זהר: פרשיות ויצא וישלח וישב. כל המאמרים. פירושים. וביאורים. סעיף פ"ה. מאמר: אמר רבי חייא לאליהו

זהר:  פרשת ויצא,

כל המאמרים  פירושים וביאורים על סודות הפרשה מזוהר

עורך ומגיש: רבי דוד קורן.   קרן אור ללימודי הקבלה

...................

מאמר: אמר רבי חייא לאליהו

......................

פה) רבי חייא ורבי חזקיה היו יושבים תחת האילנות

 של שדה אוֹנוֹ. נמנם רבי חייא וראה את אליהו,

 

 אמר רבי חייא לאליהו, מהוכחת הדרך של אדוני,

השדה מאיר, שהוא הנוקבא.

 

 משום שירושלים היא הנוקבא, היא דין, ועומדת על דין,

ונחרבת על הדין שבה.

וכבר ניתן רשות לסמאל  עליה ועל גיבורי העולם,

 

ובאתי להודיע לחכמים, אולי יאריכו השנים של ירושלים, שלא תחרב,

שהרי כל זמן שהתורה נמצאת בה, היא עומדת,

משום שהתורה היא עץ החיים. העומד עליה.

 

כל זמן שהתורה מתעוררת מלמטה,

שבני אדם עוסקים בה,

עץ החיים אינו מסתלק מירושלים של מעלה.

 

 פסקה התורה למטה, שבני אדם הפסיקו מלעסוק בה, עץ החיים , שהוא ז"א, מסתלק מהעולם, שהיא הנוקבא.

שהיא נקראת עולם, וכן נקראת ירושלים. כנודע.

 

שהכונה  ואין הכוונה לירושלים של מטה,

כי אלו החכמים כבר היו שנים רבות אחר חורבן ירושלים.

פו) וע"כ כל זמן שהחכמים שמחים בעסק התורה,

לא יוכל להם סמאל  

כי כתוב, הקול קול יעקב והידיים ידי עשיו.

 

זהו התורה העליונה, ז"א, הנקרא קול יעקב,

 בעוד שהקול ההוא אינו נפסק,

הדיבור שולט ומנצח.

וע"כ אין צריכים להפסיק מתורה.

...

והקיץ רבי חייא. והלכו ואמרו דבר זה

ששמעו מאליהו הנביא אל החכמים,

.....

פנימיות הדברים. רבי חייא הוא בחינת יסוד,

מלשון חי עולמים,

ורבי חזקיה הוא בחינת הגבורה  מלשון חזק י"ה.

דהיינו קו שמאל.

 

אילנות הם מדרגות, שדה הוא הנקבא.

אונו הם סוד הגבורה.

 

וזה סוד המאמר שאמרו, רבי חייא ורבי חזקיה,

דהיינו שרבי חייא שהוא היסוד,

נתדבק ברבי חזקיה, שהוא  קו שמאל סוד הגבורה,

 

היו יושבים תחת האילנות, שהם המדרגות,

של שדה אונו, דהיינו הנוקבא הנקראת כן,

 

בעת שדבוקה בקו שמאל, כלומר שהמשיכו

אז את קו שמאל בלי הימין, אל הנוקבא,

שהם סוד הגבורות, וע"כ נקראת אז שדה אונו.

 

ונודע ששמאל בלי הימין, הם סוד הדינים המביאים

להסתלקות המוחין ושינה,

זה מה שנאמר על רבי חייא  בעת שנמנם.

נסתלקו המויחן ממנו  וישן,

....

אליהו בגימטרים ב"ן שהוא שם הנוקבא,

יוד - ה"ה – ו"ו – ה"ה. = ב"ן = אליהו.

בעת שמאירה ב. ג' הקוים, שהם סוד

ג' אותיות. יה"ו. וזה סוד אל. שהוא שם הנוקבא.

ש ג' הקוים מאירים בה.

 

והוא הנושא למסך של חריק שעליו יוצא

קומת קו אמצעי, ז"א עץ החיים.

