קבלה מ הזהר הערב רב בדורנו דיינים וראשי העם:

ואלו הם חמש בחינות של הערב רב לא לפי סדרם, אבל את המאמר נכתוב לפי סדרם .

א,  נפילים

   ב,  גיבורים

 ג,  ענקים

  ד,  רפאים    ה,  עמלקים

עמלקים

נפילים

גיבורים


רפאים

ענקים

שהם ראשי תיבות : נגע רע .

יש גם כן נגדם בקליפה נגע רע או ענג רע.   

כי על ידי הרע מתהפך נגע להיות ענג

או להפך ה ענג הופך לנגע.

כי זה לעומת זה עשה אלוקים.

 אבל זה הסדר הנכון של אותם הערב רב.

          נגד בחינת כתר שבקליפה     עמלקים   

 נגד בחינת חכמה שבקליפה   נפילים

  נגד בחינת בינה שבקליפה    גיבורים

     נגד בחינת ז"א שבקליפה       רפאים    

  נגד בחינת מלכות שבקליפה  ענקים  


ואלו הם חמישה מיני ערב רב המעורבים עם בני ישראל . ומחטאים את בני ישראל.

ערך ומגיש רבי דוד קורן קרן אור ללימודי הקבלה'

........................

ואלו הם חמישה מיני ערב רב המעורבים עם בני ישראל . ומחטאים את בני ישראל.

משום זה בגלל חטא העגל שנגרם ע"י הערב רב הם גרמו לניתוק הקשר עם הנשמה (משה) ,

שהיא האור שמגיע מבינה, ה' העליונה,

 שהיא חסדים גמורים.

והקצר גרם לניתוק ונפילה של אותו הכוח שהיה אותו ה' קטנה, שמופיעה בבראשית פרק ב

במילה בה'בראם ,

שהיא בעצם ממתקת את הדין ברחמים.

בלק ובלעם הם מבחינת עמלק,

כי אם ניקח את האותיות   עם מהשם בלעם  בלק 

אותיות סופיות   נקבל את הצירוף - עמלק  בבל   

כלומר- שני סוגים של קליפות הם

עם מבלעם -   לק מ' בלק =  בבל,

 שני סוגים של קליפות וטומאה  וכוח כישוף

שקשור בדור בבל,   

א – עמלק - ב – בבל

ושני הסוגים של הקליפות  של  כישוף האלו מרומזים בשמות של בלעם  ובלק ,

אשר – עמלק - הוא הראש

ובבל הוא הכתר שנמצא בראש – שהם

כל הזמן חייבים להיות באחדות,

אחרת אין להם קיום,

שהם נמצאים בתוך המוח של כל אחד מאיתנו.

משום זה שני הקליפות האלה שהם יחד התלבשו על בלק ובלעם.

ואלו הדור הראשון עד נוח שהם נשארו מאלו שנאמר עליהם במבול של נוח. וימח את כל היקום.

ואלו שנשארו מהקליפות עמלק בגלות ה ד', כלומר גלות אדום – הם ראשים ומנהיגים בעולם,


בכוח רב הוא משום שהקליפה הזאת היא בחינת ראש – וכתר של שורש הקליפות,

ועל זה נאמר בפרשת נוח "כי מלאה הארץ חמס"

שהם קליפת עמלק – שהם נעשים כלי חמס לישראל,

.פרשת נשא:  סעיף: קד) מאמר ערב רב וכו' :

ואלו הערב רב, הם העשירים, בשלוה, 

בשמחה, בלי צער, ובלי יגון כלל,

 גזלנים בעלי שוחד, שהם דיינים ראשי העם 

כי מלאה  הארץ חמס מפניהם, עליהם נאמר,  

היו צריה לראש .

ואלו הם העמלקים – מחמשת סוגי הערב רב,

כי העמלקים הם השורש – הראש והכתר של הקליפה.

 הנפלים.

