לזיווג. . אלא מכונה חיבוק,

 

שמחבקה בשמאלו וימינו,

כי אע"פ שיש עתה ימין ושמאל לנוקבא,

כמו שיש לז"א, עם זה אינם שווים,

 

כי הימין ושמאל שבז"א עומדים בשליטת הימין,

והשמאל אינו מאיר בו,

והימין ושמאל של נוקבא עומדים בשליטת השמאל,

והימין אינו מאיר בה. זיווג הוא השוואת הצורה,

וע"כ אינו נבחן לזיווג. . אלא מכונה חיבוק.

 

ואחר שהנוקבא נשלמה בימין ושמאל,

הוא מתחבר עימה ע"י קו אמצעי,

הכולל לימין ולשמאל במידה שווה.

ואז נמצאים זו"ן שווים זה לזה,

במידתו של קו האמצעי, המאיר בשניהם יחד.

ואז נבחן לזיווג, שנמצאים בהשוואת הצורה.

 

באופן, שעיקר השפע הוא ההארות שבימין ובשמאל,

ולא יותר, אלא שאינם מקובלים אל הנוקבא,

זולת דרך קו אמצעי, הזיווג, בהשוואת הצורה.

 ואז מקבלת השפע מז"א לעולמות.

 

תשיט) וע"כ הכהנים והלויים מעוררים דבר למטה,

 את הקרבן, לעורר השתוקקות ואהבה למעלה.

 השתוקקות שמאל ואהבה ימין.

 

כי הכל תלוי בימין ושמאל.

כי קו האמצעי אינו אלא המייחד אותם.

 

נמצא, שהקרבן הוא יסוד העולם, תיקון העולם,

חדוות העליונים והתחתונים. והכל עולה באחד,

בקו אמצעי, המייחד את הימין ושמאל ומשלימם.

 

תשכ) עתה, התפילה במקום קרבן,

וצריך האדם לסדר תחילה שבחו של הקב"ה כראוי.

ואם אינו מסדר שבחו, תפילתו אינה תפילה.

סדר השלם של שבח הקב"ה הוא,

 

 

מי שיודע לייחד את השם הקדוש כראוי,

כלומר, להעלות מ"ן לייחוד זו"ן,

שבזה מתעוררים העליונים והתחתונים ומושכים

 ברכות לכל העולמות.

 

בהיות התפילה במקום קרבן,

ע"כ צריכים לסדר שבחו של הקב"ה תחילה,

להמשיך ב' ההארות מימין ושמאל מקודם, כמו בקרבן,

שהוא החיבוק. ואח"כ יתפלל התפילה,

שבה הזיווג הוא בקו האמצעי, המייחד את שניהם.

 

ואם אינו ממשיך מקודם הימין ושמאל,

אין תפילתו תפילה.

כי הזיווג אינו אלא הייחוד של ימין ושמאל,

וכיוון שעוד לא המשיך אותם אל הנוקבא,

לא יתכן שום זיווג, שאין שם מה לייחד.

 

תשכא) לא השרה הקב"ה את ישראל בגלות בין העמים,

אלא כדי שיתברכו שאר העמים בשביל ישראל,

כי הם מושכים ברכות ממעלה למטה בכל יום.

 

תשכג) רבי יוסי פתח ואמר.

יהי דן נחש עלֵי דרך. דן היה נחש בימיו

של ירבעם, כי נחש הוא עבודה זרה.

עלֵי דרך, שימָנעו מלעלות עליו לירושלים.

 

ודן זה היה נחש לישראל עלֵי דרך, למנוע עליית הרגל,

 לחוג חגיהם ולהקריב קרבנות ועולות ולעבוד שם.

 

תשכד) בוא וראה. בשעה שהגיעו הברכות ליד משה,

לברך את כל השבטים, ראה את דן, שהיה קשור בנחש,

חזר וקשר אותו באריה, חסד.

 

כמ"ש, ולדן אמר, דן גור אריה יזנק מן הבשן.

 

כדי שיהיה ההתחלה והסוף של ד' הדגלים קשורים:

 

ביהודה, שהוא מלך, כמ"ש, גור אריה יהודה,

התחלה של הדגלים,

ובסוף הדגלים, שהוא דן,

כמ"ש, דן גור אריה. כדי שיהיה ההתחלה והסוף

קשורים במקום אחד, באריה, חסד.

 

תשכה) לישועתך קיוויתי ה'. כמ"ש,

 והוא יחל להושיע את ישראל מיד פלישתים.

לישועה זו של שמשון אמר יעקב,

 

 לישועתך. למה נאמר קיוויתי,

הרי כבר היה יעקב נפטר מן העולם,

ולמה אמר שמחכה לאותה ישועה?

 

אלא, כמ"ש, והיה כאשר ירים משה את ידו,

וגבר ישראל. ישראל סתם, ז"א.

 

אף כאן, והוא יחל להושיע את ישראל. ישראל סתם, ז"א,

מידתו של יעקב. ונמצא,

שישועה זו של שמשון נגע ליעקב,

אע"פ שכבר היה נפטר מן העולם.

משום זה אמר, לישועתך קיוויתי ה'

.................

...............

 


השארת תגובה