פרשת קרח

פרשת  קרח  זהר הקדוש.


עורך ומגיש   רבי  דוד  קורן ...תשע''ח
......................

          סעיף א')   רבי אבא  פתח(תהילים.יט..י"א)

    הנחמדים  מזהב ומפז רב ומתוקים מדבש ונפת צופים:

 

                    כמה  עליונים  הם דברי תורה, כמה יקרים הם, 

     נחמדים הם למעלה, נחמדים הם לכל.  משום שהם שם הקדוש,

    וכל  מי  שמשתדל  בתורה,משתדל בשם הקודש,  וניצל  מכל רע.  
        ניצל בעולם  הזה  וניצל בעולם  הבא.

 

         בוא וראה,  כל מי שעוסק בתורה, אחוז בעץ החיים,

        וכיון שהוא אחוז בעץ החיים  הוא אחוז  בכל.  שכתוב,  

         עץ  החיים  הוא  למחזיקים  בה  וג'

 

 

       סעיף  ב':    רבי יצחק אמר: כל מי שעוסק בתורה  יש לו

                             חירות  מכל,  חירות  ממות,

       כמו שאמרנו,  משום שחירות, שהוא בינה. שורה עליו ואחוז בו.

            אילו היו ישראל  מתעטרים  בתורה  היו ניצולים מכל.    


                                   ולא היו       נמצאים  בגלות,    
    וז"ש  חרות  על  הלוחות  אל תקרי חרות עם 
ה' קמוצה( קמץ)  

                                אלא חרות עם ה' צרויה (צרה)

                            כי חירות זו נמצאת בתורה.
     היא כח הימין כש"א:  
מימינו אש דת למו.

 

    סעיף  ג':  בוא  וראה  אהרון  הוא  ימין כהן (ספירת חסד)

   הלוים הם שמאל (ספירת גבורה  דין)

     קרח  רצה  לעשות  חלוף  הימין  לשמאל

            שרצה  הכהונה. שהוא הימין.

              בשביל הלויים שהם שמאל.

          משום  זה  נענש.  ולא  עוד אלא נמצא בו לשון הרע, 

          שדבר על משה.   ונענש בכל.

 

       רבי יהודה אמר: השמאל  נכלל  תמיד בימין שזהו תיקונו 


 של    השמאל,    קרח  רצה בשליטת הלויים  שהם  שמאל.(דין)
                  שלא יהיו נכללים  בכהנים  שהם הימין(החסד).

                    משום זה  נאבד  ממעלה  וממטה,

 

 

    סעיף  ד':  ויקח  קרח.  שואל  מהו ויקח.  ומשיב.

     לקח עצה רעה לעצמו,

      כל  הרודף אחר  שאינו  שלו 

       הוא  בורח  מפניו.  ולא עוד

     אלא  מה  שיש  לו,  נאבד  ממנו.

 

     קרח רדף  אחר  שאינו  שלו,

     שלו  אבד.  והאחר  לא  הרוויח.

 

             סעיף  ה':  קרח  הלך  במחלוקת. 


                     מהוא  מחלוקת?

             הרחקה  ודחוי.

            הרחקה  ודיחוי  שלמעלה  ומטה.  


         ומי  שרוצה  לדחוק תיקון  העולם, 
            יהיה  נאבד  מכל  העולמות.

      מחלוקת, היא  הרחקה  ודחוי  של  השלום, 

    ומי  שחולק  על  השלום  חולק  על  שמו  הקדוש, 

          משום  ששמו  הקדוש  נקרא  שלום.

 

                    סעיף  ו':    בוא  וראה,  


       אין  העולם  עומד  אלא  על השלום.

   כשברא הקב"ה  את  העולם,  לא היה יכול  להתקיים, 
   עד  שבא  והשרה  עליהם שלום.  ומה הוא,  הוא שבת, 
           שהוא שלום  של עליונים  ותחתונים 
                      ואז נתקיים  העולם.  ועל כן. 
       מי שחולק על  השלום  יאבד  מן העולם.

 

         סעיף  ז':   צלפחד  חלק  על  השבת, שהיה         מקושש  עצים. ומי  הם  העצים  אלו  הם  אילנות  


     אחרות  של  ע'.(70) שרים של אומות העולם.     כמו  שאמרנו  בפרשת  שלח לך סעיף י"ב'.

ואלו הם דברי חול. הלכות של עץ הדעת טוב ורע  


      הנהוג בימי חול.   וחול   אינו  שורה  


    בקדושה  של שבת  שהוא עץ החיים.


