חיזיון של רבי חייא על סוד גמר התיקון ימות המשיח. עמי אתה בשותפות עמי

החיזיון של רבי חייא

הקדמת ספר הזהר:   עורך ומגיש: רבי דוד קורן

קרן אור ללימודי הקבלה.

מט)  השתטח רבי חייא על הארץ, ונשק את העפר,

ובכה, ואמר, עפר עפר, כמה אתה קשה עורף,

כמה אתה בעזות, אשר כל מחמדי העין יהיו בָּלים בך,

 כל עמודי האור שבעולם תאכל ותטחן.

כמה אתה חצוף. רבי שמעון, שהיה מאיר לעולם,

 השליט הגדול, הממונה על העולם,

 שזכותו מקיים את העולם, מתבלה בך.

 

רבי שמעון, אור המאור, אור העולמות,

אתה בָּלה בעפר. ואתה קיים ומנהיג את העולם.

 

 השתומם רגע אחד ואמר, עפר עפר,

 אל תתגאה, כי עמודי העולם לא יהיו נמסרים לך,

שהרי רבי שמעון לא מתבלה בך.

 

יש להבין היטב עניין ההשתטחות הזאת של רבי חייא.

עיקר העסק של רבי חייא ורבי יוסי בדרך שהולכים יחד,

באותו השער הסתום, מלכות דמלכות,

 שאינה מקבלת כלום מכל אלו המוחין העילאין שב-6000 שנה מטרם גמה"ת.

 ורבי יוסי השיב לרבי חייא, בשם רבי שמעון,

שוודאי השער הזה נשאר סתום, וכל השלמות רק במפתחא.

 וזה שהציק להם מאוד.

עד שבא רבי חייא להתעוררות גדולה,

השתטח רבי חייא על הארץ, ונשק את העפר, ובכה,

 ואמר, עפר עפר, כמה אתה קשה עורף.

ואמר, כמה אתה בעזות,

 אשר כל מחמדי העין יהיו בלים בך.

כי ע"י חטאו של אדה"ר, נשרו כל הנשמות ממנו,

ונפלו בשבי אל הקליפות,

 שהן כוללות כל הנשמות שבעולם.

 

ואדה"ר בתשובתו תיקן רק את חלקו בלבד,

וגם זה לא בשלמות הגמורה.

 

ואחריו הן הנשמות, המתבררות בכל דור,

ע"י תשובה ומע"ט עד גמה"ת. ונמצא,

 

שכל אלו הנשמות הגבוהות, מיחידה וג"ר דחיה,

תלויות בבירור ובזיווג על המלכות דמלכות,

השער הסתום, שאין לה בירור וזיווג.

הנה כל הנשמות ההן מתבלות בעפר,

 שהוא הקליפות, כמ"ש,

 והנה דִמְעת העשׁוּקים, ואין להם מנחם.

כי קליפת העפר שולטת עליהם בחוצפה ובקשיות עורף, בהיותה בטוחה בכוחה,

שאין מי שיוכל להציל אותם מידה.

 

וזה שבכה רבי חייא, ואמר לעפר, לקליפות,

כמה אתה קשה עורף, כמה אתה בעזות,

אשר כל מחמדי העין יהיו בלים בך.

כי כל אלו הנשמות הגבוהות מכולם, שהן מחמדי העין,

 נרקבות בך בלי תקווה להצילן מידך.

 

וכל עמודי האור שבעולם תאכל ותטחן.

כל צדיקי העולם, המאירים את העולם,

נמצאים גם הם חסרים מהשלמתם,

 מסיבת השבי של אלו הנשמות הגבוהות.

משום שכל הנשמות כלולות זו מזו.

ולפיכך נמצא שגם הם נאכלים ונטחנים,

בכוח החוצפה של העפר הזה.

ורבי שמעון לא מתבלה בך. תחילה רצה לומר,

 שגם רבי שמעון נבלה בעפר הזה. כי שמע מרבי יוסי,

שגם הוא הסכים, ששער זה סתום ואין לגלותו.

ואח"ז תמה ואמר, רבי שמעון, כיוון שהוא המקיים כל העולמות ומנהיג אותם,

איך אפשר שלא יהיה שלם בכל שלמותו?

אח"ז השתומם רגע אחד, כלומר, שהתיישב בדעתו,

ואמר, בהחלט שרבי שמעון לא מתבלה בך.

כי הוא ודאי בתכלית השלמות,

אלא שלא יכול להבין האפשרות הזו.

 

.נ')  קם רבי חייא, והיה הולך ובוכה,

ורבי יוסי עימו. התענה ארבעים יום מאותו היום,

 לראות את רבי שמעון. אמרו לו,

 אינך ראוי לראות אותו.

 

 בכה והתענה ארבעים יום אחרים.

 הראו לו במחזה את רבי שמעון ורבי אלעזר בנו,

שהיו עוסקים בדבר זה, שאמר רבי יוסי משמו של רבי שמעון. וכמה אלפים היו מקשיבים לדבריו.

 

מתוך מצוקתו על היופי שהתבלה בעפר,

התאווה מאוד לראות מדרגתו של רבי שמעון.

כי החליט, שרבי שמעון לא התבלה בעפר.

 

.נא)  בתוך כך, ראה כמה כנפיים גדולות ועליונות,

 ורבי שמעון ורבי אלעזר בנו עלו עליהן,

 ועלו אל הישיבה של הרקיע. וכל אלו הכנפיים, היו מחכות להם.

 

ראה, שרבי שמעון ורבי אלעזר חוזרים ומתחדשים

בזיוום, והאירו יותר מאור זיו השמש.

ישיבה עילאה היא ישיבה של הקב"ה.

וישיבה של רקיע היא ישיבה דמט"ט. כנפיים הם המלאכים, המסייעים לנשמות להעלותן ממדרגה למדרגה.

וכשם שהנשמה צריכה לסיוע הכנפיים אל העלייה,

כך צריכה לסיוע שלהם להחזרתם למקומה.

וכל אלו הכנפיים, היו מחכות להם, להחזירן.

 

ראה אותם חוזרים מישיבה של הרקיע למקומם,

 לישיבה של רבי שמעון. והתחדשו בזיו אור פניהם,

 והאירו יותר מהאור של השמש.

 

.נב)  פתח רבי שמעון ואמר, ייכנס רבי חייא, ויראה,

 בכמה עתיד הקב"ה לחדש פני הצדיקים לעוה"ב.

 

 אשרי מי שבא לכאן בלי בושה,

ואשרי מי שעומד באותו העולם, כעמוד חזק בכל.

 

וראה רבי חייא את עצמו, שהיה נכנס, ורבי אלעזר היה קם,

וכן שאר עמודי העולם, שהיו יושבים שם,

היו קמים מפני רבי חייא. והוא, רבי חייא,

היה מתבייש ונכנס, והשמיט את עצמו,

וישב למרגלותיו של רבי שמעון.

 

רבי שמעון רומז לו, אשרי מי שבא לכאן בלי בושה.

וכן ראה את רבי אלעזר ושאר עמודי העולם,

שהיו בלי בושה. אבל רבי חייא בעצמו היה בבושה,

 

 מחמת שהתבלה בעפר הזה,

 ואין לו כוח להתגבר עליהם. והיה מתבייש ונכנס,

והשמיט את עצמו, וישב למרגלותיו של רבי שמעון.

