זהר. מאמר הנה ישכיל עבדי, סוד תחית המתים פרשת וישב. סעיף מ"ב עד ע"ג

 

 

עורך ומגיש: רבי דוד קורן,      קרן אור ללימודי הקבלה

 י"ז בכסלו תשפ"א

\\\\\\\\……..\\\\\\\\

מאמר: הנה ישכיל עבדי

.............
מב) פתח ואמר הנה ישכיל עבדי.

אשרי חלקם של הצדיקים, שהקב"ה גילה להם

דרכי התורה ללכת בהם.

בוא וראה, מקרא זה הנה ישכיל עבדי. סוד עליון הוא..

 

כשברא הקב"ה את העולם, את זו"ן, עשה את הלבנה,

שהאציל את הנוקבא בקומה שוה עם ז"א.

 

ואח"כ מיעט אורותיה, באופן שאין לה מעצמה כלום,

רק מה שמקבלת מז"א.

ומשום שמיעטה את עצמה, היא מאירה מן השמש, שהוא ז"א,

בכח אורות עליונים שבו.

 

מג) ובזמן שבית המקדש היה קיים, היו ישראל משתדלים

בקרבנות ועולות ועבודות, שהיו עובדים הכהנים הלוים והישראלים, כדי ליחד יחודים, ולהאיר האורות בנוקבא.

 

מד) ולאחר שנחרב בית המקדש, נחשך האור,

והלבנה, הנוקבא, אינה מאירה מן השמש, ז"א,

והשמש נסתלק ממנה ואינו מאיר.

ואין לך יום שאינו שולט בו קללות וצער ומכאובים.

 

מה) כשיגיע זמן הלבנה, להאיר מכחה עצמה, בגמר התקון,

נאמר, הִנה ישכיל עבדי, על הלבנה, האמונה, הנוקבא.

ישכיל, שנתעורר אז התעוררות של מעלה,

 

בדומה למי שמריח ריח, ובא להעיר ולהסתכל.
כי המלה, הנה, יורה על פתאומיות.

משום שנשפע אז על הנוקבא התעוררות של מעלה,

בלי הקדם של התעוררות מלמטה.

 

וכיון שהריחה בזה, באה להעיר ולהסתכל ולהשכיל.

וע"כ נאמר, הנה ישכיל.

 

מו) ירום, פירושו, שהנוקבא תתמלא מאור העליון על כל האורות, כתר. ירום לרחמכם, הכונה לאור הכתר.

 

ונשא, הוא מצד אברהם, חסד.

וגבה, הוא מצד יצחק, גבורה.

מאד, מצד יעקב, ת"ת.

שהנוקבא תתמלא מכל המדרגות האלו.

 

 

מז) ובעת ההיא יעורר הקב"ה התעוררות של מעלה

להאיר אל הלבנה, הנוקבה, כראוי,

כמש"א, והיה אור הלבנה כאור החמה.

 

ומשום זה יתוסף בה אור העליון. ועל כן יתעוררו אז

לתחיה כל המתים, שהם נקברים תוך העפר.

 

 

מח) זהו שאומר עבדי,  אע"פ שהמדובר בנוקבא,

אומר, עבדי, שמפתחות רבונו בידו,

 

וע"כ מתגלה על ידו שלמות הנוקבא, והוא השליח שלה.

כמ"ש, ויאמר אברהם אל עבדו, שזהו על הלבנה,

הנוקבא. המתגלית על ידי מטטרון,

 שהוא עבד שליח של רבונו.

 

מט) זקן. מטטרון, שנקרא זקן, כמ"ש, נער הייתי גם זקנתי,

שר העולם שהוא מטטרון. המושל בכל אשר לו,

שהם ירוק לבן ואדום, ג' גווני הקשת,

 שהם ג' מלאכים, מיכאל, גבריאל, רפאל.

שאין השכינה נראית אלא עמהם. ומטטרון כולל אותם.

 

נ) שים נא ידך תחת ירכי. זהו צדיק, יסוד,

מפני שהוא קיומו וחיותו של העולם. כי אז, כשנאחז ביסוד,

נעשה עבד הזה ממונה להחיות את שוכני עפר.

ונעשה שלם ברוח העליון,

להשיב רוחות ונשמות למקומם,

אל אלו הגופים שנבלו ונרקבו תחת העפר.

 

 

נא) ואשביעך בה' אלקי השמים. שואל, כתוב ואשביעך,

מהוא אשביעך?  ומשיב, פירוש.  וְאַשְׂבִּיעֲךָ,

 הוא מלשון שִׁבְעָה. שיתלבש בשבעה האורות העליונים,

 

חסד גבורה תפארת נצח הוד יסוד מלכות.

חג"ת נהי"מ, שהם שלימות העליון.

 

אשר לא תקח אשה, זהו הגוף שמתחת העפר, בקבר,

שיש לו עתה תחיה לקום מעפר, הוא מכונה אשה.

 

שכל אלו שזכו להקבר בארץ ישראל,

 הם יתעוררו תחילה לתחיה,

כמ"ש מתחילה, יחיו מתיך, שהם המתים שבארץ ישראל.

 

ואח"כ כתוב, נבלתי יקומון, הם המתים שבחוץ לארץ.

 

 ועם זה רק הגופות של ישראל שנקברו בארץ ישראל, תקומנה,

 

ולא הגופות של עמים האחרים, שהארץ נטמא מהן.

 

 

נב) וע"כ, אשר לא תקח אשה לבְּנִי.

שכל נשמות העולם היוצאות מאותו הנהר הנמשך ויוצא מעדן,

שהוא יסוד, הן בנים אל הקב"ה.

 

וע"כ, אשר לא תקח אשה, זהו הגוף. לבְּנִי, זוהי הנשמה.