      ונמצא  שצלפחד  שחלק  על  שלום  העולם. 


            שהוא  שבת.  שעירב  חול בשבת.

 

                             סעיף  ח':   ר' יוסי אמר:  כתוב.

       שלום  רב  לאוהבי  תורתך.(תהילים קי"ט)

 התורה  היא  שלום  שכתוב  וכל  נתיבותיה  שלום,

וקרח  בא  לפגום  השלום  של  מעלה  שהוא  תורה דהיינו 


                      קו האמצעי(תפארת  ז"א) שנקראת  תורה.


   העושה  שלום  בין  בימין  לשמאל.  ושל  מטה,של  משה

משום  זה  הוא  נענש  מעליונים  ותחתונים  מאש.  ומפי הארץ.

 

סוד היבם.  אדם נשוי המת בלי בנים  בעולם.

גלגולי נשמותעיין גם מאמר סבא – פרשת שפטים

 

אל אלקי הרוחות.

זוהרפרשת קרח       סעיף:י"ד.

 

ויפלו על פניהם

בוא וראה  משה ואהרון  מסרו  עצמם  למיתה.

במה.  משום שכתוב: ויפלו על פניהם

ויאמרו  אל אלקי הרוחות.

ורוחת כתוב  חסר ו',  משום זה

אילן המוות הוא,  שהוא המלכות.

 

ובכל מקום, נפילה אפים  הוא לצד זה.

ועל כן,  כתוב  אל אלקי, אל  זה שנאמר.

ואל זועם  בכל יום.  שהוא המלכות.

אלקי הרוחות. הוא  מקום צרור  הנשמות של העולם.

וכל הנשמות עולות שמה  ומשם באות. שהוא המלכות.

 

 

סעיף:ט"ו.  רבי  יהודה  פתח אמראיוב ל"ד.

שמעו  חכמים    מלי ויודעים  האזינו לי.

מקרא זה אמר  אליהוא  הנביא בוא  וראה.

ובשלשת  רעיו  חרה אפו  על אשר לא מצאו מענה  וגו'.

 

כי הם היו אומרים דברים,

ואיוב לא היה מתנחם  מהם.

מכאן למדנו.  מי שבא לנחם את האבל.

צריך לייסד  דברים  בתחילה  שיהיו  ראויים  לנחמו.

 

כי החברים של איוב אמרו דברי אמת

אבל לא לנחם אותו.

משום שצרכים  דברים  שהאבל יודה עליהם.

ואז יקבל עליו את , הדין. יודה עליו  למלך  הקדוש.

 

מה כתוב: ואליהו  חכה את איוב  בדברים.

כי הודה  אחר כך אל הקב"ה

וקבל על עצמו דין השמים.

 

 

סעיף:ט"ז.  בוא וראה,  כתוב. לכן אנשי לבב שמעו לי

חלילה לאל  מרשע  ושדי מעול..

 

לכן אנשי לבב שמעו לי.

 היינו השלמים מכל  ויכולים להבין  הדברים

חלילה לאל  מרשע  . זה שנאמר.

ואל זועם בכל יום. שהוא  מלכות  הנקרא  אל.

 

ושדי מעול.  זה סמוך  כנגד זה.

כי שדי הוא יסוד.   שהוא סמוך לאל.

שהוא המלכות.  וכבר  העמידוהו,

אל שדי. שאל  הוא המלכות.  ושדי הוא יסוד.

 

כי פועל  אדם  ישלם לו.

אם אדם הולך בעולם הזה.

ועושה מעשים וחוטא לפני אדונו.

 

מעשה ההוא תלוי עליו  לשלם לו דין.

זה שנאמר. כי פועל  אדם  ישלם לו.

המעשה ההוא שעשה,  ישלם לו.

 

 

סעיף:י"ז..  ועם כל זה, אם ישים אליו לבו,

וכיון שהאדם משים לבו ורצונו לשוב לפני אדונו,

אז,  אל אלקי הרוחות רוחו  ונשמתו אליו יאסוף.

לצרור בצרור החיים.  ואינו  עוזב

נפשו  בחוץ  להיות נדון  בדין אחר

 

 

סעיף:י"ח.   רבי יוסי אמר.  דבר זה הוא סוד  בדינים

הנסתרים של הקב"ה.

 כי פועל  אדם  ישלם לו היינו.  להיות נדון בדינו.

באלו  המעשים  שאדם עשה  בעולם הזה.

