זהר פרשת וארא סוד התננים המשך הפרשה מסעיף ק"ד עד סוף הרשת וארא.

מאמרתנין רובץ בין יאורים

.............................

קד) אמר רבי אלעזררבי יהודה מביא כאן   דברי רבי אלעזר ,

לחַלק בין התנינים הגדולים דקדושה לבין התנין הגדול דקליפה. כמ"ש, כי ידבר אֲלֵיכם פרעה, ואמרת אל אהרון,

קח את מטך והשלך לפני פרעה, ויהי לתנין.

 

ואח"כ. ויעשו גם הם חרטומי מצרים בְּלַהֲטֵיהֶם כן,

וישליכו איש מטהו ויהיו לתנינים.

 

 ובדברי רבי אלעזר מתבאר ההפרש   שבין

תנין של קדושה של מטה אהרון, לבין התנין של חרטומים.

 

אמר רבי אלעזר, בצד ימין העליון, מקו ימין של הבינה,

יוצאים י"ג מעיינות עליונים ונהרות עמוקים,

 שהם כיסא העליון, בינה.

וד' רגלי הכיסא, חגת"ם של ז"א,

שכל אחד מהם כולל חג"ת, והם י"ב,

 

 ועצם הבינה שעליהם, הכיסא, הוא י"ג.

והם נחלקים לב' קווים ימין ושמאל,

כי גם התפארת נחלק לימין ושמאל, חסד וגבורה.

 

הימינים נקראים מעיינות, והשמאלים נהרות.

 

אלו עולים, היינו השייכים לשמאל,

שהם מאירים ממטה למעלה.

 

ואלו יורדים, היינו השייכים לימין,

שהם מאירים ממעלה למטה.

ונכנס כל אחד בחברו, שכלולים זה בזה.

 

כי אחד, שהוא קו אמצעי, מוציא,

 

כלומר שממעט, ראשו של קו שמאל, הנקרא נהר,

ומביאו בשני גופים, הנקראים מעיין ונהר.

 

כי ע"י מסך של חיריק של קו אמצעי,

מתמעט הראש של קו שמאל. ואח"כ נכללים זה בזה.

 

 וראש, ו"ק של ג"ר, מתגלה מבין שניהם.

גוף אחד מבחינת נהר, שמאל וחכמה,

 לוקח מהחסדים שבימין למעלה, ומוציא למטה לתחתונים,

 

אלף יאורים היוצאים לארבעה צדדים,

שהם חג"ת ומלכות. שבכל אחד מהם ר"נ יאורים.

 

ביאור הדברים. יאורים, פירושו, ספירות המשפיעים

הארת החכמה משמאל של בינה,

ה' ספירות חג"ת נ"ה, . כל אחת היא מאה, והם חמש מאות.

 

ובהיות השמאל נכלל בימין, משפיע רק מחזה ולמעלה,

 שהם ב' ספירות ומחצה. חסד גבורה וחצי ת"ת עד החזה,

שהם מאתיים וחמישים, ר"נ לכל צד מארבע רוחות.

ד' פעמים ר"נ, הם אלף יאורים שמצד הקדושה.

והמדרגות השטות באלו אלף יאורים נקראים תנינים קדושים.

..............

 

קה) מי"ג נהרות שמשמאל, והמעיינות שבימין,

יוצאים שלושה עשר יאורים,

 

אורות השמאל, נכנסים אליהם

ולוקחים מים תצ"ט ומחצה מצד ימין,

 

 ותצ"ט ומחצה מצד שמאל.

 

נשאר מחצה מכאן ומחצה מכאן,

ונעשות שתי המחצות אחת,

זו נכנסת בין אלו היאורים, ונעשתה נחש.

....................

 

פירוש בעל הסולם רבי אשלג.

י"ג יאורים, הנמשכים מי"ג נהרות מעיינות, אינם מקליפות.

 שהרי עודם במספר י"ג, הכולל את קו האמצעי.

