זהר. פרשת ויגש. סוד מפגש בין יוסף לאחיו, מהו רעה.

זהר פרשת ויגש  ...  מאמרלמה הרעות.

עורך ומגיש: רבי דוד קורן,  תשפ"ב.   קרן אור ללימודי הקבלה.

 

::::::::::::::................:::::::::::: 

 

סעיף,ע"ב') ר' יוסי פתח קרא באליהו שכתוב ויקרא וגו',

בוא וראה שנים היו שהטיחו דברים כנגד הקב"ה,

משה ואליהו,

משה אמר למה הרעות לעם הזה,

ואליהו אמר הרעות להמית את בנה,

ושניהם אמרו דבר אחד,

 

 

 

 

סעיף,ע"ג') שואל, מהו הטעם שאומרו שניהם?

למה הרעות? ומשיבאלא הוא סוד:

משה, מהו הטעם שאמר למה הרעות,

הוא משום שניתן רשות לס"א לשלוט על ישראל,

 

הרעות: פירושו,

נתת רשות לצד האחר של הרע לשלוט עליהם,

 

 

אליהו אמר הרעות, פירושו גם כן,

נתת רשות לסטרא אחרא לטול נשמתו של זה,

שאמר הרעות, והכל הוא סוד אחד,

שהרעות הוא סוד נתינת רשות לס"א שנקרא רע,

 

 

סעיף,ע"ד') בא וראההגם על האלמנה,וגו'

משום שהקב"ה אמר לאליהו,

הנה צוויתי שם אשה אלמנה לכלכלך,

וכל מי שזן ומפרנס, למי שנצרך לו,

וכל שכן מי שרעב,

הוא מתאחד ונאחז בעץ החיים,

וגורם חיים לעצמו ולבניו,

 

ואתה, אמר אליהוכל מי שמקיים נפש בעולם

זוכה חיים לעצמו,

וזוכה להתאחז בעץ החיים,

 

ואתה שולט אילן המוות, צד הרע,

על האלמנהצוויתי אותה לכלכלני,

משום זה אמר הרעות,

 

 

 

סעיף,ע"ה') שואל: ואם תאמר, שלא נעשה רע לאדם

 מן הקב"ה,  ומשיב: בוא וראה, 

 

בזמן שהאדם הולך לימין, (לחסד)

שמירתו של הקב"ה נמצא לו תמיד עליו,

והסטרא אחרא אינו יכול לשלוט עליו,

 

ורע זה נכנע לפניו ואינו יכול לשלוט,

 

ומתוך ששמירתו של הקב"ה הוסר מימנו

אם הוא ייתדבק ברע,  אז רע ההוא,

כיון שרואה שאין עמו שמירה,

שולט עליו אש ובא להשמידו,

ואז ניתן לו רשות ונוטל נשמתו,

 

 

סעיף,ע"ו') משום שניתן רשות לצד הרע לשלוט על  ישראללהיות תחת השעבוד שלו,

 

פירוש אחר: למה הרעות,

כי ראה כמה מהם מישראל, שהם מתים, ונמסרו בצד הרע:

 

 

סעיף,עז') בוא וראה, בשעה שהטוב נתעורר,

שהוא הימין,(החסד)

כל שמחת וכל טוב וכל הברכות נמצאות,

והכול הוא בחשאי, כמו שבארו,

 

שאמרו בני יעקב,

ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד,בחשאי,

וסוד זה הוא משום, שאז הוא יחוד כראוי,

ובזה מתבאר הכתוב: למה אמר יוסף בעת הייחוד,

הוציאו כל איש מעלי,

משום שהייחוד צריך להיות בחשאי.

.......

 

עח) אמר רבי חייא. וכי אליהו, כיוון שהוא גזר והקב"ה מקיים,


והוא גזר על השמים שלא להוריד טל ומטר,

איך היה מפחד מאִיזֶבֶל, ששלחה אליו כמ"ש,

 כי כעת מחר אשים את נפשך כנפש אחד מהם,

ומיד פחד וברח על נפשו.

 

עט) אמר לו רבי יוסי. הרי בארוהו.

הצדיקים אינם רוצים להטריח לאדונם

במקום שהנזק מצוי לעין.

כמו שמואל, שאמר, איך אלך ושמע שאוּל והרגָני.

אמר לו, עגלת בקר תיקח בידך.

 

משום שהצדיקים אינם רוצים להטריח את אדונם במקום שהנזק מצוי. וג"כ אליהו,

כיוון שראה שהנזק מצוי, לא רצה להטריח את אדונו.

 

פ) אמר לו, אני שמעתי כאן דבר אחר.

באליהו לא כתוב, ויֵרא, וַילך אל נפשו.

אלא ויירא, שראה ראייה. שראה,

שפירושו. שמכמה שנים הלך אחריו מלאך המוות,

ולא נמסר בידו. ועתה, וילך אל נפשו,

 

מה פירושו של וילך אל נפשו? הוא.

שהלך לקיום של הנפש, שהוא עץ החיים,

כדי להתדבק שם. ומלאך המוות לא ילך אחריו יותר.

 

פא) בוא וראה. בכל מקום כתוב, את נפשו.

וכאן כתוב, אל נפשו. וסוד הזה שמעתי,

כי אמר רבי שמעון,

כל הנשמות שבעולם יוצאות כולן מאותו הנהר הנמשך ויוצא,

שהוא יסוד של ז"א,

וכולן לוקח אותן אותו צרור החיים, שהוא הנוקבא.