מבנות הכנעני, אלו הם גופות עמים עובדי ע"ז,

שעתיד הקב"ה לנעֵר אותן מארץ הקדושה,

כמ"ש, וְיִנָּעֲרוּ רשעים ממנו.

 

נג) כי אל ארצי ואל מולדתי תלך. ארצי,

זה היא ארץ הקדושה, שהיא קודמת לכל ארצות אחרות.

 

אל ארצי, שהיא ארץ הקדושה.

ואל מולדתי, אלו הם ישראל.

 

נד) בא וראה מה כתוב: ויקח העבד, שהוא מטטרון.

 עשרה גמלים, עשר מדרגות שהעבד ההוא שולט עליהן,

שהן כמו מדרגות האצילות.

מגמלי אדוניו, מדרגות הנוקבא דאצילות, שהיא אדונו.

ואותו העבד שולט עליהן ומתתקן בהן.

 

נה) וכל טוב אשניו בידו,וכל אותו הטוב וריחות העליונים,

היוצאים מתוך אלו האורות והנרות העליונים.
וכל טוב אדניו. שמוש של השמש, ז"א, הנמשך בלבנה, הנוקבא. כלומר, שעל ידו נעשה זווג זו"ן.

 

 

נו) ויקם וילך אל ארם נהרים. זה הוא מקום בארץ הקדושה, שבכתה שם רחל, כשנחרב בית המקדש.
ויברך הגמלים מחוץ לעיר אל באר המים.

כדי לחזק את כחותיה על ידי גבורותיה כראוי,

מטרם שבא להקים ולהחיות הגופים.

 

פירוש. בעל הסולם רבי אשלג,


גמלים, הם סוד מדרגותיו של העבד, שע"כ סידר אותם מחוץ לעיר,

ששם מקום הדינים, כדי לתקן הקו שמאל של הנוקבא.

כראוי לה, ואין לומר שהוא חוץ לארץ.

שהרי לא הלך אלא לארץ ישראל כנ"ל.

...............

 

נז) לעת ערב. שואל מהו לעת ערב, ומשיב:

זהו ערב שבת, יסוד, שהוא הזמן של אלף הששי.

 

כי ששת ימי המעשה הם הששת אלפים שנה,

ויום הששי, שהוא ערב שבת, הוא כנגד אלף הששי,

שאז תהיה תחיית המתים. לעת ערב,

 

הם הדינים המתגלים בערב, ביסוד, אשר העבד תקן אותם.

 

נח) לעת צאת השואבות. השואבות מימי התורה.

כי בזמן ההוא הם עתידים לקום לתחיה תחילה מכל שאר בני אדם,

 

משום שעסקו לשאוב מימי התורה ונתחזקו בעץ החיים.

והם יצאו תחילה לתחיית המתים,

כי עץ החיים גרם להם שיקומו מתחילה.

 

פירוש. בעל הסולם רבי אשלג,

 

קו אמצעי מכונה תורה. וגם נקרא  עץ החיים.

ומימי התורה השפע שלו. ואלו הדבקים ומקבלים השפע

מקו אמצעי, שנקראים שואבות, אלו יחיו לפני כל השאר,

הנמשכים מב' הקוים האחרים.

..............

 

נט) ובנות אנשי העיר יוצאות. עתידה הארץ להפליט ממנה

כל הגופות שבתוכה. שכתוב, יוצאות, שסובב על

 אלו הגופות שהארץ תפליט מתוכה בעת התחיה.
לשאוב מים, לקחת נשמה,

ולקבלה כראוי, שתהיה מתוקנת ממקומה כראוי.

 

 

ס) והיה הנערה אשר. מטעם, שכל נשמה מנשמות שבעולם

שנתקיימו בעולם הזה,

והשתדלו לדעת את רבונם בחכמה העליונה,

היא עולה ומתקיימת במדרגה עליונה למעלה מכל אלו הנשמות,

שלא השיגו ולא ידעו. והן עומדים תחילה לתחיה.

 

וזו השאלה, שאותו העבד עומד לשאול ולדעת,

במה עסקה הנשמה ההיא בעולם הזה?

כדי לברר, אם היא ראויה לתחיה תחלה.

 

סא) ואמרה אלי גם אתה שתה.

אתה צריך לשתות ולהיות נִשקֵה מתחילה.

ואחריך, וגם לגמליך אשקה,

 

משום שכל אלו שאר המרכבות, אע"פ שנִשקים ממדרגה זו,

 כולן נִשקים בעיקר מעבודת הצדיקים,

היודעים עבודת רבונם כראוי.

 

כי הצדיקים יודעים לכלכל לכל מדרגה ומדרגה כראוי.

 

ועל כן אם אמרה, וגם לגמליך אשקה,

ודאי היא האשה, אשר הוכיח ה' לבֵן אדונִי,

ודאי שהוא הגוף המזומן לנשמה ההיא העליונה.

..............

ביאור המאמר רבי אשלג בעל הסולם.

כבר נתבאר בפרשת חיי שרה, סוד המיתה,

כי חייו   של אדם ע' שנה, הם כנגד ז' מדות חג"ת נהי"מ,

 

שהולך ומתקנם ממעלה למטה, מחסד עד מלכות.

וכשמגיע למלכות ואינו יכול לתקן אותה מחמת חטא עץ הדעת,

אז הוא מת. כי ב' נקודות במלכות:
 
אחת מעצמה, והיא גנוזה.
-
אחת מבינה, שהיא מגולה.
כי מבחינת עצמה אינה ראויה לאור. וע"כ נקודתה עצמה צריכה להיות גנוזה.

ואם נקודתה מתגלית, תכף מסתלקים ממנה האורות,

שזה, זכה, הוא טוב. לא זכה, הוא רע.

 

ולפיכך כשמגיע האדם לע' שנה, מתגלית אז נקודת המלכות עצמה,

וע"כ אורות החיים מסתלקים מן האדם, והוא מת.


