חודש שבט מזל דלי ראש השנה לאילנות ט"ו בשבט

הפיתוי  החטא  ועונשו,

מאמר  והנחש היה ערום,  (בראשית ב' תל''ז)

עורך ומגיש: רבי דוד קורן,

:::::::::::::::א' בשבט, תשע''ט ::::::::::::::::::

 

והנחש,  ר' יצחק אמר, זהו יצר הרע,

ר' יהודה אמר נחש ממש:  והנחש היה ערום וגו',

ר' יצחק אמר, שהנחש הוא יצר הרע המפתה לחטוא,

ר' יהודה אמר  שהיה נחש ממש,

 

באו לפני רבי שמעון, אמר להם ודאי הכל אחד,

כי סמ''אל היה ונראה רוכב על הנחש

וצורת הנחש הוא השטן, דהיינו יצר הרע,

המפתה לבני אדם לחטא  אח''כ  עולה למעלה ומשטין,

הר שהכל אחד, ואפשר לומר שהוא יצר הרע,

ואפשר לומר  נחש ממש,

 

תלח')  למדנו באותו השעה, ירד סמ''אל המלאך מן השמים,

ורכב על הנחש הזה, וצורתו ראו כל הבריות  וברחו מפניו,

באו,היינו הסמ''אל והנחש, בדברים עם האשה,

וגרמו מות לעולם,

 

ודאי בחכמה הביא סמאל קללות על העולם,

כלומר שבערמה  פתה אותם לחטוא,

 

וחבל אילן הראשון שברא הקב''ה בעולם,

דהיינו את האדם הראשון,

(ועניין הערמה, מבאר לפנינו הסעיף תמ''ו  בהמשך,)

 

תלט') ודבר זה הה תלוי על סמ''אל, דהנו

מה שעשק את המוחין והברכות מאדם הראשון,

על ידי  עורמתו, שהחטיאו בעץ הדעת,

 

עד שבא אילן  אחר  קדוש שהוא יעקב,

לקח מן סמ''אל בחזה את הברכת,

שלא יתברך סמ''אל המלאך מלמעלה שהוא

שרו של עשו, ולא יתברך עשו למטה,

 

כי על ידי חורבנו של אדם הראשון,

נבנו סמאל ועשו,

ועל ידי חורבנו של סמאל ועשו,

חוזרת ונבנית הקדושה.

 

לפי כך כיון שסמ''אל בעורמה עשק את הברכות מהקדושה,

חזר יעקב ולקח את הברכות מסמ''אל ועשו בעורמה,

 

וַיִּקַּח יְהוָה אֱלֹהִים, אֶת-הָאָדָם; וַיַּנִּחֵהוּ בְגַן-עֵדֶן, לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ.

ב,טז וַיְצַו יְהוָה אֱלֹהִים, עַל-הָאָדָם לֵאמֹר: 

 מִכֹּל עֵץ-הַגָּן, אָכֹל תֹּאכֵל.

ב,יז וּמֵעֵץ, הַדַּעַת טוֹב וָרָע--לֹא תֹאכַל, מִמֶּנּוּ: 

 כִּי, בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ--מוֹת תָּמוּת.

 

 

וַיִּהְיוּ שְׁנֵיהֶם עֲרוּמִּים, הָאָדָם וְאִשְׁתּוֹ; וְלֹא, יִתְבֹּשָׁשׁוּ.

וְהַנָּחָשׁ, הָיָה עָרוּם, מִכֹּל חַיַּת הַשָּׂדֶה,

אֲשֶׁר עָשָׂה יְהוָה אֱלֹהִים;

וַיֹּאמֶר, אֶל-הָאִשָּׁה, אַף כִּי-אָמַר אֱלֹהִים,

לֹא תֹאכְלוּ מִכֹּל עֵץ הַגָּן.

וַתֹּאמֶר הָאִשָּׁה, אֶל-הַנָּחָשׁ:  מִפְּרִי עֵץ-הַגָּן, נֹאכֵל.