 

וכיון שנגלה לו בחלומו, הכירו בו, שבהוראתו וכוחו

 יזכה שוב אל המוחין שלו,על כן אמרו לו,

 שמהוראתו יזכה להאיר שוב את חקלא אונו הנ"ל.

ויטה אותו לרחמים, ותכף אמר לו,

...

פז)  אמר רבי ייסא: הכל יודעים זה, כלומר

דברי אליהו הם גלוים לכל החכמים,

 

שנוטה לשמאל מחריב את הנוקבא.

כי כתוב, אם ה' לא ישמור עיר, שָׁוְא שָׁקֵד שומר.

 

אלו שעוסקים בתורה, הדבקים בקו אמצעי,

הנקרא תורה, עומד עליהם העיר הקדושה, הנוקבא,

 

ואז הויה, שהוא עמוד האמצעי, שומר העיר,

 ולא על אנשים חזקים של העולם, הדבקים בשמאל.

וכתוב, אם הויה, קו אמצעי, לא ישמור עיר,

שָׁוְא שָׁקַד שומר, כי סופה להיחרב.

.....................

מאמר: וַיַרְא והנה באר בשדה

פח)  רבי יהודה פתח מתהלים קכ"ז) ואמר,

 מזמור לדוד, בְּבָרְחוֹ וגו'.

זה, העירו בו החברים, כלומר כבר דברו בו ובארוהו,

 

אבל קשה, מזמור לדוד, שפירושו, שאמר שירה

למה אמר שירה?.

אם משום שבנו קם עליו? ולא זר,

 

כי בנו מרחם כליו, וזר אינו אינו מרחם, זה אינו,

כי עוד היה צריך להיות לו קינה יותר גדולה,

 

כי אדם מתמרמר יותר על רעה מועטת מידי קרוביו,

שמתמרמר על רעה מרובה מידי אחרים,

 

ומשיב, אלא מזמור לדוד פירושו שאמר שירה

כי כן רצה דוד. שמקודם לכן חשב

שהקב"ה יענישו על חטאיו בעולם הבא.

 

וכיוון שראה שכאן בעולם הזה  רוצה להיפרע ממנו,

היה שמח ואמר שירה.

................

פט)  עוד מטעם, כי דוד ראה, שחשובים ממנו שהיו בעולם,


היו בורחים, וכולם לבדם.

יעקב ברח, שכתוב, ויברח יעקב שְׂדה ארם.

...

משה ברח, שכתוב, ויברח משה מפני פרעה.  

...

ודוד, כשברח, כל אלו שליטי הארץ,

וכל אלו גיבורי הארץ וראשי ישראל,

כולם היו בורחים עימו,

ומסבבים אותו מימינו ומשמאלו, לשמרו מכל הצדדים.

 כיוון שראה עצמו בשבח הזה, אמר שירה.

...............



צ)  ואמר רבי יהודה, כולם פגשו בבאר הזה, בשעת הבריחה

שהיא  הנוקבא.

ושואל, ודוד למה לא פגש בה בעת שברח,

ומשיב, אלא דוד היה נחשב אז כשונא לנגדה,

כי היא הייתה נפרעת ממנו אז,

בעד החטא של בת שבע, וע"כ לא פגש בה.

 

אבל יעקב ומשה הבאר קיבלה אותם בשמחה,

ורצתה להתקרב אֲליהם. ועל כן. כיון שראתה אותם הבאר,

..

עלו המים לנגדם, כאישה השמחה עם בעלה.

.............

צא  (ואם תאמר, הרי אליהו ברח ולא פגש בבאר, למה?.

ומשיב: כי אליהו הוא למטה מהבאר,

הוא המרכבה לנוקבא, הנקראת באר.

ולא למעלה מהבאר, כמו שהיו משה ויעקב.

..

כי בשביל זה היה אליהו מלאך ועושה שליחות הנוקבא.

..

ומשום שיעקב ומשה היו למעלה מהבאר,

שהם מרכבה לז"א, הבאר הייתה שמחה אֲליהם,

 

והמים עלו לקראתם לקבל אותם,

שזה סוד עליית מ"ן (מעיין נוקבין. אור חוזה)

לקראת מעיין זכרים,

 ,

כמו אישה השמחה לבעלה ומקבלת אותו.

