זהר: פרשת תולדות. קיבוץ גליות ותחיית המתים, סוד כי ציד בפיו ויזד יעקב נזיד,

זהר פרשת תולדות

מאמר קבוץ גליות. ותחיית המתים,

עורך ומגיש: רבי דוד קורן.    קרן אור ללימודי הקבלה

::::::::::............::::::::::

סח) רבי אלעזר בן ערך, היה יושב. והיה מצער בעצמו ביותר,

בא לפניו רבי יהושע, אמר לו רבי יהושע

מראה אורו של נר העולם למה היא חשכה,

 

אמר לו, מורא ופחד גדול נכנס בי,

כי אני רואה מה שהעירו החברים בעלי המשנה,

שרוח הקדושים שורה עליהם.

ומה שהעירו שבאלף השישי תהיה הגאולה. יפה הוא.

 

אבל אני רואה אריכות יתרה לשוכני העפר הללו,

 אשר לזמן ארבע מאות ושמונה שנים מאלף השישי,

יעמדו לתחיה כל שוכני עפר בקיומם.

 

ומשום זה נתעוררו החברים על הפסוק, שקרא אותם,

אל שוכני העפר, בני חת,

כי חת רומז שיתעוררו לתחיה לת"ח שנה.

דהיינו שכתוב:  בשנת היובל הזאת,

תשובו איש אל אחוזתו, כשישתלם הזאת,

שהוא ה' אלף ות"ח. כי ה' של הזאת,  

רומזת על ה' אלפים. זאת בגימטרייה  ת"ח.

תשובו איש אל אחוזתו,

שהגוף ישוב אל נשמתו, שהיא אחוזתו ונחלתו.

 

סט) אמר רבי יהושע לא יקשה לך זה האריכות,

כי למדנו ג' כיתות הם: של צדיקים גמורים,

ושל רשעים גמורים, ושל בינונים.

 

צדיקים גמורים יקומו בתחיה, של מתי ארץ ישראל,

שהם קודמים תחילה כמה שנים מהיום של ת"ח,

בשנת ארבעים אחר קיבוץ גלויות.

 

והאחרונים, יקומו כולם,

לזמן ת"ח שנה לאלף הששי.

מי יזכה לאריכות הזה?

מי ישאר בשמירת דתו בזמן ההוא?

ועל זה אני מצטער בעצמי.

 

ע) אמר לו רבי, הרי למדנו, יהי אור, יהי ר"ז,

כלומר אור אין סוף שהוא סוד הגאולה.

 והמילה אור בגימטרייה ר"ז, שפירושו סוד.

 

כשהכתוב אומר, יהי אור, רמז בזה,

שזמן הגאולה יהיה סוד. ולא ידוע לשום אדם.

 

ורבי אלעזר בן ערך רמז בזה שהוא חולק על הזמן הארוך הזה.

 

חזר ואמר, בתשובה יתקדמו כולם לקום לתחיה.

אמר רבי יהושע, אם לא אמרת כך,

לא הינחנו פיתחון פה למצפים על הגאולה בכל יום.

 

שכתוב, חוסן ישועות,

 רומז על אלו המצפים ישועות בכל יום.

ואם הגאולה קשורה בזמן קצוב,

איך אפשר לצפות בכל יום?

 

אלא ודאי שתלוי בתשובה.

ואימתי שיעשו תשובה, יגאלו.

וארבעים שנה אחר הגאולה תהיה תחיית המתים.

 

עא) שואל, מה הוא דעתו של רבי אלעזר,

שאמר תלוי בתשובה.

כלומר, מאין ידע זה, ומשיב, היינו שכתוב,

ורבים מִיְשֵנֵי אדמת עפר יקיצו.

 

ומשמע משאמר מישני, שרק חלק יקומו,

אלו הם הצדיקים,

ששבו בתשובה בחייהם,

 שהם נִקְדמִים בתחייתם מקודם לכן.

הרי שע"י תשובה מתקדמים.

