נשים שולטות בעולם
שכה) בוא וראה: ביום שנולד אדם
נצטוו על עץ הדעת. ועברו על מצוות אדונם.
ומשום שהאישה חטאה תחילה, ובא עליה הנחש,
כמו שכתוב:
והוא ימשול בך. מכאן ולהלאה,
בכל זמן שהגברים נמצאים חייבים לפני הקב"ה,
הנשים שמצד דין הקשה עתידים לשלוט עליהם.
כמ"ש,
עמי
נוגשיו מעולֵל ונשים משלו בו.
נשים משלו בו ודאי,
שכו) ואלו הנשים נקראות להט החרב המתהפכת.
ולא שהן החרב המתהפכת, אלא הן להט מחרב הזו,
הנקראת חרב נוקמת נקם ברית. חרב לה' מלאה דם.
ולהט החרב ההוא מתהפכת,
לפעמים
היא גברים ולפעמים נקבות.
שכז) אוי לעולם כשהנשים שולטות בעולם.
וכשנביא ישראל ראה,
שישראל מעקמים דרכם,
ונמצאים בעוונות לפני אדונם, אז אמר, נשים שאננות,
איך אתן שוקטות,
איך אתן
יושבות שלא להתעורר בעולם,
קוֹמְנָה, ותשלוטנה על הגברים.
ובמקום אחר העמדנו את
המקרא הזה, והעמידהו החברים,
שכח) אבל לא אמרו, אלא כמו שאנו מוצאים בדבורה.
שכתוב, היא שופטָה את ישראל בעת ההיא.
ועל כן למדנו: אוי לאדם, שאשתו מברכת בשבילו בשולחנו,
שמוציאה
את בעלה בברכת מזונות,
משום שהוא אינו יודע לברך.
כך דבורה, שופטה את ישראל, אוי לדור,
שלא נמצא
בהם מי שידין את העם, אלא נקבה אחת.
שכט) בוא וראה: שתי נשים היו נמצאות בעולם,
ואמרו שבחו של הקב"ה, שכל הגברים שבעולם לא יאמרו כך.
הם דבורה וחנה.
חנה אמרה, אין קדוש כה', כי אין
בִלתֵך.
וכל
הכתובים להלאה, שהיא פתחה את פתח האמונה בעולם,
כגון, מקים מעפר דל מאשפות ירים אביון.
שזה פתח האמונה, שהיא המלכות,
שעת שהדור
חייב נקראת דל ואביון.
וכששבים בתשובה נאמר עליה,
מקים מעפר דל מאשפות ירים אביון.וגו',
להושיבי עִם נדיבים, זו האמונה של מעלה,
דהיינו המלכות שעולה למעלה מחזה של ז''א,
במקום שהאבות שורים, שהם חג''ת של ז''א
כי מי הם נדיבים... אלו האבות,
שכתוב, נדיבי עמים נאסָפו עַם אלקי אברהם.
הרי שמצד האבות נקראים נדיבים .
של) פירוש אחר: להושיבי עם נדיבים.
שניבאה (חנה) על שמואל, שעתיד להשתוות עם משה ואהרון,
כמ"ש,
משה ואהרון בכהניו ושמואל בקוראי שמו.
וכיסא כבוד ינחילם, מהו ינחילם, הוא שמואל
שהנחיל כבוד המלכות לשני מלכים, שאול ודוד.
פירוש
אחר: וכיסא כבוד ינחילם, שזהו הקב"ה
מנחיל את הכיסא שלו לעבדיו.
שלא) ה' יחַתו מריבו. מריבו חסר י' כתוב,
שהיא סימן הרבּים.
מריבו, אותיות
מריב ו'. וזה הוא
מלך הקדוש,
ז"א, ו' של הויה, קו האמצעי.