הנפלים הם נגד ספירת חכמה בקליפה,

 הנפליםהערב רב

נאמר עליהם- בראשית,

ויראו בני האלוקים את בנות האדם כי טובות

הנה ואלו הם המין השני מהערב רב,

כלומר בחינת חכמה שבקליפה אלו הנפילים- הם מכוח המלאכים, שנפלו למטה לארץ,   עוזא ועזאל  - שהם מלאכים,

ש     ראה מאמר בני האלוקים  בפרשת נח  בזוהר )

ועל ידי כך הם נקראים נפלים, ואלו נפילים

מהערב רב נמשכים מהם

כשרצה הקב"ה לעשות אדם,

שאמר למלאכים : נעשה אדם בצלמנו, רצה הקב"ה לעשות את האדם לראש כל המלאכים שבשמים ,

שהאדם יהיה ממונה על המלאכים והם יהיו פקידים תחת שליטתו כמו שנאמר על יוסף הצדיק: 

"ויפקד פקדים על הארץ"

לכן כל המלאכים קטרגו על האדם לקב"ה ואמרו לקב"ה:

מה אנוש תזכרנו, הלא הוא עתיד לחטוא לפניך,

ולמה אתה הקב"ה משפיל אותנו

תחת בין אדם שאמור לחטוא.

אמר להם הקב"ה: אם אתם הייתם למטה בארץ כמו האדם,

הייתם חוטאים יותר ממנו , ואז מיד נאמר:

ויראו בני האלוקים (המלאכים) – הם חשקו בבנות האדם.

 וזה מה שאומר הכתוב:

ויראו בני האלוקים את בנות האדם כי טובות הנה וחשקו בהם,

והקב"ה הפיל אותם למטה לארץ

 בשלשלאות והיפילם מהקדושה לטומאה,    

 לכן המלאכים הם קשורים לעולם הרוחני

שאין בו כיסויים וגופות, כי הגוף הוא היצר.

ובמלאכים אין גוף ולכן אין יצרים

 ואלו שני המלאכים עזא ועזאל,

 כי רצו לזנות עם בני האדם

לכן אותה האנרגיה של הקדושה ששני המלאכים הם ירצו אותם לעולם שלנו, אותה האנרגיה היא אנרגיה נידחת, שהנשמות של הערב רב שקשורים לנפלים נמשכים מהם.


שהם הפילו את עצמם מקדושתם לזנות אחרי בנות אדם, משום זה גם הקב"ה הוא הפיל

אותם והיה להם חלק בעולם הקדושה ונתן להם את שכרם בעולם הזה,


כמו שנאמר : ומשלם לשונאיו על פניו.

...........

הגיבורים

 הסוג השלישי- הם הגיבורים

 שהם נגד בחינת בינה שבקליפה.

 הגיבורים הם הסוג השלישי של הערב רב שנתערב בישראל,

 עליהם נאמר – המה הגיבורים אשר אנשי השם

 והם נמשכים מצד אלו שנאמר עליהם :

הבה נבנה לנו עיר ונעשה לנו שם,

כלומר: מצד דור ההפלגה,

והמין הזה של הערב רב שהם בונים לעצם שם

על מנת להתהדר בשמם,


הם בונים בתי כנסיות ומדרשות

 ונותנים בהם ספר תורה ועטרה על ראשו

כמו שכתוב בפרשת נוח – על מגדל בבל:

 עיר ומגדל וראשו בשמים ,

אנשים בונים בתי כנסת ומדרשות, שהוא כנגד העיר,


ונותנים שם ספר תורה,

הוא נגד מגל ועטרה על ראשו כנגד ראשו בשמים,

ואינם מתכונים לשם ה'

אל לעשות לעצמם שם וכבוד,   כמו שנאמר: ונעשה לנו שם,


ובזה הערב רב, שהם מצד הקליפה,

מהצד האחר של הקדושה, שכל מקדשם טומאה,

כי המטרה שלהם זה השם שלהם להדר את שמם.  