 

וכשהנוקבא מתעבֵּרת מהזכר,

כולן הן בהשתוקקות מב' הצדדים,

מהשתוקקות הנקבה אל הזכר,

 ומהשתוקקות הזכר אל הנקבה.

 

וכשהשתוקקות הזכר יוצאת בחשק גדול,

 אז הנשמות הן יותר בקיום,  משום שהכל תלוי

בהשתוקקות וחשק של עץ החיים, שהוא ז"א.

 

ואליהו, מתוך שהיה מאותו החשק של הזכר,

יותר מאנשים אחרים, הוא נתקיים ולא מת.

 

פב) ומשום זה כתוב, אל נפשו, ולא כתוב, את נפשו.

כי את נפשו. היא נקבה, שנקראת אֵת.

אבל אל הוא זכר. אל נפשו, מורה זכר בלבד.

 

ואם תאמר, הרי כתוב, ואל האישה, הנקבה,

הוא כלל של זכר ונקבה,

כי כאשר הנוקבא כלולה בהזכר, נאמר אז,

ואל האישה אמר.

את האישה, את נפשו, מורה נקבה בלבדה,

בלי התכללות עם הזכר.

 

ומשום שאליהו מצד הזכר יותר מכל בני העולם,

נתקיים בקיומו יותר מכל בני העולם.

 ולא מת כשאר בני העולם,

משום שכולו הוא מעץ החיים, ולא מעפר, כשאר אנשים.

 

ומשום זה נסתלק למעלה ולא מת כדרך כל בני העולם,

כמ"ש, ויעל אליהו בסערה השָׁמים.

 

פג) בוא וראה מה כתוב, והנה רכב אש וסוסי אש וגו'.

ויפרידוּ בין שניהם ויעל אליהו בסערה השמים.

 

כי אז נתפשט הגוף מהרוח.

ונסתלק שלא כדרך שאר בני אדם,

ונשאר מלאך קדוש כשאר קדושים עליונים,

ועושה שליחות בעולם כמו מלאך.

 ובארוהו, שהניסים, שעושה הקב"ה בעולם, על ידו נעשים.

 

פד) בוא וראה מה כתוב, וישאל את נפשו למות.

מקודם לכן כתוב, וילך אל נפשו,

כמו שלמדנו, שהוא בקיום.

 

וכאן כתוב, את נפשו למות.

מורה על העץ, שבו שורה המוות, דהיינו הנוקבא,

בסוד הכתוב, ורגליה יורדות מוות.

 ושָׁם נגלה עליו הקב"ה, כמ"ש, ויאמר צא ועמַדתָ בהר.

 

מה כתוב אחריו, ואחר הרעש אשוגו',  

ואחר האש קול דממה דקה, זהו מקום הפנימי מכולם,

שממנו כל האורות יוצאים.

 

פה) מה כתוב, ויהי כִשְמוע אליהו, ויאמר קנוא קינאתי לה'.

אמר לו הקב"ה, עד מתי אתה מקנא לי.

סגרת הדלת, שהמוות לא ישלוט עליך לעולם,

והעולם אינו יכול לסובלך שתימצֵא עם בני,

אתה מקטרג עליהם.

 

אמר לו, כי עזבו בריתך בני ישראל.

אמר לו, חייך, שבכל מקום שבני אדם יקיימו ברית הקדוש,


שיעשו ברית מילה, אתה תהיה מצוי שם.

(ביאור הדברים תמצא בהקדמת ספר הזהר דף קע"א)

 

פו) בוא וראה, מה גרם דבר ההוא של אליהו, שכתוב,

והשארתי בישראל וגו'. אמר לו הקב"ה,

מכאן ולהלאה, שלא יכול העולם לסובלך עם בניי,

כי תקטרג עליהם.

כמ"ש, ואת אלישע תמשַׁח לנביא תחתיך,

שיהיה נביא אחר לבניי, ואתה תסתלק למקומך.

 

פז) בוא וראה, כל אדם המקנא להקב"ה,

אין מלאך המוות יכול לשלוט עליו,

כמו על שאר בני אדם, ויהיה לו שלום,

כמ"ש בפינחס, הנני נותן לו את בריתי שלום.

............................

 

מאמר: , ויפול על צווארי בנימין אחיו וַיֵבְךְ

..............

פח) רבי יצחק אמר וייפול על צווארי בנימין אחיו ויֵבְךְ.

בכה על מקדש ראשון ועל מקדש שני,

שיבנו בחלקו של בנימין, ויחָרבו,

 

 

פט) פתח ואמר, כמגדל דוד צווארך וגו'

שואל, מאן מגדל דוד,

מגדל דוד זה נמצא בירושלים, ודאי שבנה דוד,

והעלה לו, כלומר, בתוך ירושלים.בנוי לתלפיות,

 

אלא כמגדל דוד שאומר הכתוב, אינו מגדל דוד הזה,

אלא זה הוא ירושלים של מעלה, הנוקבא, שכתוב בו,

מגדל עוז שם ה', בו ירוץ צדיק ונשגב.

 

שואל, מי הוא נשגב, אם  סובב על הצדיק אם על המגדל?

ומשיב, אלא המגדל נשגב, משום שבו ירוץ צדיק, יסוד.

 

צ) צווארך, דהיינו בית המקדש של מטה,

דומה למגדל דוד, הנוקבא. ונקרא כך,

 

הוא נמצא בתיקון היופי. כמו הצוואר, שהוא היופי של הגוף,

 כן בית המקדש הוא היופי של כל העולם.



