זהר פרשת וארא, כל המאמרים וביאורים ופירושים מסעיף ס"ו. עד קצט.

זהר פרשת וארא.

עורך ומגיש: רבי דוד קורן,    .....   קרן אור ללימודי הקבלה.

מאמרקול  ודיבור...ה"תשפ"ב..

................

סו) שואל מהו ואני ערל שפתיים.

הרי בתחילה כתוב, לא איש דברים אנוכי, כי כבד פה.

 

והקב"ה השיב לו, מי שם פה לאדם.

והוא אמר, ואנוכי אהיה עִם פיך.

 

 הכי יעלה בדעתך שלא היה כן? שאומר ואני ערל שפתיים?

ואם כן, היכן הוא הדבר שהבטיח לו הקב"ה מקודם,

דהיינו הבטחה ואנוכי אהיה עם פיך?

 

 

סז) ומשיב: אלא הוא סוד, משה הוא קול, ז"א.

הדיבור הוא המילה שלו, המלכות, הייתה בגלות.

 ע"כ היה משה ערל פה לפרש דברים.

ומשום זה אמר, ואיך ישמעֵני פרעה,

בעוד שהמילה שלי, המלכות בגלות,

ואין לי מילה, ואני קול בחוסר מילה, שהיא בגלות.

 

ע"כ, במקום המלכות, שיתף הקב"ה את אהרון עימו,

שהוא שושבין של המטרוניתא.

 

 

סח) בוא וראה, כל זמן שהדיבור, המלכות, בגלות,

 נסתלק ממנו הקול, ז"א, והמילה הייתה ערלה בלי קול.

 

כשבא משה, בא הקול, כי היה מרכבה לז"א, שנקרא קול.

 

ומשה היה קול בלא מילה, משום שהמילה הייתה בגלות.

 

וכל זמן שהדיבור הייתה בגלות,

הלך משה אל הר סיני וניתנה התורה.

 בעת ההוא, נתחבר הקול עם הדיבור, ז"א עם המלכות.

 

ואז דיבר דבר. כמ"ש, וידבר אלקים את כל הדברים.

בבחינת קול בלא דיבור. וכך הלך עד שקֵרבוּ הָאֵלֶּה.

ואז נמצא משה שלם בדיבור כראוי,

כי קול ודיבור היו ביחד בשלמות.

 

 

סט) ועל זה התלונן משה על שהמילה חסרה ממנו.

 

חוץ מזמן שהמלכות דיברה לרגוז עליו,

 

שכתוב, ומאז באתי אל פרעה לדבר בשמך הרע לעם הזה. מיד, וידבר אלקים אל משה,

שהמלכות, מילה, שנקראת אלקים, דיברה אליו קשות.

 

כי דיבור יורה לשון קשה, שרגזה עליו,

 על מה שאמר, ומאז באתי אל פרעה.

 

 הרי שהמלכות התחילה לדבר עימו,

אע"פ שהייתה בגלות. והוא מטעם,

שהדיבור היה להראות רוגז.

כי הדיבור התחיל לדבר והפסיק, והקול, ז"א, השלימו.

 

 

ומסיים הכתוב, ויאמר אליו אני ה', אשר ה' הוא ז"א.

 משום שהדיבור היה בגלות ועוד לא הגיע זמנו לדבר.

ע"כ דיבר עימו ז"א.

 

 

ע) משום זה משה לא היה שלם מתחילה,

שיהיה לו מילה, שהיא המלכות,

 

שהוא קול הצריך למילה. והוא בא בשביל הדיבור,

להוציאו מן הגלות. כיוון שיצא מן הגלות

 

והתחברו הקול והדיבור ביחד בהר סיני,

נשלם משה ונרפא מן ערל שפתיים שלו,

 ואז נמצא קול ודיבור יחד בשלמות.

 

 

עא) בוא וראה, כל הימים שהיה משה במצרים,

שרצה להוציא את המילה מן הגלות,

לא דיבר המילה, שהיא הדיבור.

