מהו השבת , סוד ההבדלה בורא מאורי האש פרק ד'

סוד מאורי האש,

סוד אש הקדושה של המזבח של  עקדת יצחק שבשבת,

זוהר פרשת ויקהל סעיף רנז')

עורך ומגיש:  רבי דוד קורן.

......,,,,,,,,.......

אחר שיוצא השבת,

צריך האדם להבדיל בין קדש לחול, למ?

הוא משום שניתנה רשות להממונים שלמטה לשלוט על העולם,

ובכל מעשה העולם, וצרכים להראות היחוד במקום

קדוש בקדושה העליונה, שהוא השבת,

להבדיל  את התחתונים מיחוד העליון, על מאורי האש,

משום שכל אש אחרת נסתרת ונגנזת ביום השבת,

חוץ מאש אחת שבקדושה עליונה שנתגלה,

שהיא ממסך דחריק שבקו אמצעי של בינה

שחזרה לחכמה, ונכללת בקדושת השבת, שהיא המלכות המלבשת את הבינה,  הזאת מתגלה, 

כל אשים אחרות נסתרות ונגנזות לפניו,

 

ואש ההוא היא של עקדת יצחק,

דהיינו  של קו האמצעי העוקד וקושר את קו שמאל,

שנקרא יצחק,   שלא יאיר אלא ממטה למעלה ,

 כדי שיכלול בימין, שהיא מתלהט   על המזבח ביום השבת

כלומר שהאש המזבח הבוער גם בשבת

הוא נמשך מאש הזה של קו האמצעי,למלכות הנקרא מזבח,

 

משום זה צריך לברך על מאור האש, במוצאי שבת,

ואש הזו אין הכוונה על אש של חול

אלא על אש של שבת,

שאש הזאת היא אש היוצאת מאש של מעלה,

שנמשך מקו האמצעי על המזבח שהיא המלכות,

 

וזו היא אש הסובלת אש,

שהיא האש שבמלכות,  כיון שהאש הזה

היוצא מאש של מלמעלה מקו אמצעי,

מתברך בברכת האור,  אז כל שאר האשים האחחרות

יוצאות ונמתקות במקומם, דהיינו שניתנה להם רשות להאיר,

 

..... פירוש.....

הדינים מכונים אש, כי הם משולים לאש,

מה האש הגשמית, בעת שהיא מתוקנת כראוי,

אין לך דבר טוב ממנו לקיום כל המציאות,

 

ואם אינה מתוקנת כראוי,

 אין לך משחית ומכלה את המציאות יותר ממנו,

כך הדינים העליונים, בעת שהם מתוקנים כראוי,

כל שלמות קיום מציאות הרוחני תלויה בהם,

כגון הדינים הממותקים בקו האמצעי,

 

שבהם כופה את קו שמאל  להתחחבר עם קו ימין,

נמצא גורם בזה להארת החכמה, אשר אינם מאירה

כלל בלי חסדים שבימין,

 והארת החכמה היא מקור כל המוחין

של הגדלות שבפרצופים   העליונים, כנודע,

הרי שכל השלימות תלויה בדינים הממותקים,

ואם אינם ממותקים,

כל העונשים וכל הסתלקות האורות  העליונים באים מהם,

ובזה תבין סוד הברכה   בורא מאורא האש,

שאנו מברכים במוצאי שבת,

שהוא על האש המתוקן הזה שבמלכות,

דהיינו, מקו אמצעי,

 

ואז נעשה תקון בזה לכל האשים היוצאים ממלכות,

שיכלו להאיר, כגון ארבע מלאכי המרכבה של המלכות,

שהם, מיכאל, גבריאל, אוריאל, רפאל,

שהם מאירים,

שאז הארת החכמה שבמלכות הרוכבת עליהם מתגלים,



רס')  באותה השעה שאנו מברכים על האש,

מזדמנים ארבע מרכבות, ארבע מחנות למטה,

שהם, מיכאל, גבריאל, אוריאל, רפאל,

 שכל אחד מהם ממונה על מחנה מלאכים,

ומאירים מאש ההיא שבמלכות  שנתברכה,

והם נקראים מאורי האש

משום שהארתם נמשכת מאש של המלכות שנתברכה,

משום זה צרכים לכוף ד' אצבעות של יד ימין,

להאיר אותם מתוך אור הנר שנתברך,

..... פירוש .....

כי זה רומז, אשר  אש הזאת המתברכת, הנמשכת מאש של מעלה

שהיא קו אמצעי, גורמת למיעוט הג''ר שבהארת החכמה,

וכפיפת האצבעות רומזת למיעוט הג''ר ,

רסב')  בשאר הברכות, כגון ברכת הכהנים,

צריכים לזקוף האצבעות,  כדי להראות קדושה עליונה

 של מדרגות העליונות השולטות על הכל

שהם סוד המדרגות של הימין של ז''א הממשיכות קדושתן

מאבא ואמא העליון שהם סוד קדש,

 

שהשם הקדוש, שהוא המלכות , נתעטר בהן ונתקדש בהן,

ונתברכו כל המדרגות יחד ומאירים מתוך המאור העליון על הכל,

שהוא ג''ר של בינה שורש כל החסדים,

 

ומשום זה צרכים לזכוף האצבעות למעלה,

וכאן צריכים לכוף האצבעות לפני הנר,

כדי להראות המדרגה של מטה  שהן ד' המרכבות הנ''ל,

המאירים מתוך המאור שלמעלה, שהיא המלכות,

שמכן שולטים ומאירים ממנה, והם מאורי האש,

..... פירוש .....