צא) בנוי לתלפיות, הוא תל, שכל בני העולם מסתכלים בו,


לשַבח ולהתפלל. תלפיות, אותיות תל פיות,

 תל שכל פיות העולם משבחים ומתפללים אליו.

(תל ה' פעמים אלה"ים. נגד ה' גבורות)

 

צב) אלף המגן תלוי עליו,

אלו הם הוא אלף תיקונים המתוקנים בו.

הארת החכמה המרומזת במספר אלף.

 

כל שִלטי הגיבורים, הוא שכולם באים מצד הדין הקשה,

ע"כ נקראים גיבורים. הארת חכמה נמשכת מבינה שחזרה להיות חכמה, ומקו שמאל שלה, שנקרא יצחק, דין קשה.

 

 

צג) מה צוואר, כל תיקוני האישה תלויים בו,

כך בית המקדש, כל תיקוני העולם תלויים ושורים בו.

ובארוה, שכתוב, על צוארינו נרדפנו,

שפירושו, על בית המקדש, שהוא צוואר והיופי של כל העולם,

 

כתוב, על צווארינו נפרדנו, יגענו ולא הונח לנו.

יגענו ולא הונח לנו,

שיגענו לבנות אותו שתי פעמים,

בית מקדש ראשון והשני. ולא הונח לנו,

כי לא הניחו אותנו, ונחרבו, ולא נבנו אחר כך.

 

צד) מה צוואר כיוון שנשחת, נשחת עימו כל הגוף,

 

כך בית המקדש, כיוון שהוא נשחת ונחשך,

נחשך ג"כ כל העולם,

והשמש אינו מאיר, ולא שמים וארץ והכוכבים.

 

צה) משום כך בכה יוסף על זה, על ב' מקדשים שנחרבו,

 ואחר שבכה על זה, בכה על השבטים שנִגלוּ.

 

כשנחרב בית המקדש, נגלו מיד כל השבטים,

 ונתפזרו בין העמים.

 וכמ"ש, וינשק לכל אחיו ויֵבְךְ עליהם, על שנגלו.

 

צו) על כולם בכה. על בית המקדש שנחרב ב' פעמים.

 ועל אחיו, שהם עשרת השבטים שיצאו בגלות,

ונתפזרו בין העמים.

 

 ואחרי כן דיברו אחיו איתו.

ולא כתוב בהם, ויבכו.

כי הוא בכה משום שהופיעה עליו רוח הקודש,

וראה את כל זה. והם לא בכו,

כי לא שׁרה עליהם רוח הקודש, ולא ראו את זה.

.............................

מאמר: והקול נשמע בית פרעה

..............

צז) והקול נשמע בית פרעה,  רבי אבא פתח ואמר

וכתוב, נכספה וגם כָלתָה נפשי. וגו'

בוא וראה,  כל אדם המתפלל תפילתו לפני אדונו,


צריך להקדים לו ברכות בכל יום ויום,

ולהתפלל תפילתו בזמן שצריך.

 

צח) בבוקר יתאחד בימינו של הקב"ה, בחסד.

במִנחה יתאחד בשמאלו של הקב"ה.

ונצרך לאדם תפילה ובקשה בכל יום ויום,


כדי שיתאחד בו, בהקב"ה ובארוהו,

 

מי שמתפלל תפילתו לפני אדונו,

צריך שלא ישמיע קולו בתפילתו.

 ומי שמשמיע קולו בתפילתו, תפילתו אינה מתקבלת.

 

 

צט) מה הטעם, הוא, משום שהתפילה אינה אותו קול הנשמע,

כי קול הנשמע אינו תפילה,


ומה היא תפילה?

 היא קול אחר התלוי בקול הנשמע.


ומה הוא קול הנשמע?

זהו אותו הקול שהוא עם ו'.


וקול התלוי בקול הנשמע, הוא קׂל בלא ו'.

..................


 

פירוש בעל הסולם רבי אשלג,

קול שאינו נשמע, חסדים מכוסים מהארת חכמה,

והם סוד  קול בינה. וקול הנשמע,

הם סוד, חסדים מגולים בהארת חכמה,

והם סוד ז"א שמחזה ולמטה מתגלה בו החכמה.

 

אמנם יש עוד בחינת קול שאינו נשמע, היא הנוקבא,

בעת שהיא חכמה בלי חסדים,

שאין החכמה יכולה להאיר בלי לבוש החסדים.

ונקראת תפילה בלחש.

וכן נקראת קׂל חסר ו',

 שהו', ז"א, משפיע לה חסדים, שאז היא נשמעת.

 

וכשחסרה ו', ז"א, היא נמצאת בלי חסדים ואינה נשמעת.

 שאינה משפעת לחוץ ממנה.

 

וע"כ כתוב, התפילה אינה אותו קול הנשמע,

כי היא חכמה בלי חסדים שאינה נשמעת.

 

ומה היא תפילה? היא קול אחר התלוי בקול הנשמע,


שצריכה לקבל חסדים מז"א שהוא קול הנשמע,


ואז החכמה שבה מתלבשת בחסדים והיא נשמעת.

 

ומה הוא קול הנשמע?

 זה הוא אותו הקול שהוא עם ו', ז"א,


וקול התלוי בקול הנשמע, שתלוי בזווג שלו,


הוא קׂל בלא ו', הנוקבא שמחוסרת חסדים.

...................