...............

 

צב)  כתוב, וַיַרְא והנה באר בשדה. הוא סוד,

כי ראה את הבאר של מעלה, הנוקבא, זה כעין זה,

כלומר שהבאר של מטה הייתה מכוונת כנגד הבאר של מעלה. ..

וכתוב, והנה שלושה עדרי צאן רובצים עליה: .

.

משמע ש.ג' עדרי צאן הם בקביעות על פי באר.

 

ושואל: אם הם שלושה, למה כתוב אח"כ,

 ונאספו שמה כל העדרים, שמשמע שיש עוד עדרים?

 

ומשיב: אלא הם שלושה ולא יותר,

 דרום חסד   צפון גבורה, מזרח תפארת,

.

.דרום בימין, צפון בשמאל, מזרח קו אמצעי.מכריע ביניהם עומדים על באר,

.

מתאחדים בה וממלאים אותה. משקים אותה,

מה הטעם שמשקים אותה,

 משום  מן הבאר ההוא ישקו העדרים,

 

דהיינו נשמות התחתונים שבעולמות בריאה יצירה ועשיה,

, שכתוב, יַשקו כל חַיְתוֹ שָׂדָי.

 

ובזה מיושב מה שאומר הכתוב, ונאספו שמה כל העדרים,

כוונתו על כל הנשמות שבריאה יצירה ועשיה.

אבל המַשקים את הבאר רק שלושה, ג' הקווים, חסד גבורה תפארת..

.................

צג)  ונאספו שמה כל העדרים, כמו שאומר שלמה בקהלת א'), כל הנחלים הולכים אל הים.

הנחלים הם הנשמות, כן כל העדרים פירושו הם הנשמות.

 

וגללו את האבן מעל פי הבאר,  שפירושו,

שמעבירים מהבאר, את תוקף  הדין הקשה,

דהיינו  שהמים אינם יוצאים לחוץ.

 

וכאשר אלו הנחלים באים אל הים, שהיא סוד הנוקבא,

 מתחזק הדרום ימין חסד, והצפון גבורה,

 אינו יכול עוד להקפיא המים.כאותו הנהר,

שמימיו מרובים אינם נגדלים ונקפאים כנהר שמימיו מועטים,

......................

 

... פירוש בעל הסולם רבי אשלג ...

שהצפון, הם סוד קו שמאל בלי ימין,

שאז החכמה מחוסרת חסדים,

 וע"כ נקפאים האורות של הנוקבא, הנקראים ים.

ואין הארתה יוצאת לתחתונים,

אלא ביציאת קומת חסדים על מסך דחיריק, שהוא קו אמצעי,

 

אז מחמת ריבוי החסדים הוא מכריע כוח הימין על השמאל,

ונכללים זה בזה, והחכמה מתלבשת בחסדים של הדרום,

ואז נמס הקיפאון והשפע נוזל לתחתונים.

 

וכמו כדי להכריע בין ב' קווים שבבינה,

עולה ז"א למ"ן, ונעשה שם קו אמצעי, מכריע,

 

כן כדי להכריע בין ז"א לנוקבא, שהם ימין ושמאל,

 עולים נשמות הצדיקים, ונעשים קו מכריע ביניהם,

שמכריעים כוח הדרום, חסדים, על הצפון,

והקיפאון של הים נפתח ונמס.

 

וכמ"ש, כל הנחלים הולכים אל הים

.

כי הנשמות נקראות נחלים, והן הולכות אל הים ונפתח מקפאונו.

ונאספו שמה

כל העדרים, הנחלים, נשמות הצדיקים, ההולכים אל הים.

.

וכמ"ש, גללו את האבן מעל פי הבאר,

.

כי בעת שליטת הצפון על הנוקבא, המים נקפאים

 ואינם מושפעים לתחתונים,

ונבחן כמו שמונח אבן גדולה על פי הבאר.

 וע"כ אין לדלות מים ממנה.