ולפיכך לעתיד לבא, כשיהיה זווג הגדול מראש דעתיק,

והמלכות תקבל גמר תיקונה,

באופן שתהיה ראויה לקבל אור העליון גם מבחינתה עצמה,

 

 תקומנה אז כל הגופות לתחיה, כי לא מתו אלא מחמת פגם המלכות.

ועתה, שהיא מתוקנת לקבל אור החיים, תקומנה לתחיה.

ויש כאן חילוק בין מתי ארץ ישראל למתי חוץ לארץ:
- אותם הצדיקים הדבוקים בקו אמצעי, נקראים ישראל,

וארצם ארץ ישראל, והם יקומו לתחיה תכף ויקבלו נשמתם כראוי.

 אבל אותם שאינם דבוקים בקו אמצעי, שהם מתי חוץ לארץ,

אע"פ שהמלכות כבר נתקנה, צריכים עוד תקונים רבים,

עד שיקומו לתחיה ויקבלו את נשמתם.

שתקונים הללו נקראים, גלגול מחילות.

 

וע"י תקונים הללו באים לארץ ישראל. ומקבלים את נשמתם.


וזהו שיעור הכתובים, ויאמר אברהם, שהוא חכמה, אל עבדו, הוא מטטרון.

כי הארת החכמה הנמשכת מזווג זו"ן דאצילות לבי"ע,

נכללת במלאך מטטרון.

 

וע"כ נקרא מטטרון, שר הפָּנִים. כי פָּנִים הם חכמה

כמ"ש, חכמת אדם תאיר פניו.

 

וע"כ נקרא, זְקַן ביתו. כי מיהו זָקֵן? מי שקנה חכמה.
המושל בכל אשר לו. בחכמה וחסדים יחדיו,

המתוקנים בג' קוים ימין.ושמאל אמצע.


שים נא ידך תחת ירכי. שיכלול את עצמו ביסוד,

ויקבל הארת הזווג הגדול לגמר תיקונה של המלכות.

ואז יהיה מוכשר להחיות המתים.


ואשביעך בה' אלקי השמים. שיקבל ז' האורות השלמים, היינו.

המתקנים את הנוקבא, הנקראת שבעה,

כמ"ש, והיה אור הלבנה כאור החמה.


אשר לא תקח אשה, היינו גוף. לבְּנִי, היינו נשמה.

מבנות הכנעני, הדבקים בקו שמאל והם טמאים,

שאינם ראויים להלביש נשמה קדושה.

 

כי אל ארצי, ארץ ישראל.

ומולדתי, ישראל, אותם שבחייהם היו דבקים

בקו אמצעי נקראים ישראל,

וארצם ארץ ישראל,

שהם יעמדו תחילה לתחיית המתים.

 

עשרה גמלים, הארת החסדים. וכל טוּב אדוניו בידו,

הארת החכמה.

 


וזהו ניחושו של העבד, שאמר והיה הנערה.

ואמרה, שתה וגם גמליך אשקה,

אותה הוכחת לעבדך ליצחק.

 

כי בדק אם הגוף בחייו בעולם הזה, היה דבוק בקו אמצעי,

שאז הוא בבחינת ארץ ישראל וראוי לקום תחילה.

 

כי שתה, היא הארת חכמה, שזהו בחינת העבד עצמו.

 וגם גמליך אַשקה, בחינת חסדים.

ואם בחייו היה ממשיך ב' האורות הללו,

סימן הוא שהיה דבוק בקו אמצעי, הכולל ב' אורות הללו.

 

וע"כ, אותה הוכחת לעבדך ליצחק,

כי הוא ראוי לקום לתחיה ולקבל את נשמתו, שהוא יצחק.

וזה אמרו, והיה הנערה, שהמשיכו הארת החכמה

על ידי הדעת, שאז יש לו ב' האורות חכמה וחסדים,

 כי הדעת הוא חסדים. כי הם בבחינת מֵתֵי ארץ ישראל.

שעומדים לתחיה תחילה. וזהו שאלתו, כי היה צריך לדעת, אם אותו הגוף ראוי לתחיית המתים תחילה.


וז"ש, וגם לגמליך אשקה, שתחילה צריכים להמשיך הארת חכמה,

ואח"כ הארת החסדים. כי מטרם שממשיך הארת חכמה,

נבחנים החסדים לו"ק בלי ראש.

וע"כ צריכים להמשיך תחילה הארת החכמה ואח"כ החסדים,

ואז נבחנים החסדים לג"ר גמורים, אויר טהור.

שהם יודעים להדבק בקו אמצעי, ולהמשיך מתחילה חכמה ואח"כ חסדים,

שיודעים לכלכל לכל מדרגה ומדרגה ולתקנה כראוי.

ואז גם החסדים נעשו בחינת ג"ר.

....................

 

סב) בוא וראה כי למדנו. בהשתוקקות הזכר אל הנוקבא,

 שנמשך עי"ז הארת החכמה מן הנוקבא,

 עושה נשמה. והשתוקקות הנוקבא אל הזכר,

שנמשך עי"ז חסדים מן הזכר,

עולה ומתערב עם הנשמה למעלה.

ונכללת החכמה דנוקבא עם החסדים של הזכר,

ועושה את הנשמה,

 

כלומר, שגומר אותה. ומשום זה, ניחש העבד,

 שאם היא תאמר, גם אתה שְתה, המשכת החכמה,

וגם גמליך אשקה, המשכת החסדים, היא האשה,

זהו ודאי הגוף המוכן לרצונה של הנשמה,

היוצאת מן הזכר, ז"א, הכלול מחכמה וחסדים יחד.

 

סג) ואלו הגופים עתידים להתעורר תחילה לתחיה. כמו שאמרנו.