ק) ומשום זה אין אדם צריך להשמיע קולו בתפילתו,

 אלא להתפלל בלחש, בקול שאינו נשמע,

 כבחינת הנוקבא, שהיא תפילה,

 

וע"י תפילתנו מיחדים הקול שאינו נשמע, עם ז"א,

 

קול הנשמע. וזו היא תפילה המתקבלת תמיד,

 

להיותה משתוקקת אז ביותר להזדווג עם ז"א.

 

 כמ"ש, והקׂל נשמע.


קׂל, בלא ו', נשמע,

 

כלומר, שמתקבלת התפילה שהיא בלחש,

 

כמ"ש, וחַנָה היא מדברת על ליבה,

וקולה לא ישָמע.

 

זו היא תפילה שהקב"ה מקבל,

 

כשנעשית ברצון וכוונה ובתיקון כראוי,

וכשמיחד ייחוד ריבונו בכל יום כראוי להיות.

................

 

קא)

קא) אמר רבי אלעזר. קול בחשאי, זהו קול העליון, קול שבבינה,

שכל הקולות יוצאים משם,

 

בחינה א' של הקול שאינו נשמע.

 

אבל קׂל בלא ו' זו היא תפילה שלמטה, הנוקבא,


בחינה ב' של הקול שאינו נשמע,

שהיא הולכת להתעלות אל הו', ז"א. ולהתחבר עימו,

כדי לקבל ממנו חסדים.

 

קב) קׂל בלי ו', הנוקבא כשהיא נפרדת מז"א,

 

זהו קול שבוכה על בית ראשון ועל בית שני.

 

כמ"ש, קול ברמה נשמע.

ברמה, עולם העליון, עוה"ב, בינה.

 

וכתוב, מן הרמה ועד בית אל,

שפירושו מהעולם ועד העולם,

מהבינה שנקראת רמה, והוא עולם העליון,

עד הנוקבא שנקראת בית אל, והיא עולם התחתון.

 

אף כאן ברמה, זהו עולם העליון, בינה.

כי באותה שעה שנשמע ברמה,

אז כתוב, ויקרא ה' אלקים צבאות ביום ההוא לבְכי ולמספֵּד.

................

 

פירוש בעל הסולם רבי אשלג.

בתחילת זיווג זו"ן נוהג הפיוס,

שז"א ממשיך לה הארת חכמה מקו שמאל דבינה,

שעי"ז הנוקבא מתפייסת להזדווג עימו.

 

 והמשכה זו הוא ע"י עלייתם לבינה,

 שז"א מלביש קו ימין שלה, חסדים,

והנוקבא מלבישה קו שמאל שלה, הארת החכמה.

ויש בזה הרבה תיקונים:

 

א. שמתפייסת עימו,

בשביל שהמשיך לה הארת השמאל מבינה,

שהיא בחינתה עצמה, חכמה.

 

ב. כי עם הלבשתה את קו השמאל דבינה,

 מתעוררים שם הדינים הנוראים שבקו שמאל הזה,

הסותמים לכל האורות שלה,

 

ונעשתה כמו אש שורפת,

 

שעי"ז מתעוררת בה השתוקקות גדולה להזדווג עם ז"א,

ולקבל ממנו חסדים,

להלביש את הארת השמאל שלה.

 

ג. שמחמת הדינים הקשים,

היא מניחה את הג"ר דהארת השמאל,

ומקבלת רק הו"ק דהארת השמאל.

 

והקׂל נשמע, זהו קׂל בלי ו',

בעת עליית הנוקבא לקו שמאל דבינה,

שאז נפרדת מז"א שנקרא ו'.

 

כי ז"א כולו ימין דבינה,

והנוקבא כולה שמאל דבינה,

ורחוקים זה מזה מקצה אל הקצה.

 

זהו קול שבוכה על בית ראשון ועל בית שני,

 

כי עם הלבשתה את קו השמאל דבינה,

מתעוררים שם כל הדינים עד שׁכל אורותיה נסתמים,

 

בתיקון הב' להתעוררות הזיווג.

 

ואז נאמר, ונהר יחרַב ויָבש.

יחרַב בבית ראשון, בינה מבחינת ז"ת שלה.

ויָבש, בית שני, הנוקבא.

והיא בוכה על ב' חורבנות הללו.

 

וכמ"ש, קול ברמה נשמע.

שהקול, הנוקבא, עלתה ונשמעת בבינה,

שנקראת רמה, עולם העליון.

 

ברמה, הוא שהנוקבא מלבישה את קו שמאל דבינה.

 

כמ"ש, ויקרא ה' אלקים צבאות ביום ההוא לבְכי ולמספֵּד.

 

שזהו מחמת התעוררות הדינים הגדולים אשר שם.

שסותמים כל אורותיה, שהוא תיקון הב'.

ואז, ונהר יחרַב ויָבש, שב' המקדשים נחרבים.

.......................

קג) והקׂל נשמע, הוא שנשמע למעלה למעלה,

דהיינו הנוקבא עלתה למעלה לקו שמאל דבינה,

שאז נחרבים ב' המקדשים,

 

מה הטעם שנחרבו?.

משום שהו', שהוא  ז"א, נתרחק ונסתלק מהנוקבא.

שהוא מלביש לימין של בינה,

 

והנוקבא לשמאל של בינה, ונתרחקו זה מזה

מקצה אל הקצה.

 

ואז, רחל מבכה על בניה, כי איננו.

 

כי נסתמו כל אורותיה ואין לה מה להשפיע אל הבנים.

וע"כ הלכו בגלות.

 

כתוב, כי איננו. כי אינם, היה צריך לומר, מלשון רבים.