ומעלוהו  להיות נדון  כמעשיו.

ונאבד  מן העולם. מה כתוב אחריו:

 

מי פקד עליו ארצה  ומי שם תבל  כלה.

מי פקד עליו ארצה זה הוא  שפקד  עליו

את אחיו  הגואל  אותו.

ומי שם תבל  כלה שאחיו בונה בית.

שמיבם את אשתו.  ובונה בנין עולם ותיקון וישוב העולם

מה כתוב אחריו.  אם ישים אליו לבו.

כי אדם הזה  שפקד  עליו לגאלו ולבנות בנין.

צריך לכוון לב ורצון אל המת ההוא.

ולהקים לו שם.

 

מכאן אדם הבא על אישה ההיא, על יבמה.

בשביל יופי ותשוקה שלו.

הרי בנין עולם לא נבנה, כי רצונו ולבו לא נתכוון אל המת

 

סעיף:י"ט.      ומשום זה כתוב: אם ישים אליו לבו

ברצון הלב  שיכוון אל המת.

ואז רוחו  ונשמתו אליו יאסוף.

שהוא נמשך אליו להבנות בעולם הזה.

 

מה כתוב אחריו. 

יגוע בשר יחד ואדם על עפר ישוב.

יגוע על  בשר יחד היינו גוף  ההוא

ירקב בעפר וכל בשר ההוא.

ועתה, אחר זה. ואדם על עפר ישוב

הרי תהיה התחדשות.  הבנין

כמקודם וישוב על עפר. של בנין הגוף אחר.

כמו שהיה בתחילה.

ועל זה הרוח  והנשמה ביד הקב"ה

ומרחם על בני אדם.  שלא יהיו

נאבדים  מעולם הזה ומעולם האחר.

משום זה כתוב. אל אלקי הרוחות  לכל בשר

כל אשר  תמצא  ידך  בכוך  לעשות

 

 

זוהר  פרשת קרח סעיף כ"ח.

חכמה  תחייה את בעליה.

חשבון נפש  כל לילה לפני השינה

רבי אלעזר  הי  עומד לפני רבי שמעון אביו,

אמר לו כתוב, משלי. ג'

ראה חיים עם אישה  אשר אהבת

 כל ימי חיי הבלך,  מהו פירושו

אמר לו בוא וראה,

ראה חיים עם אישה  אשר אהבת. זה הוא סוד.

שצריך האדם לכלול חיים מעץ החיים.

שהוא ז"א  במקום  זה, 

שהוא המלכות הנקראת אישה

זה בלא זה ז"א בלא מלכות  אינו הולך.

וצריך האדם לכלול מדת יום בלילה.

כלומר מדת ז"א שנקרא  יום

במלכות שנקראת לילה.

וכן להיפך, מדת לילה ביום

ראה חיים עם אישה  אשר אהבת מהו הטעם.

כי היא חלקך בחיים,

כי החיים שהם סוד הארת החכמה,

אינם שורים  אלא על זה . על המלכות האישה.

שאין הארת החכמה מתגלה  במקום אחר זולתה

ובעמלך  אשר  אתה עמל תחת השמה.

הוא כמו שאתה אומר

בכל דרכיך דעהו והוא יישר אורחותיך.

כי דעהו הוא אותיות דע ו"ה

שהם ז"א ומלכות

……………………………

 

כל אשר  תמצא  ידך  בכוך  לעשות

סעיף כ"ט.)  ובוא וראה, כל דבריו  של שלמה המלך,

כולם סתומים לפנים  בחכמה.

ואלו הכתובים  נראים  שהותרה  הרצועה  כי כתוב אח"כ.

כל אשר  תמצא  ידך  בכוך  לעשות וחשבון,וגו'.

מקרא זה יש להסתכל בו.

כל אשר  תמצא  ידך  בכוך  לעשות .

וכי שלמה המלך שחכמה עליונה הייתה בו

יותר מכל בני העולם.  אמר כך,

 

סעיף ל'.   אלא כל דבריו  של שלמה המלך

על סוד החכמה אמר.  בוא וראה.

כל אשר  תמצא  ידך  בכוך  לעשות

זה הוא שאדם צריך לכלול.  השמאל  בימין.

וכל מה שהוא עושה,

צריך שלא יהיו אלא כוללים בימין.

כל אשר  תמצא  ידך  זה שמאל.  שנקרא יד.

 

לעשות בכוך זה הוא ימין. כמו שאומר הכתוב.

ימנך ה' נאדרי בכח.