 

ושואל: כמה שנים נִקְדמִים הצדיקים לשאר בני אדם?

רבי יהודה אומר מאתיים ועשר שנים

רבי יצחק אומר יר"ד שנה שכתוב:

ויר"ד מיעקב וגו' שבגי' רד"י

להראות אשר יר"ד שנה נִקְדמִים הצדיקים לשאר כל אדם.

 

 

רבי נחמן אמר, שיעור הקְדִימה תלוי

לפי השעור שנִבְלה בעפר.

 שכל גוף הקודם לִבְלוֹת בעפר קודם לתחיה.

אמר לו רבי יוסי, אם כך יש הרבה תחיות.

כי לכל גוף תחיה מיוחדת,

לפי שיעור מהירותו לִבְלוֹת בעפר.

 

ומשיב: אלא כל התחיות תהיינה באותו הזמן.

כמו זה שנאמר בחזון,

ואמת הדבר וצבע גדול, שהרי שיקומו בזמן אחד,

...................

 

 

...............

עג) הצד של אברהם, צד ימין, חסדים, גרם להם להתגדל. וזכותו עזר אותם,

כי הוא היה מחנך אותם במצוות,

כמ"ש, כי ידעתיו למען אשר יצוה את בניו.

את, בא לרבות יעקב ועשו, שגם הם בכלל בניו.

 

ולפי"ז, ויגדלו הנערים, שנתגדלו בקדושה,

אלא שאחר כך סרח עשו.

רבי אלעזר חולק על זה כמ"ש להלן,

 

ויגדלו הנערים ויהי עשו וגו'.

אמר רבי אלעזר, כל אחד נפרד לדרכו,

זה לצד האמונה, וזה לצד העבודה זרה.

 

עד) וכן היה עוד במעיה של רבקה,

 שכל אחד הלך לצד שלו.

כי כשהייתה עוסקת במעשים טובים או הייתה עוברת

סמוך מקום שטוב לעשות שם מצוות התורה,

 היה יעקב שמח ומתרוצץ לצאת.

 

 וכשהייתה הולכת סמוך מקום עבודה זרה,

אותו רשע היה מתרוצץ לצאת. וכבר בארוהו.

 

ומשום זה, כשנבראו ויצאו לעולם,

כל אחד נפרד והלך ונמשך למקומו שהיה ראוי לו.

וע"כ כתוב, ויגדלו הנערים ויהי עשו איש יודע ציד.

פירושו יודע ציד, שהיה מטעה אנשים למרוד בה.

 

עה) כי ציד בפיו. כבר בארוהו שכתוב כאן.

איש יודע ציד איש שדה, וכתוב שם.

הוא היה גיבור ציד, מה שם פירושו

שהיה צד דעתן של בריות ומטעה אותם למרוד בה'.

אף כאן,  איש שדה, פירושו:  כדי לגזול בני אדם ולהרוג אותם.

 

ועשו אמר, שהוא נמצא בשדה, כדי להתפלל. דהיינו כמו יצחק, כמ''ש, ויצא יצחק לשוח בשדה.

וציד, ורימה את יצחק בפיו.  כמ"ש כי ציד בפיו

 

נקרא איש שדה, משום שחלק נחלתו אינו במקום ישוב,

אלא במקום חרוב, במדבר, בשדה.

 

 

עו) ואם תאמר, איך לא היה יודע יצחק כל מעשיו

הרעים של עשו, הרי השכינה הייתה עמו,

והיה צריך לידע זאת ברוח הקודש,

 כי אם לא הייתה עמו השכינה,

איך היה יכול לברך את יעקב בשעה שברכו?

 

ומשיב: אלא ודאי השכינה הייתה שוכנת עימו בבית,

והייתה שוכנת עמו תמיד ,

אבל השכינה לא הודיעה אותו,

כדי שיתברך יעקב שלא מדעתו,

אלא מדעת הקב"ה.