כיוון שיצא מן הגלות, והתחבר קול ודיבור,

 

מילה ההיא שהיא דיבור, המלכות,

הנהיג וניהל את ישראל.

 

אבל לא דיבר עד שקרבו ישראל אל הר סיני,

 ופתח בתורה. שכך ראוי להיות.

 

ואם תאמר, הרי כתוב, כי אמר אלקים, פן יינחם העם.

והשם אלקים יורה על מלכות.

הרי שדיבר קודם מתן תורה.

ומשיב, כי אמר, אינו דיבור בפה,

אלא רצון הלב בדממה, הנקרא אמירה,

כמו ויאמר המן בליבו.

עב) וידבר אלקים.וגו', רבי יהודה פתח משיר השירים ה'

 

קמתי אני לפתוח לדודי ודודי חמק עבר וגו'.

 

קמתי אני לפתוח לדודי, זהו הקול, ז"א,

שהוא דודה של המלכות.

 

בוא וראה, כנסת ישראל, המלכות, כשהיא בגלות, הסתלק הקול ממנה, המילה השתככה ממנה,

כמ"ש, נאלמתי דומיה.

 

ואם נתעוררה לדבָר, כתוב, ודודי חמק עבר,

 כי הקול הסתלק ממנה, ונפסקה המילה.

 

 ועל זה, וידבר אלקים אל משה, שהתחילה לדבר,

 ופסקה ושתקה. ואח"כ השלים הקול, ז"א, ואמר,

 ויאמר אליו, אני הויה.

 

 

עג) וארא אל אברהם אל יצחק ואל יעקב באל שדי. ואל יעקב

כתוב תוספת ו', להורות שהוא בחיר שבאבות.

 

כי הו' מורה על תפארת, קו אמצעי של ז"א,

 

ששלמותם אברהם ויצחק תלויה בקו אמצעי, יעקב.

 

 כמ"ש אלקי אברהם אלקי יצחק ואלקי יעקב,

 

שביעקב נאמר תוספת ו'.

אמר רבי יוסי אם כן, הרי כתוב,

 

אני ה' אלקי אברהם אביך ואלקי יצחק.

הרי שכתוב ביצחק תוספת ו'?

 

 

עד) אמר לו יפה הוא, ואינו קושיה, משום שיעקב היה חי,

 והכתוב הכליל את יעקב ביצחק, שנחשכו עיניו והיה כמת.

 

שהרי בעוד שהאדם חי בעולם הזה, אין השם הקדוש נזכר עליו, וע"כ הכליל אותו ביצחק. וע"כ נכתב תוספת הו' ביצחק.

עתה שמת יעקב, בא הדבר למקומו. כמ"ש ואל יעקב.

 

 

עה) באל שדי. פירושו, שנראיתי להם מתוך

 

מראה שאינה מאירה. מלכות, הנקראת אל שדי.

ולא נראיתי מתוך המראה המאירה, ז"א, הנקרא הויה.

 

ואם תאמר שהאבות השתמשו בנוקבא בלבדה, דהיינו המלכות.

לא יותר,

בוא וראה, שלא נפרדו ז"א מנוקבא כלפי האבות לעולם.

 

כמ"ש וגם הקימותי את בריתי איתם,

כי הברית, יסוד של ז"א, התחבר עם המלכות.

 

עו) מן הקב"ה יש לאדם ללמוד,

שלא יפריד בין ז"א לנוקבא,

שכתוב, באל שדי, שהיא הנוקבא.

וכתוב, וגם הקימותי את בריתי איתם, שהוא יסוד של ז"א, שהתחבר עימה.

ולמדנו, מי שזכה לברית, ליסוד דז"א,

 זכה בארץ, שהיא הנוקבא.

מטעם היותם מחוברים זה בזה.

.......................

מאמר: גורו לכם מפני חֶרֶב

................

