מהו השבת: סוד באצבעות והציפורניים לאור הנר בהבדלה, פרק ה'

סוד הזוהר מהו השבת,  פרק ה'

סוד   הציפורניים   בהבדלה   

כשמברכים על הנר,    במוצאי שבת

...........................

עורך ומגיש: רבי דוד קורן                   ויקהל, רסח')             

...........,,,,,,,,,,,,,,,,,,...........

סח')  זה סוד הציפורניים שבאחורי האצבעות,

שהם סוד מאורי האש,

והאצבעות בעצמם בפנים היד,

הם סוד,  מאורי האור,

 

ומפרש הזוהר, הציפורניים שבאחורי האצבעות הן פנים אחרים,

הצרכים להאיר מתוך הנר, שהוא המלכות,

והפנים האלו הם הנקראים אחוריים,

האצבעות שבפנים היד, שהם בלי ציפורניים,

 

אלו הן פנים פנימים המתכסים, שאין בהם

ראיה שהיא חכמה,  וזה סוד,

וראית את אחורי, (שמות לג')  שאלו אחורי, פירטשו,

אחרי האצבעות בציפורניים,

ופני לא יראו, אלו הם האצבעות בפנימית היד

שהן בלי צפורנים, שהם פנים פנימים,

 

וכשמברכים על הנר,  צרכים להראות אחורי

האצבעות בציפורנים,  הרומזים על ד' מרכבות הנ''ל,

המלאכים    מיכאל    גבריאל    אוריאל    ורפאל

שיאירו מתוך נר ההוא, שהוא מלכות,

כי הם אינם מאירים אלא מתוך נר העליון למעלה למעלה,

שהוא חכמה של ז''א שהיא מכוסה וגנוזה,

 

שהחכמה שלה אינה מתגלה כלל,  והם אינם מאירים

מתוך הנר שנתגלה, שהיא המלכות, שהחכמה מגולה בה,

 

וע''כ צרכעם להראות אחורי האצבעות בציפורנים

שעליהם, להיותם ממשיכי החכמה מן הנר ההוא

שהוא המלכות,

 

ופנים של האצבעות לא צריכים להראות לפני הנר הזה,

כי נסתרים והם מאירים בנסתר,

אין מקבלים חכמה מהנר הזה, כי פנימיות הם ומארים מפנמיות, עליונים הם, ומאירים מעליונים,

אשריהם ישראל בעולם הזה ובעטלם הבא.

...... פירוש ......

האדם הוא מרכז לזו''ן, והידים הם חסד וגבורה,

הנעשים לחכמב ובינה, בעת גדלות,

בסוד שאו ידיכם קדש,

 

ובכל יד יש ג' פרקים, שהם סוד חכמה בינה ודעת,

וג' פרקי הימין הם חכמה בינה ודעת, של חכמה,

וג' פרקי השמאל  הם חכמה בינה ודעת של בינה,

אשר הקרבות המחוברות לכתף הם סוד הדעת,

והזרעות היא בינה, ופרק האצבעות הוא חכמה,

 

הרי האצבעות של האדם רומזות על חכמה,

ונודע שאין מדרגה שלא יהיה בה פנים ואחוריים,

 

כי בכל מדרגה יש עשר ספירות, כח''ב תו''מ,

אשר הכתר וחכמה וחצי בינה נחשב לפנים של המדרגה,

ותחתיהם יש פרסה,

שבקטנות מוציאה חצי מדרגה למדרגה שמתחתיה,

שהם חצי בינה ותפארת ומלכות,

 

ובגדלות יורד המסך של המלכות מן הפרסה למקומה

למטה, ומחזרת החצי בינה ותו''מ למדרגה כנ''ל,

 

וע''כ אותם בינה ותו''מ שנפלו בקטנות מכונים אחוריים

של המדרגה גם בעת גדלות אחרי שחזרו למדרגה,

 

גם מדרגת האצבעות נחלק ל-ב' חצאים האמורים,

שהם פנים, ואחוריים,  אשר כתר חכמה וחצי בינה שבהן,

הנבחנים לפנים של האצבעות,

והם ראשי האצבעות בצד הבשר,

 

ובינה ותו''מ שנפלו ממדרגה בעת הקטנות,

וחזרו לעת הגדלות הנבחנים לאחוריים,

והם ראשי האצבעות בצד הציפורניים,

 

והציפורנים עצמם הם סוד הפרסה המבדלת

בין כלים של הפנים, לכלים של האחוריים,

...........