ואחר שיקומו אלו, יקומו כל האחרים שבחוץ לארץ.

ויתקיימו בקיום שלם, ויתחדשו בהתחדשות הלבנה,

 

שאז יהיה אור הלבנה כאור החכמה.

ויתחדש העולם כבתחילה. וכתוב על העת ההיא, ישמח ה' במעשיו.

 

סד) בגין כך הנה ישכיל עבדי. פירושו.  העבד מטטרון ישכיל

להחזיר את הנשמות כל אחת ואחת למקומה,

אל הגוף הראוי לה. ירום ונשא וגבה מאד,

מצד כל אלו מדרגות העליונות.

 

סה) כאשר שממו עליך רבים  וגו'. בוא וראה: למדנו,

כשנחרב בית המקדש, וגלתה השכינה בארצות זרות ביניהם,

כתוב, הן אֶראֶלָם צעקו חוצה, מלאכי שלום מר יִבְכָּיון.

כולם בכו על זה, וקשרו בכיה ואבלות.

וכל זה על השכינה שגלתה ממקומה.


וכמו שהיא נשתנתה בגלות ממה שהיתה,

כן בעלה, ז"א, אינו מאיר אורו, כי אין לו אז למי להאיר, ונשתנה ממה שהיה, שכתוב, חשך השמש בצאתו.

 

על זה כתוב: כן מִשְׁחַת מאיש מראהו,

מאותו העבד, מטטרון,

שבעת הגלות נשתנה צורתו וצבעיו,

שהם  ירוק לבן אדום. ממה שהיה.

 

סו) מיום שנחרב בית המקדש לא עמדו שמים, ז"א, באור שלהם. הברכות אינן שורות, אלא במקום שנמצא זכר ונוקבא,

כמש"א, זכר ונקבה בראם ויברך אותם. ובגלות, שאין זווג זו"ן,

 

כתוב משום זה, מִשְׁחַת מאיש מראהו. כלומר, שהחיסרון הוא,

מטעם העדר הזווג שבזמן הגלות, ונמצא החיסרון גם בז"א,

שאין הברכה שורה אלא בזווג זו"ן.

 

 ועוד, שנחשך אורו של ז"א משום הנוקבא. שנחשכה בגלות,

ואינה מקבלת ממנו. ונמצא שאין החסרון בו עצמו,

אלא מטעם שאין לו למי להשפיע, וע"כ אינו מקבל אורות.


סז) הצדיק אבד, אבד את הברכות, כי ברכות אינן שורות

 אלא במקום שנמצאים זכר ונוקבא יחד.

 

סח) משום זה באותו זמן שאינו נמצא עמה זכר,

אז כל הנשמות היוצאות ממנה, יש להם שינוי ממה שהיו

 

בזמן שהשמש, ז"א, נתחבר עם הלבנה, הנוקבא.

כי כמו שזו"ן נשתנו בזמן הגלות ממה שהיו,

כן תולדותיהם, שהם הנשמות, משתנים אז ממה שהיו.

 

ועל זה נאמר, אלה תולדות יעקב יוסף. ולמדנו (אות כ"א),

 אחר שנתישב יוסף ביעקב והשמש נזדווג בלבנה.

וע"כ גילה אז מעלתם של הנשמות, ובגלות משתנות.

 

סט) והוא נער. משום שזווגם אינו נפרד לעולם,

צדיק, יסוד, וצדק, נוקבא, ביחד.

.............

 

פירוש בעל הסולם רבי אשלג.

כי י"ב השבטים הם, חלקי השכינה.

שמונה מהם בני לאה ורחל,

הפנים של השכינה,

וארבעה מהם בני השפחות, האחורים של השכינה.

 

יוסף היה דבוק ומתקן גם את האחורים של השכינה.

כי הזווג של זו"ן היה אז מבחינת או"א, שזווגם אינו נפרד לעולם,

וע"כ יסוד ומלכות המה ביחד בכל חלקי נוקבא,

 

ואפילו באחורים שלה. כמו שהנוקבא נקראת בשם הזכר,

חכם וחכמה, גבור וגבורה, מלך ומלכות.

כן נקרא הזכר בשם הנוקבא, נער,

כי הנוקבא נקראת נערה, היסוד על שמה בשם נער.

..............

ע) בכל י"ב השבטים ואפילו בבני השפחות, שהם אחוריים של השכינה, הוא נמצא לחדש אותם כראוי, ולשעשע אותם בשמחתו.

 שכל הענפים וכל העלים של השכינה,

כולם מתברכים בשמחתו. כלומר, אפילו חלקי האחוריים של השכינה, הנקראים עלים,

מתתקנים עמו.

 

עא) אלה תולדות יעקב יוסף. כל צורתו של יעקב היה ביוסף,

וכל מה שקרה ליעקב קרה ליוסף,

ושניהם הולכים ביחד, וזהו אות ו"ו,

 

אשר ו' ראשונה, יעקב, תפארת. והמילוי ו' הנשמעת עמה במבטא,

יוסף, יסוד, שהולכים שניהם ביחד, שנשמעות כאחד בבטוי ו',

משום שהם נושא אחד וצורה אחת.


כמו שיעקב הוא קו אמצעי שמחזה ולמעלה, תפארת.

המכריע בין חסד וגבורה,

כן יוסף הוא קו אמצעי שמחזה ולמטה, יסוד,

המכריע בין נצח והוד.

וע"כ הם דומים זה לזה, והם בצורה אחת.

 

עב) וַיָּבֵא יוסף את דִּבָּתָם. שהיה אומר עליהם לאביו,

שהיו אוכלים אבר מן החי בעוד שהוא חי.

וַיָּבֵא יוסף את דִּבָּתָם רעה.

 

ומקשה, והרי במנין י"ב השבטים היו אלו בני השפחות.

וא"כ איך היו בני לאה מזלזלים בהם.