כי ע''י הכרעת קו אמצעי את ב' הקווים ימין ושמאל,

מתתקנים אורותיהם,  שהאור של קו ימין, שהוא חסדים,

יאיר ממעלה למטה בבחינת הג' ראשונות ממש,

 

והארת קו שמאל, שהוא הארת החכמה,

לא יאיר אלא ממטה למעלה שהוא בחינת ו' קצוות של חכמה,

והארת החכמה אינה מאירה אלא במלכות,

בעת שהיא רוכבת  בד' מרכבות שלה

מיכאל גבריאל אוריאל ורפאל,

 

ונמצא שהאורות שלמעלה ממלכות,

שהם אור החסדים  ובחינת קו ימין,

הם מאירים מלמעלה למטה, שהם סוד

זקיפות האצבעות, זה שנאמר,

בשאר הברכות בעינן לזקפה לון לאצבעאן,

 

ומה שאומר כאן, באור המלכות, שהוא הארת החכמה, קו שמאל,

המתוקנת להאיר רק ממטה למעלה,  צרכים לכוף האצבעות,

המורה על הרכנת ה, ג''ר ומיעוטם,

וזה שנאמר והכא בעינן לאכיפה אצבעון וכו' דנהרין מגו

בוצינא דלעילה, שהוא המלכות שהארתה רק ב ו''ק של חכמה,

רסג')  בכל יום אנו מברכים, מאורי האור,

דהיינו יוצר אור יוצר המאורות,

שהם אורות עליונים שעומדים באור הראשון ההוא, שהוא החסד,

ומתברכים כל המדרגות ומאירים כולם יחד ממאור העליון,

שהוא בינה,    אבל אלו שבכאן,  נקראים מאורי האש,

ומשום סוד הזה אנו מברכים, בורא מאורי האש,

ואם תמאר, למה בורא מאורי האש,

ולא אומר מאיר מאורי האש,  ומשיב,

שהואיל והם מאירים מאש ההוא של


המאור  המבורכת שהוא האש

הנמשכת מקו אמצעי, (תפארת) כנ''ל כמו שנאמר בתחילת המאמר,

 

אלא כיון שנכנס השבת, אז כל המדרגות שלמטה, שהם ד'

המרכבות הנ''ל, וכל אלו המאירים ושולטים מהארת האש הזאת,

כולם נכנסים ונכללים בנר ההוא שהוא המלכות,

ונסתרים ונגנזים ונשמדים בה,

ואינם נראים בה אלא נקודה ההיא לבדה, שהיא המלכות,

וכולם נסתרים בה בכל יום שבת,

 

..... פירוש .....

ביום השבת המלכות הוא עם ז''א בזווג פנים בפנים,

ואין ניכר בה בחינת שמאל כלל ולא עוד אלא כל

המדרגות שנמשכות מבחינת הארת החכמה שלה

הנקראים מאורי האש,

כולן נכללות ונבלעות בה ואינן ניראות,  באופן שלא נשאר

במלכות מבחינתה עצמה, רק עצם הנקודה שבה,

וז''ש ולא יתחזון ביה אלא ההיא נקודה בלחודהא,

...................

רסה') כיון שיוצא השבת,

המלכות מוציאה אותם מאורי האש,

לכל אחד ואחד, כאלו נבראו בשעה ההיא,

ויוצאים כולם ונבראו כבתחילה,  ונתמנו על מקומותיהם לשלוט,

 

אז מתברכת נר ההוא והם מתכופפים לפניה להאיר

דהיינו בסוד כפיפת האצבעות כנ''ל,

כיון שמאירים אז מתמנים כל אחד ואחד על עצמו,

......

 

כעין זה, אלו מדרגות העליונות הנקראים מאורי אור,

שולטים ביום, ומאירים ממאור העליון, שהוא בינה,

 

בשעה שהחשיך הלילה,

מאור העליון הוא מאסף אותם ומכניסם בתוכו, עד שמאיר היום,

כיון שמברכים ישראל על האור ביום,

אז מוצאי אותם בשלימות הארתם,

ועקב זה מברכים על יוצר המאורות, ולא אומרים, בורא,

אע''פ שמתחדשים כל בקר, וכאן במוצאי שבת, אומרים בורא,

 

ומשיב הוא משום שהן מדרגות  של מטה,

פירוש... שיש כאן טעם ב' על מה שאומרים בורא במוצאי שבת,

שהוא משום שמאורי האש הם מדרגה של מטה,

דהיינו של אחוריים, כמ''ש לפנינו, ובאורות של האחוריים

יתכן לשון בורא, כמו בורא חושך,

והכל הוא סוד האצבעות,  בהם נרמז  מדרגות עליונות

של מאורי  האור, ומדרגות התחתונות של מאורי האש,

מדרגות העליונות נודעות בזקיפות האצבעות,

הרומז על ג''ר שהיא ממעלה למטה,

וזקיפת האצבעות מתברכות המדרגות העליונות

ומדרגות התחתונות יחד,

 

ובהשפלת האצבעות, הרומז על ו''ק

שאינו מאיר אלא ממטה למעלה,(אור חוזר) כנ''ל,

מתברכות להאיר רק מדרגות התחתונות לבד,

דהיינו המלכות והמרכבות הנמשכות ממנה,

כי אין הארת החכמה נגלת רק במלכות,

.......,,,,,,,,,,.......

סוף פרק  ד'

עיין המשך בפרק ה' סוד הציפורניים

....................

השארת תגובה