עז) רבי חייא ורבי יוסי יום אחד היו נמצאים לפני רבי שמעון,

פתח רבי שמעון ואמר, (מאיוב י"ט)

 

גורו לכם מפני חֶרֶב כי חֵמה עוונות חָרֶב למען תדעון שדון.

 

שואל, גורו לכם מפני חֶרֶב מהו חֶרֶב,   ומשיב,

זהו חרב נוקמת נקם ברית. כי חרב הזו שהיא המלכות,

עומדת להסתכל על מי שמשקר בברית, שהוא יסוד,

 

שכל מי שמשקר בברית, שפוגם אותו בעֲריות או

בשכבת זרע לבטלה, חרב נוקמת ממנו נקמה.

 

עח) שכתוב, כי חֵמה עוונות חָרב. משום שכל המשקר בברית, מרחיק תאוות המלכות לקבל שפע מז"א,

 

ואינו נוטל שפע מי שנוטל, שהוא היסוד,

ואינו נותן למקומו, שהוא המלכות,

 

משום שלא נתעורר אליו מקומו, שהיא המלכות.

 

 כי מסיבת פגם הברית לוקחה ממנה התאווה לקבל שפע.

 

וכל מי ששומר ברית, גורם לעורר ברית למקומו, למלכות, ומתברכים העליונים והתחתונים.

 

 

עט) מי מעורר ברית הזה למקומו. דהיינו כשנמצאים צדיקים בעולם,  שכתוב, וגם הקימותי את בריתי איתם, לתת להם את ארץ כנען,

את ארץ מגוריהם. מהו  מגוריהם,

כמ"ש, גורו לכם מפני חרב, דהיינו המלכות.

משום שהוא מקום המטיל מגור בעולם.

שעל כן נאמר עליה  גורו לכם מפני חרב

 

הרי שהאבות עוררו את הברית למקומו, שהוא המלכות,

שעליה נאמר, לתת להם את ארץ מגוריה כמבואר.

 

 

פ) אשר גרו בה, פירושו, שמיום שנתקרבו אל הקב"ה,

פחדו בה פחד,

 

מפני ה' ויראה עילאה הייתה בה, לשמור מצוותיו.

 

כי המלכות היא מידת היראה,

ואם בשמירת הברית לא יטיל האדם מורא על ראשו,

 

לא יירא עוד מפני הקב"ה לעולם בשאר המצוות.

 

 

פא) בוא וראה, בהתעוררות של מטה,

כשהתעוררו ישראל אל הקב"ה וצעקו לפניו,

 כתוב, וַאזכור את בריתי,

ואז התעורר החשק לקשור את הכל בקשר אחד.

 

כי כיוון שהברית, יסוד של ז"א, התעורר,

הנה התעורר קשר כל הספירות של ז"א.

 

ואזכור את בריתי, פירושו, לחבר אותו במקומו במלכות.

 

וע"כ כתוב, לכן אמור לבני ישראל אני הויה.

שכל הספירות התחברו בקשר אחד לגאול את ישראל ממצרים.

 

 

פב) וידבר ה' אל משה ואל אהרון.

רבי יוסי אמר,ע"כ נאמר,

 

ויצוום אל בני ישראל, שציווה לנהל אותם בנחת כראוי.

 

ואל פרעה, פירושו, לנהוג בו כבוד.

................

 

 

 

 

 

מאמר:  אלה ראשי אבותם

................

פג) אמר רבי ייסא, למה הסמיך הכתוב כאן,

אלה ראשי בית אבותם.

ומשיב, אמר הקב"ה, דברו לבני ישראל בנחת,

 

 כי אע"פ שהם נמצאים בעבודה קשה,

 מלכים בני מלכים הם.

 

משום זה כתוב, אלה ראשי בית אבותם.

שאמר לו  אלו שאתה רואה,

אלה ראשי בית אבותם.

................

 

 

פד) אמר רבי חייא, ע"כ הסמיך אלה ראשי בית אבותם,

ללמד, שכולם לא שיקרו בחוקיהם,

ולא התערבו בעם אחר,

אלו הם שעמדו במקומם הקדוש,

 

ולא שיקרו להתערב במצרים.