 

 

אבל הם שורשי הקליפות, שמהם יונקים הקליפות,

שאינם חפצים בקו אמצעי, הממעט את קו השמאל,

שלא ישפיע ממעלה למטה.

 

וע"כ הקליפות, המקבלים רק מב' הקווים ימין ושמאל

ולא מקו אמצעי, לוקחים מעצמם מים, השפע, מי"ג היאורים.

 

אמנם היאורים אינם משפיעים להם, להיותם עוד בקדושה,

אלא שהם אמצעים בין הקדושה ובין הקליפות.

 

 וע"כ אינם רוצים להשפיע אל הטומאה.

אלא שהקליפות ממשיכים מעצמם,

 מב' קווים ימין ושמאל שבי"ג יאורים,

 

ה' ספירות, ה' מאות מקו ימין,

וה' ספירות, ה' מאות מקו שמאל,

דהיינו גם מחזה ולמטה.

 

אלא שחסר להם חצי ספירה מכל קו. כי ספירה האחרונה,

שהיא הוד והיא מלכות,

 

 כי חג"ת נ"ה, הם בחינת כח"ב תו"מ, אין לה מאה ספירות,

כי בחינת עצמה, שהיא מלכות של מידת הדין, חסרה משם.

 

וע"כ אין לה אלא ט' ספירות  ראשונות, שהם צ'.

ומספירת המלכות יש לה ג"כ ט' ספירות  ראשונות, שהם ט'.

 ומן המלכות של המלכות של מלכות,

 מוצצים ג"כ את חלק העליון שלה שמחזה ולמעלה.

 

וחלקה התחתון שמחזה ולמטה חסרה בהכרח,

 כי היא תמצית הנקודה של מידת הדין שבה, שלא נמתקה בבינה,

והיא בבחינת המלכות של צמצום א', שאינה ראויה לקבל אור.

 

 ובכל מקום שהיא מתגלה, היא דוחה כל האורות משם.

 

וע"כ לא יכלו האלף יאורים לקבל אותה. והם אלף חסר אחד.

מחצית מלכות המלכות של מלכות שמקו ימין,

ומחצית מלכות המלכות של מלכות שמקו שמאל.

 

ומשתי המחצות האלו נעשה הנחש, שהוא טומאה ממש.

 

אמנם אין הכוונה שכל הנחש נעשה מהן,

אלא שיש לו ג"כ מט' ספירות  ראשונות הממותקות בבינה.

 

והכוונה היא, שזוהמא זו שכולו מידת הדין, שממיתה כל הנוגע בה,

 

היא נכללה בנחש הטמא. ונמצאת כזנב שלו. והוא תנין הטמא.

..................

קו) הראש של התנין אדום כורד,

שגוון אדום יורה על דינים הנמשכים מבינה.

 

 קשקשותיו קשים כברזל,

שבחינת מלכות מעצמותה נקראת ברזל, מידת הדין.

 

 כנפיו השטים, סנפירים, ובאים לכל אלו יאורים.

 

כשמעלה זנבו, המלכות שלו, נקודה דמידת הדין,

 

מכה ובועט לשאר הדגים, אין מי שיעמוד לפניו.

 

כי נקודה זו של מידת הדין, שבזנבו, בכל מקום שנוגעת,

היא מעוררת שם מידת הדין, שהיא צמצום א',

 

 והאורות מסתלקים משם.

 

 

קז) פיו של התנין אש לוהט.

 

כששוחה בכל אלו היאורים, דהיינו ממשיך החכמה ממעלה למטה,

כמו היאורים, מזדעזעים שאר הדגים,

המדרגות, אשר שם,

 מפחד שלא יגלה את נקודה של מידת הדין שבהם,

ובורחים משם אל הים, המלכות של קדושה.

 

אחת לשבעים שנה הוא רובץ בסדר זה,

 

בתצ"ט וחצי יאורים שבימין,

 ומשלים את המחצה החסרה שבימין.