וכיון שאדם, נזהר  שכל מעשיו יהיו לצד ימין

ויכלול שמאל בימין.

אז הקב"ה  שורה בתוכו  בעולם הזה.

ויאסוף אותו אצלו לעולם הבא ההוא.

 

ואל יאמר האדם, בשעה  שאבוא  אל עולם ההוא.

אז אבקש מן המלך רחמים. ואשוב לפניו.

על זה אומר. 

כי אין מעשה וחשבון  ודעת וחכמה.

אחר שיסתלק האדם מן העולם הזה, אלא אם אדם רוצה,

שהמלך הקדוש יאיר לו לעולם ההוא,

וייתן לו חלק לעולם הבא,

 

יעסוק  בעולם הזה לכלול מעשיו בימין,

וכל מעשיו יהיו לשם  הקב"ה, כי אח"כ  כשיסתלק  מעולם הזה,

 לדון בדין קשה,  בדין של הגיהינום ,

אין שום עצה וחכמה ותבונה להינצל מן הדין

 

 

לב'.)  פירוש  אחר.  כי אין מעשה וחשבון ודעת וחכמה בשאול.  כי בגיהנום יש מדורים על מדורים,

ומדור התחתון הוא שאול.

ומדור היותר תחתון ממנו הוא אבדון.

וזה סמוך לזה.  מי שיורד  לשאול, ידונו אותו,

ומשם מצפצף  ועולה.  זה שנאמר.

מוריד שאול ויעל,

מי שיורד לאבדון, אינו עולה משם לעולם.

 

 

לג'.)  מי שיש בו מעשים טובים  או הוא בעל חשבון.

הנה העמידוהו, שבכל לילה ולילה.

מטרם שישכב,   ועוד אינו ישן.

צריך האדם לעשות חשבון  ממעשיו  

שעשה  כל אותו היום.

וישוב מהם  ויבקש  עליהם רחמים.

מהו הטעם  שצריך לעשות  חשבון באותה השעה.

משום  שבשעה  ההיא.  אילן המוות שורה בעולם.

וכל בני העולם טועמים  טעם  המוות.

 

על כן צריך האדם באותה שעה לעשות חשבון ממעשיו,

ויתוודה עליהם, משום שהיא שעת המוות.

ואלו נקראים בעלי חשבון.

 

וכן כל מי שמשתדל בדעת ובחכמה לדעת את ריבונו,

לאחר פטירתו. כשיעברו אותו לראות

ולהסתכל באלו הרשעים הנדונים   במדרגת השאול

וכולם  צווחים מאלו המדרגות

 

הוא לא יישאר שם, ולא ימצא ביניהם,

ועל זה, כתוב:  אין מעשה וחשבון ודעת בשאול,

אין מעשה. דהיינו מי שיש בו מעשה טוב.

וחשבון היינו מי שהוא מבעלי  החשבון.

ודעת. היינו מי שמשתדל  בדעת. וכו'.

שכל אלו אינם בשאול.

ולא ימצא  אלא למעלה למעלה  במקום

 שכמה אורות ונרות וכמה חמודות שורים בו.

והקב"ה  בא להשתעשע  עם שאר הצדיקים בגן עדן.

 

אשרי  חלקם של הצדיקים  בעולם  הזה ובעולם הבא.

עליהם  כתוב, אך צדיקים יודו לשמך.

ישבו ישרים את פניך

…………………………………….

 

 

ערכי הבית

זוהר:  פרשת קרח  סעיף מד')

 

המצווה לאחר  זו,  הוא לדון בערכי הבית.

ובסוד החכמה. ביתו של אדם זו אשתו.

אם היא אישה  מטוב ורע. (עולמנו. עץ הדעת  ס"א )

ורוצה להמיר את הרע בטוב(עץ החיים)

יפדה אותה מאותו הרע.. (יצרים. ס"א. של רצון עצמי.)

וייתן בעדה הערך שלה.

 

אבל אישה של עץ החיים. שהיא המלכות.

נאמר בה, לא  היערכנה זהב וזכוכית  ותמורתה

כלי פז. ואין לה ערך.

כמו שנאמר. אשת חיל עטרת בעלה.

ונאמר: אשת חיל מי ימצא   וזו היא השכינה,

מי שגומל חסד עמה אין ערך  לשכר שלו.

ומי שחוטא לה, אין ערך לעונש שלו.

 

סעיף מה')  כמה שפחות יש לה,  המשמשות אותה.

וכל אחת ואחת מהן יש לה ערך,

וכל אחת ואחת צריכה פדיון.