 

 ונשמות הצדיקים, העולות למ"ן,

ויוצא קומת חסדים על המסך שלהן,

ומכריעים את הימין על השמאל, שע"י ריבוי החסדים

 שגרמו הנשמות, מתחזק הדרום על הצפון, ואינו נקפא עוד,


בדומה לנהר, שמימיו מרובים, שאינו נקפא משום זה.

 

.....................

צד)  וע"כ כאשר אלו הנחלים באים, מתחזק הדרום, קו ימין,

והמים נפתחים מקפאונם ונוזלים ומשקים את העדרים,

 

הנשמות, שכתוב יַשׁקוּ כל חַיְתוֹ שָׂדָי. ו

השיבו את האבן על פי הבאר למקומה,

..

משום שהעולם צריך אל הדינים של הנוקבא,

.

וע"כ צריכה להימצא בדין, להוכיח עימו את הרשעים.

 

ולפיכך מחזירים את האבן למקומו,

באופן שאין הנוקבא מאירה,

אלא בעת הזיווג שהנשמות עולות אליה למ"ן.

ואחר הזיווג חוזרת ונסתמת.

 

 

צה)  בוא וראה: יעקב, כשישב על הבאר,

 כיוון שראה שהמים עולים אליו, ידע שאשתו תזדמן לו שם.

 

 וכן במשה כשישב על הבאר,

כיוון שראה שהמים עולים אליו, ידע שאשתו תזדמן לו שם.

 

וכן היה, שאשתו נזדמנה שם ליעקב,

....

כמ"ש, עודנו מדבר עימם, ורחל באה עם הצאן,

...

 ויהי כאשר ראה. וכן היה במשה,

שכתוב, ויבואו הרועים ויגרשום,

ושם נזדמנה לו ציפורה אשתו.

 

כי הבאר גרמה להם את זה.

כי הבאר, שהיא הנוקבא העליונה.

וכמו שנפגשו בנוקבא עליונה, כן נפגשו עם הנוקבא שבעולם הזה.

צו)  בוא וראה: באר זו הכתוב  בפרשה זו שבע פעמים,

 רמז לשבע, דהיינו לנוקבא של ז"א, שביעי, וכוללת ז' ספירות.

 וכן היא נקראת באר שבע.

והזהר מפרש: באר זו נזכרת שבע פעמים בפרשה זו,

שכתוב. ויראה והנה באר בשדה,  כי מן הבאר,

הרי שבע, ובודאי כן הוא. כי כללות שבע מדרגות.

 

צז)  בוא וראה: במשה לא כתוב באר אלא פעם אחת.

..

שכתוב, ויֵשב בארץ מדיָן ויֵשב על הבאר.

משום שמשה נפרש מכל וכל מהבית שלמטה,

הנוקבא שמחזה ולמטה של ז"א, שהיא רחל,

 הנקראת שבע, והיה דבוק בעולם הנסתר,

הנוקבא שמחזה ולמעלה. ויעקב,


לא נפרש כלל מהנוקבא שמחזה ולמטה,

שהיא רחל, עולם הנגלה, הנקראת שבע.

וע"כ במשה כתוב, באר, פעם אחת,

שכתוב, אחת היא יונתי תמתי אחת היא לאימה.

כי עולם הנסתר נמשכת מאמא, והיא אחת לאמא.

 ומשום זה היה משה בעל הבית,

שהיה שורשו למעלה מן הנוקבא של מטה,

הנקראת בית. ונתעלה למעלה ממנה.

 וע"כ כתוב במשה, וישב על הבאר, למעלה מבאר.

וביעקב כתוב, וַיַרְא, והנה באר בשדה.

 ולא כתוב, וישב על הבאר.

....................

צח)  וַיַרְא והנה באר בשדה.

...

באר, היא המדרגה שנקראת אדון כל הארץ, דהיינו הנוקבא,

בעת שמקבלת חכמה, אשר אז בזכר מסתיימת,

 ונקראת בשם זכר, אדון. ומפרש: בשדה פירושו:

 חקל תפוחים קדושים, דהיינו הנוקבא שמחזה ולמטה.