ואחת לשבעים שנה הוא רובץ בסדר הזה,

 

בתצ"ט וחצי יאורים שבשמאל,

ומשלים את המחצה החסרה שבשמאל.

כי התנין נבנה מב' מחצות האלו החסרים בהם.

 

ונמצא, כי אלף היאורים החסרים אחד נתמלאו ממנו,

כלומר שנשלמו על ידו.

 

תנין הזה רובץ בתוך יאוריו. ואינו שוחה בהם.

כי הרובץ אינו עושה פעולה,

ואינו ממשיך החכמה ממעלה למטה.

 

 מה שאין כן השוחה, הוא עושה פעולה והמשכה ממעלה למטה, ומתגלה משום זה מידת הדין שבו.

 

וכתוב, שפוגם אותם, אחת לע' שנה.

 

כי שבעים שנה נמשכות מז' מידות חג"ת נהי"מ,

שכל אחת מהן כלולה מעשר.

 

ומתחילות מחסד ומסתיימות במלכות, כי המדובר בכלים, שבהם העליונים נגדלים תחילה.

 

 ואחת לשבעים שנה, דהיינו השנה האחרונה, המלכות

של מלכות של התנין, בחינה זו בדיוק לקח מן היאורים.

וע"כ כשרובץ בהם, חוזר ומשלימם.

 

 

קח) אבל כשהוא שוחה בהם, יוצא לשון אש אחת בקליפות,

שנגלה הנקודה מידת הדין שבו.

ואז היאורים כולם עומדים וזועפים בזעף,

 

שמרוממים גליהם למעלה ויורדים למטה, המכונה זעף.

מתערבים אלו היאורים זה בזה

ומקבלים צבע תכלת הנוטה לשחור, גוון המלכות.

 

וגלגלים נוסעים למעלה בארבע רוחות העולם,

גלגלי מרכבה של קדושה הממשיכים ג"ר ע"י נסיעתם.

 

והתנין זוקף זנבו ומכה למעלה בגלגלים, שפוגם אותם,

ומכה למטה ביאורים. כולם בורחים ממנו.

 

 

קט) עד שלצד צפון קם שלהבת של אש אחת,

 

שנגלו דינים של בינה ע"י עליית המלכות אליה,

 

והכרוז קורא, התייצבו אגודות, והתפזרו לד' זוויות,

כי ניעור מי שישׂים מוקש על פניו של התנין, הרובץ בתוך יאוריו.

 

אז מתפזרים כל האגודות.

ולוקחים את התנין ונוקבים פניו בצד לחייו,

ומכניסים אותו לנקב התהום רבה, בינה של קליפות.

עד שנשבר כוחו, אז מחזירים אותו לנהרותיו.

................

 

ביאור הדברים, בעת שהתנין בא לאחת מע' שנותיו שלו,

 המלכות שבמלכות שלו, שולט זנבו,

 נקודת המלכות הבלתי ממותקת בבינה,

 

והוא מכה בו למעלה בקדושה ולמטה.

אז צריכים לשים את התנין במלכודת,

 כמ"ש, ונתתי חַחִים בלחייך.

 שזה נאמר על תנין הרובץ בתוך יאורים,

 

כי אז חוזרת המלכות לבינה, והבינה באה לקטנות,

וכל המדרגות הנמשכות ממנה חוזרים לקטנות,

מחמת הדינים שבבינה.

 

עד שלצד צפון קם שלהבת אש אחת,

 

שעלו הדינים של מלכות לבינה. ובעת שיש ג"ר במדרגות,

נבחן שכל מדרגה יש בה אגודה של שלושה קווים.

 

כי אחד, שהוא קו האמצעי, מוציא, ממעט, ראשו של קו שמאל,

ומביאו בשני גופים, וכשחוזרות לקטנות, נבחן שנתפזרו האגודות.

 

 התיצבו אגודות, והתפזרו לד' זוויות, חזרו לקטנות,

כי ניעור מי שישׂים מוקש על פניו של התנין,

והמוקש שמשימים על פניו, ולוקחים את התנין ונוקבים פניו

בצד לחייו, שעושים בו נקב בבחינת הפנים שלו,

 ששם היא בינה שלו.