 

.נג)  יצא קול ואמר, הַשְׁפֵּל עיניך, אל תזקוף ראשך,

ואל תסתכל. השפיל את עיניו, וראה אור,

שהיה מאיר למרחוק. חזר הקול כבתחילה,

 ואמר, עליונים הנסתרים והסתומים, פקוחי העיניים,

 המשוטטות בכל העולם, הסתכלו וראו.

 

תחתונים, הישֵנים, ואור עיניכם סתום בחורי עיניכם,

 הקיצו. אחר שציית להשפיל עיניו למטה

 ולא לזקוף ראשו, זכה לשמוע הכרוז הזה,

שבגללו השיג כל מבוקשו.

 

עליונים הנסתרים והסתומים, פקוחי העיניים,

המשוטטות בכל העולם, הסתכלו וראו.

 תחתונים, הישנים, ואור עיניכם סתום בחורי עיניכם,

הקיצו. הכרוז עורר אלו הנשמות,

שהיו מצייתות למילותיו של רבי שמעון,

 

אלו שהיו שם וגם אלו שלא היו שם.

הכרוז יצא לכל נשמות הצדיקים, וחילק אותם לב' כיתות:

 

א. קדושים עליונים, הנסתרים והסתומים,

שזכו לפקיחות עיניים, ולשוטט בכל העולם. להם קרא,

שיסתכלו ויראו, שימשיכו האורות העליונים,

יחד כאחד עם כיתה ב'.

 

ב. כל אלה מחנות שהולכים מגורשים אחרי הקב"ה ושכינתו והולכים מגורשים משכינתו. ומכנה אותם תחתונים, הישנים,

ואור עיניהם סתום בחורי העיניים, ולהם קרא שיתעוררו.

 

.נד)   מי מכם אשר הפך חושך לאור,

והמר יטעם לו כמתוק, עוד מטרם שבא לכאן,

 בעודו בחיים בעוה"ז.

 

מי מכם, אשר בכל יום מצפה לאור,

המאיר בשעה שהמלך פוקד את האיילה,

שאז מתגדל כבוד המלך, ונקרא מלך על כל מלכי העולם.

 

ומי שאינו מצפה לזה בכל יום בעודו בעוה"ז,

אין לו חלק כאן.

הכרוז מדגיש לכל כיתה את עיקר המעלה הרצויה

בכל אחת מהן:

 

א. למעלת הכיתה הראשונה אומר,

מי מכם, אשר הפך חושך לאור, והמר יטעם לו כמתוק. והם הנשמות דאצילות.

 

כי בבי"ע, כמ"ש, זה לעומת זה עשה האלקים,

חושך לעומת אור,

 ומר לעומת מתוק.

ולפיכך בתורה דבי"ע יש

כשר ופסול,

טמא וטהור,

 איסור והיתר,

 קודש וחול.

 

משא"כ תורה דאצילות כולה שמותיו של הקב"ה,

ואין שום חול שם. כי שם נבחן לבן הארמי לשם קדוש,

וכן פרעה. וכל השמות שבבי"ע הם קליפות וטומאה,

הם שם רק שמות קדושים נשגבים.

 

ונמצא, שאלו הנשמות, שזכו לאור האצילות,

הופכות כל חושך להיות אור, וכל מר למתוק.

 

ב. למעלת כיתה שנייה אמר,

מי מכם, אשר בכל יום מצפה לאור,

המאיר בשעה שהמלך פוקד את האיילה,

שאז מתגדל כבוד המלך,

ונקרא מלך על כל מלכי העולם.

 

אלו שנודדים אחר השכינה, היושבת בדד,

ומצפים תמיד להקב"ה, שיקים השכינה מעפר.

ומי שאינו מצפה לזה בכל יום בעודו בעוה"ז,

 אין לו חלק כאן.

 

.נה)  בתוך כך ראה הרבה מהחברים מסביב כל העמודים העומדים, וראה שמעלים אותם לישיבה של הרקיע.

אלו עולים ואלו יורדים.

ולמעלה מכולם ראה את בעל הכנפיים, מט"ט, שהיה בא.

 

בעוד שהכרוז קרא, הוא ראה כמה מנשמות הצדיקים,

השייכות לאותן ב' כיתות,

מסביב כל העמודים העומדים, נשמות הצדיקים,

שכבר היו בישיבה של רבי שמעון,

וראה אותן עולות לישיבה של הרקיע,

 מהן עלו ומהן ירדו. כיתה ראשונה עלתה וכיתה שנייה ירדה,

 כי כך הם מסייעים זה לזה,

 

כפי קריאת הכרוז, שלכיתה ראשונה אמר,

הסתכלו וראו, ולכיתה שנייה אמר, הקיצו.

 

וראה, כי מהתעוררותן של כל אלו הנשמות,

מכוח ב' כיתות יחד, ירד מט"ט מישיבה זו

לישיבה של רבי שמעון,

 

ונשבע השבועה. ולמעלה מכולם ראה את בעל הכנפיים,

שהיה בא, והוא נשבע השבועה. כי למעלה מכולם,

 פירושו, כמו מכוח כולם. ובעל הכנפיים, הוא מט"ט.

 

.

 .נו)  המלאך מט"ט נשבע שבועה, ששמע מאחורי המסך, שהמלך פוקד בכל יום, וזוכר את האיילה השוכבת לעפר. ובאותה שעה בועט בעיטות ב-390 רקיעים,

וכולם נחרדים ונבהלים מלפניו.

 והמלך מוריד דמעות,

על זה שהשכינה בעפר.

 והדמעות, הרותחות כאש, נופלות לתוך הים הגדול.

 ומכוח הדמעות האלו, עומד ומתקיים אותו הממונה שעל הים, שנקרא רהב,

 

 ומקדש את שם המלך הקדוש,

ומקבל עליו, לבלוע כל מימי בראשית ויאספם לתוכו,

 בשעה שכל העמים יתאספו על העם הקדוש,

והמים יתייבשו, ויעברו ביבשה.

 

הוא נשבע שבועה, שהמלך פוקד,

וזוכר בכל יום את האיילה השוכבת לעפר,

שהיא השכינה הקדושה.

אמנם אין הכוונה על כללות השכינה,

 כי על זה לא היה צריך להישבע השבועה,

 

כי דבר גלוי לכל הוא. אלא הכוונה היא על מלכות דמלכות, שסבר רבי חייא, שהיא שבויה בין הקליפות,

ונעזבה לגמרי.

 

שבכה ואמר, עפר, כמה אתה קשה עורף,

כמה אתה בעזות, אשר כל מחמדי העין יהיו בלים בך,

כל עמודי האור שבעולם תאכל ותטחן. ולפיכך היא מכונה, איילה השוכבת לעפר.

 

וכאן נגלה לרבי חייא הסוד הגדול הזה,

ע"י מט"ט, שבא לישיבה של רבי שמעון.

 כי הוא נשבע שבועה,

 שהמלך פוקד וזוכר בכל יום את האיילה השוכבת לעפר,

אלא באותה הדרך שמט"ט הולך ומבאר לפנינו.

