.............
תשצ"א) אלו ז' הברכות יורשת הכלה שהיא השכינה. מרוח העליון. שהוא ז"א(עץ
החיים)
מקום שכל הברכות נמשכות משם.
שואל: הרי שש ברכות הם. דהיינו.
חסד גבורה תפארת נצח הוד יסוד. בז"א
שהכלה מתברכת מהם, ואתה
אומר שהם שבע.
ומשיב: כי הברכה השביעית נגד בינה.
תשצ"ב) שואל:
רוב הברכות הן על היין. למה?
ומשיב: אלא שהיין הוא
בחינת המשמחת את הכלה.
על ההוא
יין המשומר תמיד בענביו.
... פירוש בעל הסולם רבי אשלג ...
קו שמאל שבבינה
נקרא יין. על שם הארת
החכמה שבו. מתוך שמאיר רק ממטה למעלה.(אור חוזר)
נבחן
שהוא כמו שמאיר בתוך הענבים
והענבים
אינם נסחטים ואין יוצא מהם כלום למטה.
(שהיין תוסס ועולה למעלה והפסולת נשארת למטה)
שהיין משומר בענביו.
(זהירות.
מיץ ענבים תירוש יין לבן
פסול
לקידוש. כי הוא לא יין)
כי סחיטת
הענבים. פירושו, שמושכים
אור החכמה
ממעלה למטה
שזה סוד החטא האדם
הראשון של עץ הדעת טוב ורע.
(משיכת אור ישר)
למי
שאומר שעץ הדעת גפן היה.
ומשום
זה ברכה הראשונה של
אלו שבע ברכות
הוא
סוד היין. דהיינו. בורא
פרי הגפן.
כי יין עושה
פירות בין למעלה בבינה.
ובין למטה במלכות. הגפן שהוא מלכות.
מקבל הכל ומוציא פירות לעולם.
כי
מבחינה זו של היין שמקבלת נקראת המלכות
חכמה
תחתונה (דרך הכלי של בינה) ומטרם שמקבלת חכמה אינה
ראויה להולדה והתעוררות השמחה.
דהיינו
תחילת הזווג של ז"א
והמלכות.(גבר ואישה)
שהוא השמאל.
שכתוב: שמאלו תחת ראשי ואחר כך ימינו תחבקני.
ועץ החיים ההוא ז"א. שהוא
עושה פירות (ברכות) ואבים בהתעוררות
הזה. של השמאל.
כי
מטרם שמקבל חכמה משמאל של בינה
אינו
ראוי להוליד. וע"כ. זה הוא ברכה הראשונה לכולן.
ברוך אתה היו"ה אלהינו מלך העולם בורא פרי הגפן.
תשצ"ג) שהכל ברא לכבודו
ברכה
השניה. היא שהכל ברא
לכבודו.
הם הסוד
ברית הקודש.
דהיינו
(ספירת.)יסוד של ז"א
שנקרא כל.
שהוא שמחה החבור. שמקבל כל הברכות
מסוד הימין שהוא החסד. לעשות פירות בגפן ההוא
שהוא המלכות הנקרת כבודו.
כי
מתחילה יורד פרי ההוא מלמעלה מבינה.
דרך
האברים שהם הספירות של ז"א
ונמשך לברית הקודש שהוא יסוד.
שתמשך לגפן ההיא שהיא מלכות. וזהו מצד ימין.
שהוא החסד. כי אין פירות
נמצאים אלא בימין.
והשמאל מעורר הפירות. והימין עושה הפירות.
(פירות פירושו נשמות הצדיקים. חיבור שני חצאים לנשמה אחד בין זכר לנקבה)
ברוך אתה היו"ה אלהינו מלך העולם
שהכל ברא לכבודו