 

 ואיך היו אוכלים אבר מן החי, ועברו על מצות רבונם,

שהרי עוד לבני נח צוה על מצוה זו,

כמ"ש, אך בשר בנפשו דמו לא תאכלו?

 

ואיך אפשר שהם אכלו ועברו על מצות רבונם?

ומשיב, אלא יוסף היה אומר כן מדעתו, וע"כ נענש.

......................

עג')  רבי יהודה אמר, את דבתם רעה, הוא כמו שבארהו,שיוסף אמר

שנתנו ענייהם בארץ  וזה נבחן דבתם רעה, שיבואו לינוק לכל אלו המדרגות שאינם קדושים הבאים מצד הטומאה,

.....................

מאמר: וישראל אהב את יוסף.

 

עד) וישראל אהב את יוסף. רבי אלעזר פתח: (ישעיה כ"ו)

פתח ואמר: לך עמי בא בחדריך וסוגר הדלך חבי כמעט

רגע עד יעבור זעם, לך עמי בא בחדרך, בוא וראה.

כמה אהב הקב"ה את ישראל,

ובשביל האהבה שאהב אותם מכל העמים עובדי ע"ז,

הזהירם ורצה לשמרם בכל מה שעושים.

עה)   בוא וראה: ג' פעמים ביום הדין שורה בעולם,

וכשמגיע זמן ההוא, צריך האדם להזהר ולהשמר,

שלא יפגע בו אותו הדין. והם בזמנים ידועים.

 

עו) משום, כשהבוקר עולה, נתעורר אברהם בעולם,

ונאחז בדין לקשר אותו עמו.

ובתחילת שלש שעות הראשונות נוסע הדין ממקומו

להתעורר ביעקב. עד שמגיע תפלת המנחה,

שחוזר הדין למקומו.

ונתעורר הדין של מטה להתקשר בדין של מעלה.

כי אז נתקשר דין בדין וצריכים להזהר.

..............

ביאור ופירוש בעל הסולם רבי אשלג.
יומה הוא ז"א הנקרא יום,  ג' זמנים הם ג' קוים שבז"א,

שבכל אחד מהם דין מיוחד. ואלו ג' בחינות דין שבג' קוים של ז"א, נמשכות מג' זריעות, חולם שורק וחירק,

שהן שורשיהם של ג' קוים של ז"א:

א. שבְּעֵת עלית המלכות לבינה, נופלות ממנה אותיות אל"ה

של אלקים, ונשארה במ"י של אלקים, ו"ק בחוסר ג"ר.

והיא בחינת הדין שבנקודת החולם, שבקו ימין של ז"א

הנקרא אברהם,

ב. שבְּעֵת גדלות, שמלכות יוצאת מבינה,

 וג' אותיות אל"ה חוזרות לבינה, שאז חוזרת לראש א"א,

ומשגת ג"ר מבחינת חכמה בלי חסדים,

שאז אפילו החכמה אינה מאירה, והיא נסתמה.

 וזהו בחינת הדין שבנקודת השורק, ושבקו שמאל של ז"א,

הנקרא יצחק. ונקרא דין של מעלה,


ג. עלית זו"ן שמה ע"י המסך של חירק, המכריע בין ב' הקוים,

הוא ו"ק, ששורשו בא מהמנעול, ואח"כ נתתקן במפתח, ונעשה כמסך

שבנקודת החולם. והיא בחינת הדין שבנקודת החירק,

ושבקו אמצעי של ז"א הנקרא יעקב, ונקרא דין של מטה.


בעלות הבוקר שולט קו ימין של ז"א, הנקרא אברהם.

ונאחז בדין של נקודת החולם, שהוא מסך של ו"ק חסר ראש,

מסבת התכללות המלכות בבינה.

כי בסבת גילוי הדין הזה של נקודת החולם, יוצאים כל המוחין של זו"ן,

שאז זמן הזווג. ויעקב, קו אמצעי, עולה ומכריע בין ב' הקוים

 אברהם ויצחק, ע"י מסך דחירק שבו.


אחר שנכלל ב' הקוים ימין ושמאל זה בזה,

יורד הדין מנקודת החולם, אברהם,

 כי חזר והשיג הג"ר ע"י התכללותו בשמאל,

והדין שהיה בו יורד ובא ביעקב, בקו אמצעי,

 ע"י, המסך של חירק שבו, שהוא בחינת ו"ק.

בזווג של בוקר נתבטל הדין של יצחק, שליטת קו שמאל,

שהוא הסתימה שבנקודת השורק,

 

 בסבת הכרעתו של יעקב בכח המסך של חירק.

ועתה שחזרה שליטתו של יצחק ואינו נכלל באברהם,

 חזר ג"כ הדין שבנקודת השורק למקומו,

שחזרו ונסתמו בו האורות מחמת חוסר החסדים.
דין של מטה, ו"ק חסר ראש, במסך של חירק, שבקו האמצעי,

 נתבטל עתה מפאת שנתקשר בדין של מעלה, שבנקודת השורק,

 וחזר הג"ר גם לקו אמצעי, מכח שליטת השמאל, וע"כ נתבטלה הכרעתו, והדין שולט בעולם מסתימת האורות. וע"כ צריכים להזהר אז.

.....................

 

עז) ועוד, כשנתעורר הדין בעולם, והמוות נמצא בעיר,

אין אדם צריך ללכת יחידי בשוק.

אלא צריך להסגיר עצמו שלא יצא לחוץ,

כמו שבארנו בנח, שהסגיר את עצמו בתבה,

שלא ימצא לפני המשחית.

...............

ביאור ופירוש בעל הסולם רבי אשלג.
ג' דינים הראשונים, שהם בג' קוים של ז"א, צריכים רק להזהר

שלא ימשיך הארת השמאל מלמעלה למטה. ואם הוא נזהר בזה,

כבר הוא ניצל מהם.