 הם מתגברים על בני ישראל

שהתברכו להיות כעפר הארץ,

וגוזלים אותם, והעבודה נשברת ונחרבת

וכל בתי הכנסת והמדרשות יתפקדו וישברו,

וזה סוד הפסוק שעליהם נאמר בפרשת נוח,

והמים גברו מאד מאוד (מאוד- צופן למלאך המוות) 

על הארץ.    כלומר- הקליפה והטומאה

חרבו את הארץ בהתגברותם,

והמין הזה של הערב רב, שנקראו גיבורים- הם יונקים

 את הכוח שלהם מבינה שבקליפה.

..................................

 רפאים

 סוג הרביעי של הערב רב רפאים-

שהם מבחינת   ז"א תפארת שבקליפה

הרפאים הם מין הרביעי של הערב רב שנת ערבבו בישראל,

 

זה סוג של אנשים, שאם יראו שעת צרה לישראל,

 מניחים אותם ומתפרשים מהם,

 

 ודוגמאות לא חסר בכל הזמנים,

כל היורדים מהארץ בגלל מצב כלכלי ובטחוני,

בורחים מהארץ בזמן מלחמה,

אנשים שמתעלמים ובורחים מאנשים במצוקה,

וכל אחד לפי מה שמרגיש ויודע,

 

 הרפאים הם אותם אנשים אנוכיים בלי שום רגש ושייכות,

ואפילו שיש להם כוח לעזור ולהצילם אינם רוצים להצילם,


 רפאים מלשון רפיון ונרפים,

ועוזבים,  בורחים מאחריות, ואחדות, וחסרי רגשות,


כי רגש אותיות גשר יוצר חיבור.

הם לא מרגשים את האחר,

הם מחפשים לעצמם ריגושים,

 לכן זה סוג של אנשים שרק מה שהם קבעו לעצמם  שמעניין,  ורק לפי הרצון לקבל הפרטי שלהם,

ולכן הם נרפים מכל קשר של תרבות ואמונה,

והם הולכים אחרי ראות עיניים ותאוותם,


והסוג הזה של ערב רב המעורב עם בני ישראל,

שנקראים רפאים, הם נרפים מהתורה, ומתרחקים ממנה ומכל אלו העוסקים בתורה,


הם לא יעזרו לאנשים שעוסקים בתורה, אלה להפך,   הם יעזרו לאנשים שעובדים עבודה זרה   


ופריצי אויבי ישראל


עליהם נאמר רפאים, כלומר שלא יקומו לתחיית המתים בזמן הגאונים האחרונה בעת שהאור של הבורא יתערב בעוצמה על מנת להושיע את ישראל מצרתם,


ועליהם נאמר:  ותאבד כל זכר למו,

 כי להיותם תולדות החושך ואם גילו האור הם נאבדים

כי במקום שהאור מאיר החושך מתבטל,


 והרפאים הם המין הרביעי של בערב רב

המעורב בבני ישראל, שהם נגד ז"א תפארת שבקליפה.


................. 

 

 הענקים

 הענקים הם המין החמישי של הערב רב

נגד בחינת מלכות שבקליפה

 

הענקים הם סוג של נשמות בני אדם שהם מזלזלים   באלו שנאמר בהם:

כופר בעיקר הם דומים בשורשים לרפאים.

 

לכן גם הענקים וגם הרפאים שקולים זה בזה

והם מזלזלים בתורה ומזלזלים ובמקימי התורה בישראל,

 

ואלו הם אנשים שמחזרים את העולם לתוהו ובוהו ,

כמו  בזמן חורבן בית המקדש

ששורש החורבן היה שנאת חינם.

 

אבל עם גילוי האור בגאולת ישראל

הם יאבדו מן העולם ,

כי גאולת ישראל אינו תלוי במחייתם,

אלא רק במחיית עמלק ,

עד שימחה אותו שבו היא השבועה.

 

עד כאן תקציר מהזוהר על חמש מיני ערב רב,




בברכה אור ושמחה לכל בית ישראל

רבי' דוד קורן  
קרן אור ללימודי הקבלה

השארת תגובה