 

 הראש של התנין אדום כורד, ושולטים בו גם דינים דבינה,

וחוזר לקטנות. ואז מעלים אותו לנקב התהום רבה,

לבינה דקליפה הנאחזת בקטנות הבינה, עד שנשבר כוחו,

 

כוח הזנב שלו, ואינו יכול עוד לפגום בזנבו.

והוא מטעם שהקליפות נמשכות לפגום מה שהוא יותר למעלה.

 וכיוון שהתנין הוא בנקב התהום רבה, ששם פוגם הבינה,

את המלכות הממותקת שמה,

 

כבר אובד כוחו שבזנב, שפוגם רק בחינת ז"ת בלבד,

 וע"כ נשבר כוח התנין, ואינו יכול עוד להזיק בזנבו.

ו

זה נבחן למוקש כלפי התנין. כי מחמת שהושיטו לו דינים דבינה,

 איבד את דינים דמלכות. ואז מורידים שוב את המלכות שעלתה לבינה,

אל מקומה. וחוזרת הבינה לגדלותה. וכן כל המדרגות הנמשכות ממנה,

עד האלף יאורים חסר אחד, ששם רובץ התנין, דהיינו שחוזר לרבוץ בתוך יאוריו.

....................

 

קי) אחת לשבעים שנה עושים לו כן,

 

כי כשבא לסוף שבעים שנה, שהיא מלכות של מלכות שלו,

 נמצא חוזר ומתעורר כוח הדין שבזנב שלו.

 כדי שלא יקלקל המקומות של הרקיעים ועמודיהם,

שלא יקלקל בנקודת הדין שלו את המיתוק של המקומות,

שהם המלכויות הממותקות בבינה,

 

שממיתוק זה יוצאים הרקיעים, שהם המסכים של צמצום ב' . ועמודיהם, שהם הספירות של נצח הוד ויסוד, הנמשכים מהרקיעים האלו.

ועליהם כולם מודים ומשבחים,

 

בואו נשתחווה ונכרעה נִבְרְכָה לפני ה' עושינו.

..............

 

פירוש בעל הסולם רבי אשלג,

 

כי חזרת המדרגה מג"ר לו"ק מכונה כריעה והִשתחוויה.

וודאי שאין מדרגה שתשבח על חזרתה לו"ק.

 

אמנם בעת שמתגברים הדינים של מידת הדין שבתנין,

הפוגם למדרגות של מעלה ושל מטה, ואין מי שיעמוד לפניו.

 

נמצא, כשמשימים לו המוקש בפניו ע"י חזרת הבינה

 וכל המדרגות לבחינות קטנות, שעי"ז באה תנין לנקב התהום רבה,

ואובד שם הדינים דמלכות,

 

המלכות שלו הבלתי ממותקת, שבזה נשבר כוחו של התנין.

ואח"כ חוזרת הבינה וכל המדרגות לגדלותם,

והתנין אינו יכול עוד להזיק.

 

נמצא, שעל כריעה והשתחוויה הזו,

כלומר על חזרתם לו"ק בלי ראש, כדי להשים מוקש בפניו של התנין,

כל המדרגות שמחים, ומודים לה' ואומרים,

 בואו נשתחווה ונכרעה. כי עי"ז ניצלו מן התנין.

 

 והנה נתבאר היטב התנין של קליפות,

שהוא חזרת מטה החרטומים להיות תנין

 

. אבל מטה אהרון, שנעשה לתנין, הוא תנין של קדושה,

 הנמשך ממעיינות עליונים ונהרות עמוקים,

הנמצאים באלף יאורים, המתחלקים לארבע צדדים.

 

קיא) אבל התנינים העליונים העומדים למעלה בקדושה,

 לוויתן ובת זוגו, הם שנתברכו.

אלו שולטים על כל שאר הדגים,

שהם המדרגות הנמצאות ביאורים.