 

ע"כ אמר רבי חייא הסמיך אלה ראשי בית אבותם,

כדי להביא מוצאם של משה ואהרון,

 

שהם הראויים להוציא את ישראל, ולדבר אל פרעה,

ולייסר אותו בַּמַּטֶּה,

 

כי בכל ראשי ישראל לא היה נמצא כמוהם.

.................

 

פה) בוא וראה כתוב, ואלעזר בן אהרון לקח לו מבנות פוטיאל

 לו לאישה. ותלד לו את פינחס. אלה ראשי אבות הלויים.

 

שואל, למה אמר, אלה ראשי אבות, לשון רבים,

והרי פנחס בלבדו היה, 

 

ומשיב, אלה משום שפנחס קִיֵים כמה אלפים ורבבות מישראל, והוא קיים כמה ראשי אבות,

 

בעת שהרג את זמרי ואת כזבי, וַתֵעצַר המגפה מעל ישראל.

 

על כן, כתוב בו, אֵלֶּה, לשון רבים.

 

 

פו) עוד, ותלד לו את פינחס אלה ראשי. אלה ראשי, לשון רבים,

 כי האבדה של ראשי הלויים נמצאה בו.

 

 ומה שהם החסירו ונשרפו, השלים הוא.

והרוויח הכהונה שלהם, וצורת שניהם שָרתה בו בפינחס.

 

 האבדה של ראשי הלויים נמצאה בו.

הם נדב ואביהוא. הם הפרידו אות הברית, המלכות, ממקומו,

 

מחמת שהקריבו אש זרה. והוא בא וחיבר אותם.

 

משום זה ניתנו לו הירושה והרוח של שניהם.

ע"כ כתוב בו, אלה ראשי, לשון רבים.

 

 

פז) ואם תאמר, למה נזכר כאן פינחס, הלא בוא הכתוב,

אלא להביא  מוצאם של משה ואהרון בלבד?

 

ומשיב, אלא ראה הקב"ה את אהרון, בשעה שאמר,

ואזכור את בריתי,

ששני בניו של אהרון עתידים לפגום לברית הזה,

 

ועתה ששולח אותו למצרים, להוציא את ישראל,

 רצה להעביר את אהרון, שלא יתן לו ללכת בשליחות הזה.

 

אלא כיוון שראה הקב"ה את פינחס שעומד ומקיים

את ברית הזה במקומו, ותיקן הפגם של נדב ואביהו,

 

מיד אומר הכתוב, הוא אהרון ומשה,

אמר הקב"ה, עתה הוא אהרון, הוא אהרון שמתחילה,

כמטרם שפגמו נדב ואביהוא בברית,

 מחמת שפינחס תיקן את הפגם.

 

 

פח) שואל הכתוב אומר, הוא אהרון ומשה. היה צריך לומר,  

ומשיב, אלא לכלול אותם זה בזה,

 

הרוח, שהוא משה, במים, שהוא אהרון.

 

וכשאומר, הוא משה ואהרון,

הוא לכלול מים, שהוא אהרון, ברוח, שהוא משה.

 

כי משה הוא בחינת רוח, תפארת דז"א.


ואהרון הוא בחינת מים, חסד של ז"א.

ועל כן כתוב, הוא אהרון ומשה, ולא הם. כי נכללים זה בזה.

......................................

 

............................

פט)  רבי אלעזר ורבי אבא היו לילה אחד נמצאים בבית מלון בלוד,

קמו לעסוק בתורה,   פתח רבי אלעזר ואמר,

 

וידעת היום וַהֲשֵבוֹתָ אל לבבֶך כי הויה הוא האלקים.

 

שואל  מקרא זה היה צריך לומר,

וידעת היום כי ה' הוא האלקים

 ולבסוף, והשבות אל לבבך.

כי הידיעה, שה' הוא האלקים,

 

מכשירו להשיב אל הלב כן.

ואם כבר השיב אל ליבו, מכל שכן שיש לו ידיעה.