 

שלושה עדרי צאן, פירושו ג' מדרגות עליונות, קדושות,

המתתקנים על אותה הבאר, נה"י, מושכים מים,

..

שפע, מלמעלה מז"א, וממלאים את הבאר.

................

 

צט)  משום שמקור הזה, שהוא יסוד העולם,

..כשהוא שורה בתוך באר, עושה שם פירות ונובע תמיד,

..

והבאר מתמלאת ממנו. כלומר, שהיסוד משפיע אל הבאר,

שהיא הנוקבא, ב' מיני שפע:

א') להולדות נשמות, שהם סוד פירות.

ב') ולזון את התחתונים.

 

כיוון שהבאר נתמלא עם השפע,

ודאי, מן הבאר יַשקו העדרים,

 כל המוני נשמות וצבאות הקדושים,

שכולם שותים מאותה הבאר, כל אחד כפי הראוי לו.

................

ק)  והאבן גדולה על פי הבאר.

..............

זוהי אבן שממנה נכשלים בני העולם,

אבן נֶגֶף וצור מכשול, שהוא הסיטרא אחרא,

העומדת תמיד על פי הבאר,

 

דהיינו על פי פקודתה, לתבוע דין של כל העולם,

שלא ירד מזון וטוב לעולם.

דהיינו  שבעֵת שהנוקבא מקבלת משמאל בלי ימין,

...

 אז היא מענישה ותובעת דין.


.................

 

קא)  ונאספו שמה כל העדרים.

..

שואל: ונאספו שמה העדרים לא כתוב, אלא שכתוב. מהו כל?

ומשיב, אלא כל העדרים היינו מחנות הקדושות למעלה,

שהם המלאכים, ומחנות הקדושות למטה, הצדיקים.

 

 אלו בשירות ותשבחות למעלה.

ואלו בתפילות ובקשות למטה. אלו ואלו ביחד,

 מיד וגללו את האבן מעל פי הבאר,

מגללים אותה ומעבירים אותה מן הקודש.

והבאר מסתלקת מן הדין, המכונה אבן.

 

קב)  על פי ציוויה של הבאר, משיבים האבן למקומה,

שתהיה מזומנת לפניה לתבוע דין על העולם,

כדי שיתנהג העולם בדין.

כי אין העולם יכול להתקיים אלא על דין,

שיהיה הכל באמת וצדקה.

.........

קג)  כיוון שנשלם יעקב, כי מצא את בת זוגו רחל,

.............לא היה צריך עזרה אחרת לאבן ההוא.

(עיין בזהר פרשת וירא. דף קי"ג סעיף שפ"ג סוד קיטרוג השטן.)

................

 

קד)  ויעקב בלבדו גלל את האבן ולא נצרך לעזרה מאחר.

אלא הוא בלבדו, כי יעקב היה בחיר האבות, דהיינו קו האמצעי,

 

וע"כ על ידי  המשכת החסדים על מסך של חיריק,

גלל האבן מעל פי הבאר, שהשמאל נכלל בימין.

 

וכיוון שהיה יכול אל עשיו בעולם הזה, היה יכול לו למעלה.

ובכל דבר צריכים מקודם פעולה למטה.

כיוון שיעקב עשה מקודם פעולה למטה, בעולם הזה

זכה גם כן לנצח את עשיו, למעלה,

 

 בגלילת האבן שעל פי הבאר,

שהוא הביטול של כוחו של עשיו למעלה, המקטרג על ישראל.

.................

קה)  שני עולמות ירש יעקב:

אחד. עולם הנגלה ועולם הנסתר,

ב' נקבות של ז"א, למעלה מחזה לאה,

ולמטה מחזה רחל. כי להיותו קו אמצעי,

...

 היה לו להכריע ביחוד עליון

וביחוד התחתון, כמו ז"א.


מלאה יצאו שישה שבטים,

חכמה בינה ודעת חסד גבורה תפארת  של כלים,

עולם הנסתר, שמחזה ולמעלה של ז"א.