דהיינו  לפדות אותה מאחיזת הסיטרא אחרא.

 

אבל מי שיורשת נשמה או רוח או נפש. מן השכינה.

אינו צרכים  פדיון,   כי השכינה,  נאמר עליה,

אני ה' שמי וכבודי לאחר לא אתן.

כי הפדיון שלה תלוי בהקב"ה.

שישראל  ממשכים אותו אליה  בקשר  התפילין.

באות שבת.  באות ימים טובים

באות ברית ותורה.  וכמה  מצוות

כי הפדיון  שלה תלוי בהקב"ה.

וזה שנאמר. ואעשה למען שמי. ובשבילה.

ואף גם זאת.

 

כך כמה מצוות עושים בני אדם 

על מנת לקבל פרס.  וכמה עונות.

ולכל מצווה יש לה ערך בעולם ההוא.

אבל העונש  למי שעובר עליהן.

אין לו ערך  ושעור

……………………………………….

 

מחרים נכסיו לכהן.

פרשת קרח.

בזמן כעסעשה נתינה למקום קדוש.

ולא לאדם. כגון צדקה או נדבה..

 

מאת רבי דוד קורן.                                      סעיף מו')

מצווה לאחר  זו,  לדון במחרים  רכושו לכהן.

זה שנאמר. כל חרם בישראל לך יהיה.

וזה סוד כל פטר רחם  לכל

בשר אשר יקריבו לה'  באדם ובהמה.

 

רחם  בהפיכת אותיות הוא רמ"ח.

כחשבון רמ"ח אברים  של האדם.

עליהם נאמר:  ברוגז רחם תזכור.

אחר שהאדם כועס ומחרים אותה בהמה אליו.

הרי  אל אחר. נחש שורה עליה.

שנאמר  בו ארור אתה מכל הבהמה.

והוא לשמאלו של האדם.

 

משום זה צווה הקב"ה  לתת אותה לכהן.

שהוא חסד ורחמים וברכה,

כדי להכניע הכעס   כי נתעורר באותו האדם  המרה.

שהוא חרבו  של מלאך המוות.

ועל כן. נתעורר הימין  אליו ברחמים.

והכעס  של השמאל נכנע.

וזה הוא ברוגז רחם תזכור.

סעיף מז')  מי שכועס  שיש לו בה כעס  סם המוות.

שעליו העמידו  בעלי המשנה.

כל הכועס כאלו עובד עבודה זרה.

 

משום  שהסיטרא אחרא שורפת בה אדם.

ובאותו  בהמה שנותן לכהן נפרש החרם.   ממנו.

סםאל אל אחר, הוא הרחם. והנוקבה שלו.

קללה,  הכלולה  בכל הקללות שבמשנה תורה.

 

(כהן בימנו אדם רוחני בדרגת מקובל אמתי  שכל התרומות צרכים ללכת למקדש ולא לשום אדם. שחי מזה..)

 

והקב"ה  ברך בכל התורה  כולה,

וכל הברכות הן בימין.(החסד  קו ימין.)

שהכהן אוחז בו.

 

ומשום זה כל חרם  צריך לתת לכהן.

שהוא שורפת  באש ומכלהו מן העולם.

ואש השמאל  שככה. בימן. שהוא מים.

בו חמת המלך . שככה.גימ' משה)

…………………………………….

 

            פרשת קרח סימן ט"ז: שער הפסוקים. האר"י

ויקח קרח בן יצהר בן קהת בן לוי:

הנה רז"ל נדחקו במלת ויקחשלקח מקח רע לעצמו,

ויובנו דבריהם במה שיתבאר עתה. דע, כי

מרע"ה (משה רבנו,) היה הטוב שבנפש הבל,

 כמבואר בפסוקויקם מלך חדש על מצרים.

וכל דור המדבר הם ענפיו של משה,

 בסוד העם אשר אנכי בקרבו וכו'.

 גם נתבאר בפסוק כי שבעתים יקם קין,

איך הרע שברוחו של קיןנתגלגל בקרח:

ובזה תבין עניין קטטת קרח עם משה עתה מחדש.

 

דע, כי נפש הבלהייתה כלולה מכמהנפשות,

 ומכמה ניצוצות, והיו מעורבות טוב ורע.

ושאר הניצוצות הרעות שבה היו ש"ח ניצוצות,

 ומספר ניצוצות הטובות שבהבל,

 היו ל"ז ניצוצות בלבד, כמספר שמו של הבל,

 הנקרא על שם ניצוציו הטובים.