וּמִפְּרִי הָעֵץ, אֲשֶׁר בְּתוֹךְ-הַגָּן--אָמַר אֱלֹהִים

לֹא תֹאכְלוּ מִמֶּנּוּ, וְלֹא תִגְּעוּ בּוֹ:  פֶּן-תְּמֻתוּן.

וַתֹּאמֶר הָאִשָּׁה, אֶל-הַנָּחָשׁ:  מִפְּרִי עֵץ-הַגָּן, נֹאכֵל.

וּמִפְּרִי הָעֵץ, אֲשֶׁר בְּתוֹךְ-הַגָּן--אָמַר אֱלֹהִים לֹא תֹאכְלוּ מִמֶּנּוּ, וְלֹא תִגְּעוּ בּוֹ:  פֶּן-תְּמֻתוּן.

 

ג,ד  וַיֹּאמֶר הַנָּחָשׁ, אֶל-הָאִשָּׁה:  לֹא-מוֹת, תְּמֻתוּן.

ג,ה  כִּי, יֹדֵעַ אֱלֹהִים, כִּי בְּיוֹם אֲכָלְכֶם מִמֶּנּוּ,

וְנִפְקְחוּ עֵינֵיכֶם; וִהְיִיתֶם, כֵּאלֹהִים, יֹדְעֵי, טוֹב וָרָע.

וַתֵּרֶא הָאִשָּׁה כִּי טוֹב הָעֵץ לְמַאֲכָל

וְכִי תַאֲוָה-הוּא לָעֵינַיִם,

וְנֶחְמָד הָעֵץ לְהַשְׂכִּיל, וַתִּקַּח מִפִּרְיוֹ,

וַתֹּאכַל; וַתִּתֵּן גַּם-לְאִישָׁהּ עִמָּהּ, וַיֹּאכַל.

ג,ז וַתִּפָּקַחְנָה, עֵינֵי שְׁנֵיהֶם, וַיֵּדְעוּ,

כִּי עֵירֻמִּם הֵם; וַיִּתְפְּרוּ עֲלֵה תְאֵנָה, וַיַּעֲשׂוּ לָהֶם חֲגֹרֹת.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

יופיו של יעקב היה כיופיו של האדם הראשון

כמו שמנע סמ''אל  הברכות מהאילן  שהוא

הדומה  לאדם הראשון

 

כך יעקב מנע הברכות מסמ''אל  למעלה, ולמטה,

מעשו, בסוד ויאבק איש עמו,

וכל מה שלקח שלו לקח

דהיינו מה שגזל  סמ''אל  מאדם הראשון,

ועל כן כתוב (וישלח) ויאבק איש עמו שהוא סמ''אל

 

והנחש, הוא יצר הרע, הוא מלאך המות,

משום שהנחש הוא מלאך המות, על כך

גרם מות לכל העולם, 

דהיינו שפיתה לחוה לחטוא בעץ הדעת,

וזה סוד קץ כל בשר בא לפניו, שפירושו

מלאך המות, שהוא עושה קץ לכל בשר,

 שהוא נוטל  נשמות מכל בשר,

,,,,,,,,,,,,,

וַיֹּאמֶר, אֶל-הָאִשָּׁה, אַף כִּי-אָמַר אֱלֹהִים,

אמר ר' יהודה הנחש פתח באף, שאמר,

אַף כִּי-אָמַר אֱלֹהִים, הביא אף יכעס לעולם,

 

אמר לה לאישה,  באילן הזה ברא הקב''ה את העולם,

והעולם הוא סוד הנקבא,

ודאי אכלו ממנו  והייתם כאלקים,

ותוכלו גם אתם לברוא עולמות,  על ידי הנקבא האישה,

 

כי הוא ז''א כן הוא האלוקים,

ושמו ( רצון) דהיינו הנקבא (הכלי)

הוא  עץ הדעת טוב ורע, שהוא שמו,

ועל כן אם תאכלו מעץ הדעת שהוא שמו,

דהיינו שתדבקו בנוקבא ובשפעה, והיתם כאלקים,

כלומר כמו ז''א,  ותוכלו לברוא עולמות כמוהו,

::::::::::::::::::::::::::::