 

ובאותה שעה בועט בעיטות ב-390 רקיעים,

וכולם נחרדים ונבהלים מלפניו.

 

.......פירוש.......

הזיווג דהכאה של האור העליון על המסך נבחן, שהאור העליון בועט בעיטות במסך, שהאור העליון בועט ורוצה להיכנס למטה מהגבול שבמסך, והמסך מעכב אותו ומחזיר את האור העליון לאחוריו,

שהחזרה זו הוא או"ח, העולה מהמסך מלמטה למעלה,

 ומלביש את האור העליון.

............ביאור ופירוש.............

ועניין 390 רקיעים, הוא, כי המסך נקרא הרקיע המבדיל. והוא כולל בתוכו ד' בחינות, חו"ב תו"מ, ד' אותיות הוי"ה. ומתוך שהמלכות נמתקה בבינה, נמצא המסך בבינה, וספירת הבינה מרומזת במאות. נמצא שאלו ד' הבחינות שבמסך חו"ב תו"מ עולות ל-400. אמנם, על המלכות דה"ת אין זיווג, כי היא השער הסתום, ולפיכך נבחנת המאה של ספירת המלכות, ה"ת, שחסרה שם 10 של המלכות דמלכות, ואין בה אלא ט"ר, שעולות ל-90.

וזהו הרמז, שבמסך, הנקרא רקיע, שהאור העליון מזדווג עליו בזיווג דהכאה, שהיא בעיטה, אין שם 400, אלא 390, וחסרה 10, מלכות דמלכות. וע"כ מכונה הרקיע בשם 390 רקיעים. ונאמר, שבועט בעיטות ב-390 רקיעים, בכל יום, בעת הזיווג עם השכינה, חוץ מהאיילה השוכבת לעפר, שמבחינת הזיווג הזה היא חסרה שם, כי היא 10, החסרות מ-400.

וכולם נחרדים ונבהלים מלפניו. כי הכאת המסך באור העליון בִּרְתֵת וּבְזִיעַ, מתוך יראה, שלא יקבל יותר מגבולו. והמלך מוריד דמעות על זה.

המוחין דקומת חכמה מכונים עיניים. כי חמש ספירות דראש נקראות גו"ע ואח"פ. וכמו שאלו הטיפות, שהעיניים פולטות אותן לחוץ, נקראות דמעות, כך אלו הטיפות, שקומת חכמה פולטת לחוץ, מכונות דמעות.

פליטת טיפות נעשה בזיווג דהכאה.

כי האור העליון, הנמשך לתחתון, ופוגע במסך, בועט ומכה בו, שרוצה להמשיך למטה מהגבול שבמסך. אלא שתכף ומיד המסך מתחזק עליו, ודוחה אותו לאחוריו, כי אינו נותן לו לעבור גבולו.

אמנם בינתיים, מטרם שהמסך דחה אותו לאחוריו, נמשכות בהכרח טיפות קטנות מאוד מהאור העליון, למטה מגבולו של המסך, שהמסך עם כל זריזותו לא הספיק לדחותן ממנו ולמעלה. ותדע, שאלו הטיפות לא תוכלנה להיכלל בקומת החכמה, שיצאה בתחתון, להיותן בלי לבוש של או"ח. והן נפלטות ויוצאות לחוץ מפרצוף החכמה. והן המכונות דמעות.

ובעת שהאדם הגשמי מתמלא רחמים ואהבה על חברו, הוא מוריד דמעות מעיניו. זה נמשך משורש הדמעות הרוחניות האמורות. כי כל דבר רוחני הנוהג בעליונים, מכה ומוציא לו ענף בבריות הגשמיות. כי האור העליון בועט ומכה על המסך לעבור גבולו, משום שהאור העליון נמשך תמיד רק מא"ס, שלמעלה מעולם הצמצום, שאינו נבחן שם שום גבול.

ומתוך שהאור העליון חושק ומתאווה להתפשט בתחתון, כמו שלומדים, התאווה הקב"ה לָדוּר בתחתונים, וכן לומדים, שכינה בתחתונים צורך גבוה. ע"כ, הוא בועט ומכה על הגבול שבמסך, להימשך למטה מגבולו, והמסך מחזירו לאחוריו כאו"ח. אשר בינתיים, נפלטו דמעות לחוץ.

הרי שהדמעות האלו, באו מתוך הרחמים והאהבה אל התחתון. ולכן גם בענף הגשמי נפלטו תמיד דמעות, בעת שמעיו הומים ומתעוררים באהבה וברחמים על חברו. אבל הדמעות הרוחניות אינן נאבדות, כמו הגשמיות.

הדמעות הרותחות כאש, נופלות לתוך הים הגדול. כמ"ש, כי עזה כמוות אהבה, קשה כשאוֹל קנאה, רשָפיה רִשפי אש שלהבת י"ה. כי אלו הדמעות באות מתוך רחמים ואהבה מהאור העליון אל התחתון.

וכמו שתמצא בענף הגשמי, בעת שהאדם נכמרו מעיו באהבה וברחמים על חברו, נמצאות הדמעות רותחות, כפי מידת כְּמִירַת מעיו עליו. כך הוא בדמעות האמורות, שרותחות כאש, שרשפיה רשפי אש שלהבת י"ה. וע"כ נאמר, הדמעות הרותחות כאש, נופלות לתוך הים הגדול. ומידת המלכות מצד החכמה נקרא הים הגדול, כי ממנה נמשכים מים רבים אדירים מִשְׁבְּרֵי ים.

ומכוח הדמעות האלו, עומד ומתקיים אותו הממונה שעל הים, שנקרא רהב. אותו השר של הים, שנהרג בעת בריאת העולם. כמ"ש, ובתבונתו מחץ רהב, שבעת שנאמר לו, ייקווּ המים אל מקום אחד, לא רצה לבלוע מימי בראשית. ומאלו הדמעות, הנופלות לים הגדול, הוא עומד ומתקיים, שהולך על ידיהן ושב לתחייה.

ונאמר, שמקדש את שם המלך הקדוש, ומקבל עליו, לבלוע כל מימי בראשית. כי בעת בריאת העולם, לא הגיע שום תיקון אל המלכות דמלכות. כי המאציל תיקן העולמות אבי"ע במ"ן דבינה ולא במ"ן דמלכות, שזה הספיק רק לט"ר דמלכות ולא למלכות דמלכות.

וכמ"ש, עַמי אתה. עימי אתם בשותפות, אני התחלתי העולמות ואתם גומרים אותם. כי המלכות דמלכות כל תיקונה מוטל רק על התחתונים. ולפיכך, כשנאמר לשר הים, ייקוו המים אל מקום אחד, סירב ולא רצה לבלוע כל מימי בראשית, כי הקליפות היו גוברות עליו, מחמת החיסרון של תיקון המלכות דמלכות. וע"כ נהרג. אמנם אלו הדמעות הן המבררות והמתקנות את המלכות דמלכות.