מרחל יצאו ב' שבטים, עולם הנגלה,

 יונקת מנצח הוד יסוד של  ז"א,

 

הנוקבא של ז"א שמחזה ולמטה. שהם יסוד,

הכולל נצח והוד, והמלכות.

והם ב' כרובים. (מלאכים.) מטטרון.  וסנדלפון.

מטטרון נמשך מיניקה מיסוד של ז"א,

וסנדלפון נמשך ממה שיונקת ממלכות של ז"א.

שהם כנגד יוסף ובנימין, בני רחל אשת יעקב.

ויעקב היה נמצא בין שני העולמות הנגלה והנסתר

בצורת ייחוד עליון ויחוד תחתון הנוהג בז"א,

 

כמ"ש שמע ישראל, ובשכמל"ו.

ומשום זה כל דבריה של לאה היו במכוסה ובהעלם,

וכל דבריה של רחל היו בהתגלות.

....................

..........תוספתא. סתרי תורה..........

......................

קו)  רבי אלעזר אמר: כתוב, שִמעו אליי רודפי צדק.

הרודפים לתקן את הנוקבא, הנקראת צדק.

 

הם התובעים סוד האמונה, דהיינו התובעים דין

לתיקון הנוקבא, המכונה אמונה, שהוא סוד קו שמאל.

הם שנתדבקו בקשר האמונה, הקשר בקו ימין,

היודעים דרכיו של מלך העליון, שהוא סוד קו אמצעי.

 

תוספתא.(הזוהר) הזמין, לאותם שזכו לג' קוין,

 ורודפים לתקן הנוקבא,

 שהמה ישמעו כמ"ש, שמעו אליי.


קזבעת שעולים ב' הקווים, ויוצאים לקראת האחד,

שהוא קו אמצעי, הם מקבלים אותו בין שתי הזרועות,

ב' הקווים יורדים למטה, שניים הם ואחד ביניהם.

אלו שניים הם המושב של הנביאים, המקום שיונקים שמה.

 אחד ביניהם, שהוא מתחבר בכולם,

והוא לוקח וכולל את כולם.

.....................

..........ביאור הדברים..........

ביאור הדברים התוספתה שהוא הזוהר

בא לבאר בעיקר ב' דברים:

א. באר מה היא.

 ב. למה כתוב ג' עדרי צאן רובצים עליה,

 שהם נצח הוד ויסוד בלבד, ולא יותר.

.......


והנה נודע שמסבת הכרעת התפארת,

 אין השמאל יכול להאיר עוד ממעלה למטה,

כמו הימין, אלא ממטה למעלה בלבד.

 

 והתוספתה מדברת  כאן מיציאת ג' הקווים בשורשם, דהיינו בינה.


אשר קו הימין, הם הסוד  החכמה שבה,

וקו שמאל הם הסוד  הבינה שבה.

 ובעת ששני הקווים מאירים בדרך עליה,

...

בהארת החכמה, המאירה רק ממטה למעלה,

...

כשיוצאים לקראת קו האמצעי, שממעט הארת השמאל

לבחינת ממטה למעלה, שהוא  ו"ק, נבחן אז,

 

אשר שב' הקווים מקבלים הכרעת קו האמצעי.

בהיותם ב' זרועות חסד וגבורה, שירדו מחכמה ובינה

ונעשו לחסד וגבורה, מג"ר לו"ק,

..

כי אינם יכולים יותר להאיר ממעלה למטה.

...

ועוד נבחן, שאלו שני הקווים שנעשו לחסד וגבורה,

ירדו עוד למטה, שנעשו לנצח והוד, שלמטה מטבור.


......

 

הוא מטעם תיקון ההתהפכות עליונים למטה,

 שנעשה בהארת השמאל, שהעלה גזרת דין למעלה,

 שהוא נצח והוד ויסוד,

 ואחריה חסד וגבורה ותפארת,

ולבסוף הג"ר, למטה מכולם.

 

ומטעם זה שוב ירדו ב' הקווים ירידה שנייה,

 שנעשו לנצח והודשל מטה מטבור, ששם נמצאת גזר הדין.