 

הֲשִבות אל ליבך, היה צריך לומר, ולא לבבך.

 

 

צ) ומשיב, אלא אמר משה, אם אתה רוצה לדעת על זה

ולדעת כי ה' הוא האלוקים, אז, והשבות אל לבבך,

 

ותדע כי לבבֶך פירושו, יצר הטוב ויצר הרע, השוכנים בלב,

 

נכללו זה בזה, והם אחד.

 

ואהבת את ה' אלקיך בכל לבבְך,

 

היינו בשני יצריך, ביצר הטוב ויצר הרע.

 

שיהפוך מידות הרעות של יצר הרע להיות טובות,

 

 דהיינו שיעבוד עימהם את ה' ולא יחטא על ידיהם,

 

ואז ודאי אין עוד הפרש בין יצר הטוב ליצר הרע, והם אחד.

 

ואז תמצא כי הויה הוא האלקים.

 שמידת הדין, שנקרא אלקים, נכלל בהויה,

שהוא מידת הרחמים. כי נכללו זה בזה,

 

כמו שיצר הרע ויצר הטוב נכללו בלב, והוא אחד.

 

הרי שאין לדעת, כי ה' הוא האלקים,

אלא על ידי וַהֲשֵבוֹתָ אל לבבֶך.

 

לכן הקדים הכתוב, והשיבות אל לבבך,

לדעת על ידו את הדבר, שה' הוא האלקים.

 

 

צא) אמר רבי אלעזר וגו' עוד אמר רבי אלעזר,

הרשעים עושים פגם למעלה, על ידי מעשיהם הרעים.

 

מהו הפגם הוא, כי השמאל אינו נכלל בימין למעלה,

אלא שולט בדין בפני עצמו,

 

משום שהיצר הרע למטה אינו נכלל ביצר הטוב,

 

לעבוד עימו להמשכת הטוב,

 

מחמת החטאים של בני אדם, שחוטאים ע"י יצר הרע,

 

וממשיכים שליטת הדין על ידו. ואינם עושים פגם למעלה, אלא לעצמם ממש.

 

כמ"ש, שׁיחֵת לו לא בניו מומם.

שתחילה אמר, שיחת לו, שמשמע שעושים פגם למעלה.

ואח"כ לא בניו מומם,

שמשמע שאינם עושים פגם למעלה.

 

כביכול עושים פגם ואינם עושים פגם:

 

עושים, שגורמים, שלא ימשיכו עליהם הברכות של מעלה,

 

כמ"ש, ועצר את השמים ולא יהיה מטר.

 

 הרי שפוגמים צינורות השפע למעלה.

ולא עושים, משום שהשמים, הצינורות של מעלה,

מקבלים לעצמם ברכות ושפע כמה שצריכים, אלא שאינם מקבלים שפע להמשיך למטה.

 

ודאי אין זה פגם ומום שלמעלה,

אלא, מומם של אלו הרשעים הוא,

 

ועליהם שורה הפגם ולא למעלה.

 

 

צב) יש לפרש ועוד, לו. לו עם ו' פירושו,

 שלא נכלל הימין בשמאל למעלה,

כדי שלא תִמָשֵכנה ברכות למטה.

 

 ועל זה נאמר, שִיחֵת לו עם ו'. לא עם א'

כתוב, שאינם מקבלים ברכות להמשיך אל התחתונים.

 

וע"כ הם שורים בפגם. בשביל שהרשעים מפרידים

 

היצר הרע מיצר הטוב, ומתדבקים ביצר הרע.

 

 

צג) בוא וראה, יהודה בא מצד שמאל, כי יהודה הוא מלכות, שבאה מצד שמאל. והתדבק בימין,

כדי לנצח עמים ולשבור כוחם.

 כי אם לא היה מתדבק בימין, לא היה משַבר את כוחם.

 

ואם תאמר למה התדבק בימין,

והרי השמאל מעורר דינים בעולם?

