מ) אמר רבי בא, למה: שואל, למה לא
נשאר מאותם
הדומים
לצורת אדם הראשון אף אחד?
כל אלו
שהיו דומים לאדם הראשון או אפילו דומים לו
רק ברמז
ולא בבירור, לא מתו מיתת עצמם.
וכולם הוכו
באותו עניין ממש, שהיו דומים לאדם הראשון.
שמשון לקה
בכחו. שאול בצוארו. וכו'
( כמו שנאמר בפרקי רבי אלעזר פרק
נ"ג ובסוטה דף יוד)
בוא וראה
אמר רבי יהודה, צורתו של אדם הראשון ויופיו,
הייתה כזוהר
הרקיע העליון על כל הרקיעים,
וכאותו האור שגנז הקב"ה
לצדיקים לעולם הבא.
ולפיכך, כל אלו שהיה בהם רמז משהו מצורתו של אדם הראשון,
הוכו
בו ומתו.
מא) כי כך דרכיו של הקב"ה. אם נותן עושר לאדם,
הוא לזון את העולם, ולעשות
מצוותיו.
לא עשה זה, אלא שמתגאה בעושרו, בו יוכה,
שכתוב, עושר שמור לבעליו לרעתו.
אם נותן לו בנים,
הוא כדי ללמדם דרכיו של הקב"ה ולשמור מצוותיו ,
כאמור
באברהם, כי ידעתיו למען אשר יצווה.
לא עשה זה,
אלא שמתגאה
בהם, בהם הוא מוכה.
וכך בדרך
זה,
כאשר נתן הקב"ה להם מיופי הטוב העליון של אדם הראשון,
נתן להם זה לשמור מצוותיו
ולעשות רצונו לא עשו זה,
אלא
שנתגאו. באותו היופי שנתברכו בו, בו הוכו.
מב) אמר רבי יהודה: כשברא הקב"ה את אדם הראשון בעוד שהיה גולם,
מטרם שזרק בו הנשמה, קרא לאותו המלאך,
שהוא ממונה על צורות בני אדם,
ואמר לו, עַיֵין וצור בצורתו של זה, שישה אנשים.
והם: שמשון,
שאול, עשהאל, יאשיהו, צדקיהו, אבשלום.
וזהו שכתוב, ויולֶד בדמותו כצלמו.
ויקרא את שמו שֵׁת, כלומר שישה, שישה אנשים.
מג) אמר רבי יצחק: מאותו העפר
ממש שנברא אדם הראשון,
לקח הקב"ה לברוא אלו שישה אנשים. וקרא לו שֵׁת,
שפירושו שישה. כלומר, שקרא והזמין שישה
אנשים.
וזהו
שכתוב, ויולֶד בדמותו כצלמו.
כלומר, מאותו הבצק שנברא הגולם שלו.
וע"כ
נאמר, גולמי ראו עיניך.
שפירושו, שעיינת לעשות דומים אליו.
ועל ספרך כולם יכתבו. כולם,
שלא שמרו מה שנתן להם הקב"ה, וניגרשו מן העולם.
מד) למדנו שם: אמר רבי יהודה אמר רב,
מצאנו שלג'
משמרות מתחלק הלילה,
כלומר לג' פעמים ד' שעות.
וכל משמרת,
יש לו להקב"ה עניין
מיוחד עם האדם.
והוא כאשר הנשמה יצאה הימנו, ואותו הגולם, הגוף,
נשאר ישן על מיטתו, ואז נשמתו עולה בכל לילה לפני הקב"ה.
ויש לו עניין מיוחד עימה בכל משמרת ומשמרת.
אם היא זוכה, שמחים עמה
למעלה.
ואם לא, דוחים אותה לחוץ.
...........................