וע"כ נותנות חיוּת לשרו של ים, שיוכל לעמוד לקדש את שם המלך הקדוש, לקיים מצוות אדונו ולבלוע כל מימי בראשית. כי אז תתבטלנה כל הקליפות שבעולם וכל כוחות הרשע, וייקוו כולם אל מקום אחד, לעולם האצילות. כי עולם האצילות יתפשט בשווה עם רגלי א"ק עד לעוה"ז, ויהיה גמה"ת, כי ישוב בי"ע להיות אצילות.

ובשעה שכל העמים יתאספו על העם הקדוש, והמים יתייבשו, ויעברו ביבשה. כי זה יהיה לעתיד בגמה"ת, שאז כל אומות העולם (אוה"ע) תתקבצנה בבת אחת, להשמיד את ישראל. ואז יתגלה, ששרו של ים יבלע כל מימי בראשית. שיתייבשו המים ובני ישראל יעברו ביבשה. כמ"ש, כימי צאתך מארץ מצרים, אראנו נפלאות. אבל אז הייתה רק התחלה, כי לא היה אלא בים סוף, ורק לשעתו. אבל בגמה"ת יבולע המוות לנצח.

ובזה, ביאר מט"ט את השבועה שלו, שנשבע, שהמלך פוקד בכל יום, וזוכר את האיילה השוכבת לעפר. כי הגם שהזיווג שעושה בכל יום עם שכינתו, הוא רק ב-390 רקיעים, רק בט"ר דמלכות, והמלכות דמלכות נשארה שוכבת בעפר, שנדמה לנו, שאין המלך זוכר אותה כלל. והנה אינו כן, אלא שפוקד אותה עם כל זיווג וזיווג. כי בכל זיווג נפלטות דמעות לחוץ מכוח הבעיטות שבועט ב-390 רקיעים, ואינן נאבדות, אלא נופלות לים הגדול, המלכות דמלכות, המקבלת תיקונה ע"י הדמעות הללו לאט לאט.

ובשיעור הזה הולך וקם לתחייה שׂרו של ים. עד שמתקבצות הדמעות לשיעורן המספיק לברר המלכות כולה. שזה יהיה בעת שתתקבצנה כל האומות שבעולם בבת אחת על ישראל, ואז יקום שרו של ים לתחייה, ויבלע כל מימי בראשית. כי המלכות דמלכות תקבל תיקונה מהשלם. הרי שהמלך פוקד את איילה בכל יום ויום, עד שתקבל תיקונה מהשלם.

וכאן נגלו לרבי חייא כל משאלותיו, כי ראה ששום דבר אינו מתבלה בעפר, אלא להיפך, שיש עליו זיווג בכל יום ויום, כמו שנשבע לו מט"ט.

..........................

נז)   בתוך כך שמע קול, שאמר, פנו מקום פנו מקום, כי מלך המשיח בא לישיבתו של רבי שמעון. משום שכל הצדיקים שם, הם ראשי ישיבות, שאותן הישיבות ידועות הן שם. וכל אלו החברים שבכל ישיבה, עולים מישיבה שכאן לישיבה שברקיע. ומשיח בא בכל אלו הישיבות, וחותם תורה מפיהם של החכמים. ובשעה ההיא בא המשיח, לישיבתו של רבי שמעון, מעוטר מראשי הישיבות בעטרות עליונות.

כי מכוח הגילוי הגדול הזה, שבשבועת מט"ט, שהוא גילוי הקץ, התעלו מאוד כל אלו הצדיקים, שהיו בישיבה של רבי שמעון, ומכ"ש אלו ב' כיתות הצדיקים, שהיו הגורמים לביאת מט"ט ושבועתו. שע"י זה השיגו מעלות נפלאות ביותר, והתעטרו כולם והגיעו למדרגות ראשי ישיבה.

כי בכל הישיבות, יש חברי הישיבה, ויש עליהם ראשי ישיבה. וההפרש ביניהם כמו ו"ק לג"ר של המדרגה. שבעת שגילה מט"ט סוד הקץ, יצא קול ואמר, פנו מקום, כי מלך המשיח בא. כי הקץ קשור במלך המשיח. ונותן טעם על מה שזכו לזה כל הצדיקים שבישיבה של רבי שמעון, משום שכל הצדיקים שם הם ראשי ישיבות. כי לזכות לקבל פניו של המשיח, צריכים להשוואת הצורה עימו. ומלך המשיח הוא אור יחידה. ולפיכך, לולא שזכו כל החברים להשיג בחינת ראשי ישיבות, לא היו זוכים לקבל פניו של המשיח.

וכל אלו החברים שבכל ישיבה, עולים מישיבה שכאן לישיבה שברקיע. והזוהר משמיענו, שלא לחשוב שבחינת ראשי ישיבות הוא ג"ר של מדרגות נמוכות. לזה אומר, ישיבות שכאן היו במדרגות גבוהות מאוד נעלות, עד שכל החברים של הישיבות האלו זכו לעלות משם לישיבה שברקיע. ועתה, זכו כל אלו החברים לבחינת ראשי הישיבות.

ולא עוד, אלא גם משיח בא בכל אלו הישיבות, וחותם תורה מפיהם של החכמים. כלומר, כל כך גָבְהָה מעלת חברי הישיבות האלו, עד שהמשיח בא בכל אלו הישיבות, להתעטר מחידושי תורתם של חברי הישיבה. ועתה זכו כל אלו חברי הישיבות, להיות בדרגת ראשי ישיבות לאותם הישיבות.

וזהו שמסיק, ובשעה ההיא בא המשיח, לישיבתו של רבי שמעון, מעוטר מראשי הישיבות בעטרות עליונות. אמנם עתה, אחר שכל אלו חברי הישיבות זכו למדרגת ראשי ישיבות, נמצא שהמשיח מתעטר מתורה של ראשי ישיבות. ונמצא מתעטר מראשי ישיבות בעטרות עליונות ביותר.

.נח)  באותה שעה קמו כל החברים, וקם רבי שמעון, ואורו היה עולה עד גובה הרקיע. אמר לו המשיח: רבי, אשרי לך, שתורתך עולה ב-370 אורות, וכל אור מתחלק ל-613 טעמים, עולים וטובלים בנהרות האפרסמון הטהור. והקב"ה, הוא חותם תורה מישיבתך, ומישיבת חזקיה מלך יהודה, ומתוך ישיבת אֲחִיָה השילוני.

.............פירוש..............

בעת שנגלה להם המשיח, ובא לישיבה של רבי שמעון, אז קמו כל החברים, ורבי שמעון קם באותה המדרגה עד שאורו היה עולה, עד גובה רקיע. וזה רומז, שרבי שמעון השיג אותו האור של 10 הרקיעים, החסרים מחמת השער הסתום של המלכות דמלכות. ואורו היה עולה עד גובה רקיע, שהוא אור יחידה.

ואמר לו המשיח, שתורתך עולה ב-370 אורות, וכל אור מתפרש ל-613 טעמים, עולים וטובלים בנהרות האפרסמון הטהור. כלומר, תורתו עולה לעתיק יומין, שבו כל ספירה עולה עד 100,000. וד"ס חו"ב תו"מ, הן בו 400,000. כי יחידות בנוקבא, ועשרות בז"א, ומאות באמא, ואלפים באבא, וריבוא בא"א, ומאות אלפים בעתיק.