ולמה לא הספיק לו השמאל, לשבר כוחם של העמים?

 

 

צד)  ומשיב אלא זה סוד,  בשעה שהקב"ה דן את ישראל,

אינו דן אותם אלא מצד שמאל, כדי שידחה אותם בשמאל, ומקרבם בימין.

 

אבל לשאר עמים, דוחה אותם בימין,

ומקרב אותם בשמאל.

 

וכשאחד מהם נתקרב לקדושה ונתגייר,

 

נקרא בשם גר צדק,

 

 שצדק הוא שם המלכות מצד שמאל שבה.

 

הרי שמקרבם בשמאל. כלומר, דוחה אותם מימין,

כמ"ש, ימינך ה' נֶאדָרי בכוח,

 ימינך ה' תרעץ אויב.

מקרב אותם בשמאל, הוא כמו שאמרנו,

 

שהמתקרב מהם נקרא גר צדק, שהוא שמאל.

 

כי ישראל נמשכים מקו אמצעי.

 

וכשחוטאים, ומגבירים השמאל על הימין, אז השמאל מענישם.

 

וכשעושים תשובה, מקרבם הקב"ה בימין שהוא חסד,

וחוזרים לקו אמצעי.

 

אבל האומות, שורשם בקו שמאל ומשם חיותם.

 וכשנִלְקים, הוא בהתגברות הימין על השמאל שלהם.

 

וכשמתקרבים, מרפאים את שורשם, שהוא קו שמאל.

 

ע"כ המתקרב מהם נקרא גר צדק,

 

שהוא שם השכינה, כשמתוקנת מצד שמאל.

 

צה) משום זה יהודה, שהוא מצד שמאל, התדבק בימין,

 כדי להכניע העמים. ונסיעותיו הם לימין הדגלים.

 ואלו השבטים שעימו, התחברו כולם לימין:

 

 יששכר שעמל בתורה, שהיא ימין,

שכתוב, מימינו אש דת לָמוֹ.

 

וכן זבולון, שהוא תומך התורה, שהיא ימין,

 

כמ"ש שוֹק הימין, כי שוק הימין תומך צד הימין שבגוף.

 

וע"כ נקשר יהודה משמאל ומימין,

 

צפון שהוא שמאל, במים שהם ימין.

.................

צו) ראובן שחטא לאביו. שׁרה בימין, חסד.

 

ומחמת החטא התקשר בשמאל והתדבק בו.

 

וע"כ אלו הנמצאים עימו בדגלו, הם שמאל.

 

שמעון שמאלי מצד החיה, שיש לה פני שור, גבורה.

 

גד הוא שוֹק השמאל, הוד,

 

שכתוב, גָד גדוד יְגוּדֶנוּ והוא יָגוּד עָקֵב,

 

אשר יָגוּד היא פעולת השמאל, ועָקֵב, שוֹק.

צז)  ועל כן זה שאמרנו והֲשֵבוֹתָ אל לבבֶך,

הוא לכלול ביחד השמאל והימין.

 ואז תדע כי ה' הוא האלקים.

 

עתה מובן מה שנאמר, הוא אהרון ומשה,

הוא משה ואהרון.


שהוא ללמד


שהרוח, תפארת,

התחבר במים, חסד,

והמים, חסד,


התחברו ברוח, תפארת,

להיות אחד. וע"כ כתוב הוא.

צח) ואהבת את ה' אלקיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך.

 

כעין זה, ביחוד ימין ושמאל, גם כאן נרמז ייחוד הקדוש.

 

ואזהרה הוא לאדם,

 

לייחד את השם הקדוש כראוי, באהבה עליונה.

 

בכל לבבך, היינו בשני יצריך,

 

ימין ושמאל, שנקרא יצר הטוב ויצר הרע.

 

ובכל נפשך, זהו נפש דוד, שניתנה ביניהם.

 

ובכל מאודך, היינו לכלול הימין והשמאל למעלה,

 

במקום שאין בו שיעור.

...............

 

פירוש בעל הסולם רבי אשלג.