 

כי באותה שעה שבא יעקב לפני אביו, באה עימו השכינה,

ואז ראה יצחק, בשכלו, שהוא ראוי להתברך,

ושהוא יתברך מדעת השכינה.

 

פירוש בעל הסולם:

כי יעקב בחי' חסדים מכוסים, ונוטה תמיד אל קו הימין.

ועשו נמשך כולו מקו שמאל.

ראשו היה נמשך מקו שמאל דקדושה,

אלא גופו היה נמשך ממדרגות הטומאה.

 

ולפיכך, אם היה יצחק יודע מעשיו הרעים של עשו,

היה מבטלו לגמרי, והיה מברך את יעקב במקומו.

ונמצא בזה, שהיה מקיים את הארת קו הימין בלבד,

והיה מבטל את הארת קו השמאל.

 

ורצונו של הקב"ה, שימשיך אל יעקב כל הארת השמאל, שהייתה ראויה אל עשו,

כי אז יהיה יעקב שלם מכל הצדדים.

 

על כן השכינה לא הודיעתו מעשיו הרעים של עשו,

כדי שיתברך יעקב בלי כונתו, כמ"ש, ולא הכירו.

כי חשב, שהוא מברך את עשו,

 

 ומתוך כך המשיך ליעקב ברכת עשו.

כמ"ש, בא אחיך במירמה ויקח את ברכתך.

 

אלא כמו שרצה הקב"ה, שיהיה שלם גם מהארת הקו שמאל.

כי אז, מכוח שנתחברה עמו השכינה, הכיר יצחק,

שהוא ראוי לברכת הארת השמאל,

ויקבל הברכות מדעת השכינה.

אשר הארת השכינה מקו השמאל הוא,

 שז"א קו ימין והנוקבא קו שמאל.

.............

מאמר: וַיָזֶד יעקב נזיד

:::::::::::::

עז) בוא וראה, פעם אחת, היה רבי שמעון ושאר החברים,

בא לפניו רבי אלעזר בנו, אמרו לו לרבי שמעון,

דבר גדול יש לנו לשאול ממך בעניין יעקב ועשו,

איך לא רצה יעקב לתת לעשו נזיד עדשים,

עד שמכר לו הבכורה שלו?

איך זה אפשרי שיעקב ירמה את עשו?

 

אמר להם רבי שמעון,

 בשעה, זו, אתם חייבים לקבל מלקות

כי האמנתם בדברי עשו הרמאי.

ושקרתם בדברי יעקב הצדיק.

 

עח) הרי הכתוב מעיד עליו, ויעקב איש תם,

שאינו יודע לרמות.

ועוד, שכתוב:  תיתן אמת ליעקב.

 

אלא  כך היה ענינו של יעקב עם עשו,

כי עוד מקודם לכן היה עשו שונא את הבכורה,

והיה מבקש מיעקב, שיקח אותה אפילו בלי כסף.

כמ"ש, ויאכל וישת ויקם וילך וַיִבֶז עשו את הבכורה.

 

 

פירוש בעל הסולם,

הבכורה, המוחין של אור החכמה, הנמשכים מהארת השמאל. ובהיות אור החכמה בלי לבוש החסדים,

אין התחתונים יכולים לקבלו, וגורם להם דינים קשים.

ויבוא עשו מן השדה והוא עיף.

הנה אנוכי הולך למות ולמה זה לי בכורה.

כי השדה הוא מקום הארת השמאל,

 שהמשיך שם את המוחין של הבכורה,

ונעשה מחמתם עיף עד למיתה,

מטעם היותם בלי חסדים.

 

פירוש: בעל הסולם,

נזיד עדשים הוא המוחין, הנמשכים מקו אמצעי,

שנקרא יעקב, אור החכמה המלובש בחסדים,

ומאירים בכל השלמות.

אלא שהם חסרים הג"ר דג"ר, שהם הבכורה.

כי מחמת המשכת קו אמצעי על מסך דחיריק,

בכדי להלביש החכמה בחסדים,

 מתמעטות הג"ר דג"ר מהמוחין.