אמנם לפי זה היה לו לומר, שתורתך עולה ב-400 אורות, וכל אור עולה ל-1000 טעמים, כלומר 400,000. אלא רמז לו, כי מבחינת האורות, שהם מאמא, אינו משתמש ב-400 בשלמות, אלא רק ב-370, כמ"ש, מן השלושים נכבד ואל השלושה לא בא. כי אע"פ שאורו עולה עד גובה רקיע, מ"מ אל ג"ר של המאה העליון של הי' לא בא. ונמצא לו רק 370 אורות חסר 30 העליונים.

ועד"ז מבחינת האלפים, שהן אורות דאבא, אינו משמש בג"ר ממש של כל אלף, אלא רק בו"ק של כל אחד, שהן 600. ובמקום ג"ר של כל אלף משמש בי"ג (13), שהם חכמה של ל"ב (32) נתיבות. כי י"ג הם חכמה של ל"ב נתיבות, הנקרא אפרסמון הטהור.

וע"כ אמר לו המשיח, שתורתך עולה ב-370 אורות, וכל אור מתפרש ל-613 טעמים, עולים וטובלים בנהרות האפרסמון הטהור. אשר ב-400 דאמא חסרים 30 דחכמה עליונה, ואין בה אלא רק 370. ובכל 1000 חסרות 400 העליונות, שהן מחכמה קדומה. ובמקומן משמש י"ג נהרות האפרסמון הטהור. ואין בכל 1000 אלא רק 613, כי כן הם העולים כל סודות סתומים עילאין מישיבה של רבי שמעון.

...........................

והקב"ה, הוא חותם תורה מישיבתך.

המשיח בא בכל אלו הישיבות,

וחותם תורה מפיהם של החכמים,

 כי הוא מתגדל ומתעטר ע"י חידושי התורה של כל הצדיקים. ולומדים, שכל הנביאים לא ניבאו אלא לימות המשיח,

אבל לעת"ל כתוב, עין לא ראתה אלקים זולתך.

 כי אז כבר יתוקנו כל המדרגות השייכות לימות המשיח,

וכל סודות התורה יהיו בבחינת

עין לא ראתה אלקים זולתך.

ואז נבחן שהקב"ה חותם תורה.

 

וכיוון שתורה של אלו ג' ראשי נשמות, היא מבחינת לאחר ימות המשיח, מבחינת עין לא ראתה אלקים זולתך, לכן אמר לו משיח, כי הקב"ה חותם תורה מישיבתך, ומישיבה של חזקיה מלך יהודה, ומתוך ישיבת אחיה השילוני. כי אלו השלושה זכו לסודות התורה של עין לא ראתה אלקים זולתך, והקב"ה עצמו חותם תורה מפיהם.

.........................

.נט)   ואני לא באתי לחתום תורה מישיבתך, אלא משום שבעל הכנפיים יבוא כאן. כי אני יודע, שלא ייכנס לישיבה אחרת, אלא לישיבתך. באותה שעה סיפר לו רבי שמעון אותה השבועה, שנשבע בעל הכנפיים. אז הזדעזע המשיח, והרים קולו, והזדעזעו הרקיעים, והזדעזע הים הגדול, והזדעזע הלווייתן, והעולם חשב להתהפך.

בתוך כך ראה את רבי חייא למרגלותיו של רבי שמעון. אמר, מי נתן כאן אדם לבוש בגד עולם ההוא. כלומר, בגוף מעוה"ז? אמר רבי שמעון, זהו רבי חייא, אור מֵאור התורה. אמר לו, ייאספו הוא ובניו. כלומר, שייפטרו מהעוה"ז, ויהיו מהישיבה שלך. אמר רבי שמעון, זמן יינתן לו. נתנו לו זמן.

משיח אמר לו, כי לא בא לחתום, אלא כדי שבעל הכנפיים יבוא לישיבה שלו, שרוצה לדעת, מה שאמר לו. ומה שאמר, כי אני יודע, שלא ייכנס לישיבה אחרת, אלא לישיבה שלך. זה כי לא ילך לישיבות של חזקיה מלך יהודה ואחיה השילוני.

אז הזדעזע המשיח, והרים קולו. כי מחמת גילוי הקץ, שגילה מט"ט, שבעת ההיא יהיו צרות נוראות על ישראל, שיזדעזעו הרקיעים, וכן הים הגדול, והעולם יתהפך, כמו שלומדים, ששת אלפים שנה קיים העולם ואחד חרב. ע"כ הרים קולו, כי רצה להמתיק כל אלו הזעזועים.

ואמר, מי נתן כאן אדם לבוש בגד עוה"ז?

 המשיח התפלא על רבי חייא, על היותו מלובש בגוף הגשמי

 של העוה"ז. כי אחר שזכה להיות כאן,

וזכה לגילוי דמט"ט ולשבועתו, נמצא שכבר תיקן כל בחינת הרע. וכן זכה לקבל פני המשיח. נמצא, שגמר כל עבודתו בעוה"ז, ואין לו מה לעשות עוד בעוה"ז. א"כ הוא צריך להסתלק ולהיכנס לישיבה של רבי שמעון בגן עדן.

ולמה לו להיות עוד בעוה"ז בחינם?

וזה שאמר רבי שמעון, זמן יינתן לו. כלומר,

רבי שמעון הוכיח לו, שיש לתת לו זמן מחדש,

 כי הוא צריך עוד לחיות בעוה"ז, ולעסוק בתיקונים חדשים.

ואז נתנו לו זמן. כלומר, שהמשיח ורבי שמעון הודיעו לו,

מה שיש לו עוד לעשות בעוה"ז.

 

..ס')   ויצא המשיח משם, כשהוא מזדעזע ועיניו זולגות דמעות. הזדעזע רבי חייא, בכה ואמר,

 אשרי חלקם של הצדיקים בעולם ההוא,

ואשרי חלקו של רבי שמעון, שזכה לכך.

עליו כתוב, להנחיל אוהביי יש ואוצרותיהם אמלא.

 

כי המשיח יצא מישיבה של רבי שמעון,

ועיניו זולגות דמעות, מרוב הגעגועים לגאולה השלמה.

ומטעם זה הזדעזע גם רבי חייא.

...........................

..................

עימי אתה בשותפות

////////////////////

סא) רבי שמעון פתח, ואשׂים דבריי בפיך ובצל ידי כיסיתיך, לנטוע שמיים ולִיסוד ארץ, ולאמור לציון, עַמי אתה.

 כמה יש לו לבן אדם לעמול בתורה יום ולילה,

כי הקב"ה מקשיב לקול העוסקים בתורה.

ובכל מילה, המתחדשת בתורה

ע"י האדם שעמל בתורה, עושה רקיע אחד.

 

הקב"ה נתן את כוח הדיבור שלו בפיהם של הצדיקים,

כמ"ש, עַמי אתה, להיות שותף עימי.

כמו שאני, עשיתי שמיים וארץ בדיבור שלי,

כמ"ש, בדבר ה' שמיים נעשו,

 כך הצדיקים יבְראו שמיים בכוח הדיבור שלהם.

 

ובזה פתח רבי שמעון את הפסוק,

 בראשית ברא אלקים את השמיים ואת הארץ.