אבל בדין הזה הד', שיש מות בעיר, שהוא הדין של הנוקבא המתעורר כמ"ש, לא זכה הוא רע,

שהם הדינים שבמסך של צמצום א' שממנו המות.

הנה כאן אינו מועיל זהירות ושמירה. כי דין הזה אחר שנגלה,

כבר שולט גם על בחינת ממטה למעלה. ואין לו עצה,

 אלא להסגיר את עצמו, שלא יתראה לפני המשחית.

שלא יגע בשום מוחין רק בבחינת ו"ק, שהוא אור החסדים,

שאין לסיטרא אחרא שום אחיזה בהם,

ונמצא שאינו נראה לפני המשחית, כי אין לו אחיזה בו.

 

וזה נבחן, כמו מתחבא ומסגיר את עצמו בחדרו,

שלא יראו אותו. גם נח הסתיר את עצמו בבחינת הו"ק

שממטה למעלה, באור החסדים אשר שם. ואז ניצל.

כי אין שום אחיזה לסיטרא אחרא באור החסדים.

................

על זה אמר הנביא ישעיה: לך עמי בא בחדרך,

 

עח) הַסגר את עצמך בחדריך, וסגור דלתך בעדך,

שלא יתראה בפני המשחית, שלא ימשיך אלא אור ו"ק

של חסדים, שאין למשחית אחיזה בו. כי אחר שעבר הדין,

אין עוד רשות למשחית להזיקו.

 

עט) בוא וראה: שהקב"ה בשביל האהבה שאהב את ישראל, וקרבם אליו, גרמה שכל שאר העמים עכו"ם שונאים את ישראל, משום שהם מתרחקים מקב"ה, וישראל קרובים.



פ) בוא וראה: בשביל האהבה שאהב יעקב את יוסף

יותר מאֶחיו, אע"פ שהיו כולם אחים,

כתוב, ויתנכלו אותו להמיתו.

 

 כל שכן העמים עובדי כו"מ לישראל,

שגם הם שונאים את ישראל בשביל האהבה,

שאהב הקב"ה את ישראל יותר מכל העמים עכו"ם.
האהבה, שאהב יעקב את יוסף יותר מכל אחיו,

גרמה לגילוי דין הד', המוות,

ששום זהירות ושמירה אינו מועיל בו.

 

פא) בוא וראה: אהבה ההיא שאהב אותו יותר מכל אחיו, גרמה ליוסף שיוגלה מאביו, ואביו הוגלה עמו,

וגרם גלוּת אל השבטים, וגרמה אל השכינה שהוגלתה ביניהם.

 

ואע"פ שנגזרה גזירה בברית בין הבתרים,

מ"מ הסבה לזה הייתה האהבה שאהבו מכל אחיו.

שבשביל כתנת פסים שעשה לו יותר מלאחיו, נגרם כל הנ"ל,


כמ"ש, ויראו אחיו, וישנאו אותו, ולא יכלו דַּבְּרוֹ לשלום.

.....................

מאמר: ויחלום יוסף חלום.

 

פב) רבי חייא פתח ואמר: ויאמר שמעו נא דברי וגו'

ויחלום יוסף חלום. בוא וראה: כמה מדרגות עשה הקב"ה,

וכולן עומדות מדרגה על מדרגה,

וכולן יונקות אלו מאלו כראוי להם, אלו מימין ואלו משמאל,

וכולן נתמנו אלו על אלו, הכל כראוי להיות.

 

פג) בוא וראה: כל נביאי העולם ינקו מבחינה אחת,

מתוך ב' מדרגות ידועות, נצח והוד. ואלו המדרגות היו

נראים בתוך מראה שאינה מאירה, הנוקבא.

שכתוב, במַראָה אליו אֶתְוַדָּע.

מַראָה, שכל הצבעים נראים בתוכה,

ג' הצבעים לבן אדום ירוק, שהם ג' קוים של ז"א.

בחלום אדבר בו. מדרגה הששית למטה ממדרגת הנבואה, מדרגת גבריאל, הממונה על החלום.

 

פד) כל חלום שהוא כראוי בא ממדרגה ההיא, ממלאך גבריאל. ומשום שבא ממלאך,

אין לך חלום שלא יתערב עמו דברי שקר.

ומשום זה, יש מהם שהם אמת ויש מהם שהם שקר.

ואין לך חלום שלא יש בו מצד זה ומצד זה.

 

פה) ומשום שיש בחלום הכל, הן אמת והן שקר,

לכן כל חלומות שבעולם הולכים אחר פתרון הפה.

 

כמ"ש, ויהי כאשר פתר לנו כן היה.

שמתקיים לפי הפתרון. משום שיש בחלום שקר ואמת.

 לכן המלה של הפתרון שולטת על הכל, שמכרעת אותו,

אם לפי אמתיותו או לפי השקר שבו.

ולפיכך צריך החלום לפתרון טוב.

 

רבי חייא אומר: משום שכל חלום הוא ממדרגה שלמטה,

ממלאך גבריאל,

ודבור, הנוקבא, שולטת עליו, על המלאך,

על כן כל חלום הולך אחר הפתרון, שהוא דבור,

הבא מהנוקבא, הנקראת דבור, השולטת על מלאך גבריאל.

 

פו) פתח ואמר בחלום חזיון:  בוא וראה,

כשאדם עולה למטתו, צריך להמליך על עצמו תחילה

 מלכות שמים, ואחר כך יאמר פסוק אחד של רחמים.

משום כי כשאדם ישן על מטתו, הרי נשמתו יצאה ממנו,

והולכת ומשוטטת למעלה. כך כל אחת ואחת, לפי דרכה,

 היא עולה. (יש רוח הקודש ויש רוח הטמאה.)