שכתוב, ומלאו את המים בימים. ועל זה כתוב,

 

מה רבו מעשיך ה', כולם בחכמה עשית.

............................

 

 

מאמרלהט החרב המתהפכת

.....................תוספתא.....................

קיב) אשכול הכופר דודי לי. אשכול הוא אימא עילאה

דהיינו בינה.   מה אשכול,  כמו שאשכול,

בכמה עלים וזמורות מתקשט לישראל, שאוכלים אותו.

 

כך השכינה העליונה, בינה, מתקשטת,

 שמעלית מ"ן לחכמה, בכמה עדיים, של שמונה כלים,

 ד' אותיות הויה וד' אותיות אדני, שהם זו"ן.

 

מכמה קרבנות שישראל מקריבים,

 

מכמה מיני תכשיטים שכיפרה לבניהָ,

 

והיא עומדת בהם לפני המלך, שהוא חכמה,

 

מיד, וראיתיה לזכור ברית עולם, שמזדווג עמה.

והבינה נותנת לנו מהבקשות שלה,

ששאלה מחכמה בעדינו,

ע"י אלו הברכות שתיקנו רבנן בתפילה, לבקש לפני המלך.

 

 

 

קיג) בזמן ההוא של זיווג חכמה ובינה,

כל הדינים של שכינה התחתונה, שהיא המלכות, הוה"י אדני,

מתהפכים לרחמים, כעין זה. י"ה ו"ה. לקיים,

 

ולקיים אם יהיו חטאיכם כשנים כשלג ילבינו. דהיינו , י"ה ו"ה.

 

אם יאדימו כתולע, שהוא הוה"י,

 

כצמר יהיו, שהוא י"ה ו"ה. כל הדינים של המלכות

מתלבנים משכינה העליונה, מבינה.

 

 

 

קיד) דוד"י. השכינה, הוה"י, להט החרב המתהפכת

לשמור את דרך עץ החיים. ובארוה החברים,

שעל כן, נקראת להט החרב המתהפכת ,

 

 משום שמתהפכת פעמים לרחמים ופעמים לדין,

פעמים אנשים ופעמים נשים,

 פעמים דין כעין זה הוה"י,  

פעמים רחמים כעין זה י"ה ו"ה.

 כי היא מצד עץ החיים.

 

כלומר, אם השכינה מתחברת עם עץ החיים,

שהוא ז"א שעלה לבינה,

 כל הדינים שבה מתהפכים לרחמים.

 

ומצד עץ הדעת טוב ורע, דהיינו, השכינה שאינה מחוברת

עם עץ החיים, כל הרחמים שבה מתהפכים לדין,

 

לדון בהם העוברים על דברי תורה.

...............

 

ביאור הדברים, שהמלכות בקטנות, שהוא דין,

נבחן זיווגה עם ז"א בשם הוה"י אדנ"י.

כי הוה"י, הוא הויה למפרע, המאירה ממטה למעלה.

דהיינו יוד בתחילה למטה, ... ואחר כך למעלה ממנה ה' ראשונה, למעלה ממנה ו', ולמעלה בראש עומדת ה' תחתונה.

וזה יורה שז"א ו"ק בלי ראש,

ומשפיע דינים לשם אדנ"י, המלכות,

גם נקרא אור הו"ק של ז"א, שמשפיע ממטה למעלה

 בשם אור נקבה, לפעמים נשים.

 

וכשמזדווגת עם ז"א של גדלות, שעלה לבינה,

נבחן הזיווג בשם י"ה ו"ה אדנ"י.

כי הויה ביושר יורה שמשפיע ביושר ממעלה למטה.

ואז נקרא ז"א עץ חיים. שמקבל ג"ר וחיים מן הבינה.

 

ואור זה של ז"א נקרא אור זכר, אנשים.

 

לפיכך נקראת המלכות להט החרב המתהפכת.

כי בחטא התחתונים יורדים זו"ן מן הבינה למטה,

ואז הזיווג הוה"י אדנ"י.