 

אבל מרע"ה נתקן לגמרי, והיה כלו טוב,

כמו שביארנו על פסוק ותרא אותו כי טוב הוא.

והנה הב"ל וש"חהם בגימטרייא משה, לרמוז,

כי כל שמ"ה ניצוצות שבו, היו טובות.

קרח גימטרייה ש"ח

והנה אותם ש"ח ניצוצות רעות שבהבל,

הם היו בחי' עיקריות נפש קרחשהוא בגימטריא ש"ח,

 ואח"כ נתעברה בו ג"כ, בחי' הרע שברוחו של קין

 בבחי' עיבור לבדואז נאבד מן העולם,

 כי הוסיף רעה על רעתו:

 

וז"ס, ויקח קרח, ולא ביאר מה לקח,

 והוא לקוחו הרע של רוחו של קין, מצד הרע.

 וזה רמזו רו"ל בדבריהם, שלקח מקח רע לעצמו.

 

והעניין הוא, כי הנה בראותו שעתה נתעבר בו

 רוחו של קין מצד הרע, אמר

הנה עד עתה הייתי מבחי' הרע של משה והבל

 והייתי משועבד לו.

ועתה שיש בי רוחו של קין,

 איני משועבד לו, ורצה לצאת מתחת ידי רשותו:

…………………………..

 

ויקהלו על משה ועל אהרן וגו':

הנה דור המדבר שכבר מתו, היו כולם ענפים של משה,

וראוי לו למלוך אז עליהם, ולהיותו רועה שלהם.

 

אבל בניהם שהם עתה בדור הזה, שנשארו אחריהם,

 הם מבחי' דעת דרחל, הנקראת קהל ה' אותיות קל"ה,

בסוד דעתן של נשים קלה, והם ע"ב ס"ג כנודע.

חכמה

יוד הי ויו הי

ע"ב

בינה

יוד הי ואו הי

ס"ג

אור ג' ראשונות

ע"ב+ס"ג= קלה

קלה=מצה

  ומשה הוא מן האחד לבד,

אחוריים הוי"ה מ"ה

המילוי = ק"ל

ע"ב

יוד

=.20

י

יוד.הא

=.26

יה

יוד.הא.ואו

=.39

יהו

יוד. הא ואו.הא

=.45

יהוה

ק"ל + ע"ב = רב'

שהוא ע"ב דאחורים דהוי"ה דמ"ה דאלפי"ן, והמליאים הם ק"ל,

 ושניהם יחד ע"ב ק"ל, הם בגימטריא רב.

 

וז"ש, רב לכם, כלומר, אתם אין לכם,

אלא ע"ב ק"ל, הנקרא ר"ב.

אבל קהל ה', הם ע"ב ס"ג,

א"כ מדוע תתנשאו על קהל ה'.

 

והרי אלו הדור בתוכם ה'ולא אתה,

 ואינם כמו דור המדבר, שהיית אומר עליהם,

 העם אשר אנכי בקרבו, שהיית נשמת כולם,

לאותם שיצאי ממצרים,

 

אבל אלו שנולדו אח"כ בתוכם ה'ולא אתה,

א"כ מדוע תתנשאו על קהל ה'.

והשיב להם משה ואמר, שאינו כך,

כי הר"ב הנזכר שהוא ע"ב ק"ל, הוא להם, ולא לו,

וזהו רב לכם בני לוי:

………………………….

 

ויפלו על פניהם וגו' הרוחות לכל בשר וגו':

ר"ת הב"ל, והכונה לומר,

כי הנה כל אלו הרוחות שבדור הזה, הם ניצוצות הבל,

וכלם יודעים שהם טפלים אלי.

 והנה אתה אל אלהי הרוחות ההם של הבל,

 למה תעניש להם,

כי האיש אשר יחטא שהוא קרח,

ע"י שלקח רוחו הרע של קין כנזכר,

 ולזה חוטא כנגדי,

 ועל כל העדה היודעים ומאמינים בי שאני רועה שלהם,

תקצוף עליהם. ויאמר משה בזאת תדעון כי ה' שלחני:

ירצה, הנה רוב הדור הזה, כלם הם ענפים שלי,

ואעפ"י שאתם קמים עלי,

צר לי עליכם מאד על הרעה שבאה עליכם,

ואינה מלבי ורצוני,

אלא שאתם גורמים רעה זו עליכם בעל כרחו,

 כי לא מלבי:

השארת תגובה