פרשת ויהי מקץ מהזוהר. עורך ומגיש: רבי דוד קורן. כ"ד בכסלו תשע"ה
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
רבי חייא פתח ואמר (משלי מ') קץ שם לחושך ולכל תכלית הוא חוקר, אבן אפל וצלמות,
סעיף א') מקרא זה בארהו, קץ שם לחושך, זה הוא קץ השמאל, שאינו כולל בימין, שהוא השטן והוא מלאך המוות, שהוא משוטט בעולם ומסית בני אדם לחטא.
ומשוטט למעלה ועומד לפני הקב"ה ומסטין ומקטרג על העולם, וכבר נתבאר,
ולכל תכלית הוא חוקר, כי כל מעשיו אינם לטוב אלא לכלות תמיד ולעשות כליה בעולם, דהיינו, שנוטל נשמות בני אדם וממיתם,
סעיף ב') אבן אפל וצלמוות, זהו אבן נגף, דהיינו השטן, שנקרא אבן נגף, משום שבה נכשלים הרשעים, והיא עומדת בזו שנקראת ארץ עפתה כמו אפל,
בוא וראה: יש ארץ החיים למעלה, וזהו ארץ ישראל, דהיינו הנוקבא של ז"א,
ויש ארץ למטה הנקראת אפל וצלמוות, דהיינו: אפלה היוצאת מארץ עפתה, שהיא הנוקבא של הקליפה,
ומהו אבן אפל וצלמוות? זהו קץ, שהוא מצד החושך, דהיינו: השטן, שהוא מפסולת הזהב, וכבר למדנו,
סעיף,ג') בוא וראה: כמה יש לבני אדם להסתכל בעבודת הקב"ה ולהשתדל בתורה ימים ולילות כדי שידעו ויסתכלו בעבודתו,
כי התורה מכרזת בכל יום לפני האדם, ואומרת: מי פתי יסור הנה וגו',
סעיף ד') וכשאדם עוסק בתורה ומתדבק בה, זוכה להתחזק בעץ החיים, שהוא ז"א שכתוב: עץ החיים, וגו', בוא וראה, כשבן אדם מתחזק בעץ החיים בעולם הזה, הוא מתחזק בה לעולם הבא, וכאשר הנשמות תצאנה מעולם הזה, תתקנה להן מדרגות לעולם הבא,
סעיף ה') בוא וראה: עץ החיים, בכמה מדרגות הוא מתחלק זה מן זה, וכולם אחד,
כי בעץ החיים יש מדרגות אלו על אלו, ענפים, עלים, קליפות, גוף האילן, ושורשים, והכול הוא אילן, כעין זה, כל מי שמשתדל בתורה, הוא מתתקן ומתחזק בעץ החיים, דהיינו: בגוף האילן כמ"ש והולך:
סעיף ו') וכל בני האמונה, ישראל, כולם, מתחזקים בעץ החיים, כולם נאחזים באילן ממש,
אלא, מהם בגוף שבו, מהם נאחזים בענפים,
מהם בעלים, מהם בשורשים, ונמצאים שכולם נאחזים בעץ החיים,
והעוסקים בתורה, כולם נאחזים בגוף האילן, ומשום זה מי שעוסק בתורה, הוא נאחז בכל האילן, כי גוף האילן כולל את כולו, וכבר בארוהו, ונלמד. \\\\\\\\\\\\\\\\\\
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ויהי מקץ סעיף ז') שואל, מהו מקץ? רבי שמעון אומר, הוא מקום שאין בו זכירה, וזה הוא קץ של שמאל, מהו הטעם, משום שכתוב, כי אם זכרתני אתך כאשר ייטב לך, ומשיב: וכי ראוי זה ליוסף הצדיק שיאמר, כי אם זכרתני אותך, ומשיב: אלא כיוון שנסתכל יוסף בחלומו, אמר ודאי שהוא חלום של זכירה, והוא טעה בזה, כי הקב"ה היה בכל, \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\
פירוש: כבר יודעת שאין המוחין(האורות) נשלמים אלא עם ביאת קו האמצעי, שמקודם לכן יש מחלוקת בין ב' הקווים,(ימין ושמאל) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
שכל אחד רוצה להקים שליטתו ולבטל הארת חבריו, שהימין רוצה רק בהארת החסדים ומבטל הארת החכמה.שבשמאל,
והשמאל ורוצה רק בהארת החכמה, ומבטל הארת החסדים, עד שבא קו האמצעי ומכריע ביניהם וכוללם זה בזה, ומקיים הארת שניהם, וכל אחד לפי דרכו,
אומנם יש בזה ב' מיני התכללות, התכללות הא') שהארת החכמה שבימין, והימין שולט, דהיינו: שמאיר רק בחסדים מכוסים מחכמה, והוא מדרגת ז"א, שאע"פ שיש לו חכמה משמאל, מ"מ אינו משתמש בו, כי חפץ חסד הוא,
התכללות הב') הוא: ששניהם נכללים זה בזה\, ושניהם שולטים בהתכללות אחת, שהימין מאיר בהארת החכמה, הנק' חסדים מגולים, והשמאל מאיר בהארת החסדים, והוא מדרגת יסוד של ז"א. דהיינו קו אמצעי. המאיר מחזה של ז"א ולמטה, והיא מדרגת המוחין שבשליטת יוסף, הנקרא מוחין של זכירה.
\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ |
|