 

וברא, לשון סתום, לשון שסוגר ולא פותח.

 ויש להבין, למה עשה אותם בסתימה.

 

ואומר, שעשה כך,

 כדי לשים גמר תיקונם של שמיים וארץ בדיבור של צדיקים, ולעשותם שותפים עימו בבריאת שמיים וארץ.

 וזה כמ"ש, ואשים דבריי בפיך.

 

ויש בזה ב' בחינות של חידוש שמיים וארץ,

שנתן בפיהם של הצדיקים:

 

א. לתקן חטאו של אדה"ר.

כי המאציל עשה התיקון שמיים וארץ,

באופן הנעלה קודם חטאו של אדה"ר,

 

כמו שמבואר במעשה בראשית, אשר הזו"ן דאצילות עלו לא"א ואו"א עילאין, ואדה"ר עלה והלביש את ישסו"ת וזו"ן דאצילות. והיה לו לאדה"ר נר"ן של אצילות, הנקרא זוהר עליון,

 

עד שעקבוֹ של אדה"ר היה מַכְּהֵה גלגל חמה.

 

ואחר החטא של עצה"ד ירד עד לעוה"ז הגשמי.

 ונר"ן שלו באים לו עתה מג' עולמות של בי"ע של פרודא.

 

ושמיים וארץ של אצילות ירדו בסיבתו לו"ק

ונקודה מטבור של א"א ולמטה.

 

ומוטל על הצדיקים תיקון, לתקן כל הפגמים, שנעשו ע"י החטא, ולחזור ולחדש את השמיים ואת הארץ של אצילות, שהם זו"ן, ולהעלותם לא"א ולאו"א,

כמו שהיו לפני החטא.

 

 והצדיקים עצמם יקבלו בחזרה את הזוהר העליון של אדה"ר, שהוא נר"ן מעולם האצילות.

 

ב. כי גם אדה"ר קודם החטא, לא הייתה לו כל השלמות,

שרצה המאציל להעניק לו.

 וע"כ אחר שהצדיקים יתקנו החטא דעצה"ד,

וישיגו השלמות של נר"ן של אצילות,

שהייתה לאדה"ר קודם החטא,

 

מוטלת עליהם עבודה מחדש, להמשיך כל המוחין העליונים, שעוד לא היו בעולם לגמרי,

כמ"ש, עין לא ראתה אלקים זולתך.

 

ואלו העולמות, שעין לא ראתה, שישלימו הצדיקים,

 נקראים שמיים חדשים וארץ חדשה.

כי הם חדשים ממש, שעוד לא היו במציאות לגמרי.

 

משא"כ אלו שמיים וארץ, שהצדיקים מחדשים ומחזירים אותם, כמו שהיה במעשה בראשית קודם החטא של אדה"ר,

אינם נקראים שמיים וארץ חדשים ממש.

 שהרי היו פעם בעולם,

 כי כבר המאציל תיקן אותם מעצמו קודם החטא.

אלא שהם מחודשים.

כי לאחר שנפגמו והתבטלו, חזרו והתחדשו.

וע"כ אין הצדיקים האלו נחשבים עוד לשותפים עם הקב"ה.

הרי שהפסוק, ואשים דבריי בפיך, שמביא רבי שמעון,

כוונתו הוא על המוחין העילאין, שגם אדה"ר היה חסר מהם, שאֵלו התחדשו ממש ע"י הצדיקים,

כי לא יצאו עוד מהמאציל,

 וע"כ נחשבים הצדיקים בהם לשותפים ממש.

 

כי הקב"ה מקשיב לקול העוסקים בתורה.

ובכל מילה, המתחדשת בתורה, ע"י האדם שעמל בתורה,

 עושה רקיע אחד. ז"א נקרא קול,

נוקבא נקראת דיבור.

כשהצדיק עוסק בתורה, מעלה מ"ן לזו"ן,

בקול ובדיבור של התורה שלו.

 

קול עולה לז"א, דיבור עולה לנוקבא.

 והקב"ה מקשיב לקול העוסקים בתורה,

 

כי קול התורה עולה למ"ן לז"א, הנקרא הקב"ה.

ובכל מילה, המתחדשת בתורה,

ע"י האדם שעמל בתורה, עושה רקיע אחד.

 

מילה, פירושו דיבור. וכל דיבור המתחדש בתורה

של העוסק בתורה, עולה למ"ן לנוקבא

, הנקרא בשם מילה ודיבור.

 שע"י זה נעשה רקיע אחד.

רקיע, המסך, שעליו נעשה הזיווג של הקב"ה ושכינתו,

 שזה נעשה ע"י המ"ן, שהצדיקים מעלים בעסק תורתם.

 

ועניין החידוש שאומר במילה של תורה,

ואינו אומר חידוש בקול של תורה,

הוא משום שהנוקבא צריכה לכל זיווג בניין יסודה מחדש,

 כי אחר כל זיווג חוזרת להיות בתולה.

וע"י המ"ן של הצדיקים, מתחדש בה תמיד היסוד שלה,

 שהוא בית הקיבול לאורות דז"א.

 

ולפיכך אומר, ובכל מילה המתחדשת בתורה.

כי המילה, המלכות, מתחדשת ממש

 ע"י דבר תורה של הצדיק.

כי אחר כל זיווג, חוזר ונעלם בית הקיבול שלה.

 

סב) באותה שעה, שדבר תורה מתחדש מפי האדם,

הדבר ההוא עולה והוּעד לפני הקב"ה.

והקב"ה לוקח אותו הדבר ונושק אותו,

 

 ועוטר אותו ב-70 עטרות מפותחות ומחוקקות.

ודבר החכמה שהתחדש, עולה

 ויושב על ראש צדיק חי העולמים.

 

ומשם עף ושט ב-70,000 עולמות.

 ועולה לעתיק יומין, הכתר. וכל דברי עתיק יומין,

הם דברי חכמה בסודות הסתומים העליונים.

 

כלומר, בעת שהאדם מעלה מ"ן בדבר תורה שלו,

אז המילה עליונה, הנוקבא דז"א,

 עולה והועד לפני הקב"ה לזיווג עימו.

 

והקב"ה לוקח אותו הדבר ונושק אותו.

שב' בחינות נוהגות בכל זיווג זו"ן:

 זיווג דנשיקין

וזיווג דיסודות.

כי לא נשלם השם, עד שברא אור לאורו,

והתלבשו זה בזה. שמלבד קומת חכמה,

 צריך זיווג ב' לקומת חסדים,

 שתתלבש קומת החכמה בקומת החסדים.

 לפיכך, כל זיווג כולל ב' זיווגים:

 

א. זיווג לקומת החכמה, הנקרא זיווג דנשיקין,

שהוא בפה דראש, לקומת ראש וג"ר,

 

ב. זיווג לקומת החסדים, הנקרא זיווג דיסודות,

 שהוא לקומת החסדים.

 

והקב"ה לוקח אותו הדבר, הנוקבא. ונושק אותו,

כלומר, זיווג דנשיקין לקומת ג"ר. ועוטר אותו,

 

 כלומר, זיווג דיסודות לקומת חסדים,

שאז מתלבשת החכמה בחסדים,

והנוקבא מתעטרת במוחין שלמים.