 

פז) מה כתוב בחלום חזיון, כשבני אדם שוכבים על מטתם

ומנמנמים, והנשמה יצאה ממנו, אז הקב"ה מודיע אל הנשמה,


באותה המדרגה הממונה על החלום, גבריאל,

 

 את הדברים העתידים לבא בעולם,

או הדברים הבאים מהרהורי הלב,

שהם אמת או שקר, או שניהם יחד.

 כדי שיקבל האדם דרך תוכחה מדברי העולם,

ע"כ מגלים לו העתיד לבא בעולם.


פח) כי אין מודיעים לאדם, בעוד שהוא עומד בכחו של הגוף.

אלא המלאך מודיע אל הנשמה, והנשמה אל האדם, שהחלום בא אל הנשמות מלמעלה, כשהנשמות יוצאות מגופות,


וכל אחת עולה כפי מעלתה.

 

פט) וכמה מדרגות הן בהחלום, כולם הן בחכמה.

חלום מדרגה אחת. מראה מדרגה אחת.

 נבואה מדרגה אחת. וכולם הן מדרגות למדרגות,

אלו על אלו. כי מדרגת החלום מתחת מדרגת המראה,

 ומדרגת המראה מתחת מדרגת הנבואה.

 

צ) ויחלום יוסף חלום ויגד. מכאן, שאין לאדם לומר חלומו,

אלא רק לאדם שאוהב אותו.

ואם לא אוהב אותו, הוא גורם לו רעה.

שאם החלום מתהפך לדבר אחר,

הוא שגרם להסתלק הוראת החלום האמיתית על ידי פתרונו.

 

צא)  בוא וראה: יוסף אמר את החלום לאחיו,

שלא אהבו אותו. ועל כן גרמו לו, שיסתלק חלומו

ויתעכב עשרים ושתים שנה.



צב)  בוא וראה,  מה כתוב: ויאמר אליהם.

שבקש מהם שישמעו לו, והוא הודיע להם את החלום.

 

ואלמלא הם, שהפכו את החלום לדבר אחר,

היה החלום מתקיים. אבל הם השיבו ואמרו,

 

המלוך תמלוך עלינו אם משול תמשול בנו.

 

מיד אמרו לו בזה את פתרון החלום,

שהוציאו אותו ממשמעות המלוכה והממשלה,

 ודחו אותו לדבר אחר. וגזרו גזירה, שלא ימלוך עליהם.

 

ויוסיפו עוד שנא אותו, שגרמו לו קטרוגים.

 

צג)  רבי חייא ורבי יוסי היו מצויים לפני רבי שמעון,

אמר רבי חייא: חלום שלא נפתר דומה לאגרת שלא נקראה.

 

והוא שואל: אם פירושו שהחלום מתקיים והוא אינו יודע,

או שאינו מתקיים כלל.
 אמר לו הפירוש הוא מתקיים ואינו יודע,

 

כי החלום  כח  תלוי עליו, ומוכרח שיתקיים,

 

אלא שלא נודע לו ואינו יודע, אם נתקיים החלום

 

או לא נתקיים. זהו הדמיון לאגרת שלא נקראה.

 

צד) אין לך דבר בעולם, שאינו תלוי בחלום או בידי כרוז,

עוד מטרם שבא לעולם. כי כל דבר מטרם שבא לעולם, מכריזים עליו ברקיע,

ומשם מתפשט בעולם. והוא ניתן על ידי כרוז.

 

והכל משום שכתוב, כי לא יעשה ה' אלקים דבר.

בזמן שהנביאים נמצאו בעולם. ואם לא,

אע"פ שנבואה אינה שורה, הרי חכמים חשובים מנביאים.

 ואם אין חכמים, ניתן הדבר בחלום. ואם לא ניתן בחלום,

נמצא הדבר בצפורֵי השמים.

............................

מאמר: וילכו אחיו, לרעות

צה)  רבי שמעון אמר: לרעות  צאן אביהם. היה צריך לומר,

למה אומר וילכו אחיו, לרעות אֵת צאן אביהם.

למה אומר, את? המלה, אֵת, מנוקדת מלמעלה,

לרבות עמהם השכינה,

 

כי השכינה נקראת את, שהיתה שורה עמהם.

משום שהיו עשרה, ובכל מקום שיש עשרה שורה

בהם השכינה, כי יוסף לא היה עמהם,

ובנימין הקטן הוא בבית,

 על כן מנוקד מלמעלה על המלה, את.

 

צו) ומשום זה שמכרו את יוסף נשתתפו כולם עם השכינה,

ושתפו אותה עמהם בעת שעשו את השבועה והחרם,

שלא לגלות המעשה ממכירת יוסף.

וע"כ עד שנתגלה הדבר של מכירת יוסף,

לא שרתה השכינה על יעקב.

 

צז) אם תאמר, שהשכינה לא היתה עמהם, עם השבטים,

 כתוב, ששם עלו שבטים. הרי שכולם היו צדיקים וחסידים,

 וקיומם של כל בני העולם.

שהעולם כולו היה מתקיים בזכותם, קיום של מעלה ומטה,

של עולמות העליונים ועולם התחתון.

.................

מאמר: ירושלים הבנויה.

צח) פתח ואמר שמחתי. מקרא זה בארהו, שדוד היה עם

 לבבו לבנות הבית, כמ"ש, ויהי עם לבב דוד.

 

ואחר כך מה כתוב, רק אתה לא תבנה הבית.

וכל ישראל היו יודעים את זה, והיו אומרים, מָתי ימות דוד,

 

ויקום שלמה בנו, ויבנה הבית,

ואז, עומדות היו רגלינו בשעריך ירושלים,

 כי אז נעלה ונקריב קרבנות.

