מהו השבת: סוד כוח השבת וחלל שבת – פרשת המן, פרק ז'

כוח השבת   פרשת המן

.....,,,,,,זוהר  פרשת בשלח  סעיף תי''ב'),,,,,,......

עורך ומגיש: רבי דוד קורן,

............פרק ז'............

 

 

תי''ב)   אמר רבי יהודה, בכל יום ויום מתברך העולם

מיום  ההוא העליון,

כי כל ששת הימים מתברכים מיום השבעי,

וכל יום נותן מברכה ההיא שקבל ביום ההוא שלו,

 

וע''כ אמר משה, איש אל יותר  ממנו עד הבוקר,

מהו הטעם, משום שאינו נותן  ואינו שואל יום זה לחבירו,

אלא כל אחד ואחד שולט בלבדו ביום ההוא שלו,

כי יום אינו שולט ביום של חבירו,

 

משום זה, כל אלו חמשה הימים שולטים ביומם,

ונמצא בהם מה שקבלו,

ויום השישי נמצא בו יותר, וזה הולך,

כמו שאמר רבי אלעזר, מה שכתוב:

יום השישי עם ה'  מה שלא כתוב כן בשאר הימים,

 

אלא כך העמידוהו,  השישי עם ה'  יורה,

שנתחברה המטרוניתה, הנקראת ה' שהיא מלכות,

לתקו שלחן אל המלך,  משום זה יש בו ב' חלקים,

א') מיומו עצמו,   ב') , מתקון שמחת המלך במטרוניתא,

 

תט''ו)  ולילה ההיא, המטרוניתה המלך וזווג שלהם,

ומתברכים כל ששה ימים כל אחד ואחד בלבד,

 

משום זה צריך האדם לסדר שלחנו בליל שבת,

משום ששורה עליו ברכות מלמעלה,

וברכה אינה נמצאת על שלחן ריקף,

 

משום זה תלמידי חכמים שיודעים סוד הזה

זווגם הוא מערב שבת לערב שבת,

..........

ראו כי ה' נתן לכם את השבת,

שואל מהו שבת,  ואומר,

הוא יום שבו נחים שאר הימים,

והוא כלל של כל אלו ששה הימים האחרים,

ממנו הם מתברכים,

 

רבי ייסא אמר, וכן גם כנסת ישראל,

נקראת שבת, שהיא בת זווגו של שבת,

וזו היא הכלה, שכתוב בה,

ושמרתם את השבת כי קדוש הוא לכם,

לכם, ולא לשאר העמים,

וזה שנאמר, ביני ובין בני ישראל,

 

וזה הוא נחלת ירושת עולמים לישראל,

וע''כ כתוב, ם תשיב משבת רגלך וג' ובמקומו העמידנו הדברים,

 

למדנו: שפירושו, ממקום ההוא שראוי ללכת,

דהיינו מחוץ לכל עיר, וסוד הדבר,

שכתוב, ברוך כבוד ה' ממקומו, שהוא המלכות,

וזה הוא מקום, וזה הוא הסוד שכתוב,

כי המקום אשר אתה עומד עליו אדמת קדש הוא,

הוא מקום יודע שקוראים לו מקום,

שנודע בכבוד העליון, דהיינו המלכות,

,,,,,,,

 

ומשום זה, אזהרה הוא לאדם,

המתעטר בעטרה  הקדושה שלמעלה, ביום השבת,

שלא יוציא מפיו דבור של חול,

(לימוד הלכות של עץ הדעת טוב ורע. איסור והתר)

משום שאם יצא ממנו, דבור של חול,

הוא מחלל שבת ביודעין,

 

והוא בעשיר מלאכה, ברגליו, הוא ללכת

חוץ מאלפיים אמה, כל אלו הם חלול שבת,

זה הוא מקום יקר של קדושה, כי לחוץ ממנו,

אלהים אחרים הם,

 

ברוך כבוד ה' זה הוא כבוד של  מעלה,

דהיינו מלכות שמחזה ומעלה,

 

וזה כבוד שלמטה,  דהיינו מלכות ולמטה,

זה היא סוד של עטרה של שבת שנקראת מקום,

משום זה אל יצא איש ממקומו,

כי לחוץ ממנו אלהים אחרים הוא,

 

אשרי חלקו מי שזכה ליקר השבת,

אשרי הוא בעולם הזה ובעולם הבא,

.....,,,,,סוף פרק ז',,,,,,,.....

מאמר ה' ילחם לכם ואתם תחרישון,

זוהר  פרשת בשלח   סעיף ע'    

עורך ומגיד: רבי דוד קורן,

......,,,,,,,,,לקראת שבת,  השלמת המאמר ,,,,,,,......

ה' ילחם לכם ואתם תחרישון,

רבי אבא פתח,

אם תשיב משבת רגלך עשות חפציך ביום קדשי

אשריהם ישראל, שהקב''ה חפץ בהם להדבק בהם,

מכל שאר אומות העולם,

ומתוך אהבה אליהם, קרב אותם אצלו,

ונתן להם התורה, ונתן להם השבת שהוא קדוש

מכל שאר הימים, ובו מנוחה מכלושמחת כל,

 ושקול שבת כנגד התורה כלה,

מי ששומר השבת  כאילו שמר התורה כלה,

 

 

וקראת לשבת ענג,

היינו ענג כל, ענג של נפש וגוף,

עונג של עליונים ותחתונים,

וקראת לשבת,

 

שואל, מהו וקראת,, ומשיב,  שפירושו,

שיזמין אותו, כש''א מקראי קדש,

שפירושו, מוזמנים מן הקדש,

כמו שמזמנים ארח לבתיו,

ועל זה, וקראת לשבת ענג,

 

שיזמין אותה כמו שמזמנים ארח,

בשולחן ערוך, בבית מסודר כראוי,

באכילה ושתיה כראוי, מבכל שאר הימים

 

וקראת לשבת,

היינו מבעוד יום, שיוסיף מחול על הקדש,

לקדוש ה' מכובד,

זהו יום הכיפורים, והם שנים שהם אחד,

כי יום הכיפורים ושבת הם אחד,

 

וע''כ נאמר אחריהם,

וכבדתו מעשות דרכיך,

דהיינו בלשון יחיד, כמו שהעמדנו, והוא

שלא יהיה דיבורך של שבת שדיבורך של חול,

משום שמילה ההוא של חול שמדברים בשבת,

עולה ומעוררת מלה של חול למעלה, ונפגם השבת,

 

מי שמזמין אורח,

בו הוא צריך להשתדל, ולא באחר,

 

בוא וראה, מלה ההיא היוצאת מפי האדם,

עולה ומעוררת התעוררות של מעלה,

אם  לטוב אם לרע,

ומי שיושב בתענוג שבת

אסור לו לעורר מלה של חול,

כי פוגם פגם ביום הקדוש,

מי שיושב בשמחת המלך אינו ראוי שיעזוב

את המלך ויעסוק באחר,

 

ובכל יום, צרכים להראות מעשה ולעורר

התעוררות של מטה ממה שצריך לעורר,

 

אבל בשבת, רק בדברי השם ובקדושת היום

צרכים לעתעורר ולא בדבר אחר,

כי בשבת אין צרכים אל התעוררות מלמטה,

......,,,,,,,,,,,,.........

השארת תגובה