אמר ר' יצחק, הנחש לא אמר כן,

כי אמר, באילן הזה ברא הקב''ה את העולם,

היה טוב, כי האילן הוא כגרזן בידי החוצב בו,

 

פירושו, כי עץ הדעת היא הנקבא של ז''א,

ואלו אמר שז''א ברא העולם על ידי הנקבא,

היה אומר אמת,

כי הוא משתמש בנוקבא, כמו גרזן בידי החוצב בו,

כי הנקבא אין לה אור וכלום מעצמה, ולא מידה,

 

אלא רק מה שנותן לה ז''א בעלה שהוא מקור האור

עץ החיים,  נמצא שהפועל הוא ז''א, שזהו ודאי אמת,

אבל לא אמר כן הנחש,

 

אלא אמר מאילן הזה אכל הקב''ה כלומר ז''א,

שקבל שפע מהנקבא,  ואז ברא ז''א העולם,

 וכל אומן שונא את חברו, אכלו מעץ הדעת,,

וגם אתם תוכלו לברוא עולמות,. וזהו שקר גמור,

שהרי  הנקבא מקבלת הכל מז''א  ועל כן,

אמר כי יודע אלקים,

שפירושו: משום שיודע זה, שתהיו אלקים וגו'

ותבראו עולמות כמותו, ע''כ צוה אותם שלא תאכלו ממנו,

שכתוב: אף כי אמר, אמר ר' יוסי כל דבריו שקר,

אפילו בתחילת הדברים דבר שקר,

אף כי אמר אלקים לא תכלו מכל הגן אינינו כן

שהרי כתוב: מכל עץ הגן אכל תאכל והתיר לו הכל,

 

 

סעיף תמ''ד')  אמר רבי יהודה, הרי למדנו,

שצוה הקב''ה על עבודה זרה, וכתוב ויצו

ועל  שפיכות דמים, ועל גילוי עריות, ומקשה

 

כי כמה אנשים היו בעולם שהיה צריך הקב''ה  להזהירו

עליהם,  ומשיב, אלא ודאי, כל אלו ז' מצוות

(ששמרו בני נח) היו רק על אילן  זה של

עץ הדעת, משום שבו נאחזים כל אלו המצוות

כמו שמבאר והולך,

 

משום שבו נאחזים כל המצוות,

כי כל מי שלוקח העץ הדעת דהיינו הנקבא

בלבדה בלי בעלה ז''א, עושה פירוד בין ז''א לנוקבא,

ונמצא שלוקח בזה לעצמו איסורים  שלמטה

שהם עולמות, בריאה יצירה ועשיה, שיהיו בפירוד,

ששם הקליפות, שהם נאחזים בעץ הדעת,

 עבודה זרה שפיכות דמים וגילוי עריות,

עבודה זרה הוא עובד, לאלו השרים הממונים על

שפיכת דמים גילוי עריות ועבודה זרה של עץ הדעת

 

משום שבאילן הזה תלוים הכוחות של שפיכות דמים,

כי הוא בצד שמאל, (גבורה יצחק ) דין אש

וסמ''אל שרו של ועשו, נתמנה על זה,

גילוי עריות, הוא עובר,

משום שעץ הדעת המלכות היא האשה

להזמינה לבדה בלי בעלה ז''א,

  ואסור להזמין אשה בלבדה,

אלא ביחד עם בעלה שלא יהיה נחשד בגילוי עריות,

והחטא של עץ הדעת הוא שלקח הנקבה בלבדה בלי בעלה,

ועל כן בכל ז' מצוות נצטוה באיסור אילן הזה

של עץ הדעת,(כל דתות העולם)

כיון שאכל ממנו עבר בכולם, כי כולם

כל הקליפות וסמ''אל הנחש והשטן נאחזים בו,

 

רבי יצחק אמר, ודאי שדבר הזה דהיינו

איסור עץ הדעת טוב ורע כן הוא,

כי אסור להתיחד עם אשה לבדה

אלא אם כן בעלה עמה,

מה עשה אותו הרשע, דהיינו סמ''אל הנחש,

הרי נגעתי באילן הזה ולא מתי,

אף את קרבי  ונגעי בידך בו, ולא תמותי,

ודבר זה הוא הוסיף מעצמו,

שהרי לא נאסר על נגיעה אלא על אכילה,

 

