קבלה מהזהר שורש הערב רב, ושורש ישראל: והערב רב כי הם אינם טועמים מעץ החיים

מתוך הזוהר הקדוש

פרשת נשא , סעיף צ' -  צ'ז.        מאת:  רבי דוד קורן

 ,,,,,,...............,,,,,,



"צ) והמשכילים יבינו מסטרא וכו' :

ואז, והמשכילים יבינו . כי הם מצד הבינה,

שהוא עץ החיים, בשבילם נאמר, והמשכילים יזהירו כזהר הרקיע, 


בחבור הזה שלך, של רבי שמעון בר יוחאי, שהוא ספר הזהר, 


מזוהר של אמא עלאה, שנקראת תשובה, 


אלו לא צריכים נסיון, 


ומשום שעתידים ישראל לטעום מעץ החיים שהוא ספר הזהר הזה, 


יצאו בו מן הגלות ברחמים, ויתקיים בהם, 


ה' בדד ינחנו ואין עמו אל נכר ."

 


צא) ואילנא דטוב ורע וכו' :

ועץ הדעת טוב ורע, שהוא איסור והיתר טומאה וטהרה, 


לא ישלוט יותר על ישראל, 


כי הפרנסה שלנו לא תהיה אלא מצד עץ החיים,


 שאין שם , לא קשיא, שהוא מצד הרע, 


ולא מחלוקת מרוח הטומאה, 


כי כתוב, ואת רוח הטומאה אעביר מן הארץ . "

 


צב) דלא יתפרנסון ת"ח וכו' :


שלא יתפרנסו תלמידי חכמים מעמי הארץ, אלא מצד הטוב, 


 שאוכלים טהרה כשר היתר,


 ולא מער רב, שאוכלים טומאה פסול איסור, 


שהם טמאים המטמאים עצמם בנדה שפחה גויה זונה .

משום שהם בניה של לילית, שהיא נדה שפחה גויה זונה, 


וחוזרים לשרשם . ועליהם נאמר, כי משרש נחש יצא צפע . "

 


צג)  ובזמנא דאילנא טוב ורע וכו':


ובזמן שאילן טוב ורע שולט, 


שהוא חולין דטהרה וחולין דטומאה,

אלו החכמים הדומים לשבתות ויום טוב,


 אין להם אלא מה שנותנים להם אלו אנשי חולין 


כמו יום השבת שאין לו אלא מה שמתקנים לו בימי חול . "


צד) ובזמנא דשלטא אילנא וכו' :

ובזמן ששולט עץ החיים נכנע האילן של טוב ורע, 


ולא יהיה לעמי הארץ אלא מה שיתנו להם תלמידי חכמים, 


ונכנעים תחתיהם עמי הארץ, כמו שלא היו בעולם ."

 


צה) והכי איסור והיתר וכו' :


וכך, איסור והיתר וטומאה וטהרה לא יעברו מעמי הארץ, 


כי מצדם אין בין הגלות לימות המשיח אלא שעבוד מלכיות בלבד .


כי הם אינם טועמים מעץ החיים שיתגלה לימות המשיח,


 והם צריכים משנה, באיסור והיתר וטומאה וטהרה . 



אלא שיהיו מבוזים לפני תלמיד חכם כמו חושך לפני אור .


 כי הערב רב, הם עמי הארץ שהם חשך,


 ולא נקראו ישראל אלא עבדים מכורים לישראל, 


משום שהם כבהמות . וכבר העמידוהו ."

 



צו) וישראל אתקריאו אדם וכו' :


וישראל נקראים אדם .


 ומאין לנו שיש בישראל בהמה ואדם, 


ז"ש (זהו שאומר) ואתן צאני צאן מרעיתי אדם אתם .


 ואתן צאן מרעיתי, אלו הם עמי הארץ, שהם טובים מצד הטוב . 


אדם אתם, היינו תלמידי חכמים . "

 


צז) ובקרא דא נמי וכו' :


וגם במקרא הזה רומז לזה, שכתוב, 


לו עמי שומע לי ישראל וגו' 


.אחר שאמר עמי, למה אמר ישראל. אלא עמי, הם עמי הארץ . 


ישראל, הם תלמידי חכמים .


 ובשבילם נאמר, ובני ישראל יוצאים ביד רמה . "



השארת תגובה