 

ועוטר אותו ב-70 עטרות מפותחות ומחוקקות.

המוחין השלמים של הנוקבא נקרא 70 עטרות.

 כי הנוקבא היא היום השביעי, וכשמקבלת מז"א,

שהוא בעשרות, נעשית 70. המוחין נקרא עטרות.

 

וע"כ נקרא 70 עטרות. ונאמר, שהם מפותחות ומחוקקות,

שע"י המ"ן של הצדיקים,

הם נעשים לבית קיבול ל-70 עטרות הללו.

 

ודבר החכמה שהתחדש, עולה ויושב על ראש צדיק חי העולמים. יש ב' חידושים של שמיים וארץ, שהם זו"ן:

 

א. להחזיר העטרה ליושנה,

כמו שהייתה מטרם חטאו של אדה"ר.

בחידוש הזה נקראת הנוקבא בשם דבר תורה.

 וזה שביאר רבי שמעון עד הנה.

ב. חידוש שמיים וארץ במוחין עילאין,

שאפילו אדה"ר לא השיג אותם.

 ומבחינה זו נקראת הנוקבא בשם דבר חכמה.

 

ודבר החכמה שהתחדש, עולה ויושב על ראש צדיק חי העולמים. כמו שלומדים, צדיקים יושבים ועטרותיהם בראשיהם.

 

כי ע"י המ"ן של הצדיקים,

השלמים כבר בזוהר העליון דאדה"ר,

כמו רבי שמעון וחבריו, עולה הנוקבא דז"א להיות עטרה לראש צדיק, ז"א, מבחינת היסוד שלו, ח"י (18) העולמים.

 

................פירוש..............

אור החכמה נקרא אור חיה. והואיל שאי אפשר לז"א להמשיך אור חיה, זולת ע"י הנוקבא, נבחן שאינו ח"י,

אלא רק כשהוא בזיווג עם הנוקבא, הנקראת עולם.

ע"כ נקרא אז ח"י העולמים.

וכן נבחן, שהנוקבא היא עטרה על ראשו,

שהמוחין, הנקראים עטרה, הם מנוקבא,

שלא היה זוכה בהם זולתה. גם לומדים,

שלא זז מחַבְּבָה, עד שקרָאה אימי.

כי המסובב נבחן לבן הסיבה שלו.

ומתוך שהנוקבא הייתה סיבה לאור החיה דז"א,

 הרי מבחינה זו נעשית הנוקבא לאימו.

 

ואחר שהזדווגה עם הז"א בעטרה על ראש צדיק,

היא מעופפת ועולה עוד למעלה, לא"א,

ושם מיתקנות ז"ת שלה בז' ריבוא (70,000) עולמות.

 

 כי הספירות דא"א הן ריבוא (10,000).

 ומא"א היא עולה עד עתיק יומין.

והוא מחשב העליות של זו"ן בזה אחר זה, עד עתיק יומין,

הנעשה מכוח המ"ן של הצדיקים השלמים.

 

 

כי הזיווג דעטרה על ראש הצדיק, הוא ע"י עלייה לאו"א עילאין, ומשם עולה לא"א ב-70,000 עולמות. ומשם לעתיק, שהוא תכלית הגובה.

וכל דברי עתיק יומין, הם דברי חכמה בסודות סתומים עליונים. הזוהר מפרש מעלת המוחין, המשפיעים לנוקבא ע"י עלייתה לעתיק יומין. ואומר,

 

וכל דברי דעתיק יומין, כל הקומות, המתקבלות מעתיק יומין,

הן דברי חכמה בסודות סתומים עליונים, ג"ר דחכמה.

 

 כי דברי חכמה מורה על קומת החכמה, והסודות הסתומים העליונים הם ג"ר דחכמה. והן אינן מתגלות זולת ע"י עלייה למקום עתיק יומין, ולא למטה ממנו.

 

סג) ואותו דְבר החכמה הסתום שהתחדש בעוה"ז,

כשהוא עולה, הוא מתחבר באלו הדברים של עתיק יומין,

 ועולה ויורד עימהם,

 ונכנס בח"י עולמות צפוּנים,

אשר עין לא ראתה אלקים זולתך.

ויוצאים משם ומשוטטים, ובאים מלאים ושלמים,

ונועדים לפני עתיק יומין.

באותה שעה עתיק יומין מריח באותו הדבר,

ורצוי לפניו יותר מכל. אז לוקח את הדבר ההוא,

 ומעטר אותו ב-370,000 עטרות.

 ודבר חידושי התורה ההוא משוטט ועולה ויורד,

 ונעשה ממנו רקיע אחד.

 

כי בעת עליית הנוקבא לעתיק יומין,

היא נכללת בזיווג אשר שם. והיא מעלה אור חוזר,

וממשיכה אור ישיר מעתיק יומין. ועולה,

פירוש, שמעלה אור חוזר מלמטה למעלה.

ויורדת, פירוש, שממשיכה אור ישיר מלמעלה למטה.

שאז מקבלת דברי חכמה בסודות הסתומים העליונים,

ונכללת עם אור חוזר ואור ישיר שבעתיק עצמו.

 

ואותו דְבר החכמה הסתום, הוא עולה ויורד עימהם,

 ונכנס בח"י עולמות צפונים, אשר עין לא ראתה אלקים זולתך.

כי הזיווג הנעשה בעתיק, הוא ג"כ על היסוד דעתיק אשר שם. והוא ג"כ צדיק ח"י העולמים,

כמו יסוד של ז"א, בעת עלייתו לאו"א עילאין.

 

אלא ההפרש הוא, כי היסוד של עתיק,

 עין לא ראתה אלקים זולתך.

 כי הזיווג של היסוד נעשה על המסך בהכאה,

 המעלה אור חוזר, כדי להלביש את האו"י.

 

 והנה, למטה באו"א, נבחן המסך לכנפיים,

המכסות על האור העליון, בעת שדוחים אותו לאחוריו.

 

וזה מורה, שיש בהם כוח הדין, שכל אור חוזרנקרא אור דין. משא"כ ביסוד עתיק, ששם כתוב,

לא ייכָּנֵף עוד מוריך, והיו עיניך רואות את מוריך.

כי אע"פ שהמסך מעלה אור חוזר מלמטה למעלה,

מ"מ אין בו כנפיים.

וע"כ הוא מכונה ח"י עולמות צפונים,

 שעין לא ראתה אלקים זולתך.

כלומר, שאין שם עוד כנפיים, המכסות מעין זר.

 כי אין שם שום דינים, אלא עין לא ראתה אלקים זולתך.

 

כי הבחינה שמלמטה למעלה, נקראת צפונים.

אמנם היא בבחינת, עין לא ראתה אלקים זולתך.

ויוצאים משם ומשוטטים, ובאים מלאים ושלמים.

 

כי יוצאים משם, מזיווג על המסך, הנקרא ח"י עולמות צפונים, אשר עין לא ראתה אלקים זולתך.

ומשוטטים, שמעלה אור חוזר מלמטה למעלה.

ובאים, שממשיכה אור ישיר מלמעלה למטה.

