סודות התפילה הרקיע שבעולם העשיה סוד קו אמצעי,

רקיעים של עשיה

זוהר   ויקהל      סעיף (רפג'

..........................

עורך ומגיש: רבי דוד קורן

 

השמיים שמיים לה' והארץ נתן לבני אדם.

מהו, השמיים שמיים?

 יש שמיים ויש שמיים,

 יש שמיים למטה בעולם עשיה,

 וארץ למטה משמיים,

 


ויש
שמיים למעלה בעולם אצילות,

 וארץ למטה משמיים.

 

וכל המדרגות העליונות והתחתונות כעין זה

נמשכים אלו מאלו, וכל מה שיש


למעלה יש למטה ממנו,



 ודומים זה לזה כמו החותם והנחתם ממנו,

,

שכל מה שיש בחותם יש בנחתם ממנו,


 וכל אחד למטה מקבל מבחינה שכנגדו למעלה

 

 השמיים למטה בעולם עשיה,

 הן עשר יריעות, הן עשר "ספירות,

, נוטה שמיים כיריעה.כמ''ש

 

והקב"ה

עשה אותם ואת מחנות המלאכים שבהם,

להנהיג ארץ התחתונה של עשיה.




 

ורקיע התשיעי, חכמה, מנהיג התחתונים,

ומסבב אותם כמחרוזת אבנים טובות,

המסבבות הצוואר,

 


 

 שאין דבר נעשה בתחתונים זולת על ידו,

 כמ"ש, כולם בחכמה עשית.

 

הרקיע העשירי הוא עיקר כל הרקיעים,

להיותו ספירת כתר,

 שהוא שורש ועיקר לכל ט' תחתונות

בכל הרקיעים יש מחנות ממונים

עד הרקיע השביעי, חסד.

אבל בג"ר של רקיעים אין ממונים.

מרקיע השביעי והלאה, שהם ג"ר, כח"ב,  

יש אור  המתפשט למטה מהכיסא העליון,

מלכות של אצילות, ומאיר לרקיע העשירי,

 כתר של עשיה.

ורקיע העשירי, מאותו האור שקיבל,

נותן לרקיע התשיעי, חכמה.

ורקיע התשיעי מאיר לרקיע השמיני, בינה, ולמטה,


ברקיע השמיני נמצאים הכוכבים. וכשמתפקדים צבאות הכוכבים,

 והוא מוציא אותם,

אותו האור שקיבל מרקיע החכמה,

עומד ונותן כוחו לכל אחד ואחד להתמנות,

במקום ההוא שצריך.

 

כמ"ש, המוציא במספר צבאם,

לכולם בשם יקרא מרוב אונים ואמיץ כוח,

איש לא נעדר. מרוב אונים, זהו זוהר העליון,

 שקיבל מרקיע החכמה

 

 

בכל רקיע ורקיע יש ממונה שהתמנה על

העולם ועל הארץ, להנהיג את כולם.

חוץ בארץ ישראל, שאין רקיע מנהיג אותה,

ולא כוח אחר, אלא הקב"ה לבדו.

 

 ואיך שורה הרקיע על ארץ ישראל בחינם,

והרי מטר וטל יורד עליה מרקיע,

כשאר כל ארץ אחרת


אלא בכל רקיע ורקיע יש ממונים השולטים על העולם.

ואותו הממונה השולט על הרקיע ההוא,

 

 נותן מהכוח שיש לו אל הרקיע ההוא,

 והרקיע ההוא מקבל מאותו הממונה

 ונותן למטה לארץ.

 

ואותו הממונה אינו מקבל

אלא מתמצית האור שלמעלה.

כי עמי העולם אינם ניזונים אלא מתמצית.

 

 אבל ארץ הקדושה,

אינו שולט ברקיע שעליה ממונה אחר,

ולא כוח אחר, אלא הקב"ה לבדו,

והוא פוקד את ארץ הקדושה ברקיע ההוא שעליה


בכל רקיע ורקיע יש פתחים ידועים,

והממשלה של כל ממונה רשומה מִפתח לפתח,

ומפתח הזה והלאה אינו שולט

 אפילו כמלוא השׂערה.

 

ואין זה נכנס בתחומו של פתח חברו,

 חוץ כשניתנה לו רשות לשלוט אחד על חברו.