 

צט) ועם כל זה. ואע"פ שהיו אומרים, מָתי ימות זקן הזה,

אז שמחתי, וחדוה הייתה לי, משום בנִי,

שהיו אומרים, שבנִי יקום תחתיי,

 לגמור המצוה ולבנות הבית,

אז התחיל ושבח אותה, את השכינה. ואמר,

 

ירושלים הבנויה כעיר שחוברה לה יחדיו.

 

ק) למדנו: עשה הקב"ה את ירושלים של מטה, הנוקבא,


כעין ירושלים של מעלה, בינה. וזו מתתקנת לנגד זו.

 

שהנוקבא מתתקנת בכל התקונים שבבינה,

שכתוב, מָכון לשִבתך פעלת ה'. הבנויה,

 

שעתיד הקב"ה להוריד את ירושלים מלמעלה בנויה כראוי.
משום זה אומר בנויה,  שֶׁחֻבְּרָה לה יחדיו.

 

ושואל:  כתוב שחברה, שחברוּ, היה צריך לכתוב, בלשון רבים.

ומשיב: אלא שנתחברה אמא, בינה, בבתה, נוקבא, והיו כאחת.

ע"כ כתוב, שֶׁחֻבְּרָה, בלשון יחיד.

 

קא) ונאמר ששם עלו שבטים. אלו הם קיומו של העולם

 והתקון של עולם התחתון.

ולא תאמר  תיקון עולם התחתון בלבד,

אלא אפילו של עולם העליון,

 

שכתוב: ,שבטי יה עדות לישראל.

לישראל, בדיוק,

משום שהם קיומו של העולם למטה,

הם עדות למעלה, בעולם העליון. והכל הוא להודות לשם ה'

דהיינו: להודות לשמו של הקב"ה בכל הבחינות שכתוב לשם ה'.

........................

 

מאמר:  וימצאהו איש.

קב) וימצאהו איש. מה כתוב למעלה. ויאמר ישראל,

לכה ואשלחך אליהם,  וכי יעקב השלם,

שאהב את יוסף מכל בניו,

והיה יודע שכל אחיו שונאים אותו, למה שלח אותו אליהם?

ומשיב: אלא הוא לא חשד אותם,

שהיה יודע שכולם הם צדיקים.

אלא הקב"ה סבב כל זה, כדי לקיים הגזירה,

שגזר לאברהם אבינו בין הבתרים.

 

קג) מצאתי בספרי הראשונים, שצריכים היו בני יעקב

למשול על יוסף טרם שירד למצרים. שאלו ירד למצרים,

והם לא היו שולטים עליו מתחילה, יכלו המצרים

לשלוט לעולם על ישראל, ולא יכלו לצאת משם.

 

ע"כ, נתקיים ביוסף, שנמכר להיות עבד על ידי אחיו,

והם שלטו עליו למכרו לעבד.

לכן, אע"פ שיוסף היה אחר כך מלך, שהמצרים המליכוהו,

 

נמצאים ישראל שכבר שלטו על כולם.

 

כי מאחר שכבר שלטו על מלכם יוסף למכרו לעבד,

מכל שכן ששלטו אז על המצרים עצמם.

ובזה נחלש כחם של המצרים, ויכלו להשתחרר מהם.

 

 

קד) בוא וראה: יוסף שהיה ברית עליון, יסוד של ז"א,

כל זמן שהברית, שהוא יוסף, היה קיים,

 השכינה נתקיימת בישראל בשלום כראוי...

 

כיון שנסתלק יוסף ברית העולם העליון, מן העולם,

כי נמכר לעבד,

אז הברית והשכינה וישראל יצאו כולם בגלות.

וכן שכתוב, ויקם מלך חדש על מצרים, אשר לא ידע את יוסף, שזה יורה שנתבטל מעלתו ויצא לגלות. והכל היה מן הקב"ה,

כמו שהיה ראוי להיות.

 

קה) וימצאהו איש, זהו גבריאל. ובארהו, כתוב כאן,

וימצאהו איש וכתוב שם, והאיש גבריאל. וגו',

ולומדים גזירה שווה, שאף איש הנאמר כאן הוא גבריאל,

 

והנה תועה, בכל היה תועה, , שבטח על אחיו,

והיה מבקש האחוה מהם ולא מצא.

גם בקש אותם עצמם ולא מצא.

וע"כ, וישאלהו האיש לאמר, מה תבקש.

....................

 

מאמר: את אחי אנכי מבקש.

קו) ויאמר את אחַי... נסעו מזה וגו', רבי יהודה פתח ואמר,

מי יתנך כאח לי וגו', מקרא זה בארהו החברים, אבל מקרא זה

 

כנסת ישראל, הנוקבא, אמרה אותו אל המלך שהשלום שלו, שהוא ז"א. מי יתֶנך כאח לי, כמו יוסף על אחיו, שאמר,

ועתה אל תירָאו. שנתן להם מזונות וזן אותם בימי רעב.

משום זה אמרה כנסת ישראל לז"א,

מי יתֶנך כאח לי, כמו יוסף לאחיו.

 

קז) מי יתֶנך כאח לי. זה אמר יוסף, שהוא יסוד,

אל השכינה, שנתאחד עמה ונתדבק בה. יונק שדֵי אמי,

 

כי אז, כשמקבלת מוחין של אמא, יש אחוה ושלימות ביניהם. אמצָאֲך בחוץ, בתוך הגלות, בארץ אחרת. אֶשָקְךָ,

כדי להתדבק רוח שלה ברוח שלו. גם לא יבוזו לי,

אף על פי שאני בארץ אחרת.

 

.קח) בוא וראה, יוסף, אע"פ שאֶחיו לא היו לו כאחים

כשנפל בידיהם, הוא היה להם כאח כשנפלו בידו,

 

שכתוב, וינחם אותם וידבר על לבם, עד שהאמינו לו.

............................

השארת תגובה