 

ולפי שחסד וגבורה ותפארת, ירדו לנצח והוד,

 ירד גם קו אמצעי עימהם, והתפארת נעשה ליסוד.

 ושנאמר, שניים הם ואחד ביניהם,

שגם האחד, קו אמצעי, ירד עימהם.

וכדי שלא נטעה, ונדע שכוונתו לנצח והוד , מציין אותם,

ואומר, ששניים אלו שאומר, הם מושב הנביאים,

המקום שיונקים משם נצח והוד . וע"כ ירד גם קו אמצעי ביניהם,

 

משום שהוא מתחבר בכולם, והוא לוקח וכולל את כולם,

כי שני הקווים אינם יכולים להאיר זולת חיבורו עימהם,

 

והוא כולל הארת שניהם.

ולפיכך הכרח הוא שירד גם קו אמצעי עימהם, היסוד.

כשג' הקווים מאירים בשליטת קו השמאל,

במוחין של חכמה, מאירים רק בנצח והוד שבהם.

כי חכמה בינה ודעת  ירדו לחסד וגבורה ותפארת

ושניהם לנצח והוד .

 

 אבל בעת שג' הקווים מאירים בשליטת קו הימין,

במוחין של חסדים, הכלולים מהארת חכמה,

מאירים אז כל הט' ספירות שבהם,

 

 כי החכמה בינה ודעת  שבהם לא ירדו

 לחסד וגבורה ותפארת לבחינת ו"ק,

 אלא שמאירים ממעלה למטה כדרכם.


וחסד וגבורה ותפארת לא ירדו לנצח והוד ,

 כי תיקון ההתהפכות לא נעשה אלא בקו שמאל.

.....................

קח)  באר הקדושה הוא סוד, הנוקבא,

בעת שמאירה בסוד חכמה, שבג' קווים, עומדת תחתיהם.

דהיינו, תחת. נצח והוד ויסוד, הנ"ל.

.. שחכמה בינה ודעת...וחסד  גבורה ותפארת.

.. ירדו ונכללו בהם.

ההוא, נקראת אז, שדה של תפוחים הקדושים.

..

 כמ"ש, מן הבאר ההוא יַשקו העדרים,

 

שהם כל המרכבות של המלאכים,

וכל המלאכים בעלי הכנפיים.

שלושה רובצים על באר, נה"י. ולא יותר,

 כי כל הט' ספירות נכללות בג' הללו. ובאר הזו מתמלאת מהם.

 

וכתוב, כי מן הבאר ההוא ישקו העדרים.

והיא נקראת בשם אדנ"י,

 כמ"ש, אדנ"י אלקים אתה החילותָ.

 וכתוב, והאר פניך על מקדשך הַשָׂמֵם למען אדנ"י.

 והיא נקראת אדון כל הארץ.


וזה שכתוב: הנה ארון הברית אדון כל הארץ.

...............

מאמר.ד': ויצא יעקב מבאר שבע.

קט) רבי אבא פתח ואמר,

אשרי שומרי משפט עושה צדקה בכל עת.

אשרי שומרי משפט, אשרי הם ישראל,

 

שהקב"ה נתן להם תורת אמת, לעסוק בה יום ולילה,

 

כי כל מי שעוסק בתורה, יש לו חירות מכל דבר,

חירות מהמוות, שאינו יכול לשלוט עליו.

 

כי כל מי שעוסק בתורה ונתאחז בה, נתאחז בעץ החיים.

ואם מרפה את עצמו מבעץ החיים,

הרי עץ המוות שורה עליו ומתאחז בו.

 

 כמ"ש, הִתְרַפִיתָ ביום צרה צר כוח"כָה.  הִתְרַפִיתָ,

 

 פירושו, אם הרפה ידיו מתורה.

...................


קי) ביום צרה צר כוח"כָה. שואל: מהו צר כוח"כָה,

ומשיב: צר כוח . כָה. כי המתרפה מתורה

אז צר כוח השכינה, הנקראת כוח. ואינה מגינה עליו.