 

וכשעושים תשובה, עולים זו"ן שוב לבינה, וכל הדינים

שבה מתהפכים לרחמים, והזיווג הוא הויה אדנ"י.

...............

כ

כ

כ

מאמרויהיו דם

...................

קכח) ויאמר, ונטה ידך על מימי מצרים על נהרותם על יאוריהם ועל אגמיהם ועל כל מקוה מימיהם ויהיו דם.

איך היה יכול ללכת לכל מימי מצרים, שבכל ארץ מצרים.

הרי כתוב, וימלֵא שבעת ימים אחרי הכות ה' את היאור?

 

קכט) אלא מימי מצרים הוא נילוס.

ומשם נתמלא כל שאר האגמים

והיאורים והעיינות וכל מימות שלהם.

 

 ועל כן אהרון נטה ידו להכות לנילוס בלבד.

שכתוב, ולא יכלו מצרים לשתות מים מן היאור. הרי שהיאור כולל כל מימי מצרים.

 

 

קל) אמר רבי אבא, בוא וראה. מים תחתונים מתפשטים

לכמה צדדים, לימין ולשמאל.

ומים עליונים מתקבצים בבית קיבוץ המים, יסוד של ז"א,

 

שכתוב, ויאמר אלקים יִקַוו המים אל מקום אחד.

 

וכתוב, ולמקוה המים קרא ימים.

 

רקיע, שיש בו שמש, ולבנה, כוכבים ומזלות,

שהוא יסוד של ז"א הכולל בתוכו כל האורות של ז"א,

זהו בית קיבוץ המים,

 

המקבל כל המים, כל האורות, ומשקה לארץ,

 

שהוא עולם התחתון, המלכות.

כיוון שהארץ מקבלת מים, היא מפזרת אותם

ומחלקת אותם לכל צד, ומשם יושקו הכל.

 

 

קלא) כשהדין שורה, עולם התחתון, מלכות,

אינו יונק מן הרקיע, ויונק מצד שמאל שאינו נכלל בימין.

ואז נקרא המלכות, חרב לה' מלאה דם.

 

אוי לאותם שיונקים אז ממנה ונִשְקים ממנה.

 

כי בזמן ההוא הים, המלכות, היה יונק משני צדדים,

 

מיסוד של ז"א ומצד השמאל.

 

ועל כן נחלק לשני חלקים,

לבן מצד היסוד, ואדום מצד השמאל.

 

ואז זורק אל היאור חלקם של המצרים,

האדום. ומכה בשורשם למעלה ולמטה


ועל כן שותים ישראל מים להיותם דבוקים ביסוד של ז"א,

שהוא חלק הלבן שבמלכות.

והמצרים שותים דם, שהוא חלק האדום שבמלכות.

 

 

 

קלב) אם תאמר, שמכת הדם הייתה משום מיאוס בלבד,

 בוא וראה, שתו הדם ובא במעיהם ובקע ועלה.

 

עד שישראל היו מוכרים להם מים בכסף,

 ואז שתו מים. משום זה,

 הראשונה להכות אותם, הייתה דם.

...................

 

קלג)   רבי יצחק פתח מתהלים. קמ"ה.

 ארומִמך אלקַי המלך ואברכה.

 

 דוד, כנגד המדרגה שלו אמר, ארומִמך. אלקַי,

פירושו אלקַי שלי, המלכות, שהוא מדרגתו.

 

כי רצה להעלות שבחו של המלכות

ולהביאו לאור העליון, שהוא בינה, לערבם זה בזה,

שיהיו המלכות והבינה הכל אחד.

ועל כך אמר, ארוממך אלקַי המלך.

 

 

קלד) שלמדנו. כל ימיו דוד השתדל לתקן את הכיסא, המלכות,

ולהאיר הפנים שלה באור הבינה,

כדי שתגן עליה,

והאיר תמיד את אור התחתון, מלכות, באור העליון, בינה,

שתהיינה הכל אחד. שהמלכות תעלה לבינה, שאז הן אחד.