אלא, כי איננו,

פירושו, שבעלה אינו עימה,

 

שאם בעלה, ז"א, היה נמצא עימה,

 

הייתה מתנחמת על הבנים.

 

כי אז היו נפתחים אורותיה, ובניה לא היו בגלות.

 

ומשום שאיננו, אינה מתנחמת על הבנים שלה,

כי הבנים נתרחקו ממנה, משום שבעלה איננו עימה.

 

קד) בית פרעה, כלומר שהוא מרמז על הבינה,

 בית, שממנו מתפרעים ומתגלים כל האורות וכל הנרות.

דהיינו ספירות הנוקבא המכונות נרות,

 

וכל מה שהיה סתום נגלה משם.

ע"כ נקראת הבינה, בית פרעה.

 

והקׂל נשמע בית פרעה, שנוקבא עלתה לקו שמאל של בינה,

 שאז כל הדינים מתעוררים שם עליה,

 

שהוא תיקון ב' להתעוררות הזיווג.

 

ומשום כך, הקב"ה מוציא כל האורות וכל הנרות

להאיר לקׂל הזה, שנקרא קׂל בלא ו', הנוקבא.

 

משום זה שנתעוררו עליה הדינים של שמאל,

נתגברה בה ההשתוקקות אל הזיווג, ונזדווגה עם ז"א,

והשפיע לה כל האורות וכל הנרות.

 

קה) בוא וראה, כשהקב"ה יקים קׂל הזה, הנוקבא, מעפר,

ותתחבר עם הו', ז"א,

אז כל מה שנאבד מישראל בזמן הגלות, יחזור וישוב להם.

ויתעדנו באורות עליונים הנוספים להם מעולם העליון,

כמ"ש, והיה ביום ההוא יִתָקַע.

.............................



מאמר: קחו לכם עגָלות לטַפְכם

..............

קו) ואתה צוּוֵיתָה, רבי חייא פתח, שִׂמחו את ירושלים.

בוא וראה,  כשנחרב בית המקדש,

והחטאים גרמו שהוגלו ישראל מן הארץ,

 

נסתלק הקב"ה למעלה למעלה.

ולא השגיח על החורבן של בית המקדש ועל עמו שהוגלו,

 ואז השכינה הוגלתה עימהם.

 

קז) כאשר ירד, השגיח על ביתו, והנה נשרף.

 הסתכל על עמו, והנה הוגלו.

 שאל על הגבירה, השכינה, והיא הוגלתה.

 

אז, ויקרא ה' אלקים צבאות ביום ההוא

 לבְכי ולמספְּד ולקורחָה ולחגור שׂק.

 

ועל השכינה כתוב,

 אֶלִי כבתולה חגורת שק על בעל נעוריה.

 

כמ"ש, כי איננו. כך בעלה איננו,

משום שנסתלק ממנה, ונעשה פירוד.

 

קח) ואפילו שמים וארץ התאבלו כולם,

כמ"ש, אלביש שמים קדרות ושק אשים כְּסוּתָם.

מלאכים העליונים כולם התאבלו עליה,

 

כמ"ש, הן אֶרְאֶלָם צעקוּ.

 

השמש והלבנה התאבלו ונחשכו אורותיהם,

 

כמ"ש, חָשַׁך השמש בצאתו.

 

וכל העליונים ותחתונים בכו עליה, והתאבלו,

 משום שהס"א שלטה עליה,

 ששלטה על ארץ הקדושה.

 

קט) פתח ואמרואתה בן-אדם,

כה אמר אדני ה' לאדמת ישראל קץ,

 

בא הקץ על ארבע כנפות הארץ.

קץ לימין, קץ לשמאל.

 

לשמאל, כמ"ש, קץ שׂם לחושך ולכל תכלית הוא חוקר.

וזהו קץ כל בשר.

 

קי) קץ הימין, כמ"ש, ולאדמת ישראל קץ.

 

בא הקץ על ארבע כנפות הארץ, זהו קץ השמאל.

 

קץ הימין זהו קץ יצר הטוב.

קץ השמאל זה הוא קץ היצר הרע.

 

וזהו, כאשר החטאים גרמו ונתגברו,

נגזר וניתן ממשלה למלכות הרשעה,

לשלוט ולהחריב ביתו ומקדשו.

 

וכתוב, כה אמר ה' אלקים רעה אחר רעה הנה באה.

והכל אחד.

 

פירוש רבי אשלג בעל הסולם,

השמאל הוא רעה, ששם דינים ועונשים.

וקץ השמאל הוא רעה שנייה,

היצה"ר, השטן ומלאך המוות.

 וב' רעות אלו נעשו אחד, כי נתחברו זה בזה.

...............

 

קיא) ומשום זה התאבלו העליונים ותחתונים

על שניתן הממשלה לקץ הזה של השמאל.

 

ומשום זה, כיוון שמלכות הקדושה,מלכות שמים, הושפלה,

 

 

ומלכות הרשעה התגברה,

יש לכל אדם להתאבל עם המלכות הקדושה,

 ולהיות מושפל עימה.

 

ובשביל זה, כאשר תקום המלכות הקדושה,

והעולם יהיה שמח, ישמח גם הוא עימה,

 

כמ"ש, שִׂישוּ איתה מָשׂושׂ כל המתאבלים עליה.

 

קיב) בוא וראה, כתוב במצרים, עֶגְלה יפֵיפיה מצרים.

ועגלה הזו, היו ישראל תחת ממשלתה רד"ו (210) שנים,

שהיו במצרים.