כי השכינה תמיד בימין, ומשמרת את האדם תמיד,

כשהולך בדרכי התורה. ואז היא דוחה את הרע לחוץ,

שלא יתקרב אל האדם, ולא יוכל לקטרג עליו.

 

 וכשהאדם נוטה מדרכי התורה, ומתרפה ממנה,

אז צר כוח - כָה, שהיא השכינה,

 

משום שאותו הרע, שמאל, שולט על האדם, ודוחה את כה,

שהיא השכינה, לחוץ, עד שנעשה צר לו המקום במצור ובמצוק.

..................

קיא) פירוש אחר. כשהאדם אוחז בדרכי התורה,

הוא אהוב למעלה ואהוב למטה,

כמו שאתה אומר: ו השם' אהובו.

שהוא אהובו של הקב"ה, ואוהב אותו.

 

וכאשר האדם נוטה מדרכי התורה,

אז צר כוח - כָה, שהיא השכינה, שנעשתה צר ואויב שלו,

והוא נעשה שונא שלה. ורע ההוא, שהוא יצר הרע, שולט עליו,

 עד שהוא מקטרג עליו בעולם הזה. ובעולם הבא,.

..................

..................

קיב)  בוא וראה: רע הזה, שהוא יצר הרע,

 

שולט על העולם בהרבה אופנים,

 

והרבה ממשלה יש לו בעולם,

והוא נחש העריץ, שחטא בו אדם הראשון,

ובני העולם נכשלים בו,

וממשיכים אותו עליהם - עד שמוציא נשמתם מהם.

 

קיג) בוא וראה: כאשר הוא היצר הרע שולט.

שולט על הגוף, וכיוון ששולט על הגוף,

 יוצאת ממנו הנשמה,

 

כי מכיוון שהגוף נטמא הנשמה עולה ממנו.

 ואינו שולט, להוציא נשמתו של אדם, עד שמקבל רשות.

 

והרבה הם הבאים מצד היצא הרע ושולטים בעולם.

 

וכל המעשים שנעשו בעולם הם שולטים בהם,

 

שע"י פיתויים נעשו, ויש לו ממונים ומשרתים,

כולם משרתים במעשי העולם.

כלומר, שמפתים בני אדם לעשות מעשים רעים.

...............

...............

קיד) ועל כן הוא קֵץ של השמאל, ובארוהו,

 

שיש קֵץ לימין  ויש קץ לשמאל,

 

וזה הקץ השמאל, הוא קץ כל בשר,

 

 ואינו נקרא קץ כל רוח.

וסוד הדבר הוא  שיש ב' קיצים:

 

 

קץ על בשר, הממונה על הגוף. חיצון, טמא,

.

וקץ על רוח, הממונה על רוח האדם, משום זה פנימי, קדוש.

...................

קטו) בוא וראה: בצד ימין, שהוא הדרום, בו הוא

 סוד העליון הקדוש של האמונה, סוד עולם הזכר, ז"א,

 

וסוד עולם הנקבה, הנוקבא של ז"א.

וכל קודש הקודשים , וכל סודות האמונה, שהיא הנוקבא.

מכאן הם יוצאים.

וכל החיים, וכל החירות,

וכל הטוב, וכל האורות מכאן הם.

וכל הברכות, וטלי נדבה,

 

וכל האהבה שבאהבות, הכל מצד הזה, ימין, דרום.

קטז) מצד צפון מתפשטות המדרגות עד שמגיע למטה,

בכל העולמות. בריאה יצירה ועשיה.

 

שפסולת הזהב מגיעה למטה, לבריאה יצירה ועשיה.

בצד הטמא, טינופת הטמאה, אוחזת לזה  של מעלה,

 

שהוא הזכר, ואוחזת לזה  שלמטה, שהיא  הנקבה,

 

וכאן מזדווגים זכר ונקבה יחד. והם רוכב על נחש,

 

ונחש זכר ונוקבא. וזה עזאזל, הכולל זכר ונוקבא של טומאה.

( עיין בהמשך פרשת וירא סעיף שכ"ט על סוד פסולת הזהב.)

........................