והנה המלכות בדרך כלל, נבחנת לבחינת אחוריים של ז''א,

ובדרך פרט, כל בחינת אחוריים שיש בז''א ניתנו למלכות

בסוד בהסירה,

 

וע''כ כל בחינה שבאצבעות מקבלת מחכמה של ז''א

שהם סוד הפנים,  אשר החכמה אנה מתגלית בו,

וזה שנאמר, ופנימאי דאצבעון לא אצטריכו לאחזאה  מגו ההוא שרגא,

 

כי הם אין להם שייכות אל המלכות אלא מקבלים מבחינת

שכנגדם בז''א,   דהיינו, מחכמה  שב ז''א, שהיא

הבחינה כשנגדן נמיוחסת הן,

אבל האחוריים של האצבעות, מקבלטת מחכמה שבמלכות,

שהיא הבחינה שכנגדם המיוחסת להם כנ''ל,

כי הם מקבלים מהנר שהוא במלכות להיותה הבחינה שכנגדם,

..................

רע')  וצריך להריח בבשמים, כשיוצא השבת,

משום שנסתלק רוח ההוא מהאדם,

שהוא תוספת נשמה של השבת,

והנפש של האדם נשארת ערומה,  מכוח הסתלכות

ההוא שנסתלקה הרוח ממנה, וכבר העמידוהו,

 

כתוב ביצחק, וירח את ריח בגדיו ויברכהו וגו'

מקרא זה העמידוהו,  ולמדנו,  אבל בוא וראה,

 

הריח הוא קיום של הנפש,

משום שהוא דבר הנכנס אל הנפש ולא לגוף,

בוא וראה כתוב:  וירח את ריח בגדיו ,

הרי העמידוהו, שהם הלבושים של אדם הראשון היו,

שנתן לו הקב''ה ללבוש אותם,

 

משום שחטא האדם הראשון, הוסר ממנו לבוש היקר

התלבש   בו בתחילה כשהכניסו הקב''ה לגן העדן,

ואחר שחטא, הלבישו בלבוש אחר,

 

לבוש הראשון שאדם נתלבש בו תחילה בגן עדן,

היה מאלו המרכבות הנקראות אחוריים,

שהם הלבושים הנקראים צפרן,

 

וכשהיה בגן עדן, כל אלו המרכבות וכל אלו

המחנות הקדושים כולם מסובבים את האדם,

ונשמר מהכל,  ולא היה יכול דבר רע להתקרב אילו,

 

כיון שחטא והוסרו ממנו אלו הלבושים של צפורן,

היה מתירא מדברים רעים ומרוחות רעום,

ונסתלקו ממנו אלו המחנות הקדושים

שהיו  מסובבים   ושומרים אותו,

 

 ולא נשאר מאלו הלבושים,

אלא אלו צפורנים שבראשי האצבעות,

וזוהמא של סיטרא אחרא מקפת הציפורנים מסביב להם,

..... פירוש .....