ומשום שאח"כ עתידים ישראל למשול עליה,

נרמז להם זה עתה, בהכתוב,

קחו לכם מארץ מצרים עגָלות לטַפְכם.

 

ביאור המאמר. בעל הסולם,

 

קליפת מצרים הוא המשכת החכמה ממעלה למטה

מקו השמאל, כמו החטא של עץ הדעת טוב ורע.

 

כי הכלים והניצוצים, שפגם אותם אדם בחטאו בעצה"ד, נפלו לחלקם של המצרים.

 

וכתוב, קחו לכם מארץ מצרים עגָלות,

שיקבלו מרכבות מארץ מצרים להמשכת המוחין.

 

והיתכן שישמשו השבטים ויעקב בעגלות ארץ מצרים,

שהן מרכבות הטומאה? אלא הדינים הקשים

השולטים בשעת הארת השמאל,

שהם חורבן ביהמ"ק, וגלות ישראל, וגלות השכינה.

 

כמ"ש, ויקרא ה' צבאות ביום ההוא לבְכי ולמספְּד ולקורחָה,

שהוא נוהג בכל זיווג. וכן הוא בזיווגים הכוללים,

שהם גלות וגאולה.

 

שבזמן שליטת השמאל,

ניתן כוח לס"א לשלוט על ישראל,

ולהחריב בתו ומקדשו,

 

שבזה הוכן זיווג השלם לשעת הגאולה,

בשלמות ג' התיקונים.

כי זיווגים הפרטיים וזיווגים הכוללים שווים זה לזה

בכל סדריהם. ויש לכל אדם

להתאבל עם המלכות הקדושה, ולהיות מושפל עימה.

 

שאין אדם יכול לקבל מאור שלמות הזיווג של זו"ן,

אם אינו נכלל עם הנוקבא

בעת שמתעוררים עליה הדינים הקשים של השמאל,

שאז מתאבל עימה ומושפל עימה.

 

כי עי"ז מקבל גם הוא אותם ג' התיקונים,

המכשירים אותו להיכלל בהארת הזיווג.

 

ועיקרם הוא התיקון השלישי,

שיעזוב את הג"ר של שמאל,

שלא ימשיך אור החכמה ממעלה למטה,

אלא ממטה למעלה, שהוא בחינת ו"ק בלבד.

 

 ובשביל זה, כאשר תקום המלכות הקדושה,

 

והעולם יהיה שמח, ישמח גם הוא עימה,

 

שיוכל להיכלל ולקבל משלמות הזיווג,

 

כמ"ש, שִׂישוּ איתה מָשׂוש כל המתאבלים עליה,

 

שכל מי שנכלל עם הנוקבא

בעת שנתעוררו עליה הדינים דקו שמאל,

והתאבל עליה והושפל עימה,

 

 הוא ישׂישׂ עימה בעת שתהיה בזיווג השלם.

 

אמנם אם לא התאבל עליה, כי לא נכלל עימה

בעת התעוררות הדינים הקשים, לא יוכל לשׂוּשׂ עימה

ולקבל מהארת זיווגה השלם,

 

 

משום שאינו מובטח להישמר שלא להמשיך הג"ר של שמאל,

שאז תחזור ותתחזק שליטת הס"א על הקדושה.

 

לפיכך, שישו איתה משוש כל המתאבלים עליה.

 

כי המתאבל עימה בטוח שימשיך השיעור ו"ק דג"ר כראוי.

 

ובזה נפתח הבנת הכתוב,

ואתה צוּוֵיתָה, קחו לכם מארץ מצרים עגָלות.

 

שכתוב במצרים, עֶגְלה יפֵיפיה מצרים,

כי מצרים היא החכמה דקליפה.

 

ויש בה ד' מדרגות חו"ב תו"מ,

המכונות שור, פרה, עגל, עגלה.

ולא הוברר ממנה לקדושה רק בחינת ו"ק שלהם בלבד,

שהיא ממטה למעלה,

 

 אור המלכות, המכונה עֶגְלה. כמ"ש,

שישו איתה משוש כל המתאבלים עליה.

 

ולפיכך אין הכתוב אומר שור או פרה יפיפיה,

רק עגלה יפיפיה, מטעם שנברר מהם רק בחינת עגלה בלבד.

 

ועגלה הזו, היו ישראל תחת ממשלתה רד"ו (210) שנים,

שרק בכדי לברר עגלה הזו,

 שהיא ו"ק של שמאל,

 היו ישראל תחת קליפת מצרים כמה זמנים וכמה שנים.

 

 כי יותר משיעור זה, המכונה עגלה,

אסור לקחת ממצרים.

ומשום שאח"כ עתידים ישראל למשול עליה

שבשעת הארת הזיווג,

עתידים ישראל לשלוט על עגלה זו,

 

כלומר שיקבלו ו"ק של חכמה, נרמז להם בדברי פרעה,

קחו לכם מארץ מצרים עֲגָלוֹת,

כי שיעור זה מותר להם לקחת ממצרים.

.....................

 


כי כשעסקו בפרק הזה של עגלה ערופה,

 נפרד ממנו.

עגלה ערופה באה,

 על שנמצא הרוג ולא נודע מי היכהו,

וכדי שלא תשלוטנה על הארץ רוחות רעות,

 

שאין בהם חפץ, נותנים את עגלה הזו לתיקון,

 שלא יכירו בו ולא ישלטו על הארץ.