 

 ואז גם המלכים בארץ שולטים אחד על חברו, כלומר, המלכים בארץ המיוחסים לרקיעים ולממונים האלו

 

 

 באמצע כל הרקיעים, שהוא על

 ארץ ישראל, שהיא באמצע העולם,

 יש פתח אחד הנקרא גבילוֹן,

ומתחת הפתח הזה יש ע' (70) פתחים אחרים למטה. וע' ממונים שומרים מרחוק אלפיים אמה,

 תחום שבת,

 

 מהפתח הנקרא גבילון, שאינם קרבים אליו. ומהפתח הזה עולה דרך למעלה למעלה,

עד שמגיע לכיסא העליון, מלכות,

 

ומהפתח ההוא מתפשט שליטתו לכל צדדי הרקיע, עד שער הפתח, שנקרא מַגְדוֹן,

ששם הוא סיום הרקיע של ארץ ישראל

 

 

 וכל אלו ע' פתחים הרשומים בפתח גבילון,

כולם רשומים בכיסא הקדוש, המלכות,

 וכולם קוראים אותם שערי צדק,

ע"ש המלכות, הנקראת צדק.

 

כי אחר אינו שולט עליהם.

 והקב"ה פוקד את ארץ ישראל ברקיע ההוא

 מפתח לפתח, מפתח גבילון עד פתח מגדון.

בפקידה כמו שצריך,

 בהשפעה מלאה ככל הצורך,

ומתמצית פקידה לוקחים אלו ע' ממונים,

 ונותנים לכל ממונים האחרים שעל עמי העולם

....................


......:::::::::::: ביאור המאמר,::::::::::::.....

תחילה צריך שתבין,  מה שלפעמים אנו מבארים,

שהרקיע,   הוא סיום החדש שנעשה בכל מדרגה,

מחמת עלית המלכות לבינה  של כל מדרגה,

 

ולפעמים אנו אומרים שקו האמצעי נקרא רקיע,

שהוא השמים  דהיינו ספירת תפארת,

 

והענין הוא, כי הסיום החדש נעשה בסוד נקודת החולם,

ששם עלתה המלכות לבינה,

 

אומנם עם יציאת נקודת השורוק, שהוא קו שמאל,

נעשה מחלוקת, שרוצה לבטל לגמרי הסיום הזה

ולהאיר ממעלה למטה,

 

עד שבא קו האמצעי והכרע שהשמאל יאיר רק ממטה למעלה,

והסיום החדש לא יתבטל,

שאז הוכרחו הבינה ותפארת ומלכות שהיו למטה מסיום החדש,

לעלות למעלה מסיום החדש ולהתחבר למדרגתם,

בסוד התפלה, (קכג) תפלתו של אדם הוא עבודת הרוח,

שהוא עבודה מבחינה ב' הנ''ל התלויה בדבור,

והיא עומדת בסודות עליונים ,

ובני אדם אינם יודעים שתפלתו של אדם בוקעים רקעים,

פותחים פתחים ועולות למעלה,

הרי שקו האמצעי  עשה  סיום החדש הזה שנעשה בנקודת החולם,

שהיה קבוע וקיים תמיד,  ונמצא שסיום החדש נעשה לקביעות,

בקו אמצע שהוא המסך של חירק

 

וכ''כ אנו קוראים פעם את הרקיע בשם סיום החדש של צמצום ב'

ופעם בשם קו אמצעי,

 

וזהוא שאומר הזוהר,

שמים (קו אמצע) למעלה ושמים (קו אמצע) למטה,

שכמו שיש שמים וארץ בעולם אצילות, שקו האמצעי, שנקרא שמים,

הכולל חסד גבורה תפארת נצח הוד יסוד נקרא שמים של אצילות,

מתחתיו הוא המלכות  הכוללת, הנקראת ארץ,

 

וכן יש בעולם העשיה שמים וארץ,  שהשמים הם סוד  קו אמצעי,

הכולל חסד גבורה תפארת נצח הוד יסוד, ומתחתיו הוא המלכות

של עולם עשיה  הנקראת ארץ,

 

עשר יריעות הם סוד עשר ספירות,

כי אלו חסד גבורה תפארת נצח הוד יסוד

שבקו אמצעי, כוללים עשר ספירות, כי החסד כולל כח''ב,

והיסוד שבו כולל מלכות, כלומר עטרת יסוד, והם עשר ספירות,

 

בסוד הכתוב, נוטה שמים כיריעה,

אומנם המלכות שבו שהם סוד עטרה אינה מלכות אמתית,

אלא השכלולה ביסוד,  ועל כן אנח חושבים אותה רק לתשעה

רקעים, והמלכות הוא הארץ שמתחת הרקיע לגמרי, שהוא העשירית,

 

 

וכמו שהשמים של העשיה כולל עשר רקעים,

כן הארץ של עשיה כוללת י' ספירות, שהם סוד ז' ארצות

והעליונה שבהם היא בינה הכוללת ג' ראשונות כתר חכמה ובינה,

 

והיא הארץ שאנו יושבים עליה,

נחלקת לעשר ספירות, ואנו יושבים רק בז' תחתונות,

של בינה הזו הכוללת ג'ר והם סוד גן עדן הארץ,

...............................

ראה המשך המאמר והביאור פרשת ויקהל עמוד צה'

מאמר הרקעים שעל גן עדן,

.....:::::::::.....

השארת תגובה