מיד, אחר שנגעה בעץ הדעת

וַתֵּרֶא הָאִשָּׁה כִּי טוֹב הָעֵץ לְמַאֲכָל  וְכִי תַאֲוָה-הוּא לָעֵינַיִם,

אמר רבי יהודה,  אילן הזה העלה ריחות,

כמו 'שכתוב בתולדות,, כריח שדה אשר ברכו וגו',

משום שריח שהיה עולה ממנו, חמדה אותו

לאכול ממנו,

 

ר' יוסי אמר, שהראיה שלה הביאה לה חמדה לאכול ממנו,

מעץ הדעת ולא הריח, שהרי כתוב,

וַתֵּרֶא הָאִשָּׁה כִּי טוֹב הָעֵץ לְמַאֲכָל 

אמר לו רבי יהודההרי אחר החטא כתוב

וַתִּפָּקַחְנָה, עֵינֵי שְׁנֵיהֶם,

אמר לו רבי יהודה  הרי אחר החטא כתוב

וַתִּפָּקַחְנָה, עֵינֵי שְׁנֵיהֶם הרי לא השיגה

ראיה אלא לאחר האכילה,  אבל מקודם האכילה

לא השיגה רק ריח בלבד,

 

אמר ר' יוסי, ראיה זו שמקודם האכילה,

היא בשיעור של האילן, שהוא בחינת אור הנקבא,

 

שהראיה זו הביאה לה החמדה,

אבל הראיה שהשיגה אחר האכילה היתה

בשיעור יותר גדול מבחינת האילן,

ועל זה נאמר, וַתִּפָּקַחְנָה, עֵינֵי שְׁנֵיהֶם

שכתוב: ותרא האשה, ומלת האשה הוא מדויק,

להראות שהראיה היתה באור של בחינת הנקבה,

וַתֵּרֶא הָאִשָּׁה כִּי טוֹב הָעֵץ לְמַאֲכָל  וְכִי תַאֲוָה-הוּא לָעֵינַיִם,

ראתה ולא ראתה כי טוב העץ,

ראתה כי טוב העץ ולא יכלה להחליט,

 

מה כתוב, וַתִּקַּח מִפִּרְיוֹ, לא כתוב ותקח ממנו

וַתֹּאכַל; וַתִּתֵּן גַּם-לְאִישָׁהּ עִמָּהּ, וַיֹּאכַל.

כי לא החליטה בדעתה כי טוב העץ,

 

::::::::::::::::::::::::::::

בזה שלקחה מפריו ולא מהעץ,

היא נתדבקה במקום המות,

 

הזוהר מפרש,  כי היסוד הדבוק בנוקבא,

נקרא עץ עושה פרי,

והנקבא נקראת פרי, והיסוד עץ החיים, ז''א,

 

לכן הנקבא שהיא לעצמה לבדה בלי היסוד, היא מות,

 

כיון שלקחה מהפרי (הנקבא) שהוא מקום המות,

ולא מהעץ שהוא היסוד עץ החיים,

מיד נתדבקה במקום המות,

 

והפרידה היסוד שהוא החיים של הנוקבא

שהוא המות בעת שנפרדת מהיסוד,

ובחטא הזה גרם פירוד להפריד הנקבא

מבעלה שהוא ז''א,

 

למדנו, הבל נשמה,  קול  ז''א  רוח,

דיבור  מלכות נפש, שהיא הפרי הנקבא,

 

מה כתוב מיד, וַיִּשְׁמְעוּ אֶת-קוֹל יְהוָה אֱלֹהִים, מִתְהַלֵּךְ

 בַּגָּן--לְרוּחַ הַיּוֹם; וַיִּתְחַבֵּא הָאָדָם וְאִשְׁתּוֹ, מִפְּנֵי

 

שהרי קול  שהוא ז''א, מדבור יוצא שהיא הנקבא,

אינם נפרדים מעולם,, אין דיבור בלי קול,

שזה חיבור ז''א ומלכות,

 