הצפורניים הם סוד הפאסה,

המבדילה בין הכלים של הפנים לכלים של האחוריים,

והיא דבוקה בכלים של האחוריים,

להיות שורש הארתם,

כי כל הארתם באה מכח שהפרסה הורידה המלכות

המסיימת  ממנה אל מקומה,  שעל ידי זה,

עלו הכלים של בינה ותו''מ ממקום  נפילתם אל מדרגתם,

ונעשו שמה לשמאל, ולכלים של אחוריים,

 

הרי שהפרסה שורש אל הארתם,

וע''כ היא דבוקה בהם, כמו שהצפורנים דבוקים

על ראשי האצבעות,

 

כמו שהפרסה היא שורש לכלים של האחוריים,

כן היא שורש להארת מדרגה התחתונה,

 

כי בעת שעולים הכלים של האחוריים, שהם

בינה ותפארת ומלכות, למדרגתם,

הם לוקחים עמהם יחד גם מדרגה תחתונה

ומעלים אותה עמהם למדרגתם,

 

נמצא שהפרסה נעשתה לשורש גם אל מדרגה התחתונה

כמו שהיא שורש לכלים של  האחוריים,

וע''כ הפרסה דבוקה גם בכלים של המדרגה התחתונה,.

........,,,,,,,,........


הנה נשמת האדם וחוה הם ממדרגה התחתונה,

אל ז'ו''ן, להיותם משתלשלות ויוצאות מהן,

 

נמצא שבעת שהפרסה של זו''ן העלתה את הכלים

של בינה ותפארת ומלכות שלהם

שהיו נופלים בנשמות אדם וחוה,   עלו עמהם גם

נשמות אדם וחוה למקום המלכות  של אצילות,

שנקרא גן עדן,

 

שזה סוד הכתוב:

ויקח ה' אלקים את האדם ויניחהו בגן עדן,

נמצא שאתו הפרסה של מלכות של אצילות,

הדבוקה על הכלים של האחוריים,

שהם בינה תפארת ומלכות שלה, דבוקה על האדם,

שהיא שורש אליו כמו שהיא שורש אל הכלים של האחוריים,

 

כי כמו שהצפורנים דבוקים על הכלים של

האחוריים של המלכות, כך היו מלבישים כל

קומות של האדם הראשון,

 

משום שהצפורנים היו שורש להארתם, כנ''ל,

שלבוש הזה חשוב מאוד מאוד,

להיות בחינת הפרסה של מלכות של עולם אצילות,

שעל הכלים של האחוריים שלה,

 

כי אחר החטא  אבד הנשמה מאצילות,

שהגיע לו מכח הפרסה, וממילא אבד

גם הלבוש של הצפורן הבא מהפרסה,

 

וכפי השיעור הקטן שנשאר בו מנשמתו הגבוהה

נשאר בו גם כן חלק מה מלבוש הצפורן,

שהם סוד השיור של הצפורנים שעל ראשי האצבעות,

 

מתוך שהציפורנים הם מבחינת כלים של אחוריים

יש כח לסיטרא אחרא להדבק בהם ולינוק מהם,

 

וזה סוד סטרא אחרא היונקת משם,

וע''כ אסור לגדלם עד שיוצאו למעלה מבשר האצבעות,

ומשום זה, אין צריך האדם לגדל הצפורנים שי בהם זוהמא

כי כמו שהם גדלים כך גדול עליו כוח הדין, מכח הקליפות

הניונקים מצפורנים העודפים על הבשר,

וידעג על זה כל יום חנקיון הצפורנים,

 

וצריך לחתוך אותם, ולא ישליכם,

כדי שלא לנהוג  ביזון במקום ההוא,

להיות שורשם  ממקום גבוה, כנ''ל בדבור הסמוך,

כי אדם יכול  להיות ניזוק מזה,

והכל כעין של מעלה,  כי בכל הכלים של

אחוריים למעלה, מסבב עליהם הסטרא אחרא,

 

ע''כ גם בצפורנים מקיף הזוהמא את הצפורנים,

להיותם נמשכים מאחורים כנ''ל,

ולא צרכים להיות במקום העולם, דהיינו במקום הישוב,

(הכוונה להשליח את הצפורנים החתוחות לביוף. מקום הקליפות,)

השארת תגובה