 

 

קיד) כל בני אדם נפטרים ע"י מלאך המוות,

 

חוץ מזה שהקדימו אותו בני אדם והרגוהו,

מטרם שהגיע זמנו של מלאך המוות לשלוט עליו,

ולקבל רשות לקחת נשמתו.

כי אינו שולט על האדם עד שמקבל רשות מלמעלה.

...................

קטו) ומשום זה יש לו למלאך המוות לשלוט עליו מן הדין,

כמ"ש, ולא נודע מי היכהו.

ויש לו ג"כ דין, שלא נודע מי היכהו,

כדי לקטרג על מקום הזה, הנוקבא.

 

וע"כ, ולקחו זקני העיר ההיא עגלת בָקר.

כדי להעביר הדין מאותו המקום,

 ולהתתקן שלא ישלוט עליו המקטרג, וינצל ממנו.

 

ב' מיני דין נכללים בהכתוב, לא נודע מי היכהו:

 

א. שכוח הצמצום עלה למלכות

ונסתלקו האורות של ג"ר מהנוקבא, שהם אור החיים.

 

ב. שאפילו אם יתקנו אותה והג"ר תחזורנה אל הנוקבא,

 יש עוד כוח לס"א לקטרג עליה ולסתום אורותיה

 ע"י אחיזתו בג"ר הללו.

 

ומשום זה יש לו למלאך המוות לשלוט מן הדין על הנוקבא,


מחמת שנסתלקו ממנה אורות של ג"ר,

שהוא בחינת דין הא'.   ויש לו ג"כ דין,

שלא נודע מי היכהו, כדי לקטרג על מקום הזה,

 

הנוקבא, בחינת דין הב', שאם יתקנו אותה

והג"ר תחזורנה אליה, יוכל לסתום אורותיה.

וע"כ היא צריכה לב' תיקונים:

א. להעביר דין הצמצום ממנה ולתקנה שהג"ר תחזורנה אליה.


וזהו תיקון לדין הא'. ונעשה ע"י הבאת העגלה.

 

ב. לתקנה שלא ישלוט עליה המקטרג,

למעט אותה מג"ר של ג"ר,

שבזה מתבטל אחיזת ס"א, לסתום אורותיה.

וזהו תיקון לדין הב', הנעשה ע"י עריפת העגלה.

 

קטז) יוסף כשנפרד מאביו, נשלח בלי לוויה ובלי אכילה,

והיה מה שהיה.

 

 וכשאמר יעקב, טָרוף טורַף יוסף,

אמר, כי ארד אל בני אָבֵל שְׂאולָה,

כי אני גרמתי לו שנהרג,

 משום ששלחתי אותו בלי לוויה.

ואיני יכול לומר, ידינו לא שפכה את הדם הזה,

כבעגלה ערופה,

 

שפירושו, לא פטרנוהו בלי לוויה.

ועוד שידעתי שאחיו שונאים אותו ושלחתי אותו אֲליהם.

 ורֶמז רָמז לו יוסף על כל זה בשליחת העגָלות.

קיז) אמר לו רבי יהודה, אלו העגָלות על פי פרעה שלח אותם,

שכתוב, וייתן להם. ואיך תאמר, שרמז רמז לו יוסף  

 בשליחת העגָלות?

 

אמר לו רבי אלעזר, הדיוק של המילה שכתוב,

ואתה צוּוֵיתָה זאת עשו, שלא היה צריך לומר,

 ואתה צוּוֵיתָה,

כי כבר כתוב, ויאמר פרעה אל יוסף, אמור אל אחיך.

 

אלא, ואתה צוּוֵיתָה, שאומר כאן הוא בדיוק.

וע"כ כתוב, צוויתָה עם ה' לבסוף, להורות שהוא בדיוק,

 

שבא ללמדנו, שיוסף דרש ממנו, שייתן לו עגָלות.

וע"כ, וייתן להם יוסף על פי פרעה,

כי יוסף היה הנותן, והוא ביקש מפרעה.

 

ולמה דרש מפרעה עגָלות?

הוא מטעם שרצה לרמוז לאביו, על עֶגלה ערופה.

וע"כ יעקב לא האמין הדבר, עד שראה את העגָלות,

והבין הרֶמז שרָמז לו, שכתוב, ויַרְא את העגָלות.

 

 

קיח) אמר רבי שמעון, בתחילה כתוב, ותחי רוח יעקב,

 

ואח"כ, ויאמר ישראל רב, עוד יוסף בנִי חי.

למה מתחיל ביעקב וגומר בישראל?

 

ומשיב, אלא בתחילה קראו התורה יעקב,

 בשביל השותפות שנשתתפה השכינה בחרם שעשו

 השבטים כשנמכר יוסף, שלא לגלות הדבר.

 

שמשום זה נסתלקה השכינה מיעקב כל אותו הזמן.

 

ועתה שחזרה אליו השכינה, נאמר,

 ותחי רוח יעקב אביהם, שזה סוד השכינה,

הנקראת רוח יעקב.

 

ואחר שהשכינה נתקיימה בו,

אז המדרגה של מעלה עברה

ממדרגת יעקב אל מדרגת ישראל,

דהיינו ממוחין של ו"ק, שנקרא יעקב,

למוחין של ג"ר, שנקרא ישראל.

 

מכאן נשמע, שהמדרגה שלמעלה אינה מתעוררת למעלה,

 מטרם שנתעורר למטה.

 

 כי כאן כתוב, ותחי רוח יעקב תחילה, התעוררות שלמטה.

 

ואח"כ כתוב, ויאמר ישראל, התעוררות שלמעלה.