 

ויבוא עשו מן השדה והוא עייף,

מחמת שהמשיך שם המוחין דבכורה,

החסרים לבוש החסדים. ונעשה עייף עד למיתה,

 

שזה היה עוד מקודם שבא אל יעקב,

לבקש ממנו את נזיד העדשים, מפני הדינים קשים,

שנמשכו אליו על ידיהם.

 

ונמצא, שלא בשביל נזיד העדשים מסר לו את הבכורה,

אלא בשביל פחד המיתה.

 

ואחר שכבר ביזה את הבכורה,

ורצה שיקח אותה אפילו בלי כסף,

 אז הֶחֱיָה אותו יעקב בנזיד עדשים,

ורצה ממנו שישבע לו על מכירת הבכורה,

כדי להכניע את השמאל פעם ולתמיד תחת הימין.

 

עט) ואמר רבי אלעזר: ויָּזֶד יעקב נָזִיד.

בשביל אבלוּת של אברהם.

שאותו יום מת אברהם.

ובישל יעקב עדשים, שהם עגולים ואין להם פֶּה.

הרומז על האבֵלים, שאין להם פה.

 

אבל, ויזד יצחק נזיד, כי הוא היה האָבֵל ולא יעקב?

משום שיעקב היה יודע השורש של עשו

באותו הצד שנתדבק בו,

ועל כן עשה תבשילים אדומים,

משום שתבשיל זה משבר כוחו של דם האדום,

ויוכל לשבר בהם תוקפו וכוחו של עשו,

שהוא דם האדום, כמ"ש, ויצא הראשון אדמוני

.........

 

פירוש: בעל הסולם,

פֶּה הוא ג"ר, כמ"ש, כי ציד בפיו.

 אבל נזיד העדשים אין להם פֶּה,

כי חסרים בחינת הג"ר. ועם כל זה היו אדומים,

 כי גוון אדום רומז לבינה, קו שמאל, הנמשך ממנה.

שמשם ינק עשו סוד המוחין של הבכורה.

 

אם לא היו אדומים, לא היה מקבלם עשו,

כי אינו יכול לקבל, אלא מהארת השמאל, שהוא גוון אדום.

 

ואז לא היה יכול להכניעו. אבל משום שהיו אדומים,

מבחינת חכמה מהארת השמאל,

אע"פ שהיו רק בחינת ו"ק של ג"ר, קיבלם עשו.

ועל ידי קבלתו, ביזה את הבכורה, ונכנע תחת יעקב.

 

פ) ובשביל אותו התבשיל מכר עשו את עצמו לעבד,

ומכר את בכורתו ליעקב.

 

ובאותה שעה ידע יעקב,

שבשביל שעיר אחד שיקריבו ישראל ביום הכיפורים,

למדרגתו, לעזאזל המדברה, שהוא ס"מ שָׂרוֹ של עשו,

 

הוא יתהפך לעבד לבניו,

 שיעשה סניגור להם,  ולא יקטרג  עליהם..

ובשביל אותו מדרגת חכמה של עשו,

הלך יעקב עם עשו בכל מקום בחכמה,

 ועל כן לא יכול עשו לשלוט ונכנע.

 ויעקב לא נטמא בו, והוא יגין עליו.

 

 

פב) אמר רבי יהודה: כן היה צריך להיות גם בלבן,

משום שהוא היה מכשף.

לפיכך נהג יעקב גם עמו ברמאות.

 

ואע"פ שיעקב היה איש תם.

משום שהיה תם ושלם, היה הולך ברחמים,

עם מי שהיה צריך ללכת ברחמים,

 

והיה הולך בדין קשה ובמירמה, עם מי שהיה צריך.

 

 משום שב' חלקים היו בו, חסד ודין.

כי יעקב הוא עמוד אמצעי,

כולל ב' הקוים חסד וגבורה.

עליו כתוב, עם חסיד תתחסד,

ועם עיקש תתפתל בדין הקשה.

.............

השארת תגובה