 

 וכשבא שלמה, מצא עולם, המלכות, שלם,

והלבנה, המלכות שנתמלאה,

 שכבר עלתה המלכות לבינה,

ונשלמה ונתמלאה שם בכל אורותיה,

 ולא היה צריך עוד להטריח עליה להאיר אותה.

 

 

 

קלה) בוא וראה, בשעה שרוצה הקב"ה לעשות נקמה בעמים

עובדי עבודה זרה,

מתעורר צד השמאל ומתמלאה הלבנה, המלכות,

דם מצד ההוא.

ואז נובעים דם המעיינות והנחלים שלמטה,

כל אלו שהם לצד שמאל. ועל כן הדין שלהם דם.

 

 

קלו) בוא וראה כשדם הזה מתעורר על איזה עם,

 הוא דם של הרוגים, כי יעורר עליהם עם אחר

 שיבוא ויהרוג אותם.

 

אבל במצרים לא רצה הקב"ה להביא עליהם עם אחר,

שיעורר עליהם דם, שיהרגם, משום שישראל היו ביניהם,

 

ולא יצטערו ישראל היושבים בארצם.

אלא הקב"ה היכה אותם בדם, בנהרות שלהם,

שלא היו יכולים לשתות.

 

 

קלז) ומשום שהממשלה שלהם שולטת באותו הנהר,

פקד הקב"ה את הממשלה שלהם בתחילה,

כדי שיוכה מתחילה האלקים שלהם.

 

כי הנילוס היה אחד מן האלקים שלהם.

 

וכן שאר אלקים שלהם היו נובעים דם.

 

כמ"ש, והיה דם בכל ארץ מצרים ובעצים ובאבנים.

 

 

קלח) רבי חייא קם לילה אחד לעסוק בתורה

והיה עמו רבי יוסי הקטן. שהיה עוד ילד. פתח ואמר,

 

לך אכול בשמחה לחמך, ושתה בלב טוב יינך,

כי כבר רצה האלקים את מעשיך.

שואל. מה ראה שלמה, שאמר מקרא הזה?

 

 

קלט) ומשיב,כל דבריו בחכמה היו. לך אכול בשמחה לחמך,

 

פירושו, בשעה שהאדם הולך בדרכיו של הקב"ה,

הקב"ה מקרבו ונותן לו שלווה ומנוחה.

אז, הלחם והיין שאוכל ושותה, בשמחת הלב,

משום שהקב"ה רוצה במעשיו.

 

קמ) אמר לו אותו הילד אם כן, הרי אמרת.

שכל דבריו של שלמה המלך היו בחכמה,

איפה החכמה במקרא הזה? במקרא הזה,

 

אמר לו רבי חייא, בני, תבשל בשולך, דהיינו

שתעיין היטב ותראה מקרא הזה. אמר לו הילד,

מטרם בשלתי אני יודע. אמר לו רבי חיא. מאין לך,

 

 

קמא)  אמר לו הילד קול אחד, כלומר דבר אחד.

שמעתי מאבא, שהיה אומר במקרא הזה,

 שלמה הזהיר את בני אדם,

לעטר את כנסת ישראל, המלכות, בשמחה,

בצד ימין, באור של חסדים, והוא לחם.

 

כי לחם רומז על אור החסדים.

 ואחר כך יתעטר ביין, צד שמאל,

 הארת החכמה שבשמאל של בינה,

 

כדי שאמונת כל, שהיא המלכות,

 תִמָצא בשמחה שלמה בימין ושמאל,

 וכשתהיה בין שניהם,

 

אז כל הברכות שורות בעולם.

 

כי זהו תכלית השלמות של המלכות,

 

שהארת השמאל, חכמה, תתלבש באור החסדים שבימין,

 

שאז מאירים בה שניהם, שהם לחם ויין. וזה שרוצה הקב"ה במעשיהם של בני אדם.

..............................

 

כ

השארת תגובה