 

כשהאדם עובד אל הקב"ה בשני היצרים,

שגם במידות רעות שביצר הרע

עובד ועושה נחת רוח ליוצרו,

 

 נמצאים מתיחדים הימין והשמאל שלמעלה,

 

שהם חסד וגבורה, בסוד הכתוב., ה' הוא האלקים.

 

 ואז משלים המלכות, הנקראת נפש דוד.

כי ניתנה ביניהם. שזהו  סוד, ובכל נפשך.

 

 וגם מעלה, החסד וגבורה, שלמעלה אל הג"ר,

 

ולכך נאמר, ובכל מאודך.

כי מאוד, משמעותו, שאין לו שיעור, הג"ר,

שאין בהם השגה.

.................

צט) עוד יש לפרש, ובכל מאודך. זה יעקב, ז"א,

 

שאוחז לכל הצדדים, לימין ולשמאל, מטעם היותו קו אמצעי.

אם תאהב את הקב"ה בשני יצריך,

 תשלים את נפש דוד, ותשלים את ז"א, שנקרא יעקב,

 והכל הוא ייחוד השלם כראוי.

 

משום זה אומר הכתוב, הוא אהרון ומשה, הוא משה ואהרון.

כי הכל הוא אחד, שהתייחדו זה בזה בלי הפרש ביניהם.

...........................

מאמר:  קח את מטך, יהי לתנין

................

ק) כי ידבר  אליכם וגו' ויהי לתנין,

רבי יהודה פתח  מתהילים קי"ט, ואמר,  

 

מה אהבתי תורתך כל היום היא שיחתיוכתוב,

 

חצות לילה אקום להודות לך על משפטי צדקה,

 

בוא וראה, דוד הוא מלך ישראל, וצריך לדון העם,

להנהיג את ישראל כרואה המנהיג את צונו,

שלא יסור מדרך האמת,

 

הנה בלילה כתוב,

חצות לילה אקום להודות לך על משפטי צדקה,

והוא עסק בתורה ובתשבחות לקב"ה עד שבא הבוקר,

 

קא) והוא העיר השחר. כמו שכתוב,

 עורה כבודי עורה  הנבל וכנור אעירה שחר,

וכשבא היום, אמר, מה אהבתי תורתך כל היום הוא שיחתי.

 

שכל מי שעוסק בתורה להשלים את הדין על בירורו,

 הוא כאילו קיים את התורה כולה.

משום זה כתוב, כל היום היא שיחתי, כי עסק בבירור הדין.

................

 

מאמרחצות לילה ויום

....................................

קב) בוא וראה, ביום עסק בתורה להשלים דינים.

ובלילה עסק בשירות ותשבחות עד שבא היום,

 מהו הטעם, כי כל היום עסק להשלים ולברר דינים,

שהם בחינת השמאל, כדי לכלול השמאל בימין.

 

כי יום הוא ימין, חסד. בלילה עסק בתשבחות, חסדים,

 

כדי לכלול מדרגת הלילה, דין, ביום, שהו חסד.

 

קג) בוא וראה, בימי דוד המלך היה מקרב,

כל אלו חַיְתוֹ שָׂדָי, שהם דרי ג' עולמות

 

בריאה  יצירה ועשיה, אל הים, שהו המלכות.

 

כיוון שבא שלמה, והנוקבא הייתה בימיו במילואה,

יצא הים, שהוא הנוקבא, ונתמלא.

דהיינו, שעלתה לאבא חכמה) ואמא  בינה)  עילאין,

ששם תכלית המילוא שלה, והשקתה אותם.

 

כי אז עלו כל בני בריאה  יצירה ועשיה  לאצילות,

 

וקבלו שִפְעם מן הים, שהם התנינים הגדולים העליונים,

 

שכתוב בהם ומלאו את המים בימים,

שהם מטטרון וסנדלפון דבריאה,

 

שהם עליונים על שאר דרי בריאה  יצירה ועשיה

.................

השארת תגובה