ומי שמפריד קול מדיבור, ( האילם) החירש)

ומי שמפריד קול מדיבור, כלומר ז''א מן הנקבא,

נעשה אלם,  ואינו יכול לדבר,

וכיון שניטל ממנו הדיבור  הוא ניתן לעפר,

שהיא הקליפה של הנחש,

על כן נאמר לו אל עפר ישוב,

 

דוד המלך (גלגול האדם הראשון, בתהילם ל''ט,

אמרתי  אשמרה דרכי מחטוא בלשוני

אשמרה לפי מחסום   בעוד רשע הלנגדי,

נאלמתי דומיה   החשיתי מטוב, וכאבי נעכר,

 

לכן אמר רבי שמעון  נאלמתי דומיה כתוב

על כנסת ישראל, שהיא הנקבא של ז''א

בזמן הגלות,  מהוא הטעם,

 

משום שהקול שהוא ז''א  מנהיג את הדיבור,

שהיא הנקבאוכיון שהיא בגלות,

הרי הקול נפרד ממנה,

והדבור שהיא הנקבא לא נשמע,

 

ועל כן אומר דוד שהוא המלכות הנקבא, 

והנקבא אומרת,   נאלמתי דומיה

מה הטעם שנעלמה, שהחשיתי מטוב

שהוא ז''א הנקרא טוב, והוא קול,

 

נמצא שהקול אינו הולך עמה,

וישראל אומרים תהלים ס''ה,אז לך דומיה תהלה,

והפירוש של תהלה לדוד שהיא הנקבא

הנקראת תהלה בעת גדלות,

נעשית דומיה בהגלות ומשותקת בלי קול,

 

אמר רבי יהודה, מה הפירוש של לך,

דהיינו מה שכתוב, אמור לך דומיה,

 

ומפרש, שישראל אומרים לז''א, בשבילך

היא דומיה ושותקת, כי הקול,

שהוא ז''א נסתלק ממנה כנ''ל,

 

ותקח מפריו,  הנה למדנו , שחוה סחטא

ענבים, ונתנה לו לאדם, באכילתם גרמו

מות לכל העולם, ענבים בם עין,

משיכת וסחיטת אור החכמה ישיר,

 

כי אילן השולט בלילה, דהיינו הנקבא,

שהם סוד המאור הקטן (ירח הלבנה)

שהוא ממשלת הלילה,

 

ועליה נאמר ותקום בעוד לילה

דהיינו בלילה כל בני העולם טועמים טעם המות,

כי השינה הוא אחד מששים ממות,

 

ואלו בני האמונה  מקדימים ונותנים לה

נפשותיהם בפיקדון, שאומרים קודם השינה,

בידך אפקיד רוחי,

 

משום שהנפ]ש הן בפיקדון  בנקבא,

בזמן שליטת טעם המות, אינן ניזוקות,

והנפשות חוזרים בבקר למקומם,

 

כלומר לגופים שלהם,  ועל זה כתוב

ואמונתך בלילות,

אשר האמונה, שהיא הנקבא שולטת בלילה,

וזה החיים שלנו,  עד שיום אחד אדם מתעורר

מהתרדמת ומתחיל להגלות איכפטיות,

 

פטעום רואה רועה, סבל רעב,

סחיטה ואיומים נצלנות גילוי עריות

שפיכות דמים, עושק ומרמה, בעולם,

וזה הסוד,

וַתִּפָּקַחְנָה, עֵינֵי שְׁנֵיהֶם, וַיֵּדְעוּ, כִּי עֵירֻמִּם הֵם;

ר' חייא אמר,  שנפקחו לדעת את רעות העולם,

מה שלא ידעו עד עתה,

 

כיון שידעו ונפקחו עיניהם לדעת רע,

אז ידעו כי ערומים הם,  שאבדו

הזהר העליון  שהיה חופה עליהם,

ונסתלק מהם ונשארו ערומים  ממנו,

וזה הסוד  והנחש היה ערום מכל חיית השדה,

בל אור בלי ברכה, וחי בקינא ושנאה ומקטרג כל הזמן,

:::::::::::::::::::::::::

השארת תגובה