 

קיט) ויאמר אלקים וגו' במראות הלילה.

במראַת כתוב בלי ו', מלשון יחיד,

הרומז למדרגת הנוקבא, הנקראת מראָה, ונקראת לילה.

 

בוא וראה,  ויזבח זבחים לאלקי אביו יצחק, כתוב בתחילה,

כדי לעורר השמאל, שנקרא יצחק,

בסוד האהבה אל הנוקבא, אהבת דודים, הנמשכת משמאל.

 

 ואז, ויאמר אלקים לישראל במראת הלילה,

דהיינו שנתגלה עליו. באותה מדרגת נוקבא,

הנקראת מראת הלילה.

 

 

קכ) שואל . מהו הטעם שהזכיר לו את שמו?

 

משום שהצד הקדוש שלמעלה נוהג כן.

 

כי צד הטומאה אינו מזכיר שמו של הקב"ה,

וכל צד הקדושה נזכר בשמו.

וכתוב, אנוכי ארד עימך מצריימה,

שהשכינה ירדה עימו בגלות.

ובכל מקום שגלו ישראל, גלתה עימהם השכינה.

 

קכא) שואל בוא וראה, כמה עגלות היו?

ומשיב. היו שש עגלות,

כמ"ש, שש עגלות צָב. שהיו שישים. והכול סוד אחד.

 

כי שש רומזות לשישה ספירות חג"ת נה"י,

ושישים רומזות שכל אחת כלולה מעשר.

 

שואל. בתחילה כתוב, בעגָלות אשר שלח יוסף.

ולבסוף, אשר שלח פרעה.

 

כל העגָלות ששלח יוסף היו בחשבון כראוי.

ואלו ששלח פרעה, יוֹתר עליהם, לא היו בסוד הזה

לא היו בחשבון.

 

פירושו. העגָלות הם צורת המוחין של הארת חכמה.

חשבון הוא סוד המלכות, הנקראת חשבון כנודע.

 

כל העגָלות ששלח יוסף היו בחשבון כראוי,

שהיו רק בשיעור אור המלכות, שהם סוד ו"ק של ג"ר,

שרק שיעור זה מותר לקחת ממצרים,

 ולא יותר, שהם סוד  עגָלה.

 

אבל אלו ששלח פרעה, לא היו בחשבון,

אלא למעלה משיעור עגָלה, מבחינת שור פרה עגל.

שזה הייתה מִנחה מצד פרעה, שהיה אסור ליוסף.

 

קכב) ואלו ואלו באו ליעקב,

הן מבחינת עגָלה ששלח יוסף,

והן מבחינות שלמעלה מעגָלה ששלח פרעה.

 

וע"כ כתוב, אשר שלח יוסף,

וכתוב, אשר שלח פרעה.

 

וכשיצאו ישראל מהגלות, כתוב,

 

והביאו את כל אחיכם מכל הגויים מִנחה לה'.

 

כי אז יביאו כל האומות מִנחה לה' כמו פרעה.

................................

 

מאמר: ויאסור יוסף מרכבתו

......................

סוד ארבע חיות הקודש,

קכג) ויאסור יוסף מרכבתו, רבי יצחק פתח ואמר,

ודמות על ראשֵי החיה, (יחזקל א')

מקרא זה בארוהו. אבל בוא וראה,

 

 יש חיה למעלה מחַיה.

פירוש החיה מבחינת קו ימין שהוא פני אריה, דהיינו חסד,

 

 היא למעלה וחשובה יותר מהחיה שבקו שמאל, פני שור.

 

 כי ד' חיות הן במרכבה,

אריה  קו ימין

שור קו שמאל

 ונשר קו אמצעי

 הן כנגד ג' קווים ימין שמאל ואמצע.

וחיה הרביעית הוא פני אדם, הכוללת את הג'.

כמו שמפרש לפנינו,

 

 

ויש חיה קדושה, העומדת על ראשי החיות. פירושו,

היא החיה מקו שמאל, פני שור,  דהיינו גבורה.

אחר התכללותה בימין נמשכת ממנה המוחין

של ראש לכל החיות.

 כי מקו שמאל נמשך הארת החכמה.

 

ועל כן אומר הזהר, שהשור עומדת לבחינת ראש על החיות

 

קכד) ויש חיה עליונה למעלה על כל שאר החיות,

היינו החיה שמבחינת קו אמצעי, פני נשר, תפארת.

ומתוך שהיא מכרעת על ב' החיות שבימין ושמאל,

 וכוללן יחד זו בזו,

 

ע"כ היא נבחנת למעלה מהן, שפירשו חשובה מהן.

 וחיה זו שולטת על כולן,

 

משום כאשר חיה הזו נותנת כוחה, ומאירה לכולן,

שהם סוד  כוח המסך של חיריק (תפארת)

 

והארת החסדים, שהם ב' עניינים הפועלים בקו אמצעי,

אז כולן נוסעות למסעיהן, שנכללות זו מזו,

ונותנת זו לזו מכוחה, ושולטות זו על זו,

 

שניתן שליטה לכל אחת ואחת על כולן,

 

כי בג' שבקו ימין שולטת פני האריה ,

  ובג' שבשמאל שולטת פני השור  ,

  ובג' שבאמצעי שולטת פני נשר.

 

קכה) ויש חיה שהיא למעלה על התחתונים, על שאר החיות,

שהן למטה מעולם אצילות, שהיא פני אדם, דהיינו הנוקבא.

וכולן ניזונות ממנה.

השארת תגובה