ואז הם מלאים ושלמים.

 

מלאים באור ישיר מחכמה בסודות הסתומים העליונים.

ושלמים באור חוזר, שאין בו שום דין,

אלא כולו רחמים גמורים, בשווה עם אור ישיר.

 נועדים לפני עתיק יומין,

שהם מוכנים להלביש את העתיק יומין.

 

באותה שעה, עתיק יומין מריח באותו הדבר,

ורצוי לפניו יותר מכל. מריח, הוא נחת רוח.

כי הזיווג הגדול והנשגב הזה גורם

 נחת רוח מאוד נעלה לעתיק יומין.

 

 

והוא משום שכל העולמות כולם

וכל שִׁבחם נכללים אז בנוקבא.

ורצוי לפניו יותר מכל,

 

כי נחת רוח זה מגיע לו מכל העולמות כולם בבת אחת,

 להיותה תכלית השלמות והגובה, שעליה נבראו העולמות.

 

ולוקח את הדבר ההוא,

ומעטר אותו ב-370,000 עטרות.

כי אז משפיע לה המוחין הנשגבים של עתיק (כתר) עצמו,

שהם חו"ב תו"מ, שהספירות של עתיק הן כל אחת 100,000. אלא ההפרש הוא ב-30 העליונים של החכמה,

כמ"ש, מן השלושים נכבד ואל השלושה לא בא.

 

כלומר, שאע"פ שמקבלת ונכבדת גם מג"ר של חכמה

 של עתיק, שהן 30,000 העליונים,

 עכ"ז אל 30,000 עצמם לא תוכל הנוקבא לעלות ולהלביש ממש.

כי אם הייתה מלבישה גם 30,000 אלו,

הייתה הנוקבא מתבטלת בו, כנר בפני אבוקה.

 

לכן מקבלת מעתיק רק 370,000 עטרות,

שזה 400,000 פחות 30,000.

 

ודבר חידושי התורה ההוא משוטט ועולה ויורד,

 ונעשה ממנו רקיע אחד. משוטט,

 פירושו, מעופפת למעלה. משוטט ועולה,

שמעלה אור חוזר מלמטה למעלה.

 ויורד, שע"י האור חוזר שמעלה,

 יורדת עם אור ישיר מלמעלה למטה,

ונעשה ממנו רקיע אחד,

שע"י הלבשת או"ח לאור ישיר , נעשה שם רקיע אחד.

 

כי אותו המסך, שנתקן במלכות, כדי להעלות או"ח,

 שהגיע לנוקבא ע"י מעשים טובים  ומ"ן, שהעלו כדי

להשפיע נחת רוח ליוצרם,

 

אחר הזיווג שנעשה עליו, הוא נעשה לרקיע,

שדרכו משיגים הצדיקים קומת הזיווג שנעשה עליו.

 

וכשמדרגה יורדת לצדיקים דרך הרקיע,

 מתלבשת בלבוש, הנמשך מהרקיע, באור חוזר,

המתהפך מהרקיע ולמטה, עם אור ישיר שמרקיע ולמעלה,

וכך היא באה להשגת הצדיקים, המלובשים זה בזה.

 

כי אלו הצדיקים,

שזכו לשלמות, להעלות מ"ן לזיווג הגבוה הזה,

כבר אין בהם מקבלה לצורכי עצמם כלום.

ומ"ן שהעלו, היו כדי להשפיע ולא לקבל.

 

ולפיכך הם מתקנים עם מעשים טובים  ומ"ן,

בחינת המסך לנוקבא,

 ומכשירים אותה לזיווג הגדול הזה,

 

שההכשר עצמו הוא אור חוזר,

העולה מהמסך של הנוקבא ולמעלה.

כי כל העולה מלמטה למעלה,

הוא השפעה ודחיית הקבלה לעצמו.

 ואז נעשה הזיווג דהכאה עם האור העליון,

והאור העליון מתלבש בלבוש של אור חוזר העולה.

 

והנה האור היורד מלמעלה למטה

ומתלבש באור חוזר, בא לקבלת התחתון,

לאותו צדיק שהעלה המ"ן.

 

כי כל הבא מלמעלה למטה, בא לקבלה.

וכיוון שהאור העליון עובר לתחתון דרך הרקיע,

נמצא נוטל עימו לבוש של אור חוזר. מהרקיע.

 והתחתון מקבל האור העליון בתוך לבושו זה.

 

כי גם אחר שבאה הקומה להשגת התחתון,

אינו נהנה במשהו מהאור העליון היורד אליו,

אלא לפי מידת השפעת נחת רוח ליוצרו,

 

 כלומר, במידת הלבוש של אור חוזר, המלביש על

האור העליון. וזה נבחן למקבל ע"מ להשפיע,

 ואינו מקבל משהו, אם לא תימצא בו השפעה ליוצרו.

 

וע"כ הקבלה מלובשת בתוך ההשפעה,

אור ישיר ובאור חוזר.

 

וזהו שמדייק, ודבר חידושי התורה

משוטט ועולה ויורד, ונעשה ממנו רקיע אחד. כלומר,

שמתקבל לתחתונים רק דרך הרקיע, בלבושו עימו.

....................

סד) וכן כל דבר של חכמה, נעשים רקיעים

עומדים בקיום שלם לפני עתיק יומין.

והוא קורא להם, שמיים חדשים.

כלומר, שמיים מחודשים, שהם סתומים של

סודות החכמה העליונה.

 וכל שאר דברי תורה המתחדשים,

שאינם מחכמה עליונה, עומדים לפני הקב"ה,

 ועולים ונעשים ארצות החיים,

 ויורדים ומתעטרים אל ארץ אחת.

ומתחדש ונעשה הכול ארץ חדשה,

מכוח הדבר ההוא שמתחדש בתורה.

..............................

..............פירוש................

 

כי כך הולכים הצדיקים ומעלים מ"ן תמיד,

וממשיכים המדרגות הנשגבות ההן, מעתיק יומין,

ע"י אותם הרקיעים, שנעשו ע"י הזיווג העליון.

 ומאלו הרקיעים נעשו שמיים חדשים,

 

 המתחדשים במדרגת עתיק יומין.

וע"כ נקראות ההשגות הגבוהות האלו בשם סתומים

של סודות החכמה העליונה,

שבאות מלובשות בלבוש הנמשך מהרקיעים.

 

וכל שאר דברי תורה המתחדשים, עומדים לפני הקב"ה,

ועולים ונעשים ארצות החיים, ויורדים ומתעטרים אל ארץ אחת. ומתחדש ונעשה הכול ארץ חדשה.

כי בכל קומה יש חו"ב תו"מ. ו

עד כאן היה מדובר רק מסודות החכמה לבדה,

ולא מבינה וז"א ומלכות שבכל קומה.

ונעשים ארצות החיים,

 

כי נעשים כולם לבחינת בינה, הנקרא ארץ החיים.

ויורדים ומתעטרים אל ארץ אחת, למלכות,

הנקראת ארץ סתם.

 

 ומתחדש ונעשה הכול ארץ חדשה. כי המלכות התעטרה וקיבלה כל המדרגות של ארצות החיים, בינה. וע"י זה עלתה המלכות להיות בינה.