פסח סודות ליל סדר עשר מכות מצרים

סוד עשר מכות מצרים

ויאמר ה' אל משה כבד לב פרעה וגו':

צריך לתת טוב טעם בקצור,

אל סדר עשר מכות אלו,

שהביא הקב"ה על המצריים במצרים,

,,,,................,,,,,

עורך ומגיש רבי דוד קורן

שער הכוונות האר''י הקדוש

...........,,,,,,,,,,,...........

ואלו הם, דם. צפרדע. כנים. ערב. דבר. שחין. ברד. ארבה. חשך. מכת בכורות.

והם ממטה למעלה, בי"ס של נוקבא

הנקרא מלכות, וזה סדרם:

 

דם, כבר הודעתיך,

כי האחוריים הפשוטים של שם אהי"ה,

הוא בגימטריא ד"ם.

 והנה מכה זו, יצאה מבחי' המלכות של הנקבה שבקדושה,

 והלכה להכות במלכות הרשעה, של נוקבא דז"א שבקליפות,  והיתה מכה זו חוץ מן המוחין שלה:

....,,,,,,,,,,....

צפרדע, אם תחבר חשבון הש"ך דינים הנודעים, עם אחוריים הפשוטים של אדנ"י, שהם קכ"ו,

וגם הכולל לשניהם,

יעלו בגימטריא צפרד"ע ש"ך וקכ"ו

ושני כוללים שלהם.

ומכה זו יצאה מן יסוד הנקבה דזעיר של קדושה, אל המוחין עצמם של נוקבא של קליפה.

 וז"ס צפ"ר דע"ה, ר"ל מקום הדעת שלה.

וכבר ידעת, כי שם במוחין שלה הם סוד הנהו תרין צפרין, הנזכר בפרשת ויחי בזוהר דף רי"ח ונתבאר שם בביאור המאמר אצלינו, וע"ש,

וז"ס צפ"ר דע"ה:

א"ש, אין החשבון מדוייק, כי צפרדע עולה תמ"ד, וש"ך וקכ"ו, ושני כוללים, עולים תמ"ח.

ואולי צ"ל הלשון ולומר כך,

השני כוללים של ש"ך וקכ"ו עם צפרד"ע,

ואז יעלו כל אחד מהם תמ"ו. גם זה אי אפשר, להיות כי צפר דעה בגימטריא תמ"ט, או נוכל לומר, עם מה שדורש אח"כ, צפרד"ע צפ"ר דע"ה ע"ה, הרי תמ"ו, ועם ב' כוללים של צפ"ר דע"ה יעלו תמ"ח, כמו ש"ך וקכ"ו וב' כוללים שלהם כנלע"ד:

......,,,,,,,,,,,,.......

 

כנים, בגימטריא ק"ך,

והם בגימטריא שם אלהי"ם שהוא פ"ו,

ול"ד אותיות שיש במלוי המלוי של שם אדנ"י,

הרי ק"ך.

ומכה זו יצאה מן ההוד של הנקבה של קדושה,

 כי כבר ידעת כי אימא עילאה עד הוד אתפשטת, והכה בקרקפתא דרישא דנוקבא של קליפה,

בבחינה ראשונה שלה, במקום שער הראש.

 וגם בבחי' המלכות, ספירה אחרונה של ז"א

של קליפה, סמא"ל, הנקרא בעלה.

 

ונודע, הוא כי מושב הכנים, הם בשער שבראש. ונלע"ד חיים, שגם ז"ס, (ישעיה ד') ושפח ה' את קדקד בנות ציון, שהעלה בראשם משפחות של כנים, כמ"ש חז"ל:

א"ש, אפשר שגם רומזים אל ק"ך צרופים שיש בשם אלהים כנ"ל:

..............

ערב חסר ו', והוא סוד אחורים פשוטים של הוי"ה, שהם ע"ב, ואחוריים פשוטים של אלהים,

שהם ר', ושניהם בגימטריא ערב.

ויצאו מנצח הנקבה של קדושה,

אל היסוד של ז"א של קליפה, שהוא סמא"ל:

א"ש, גם מכת הרעב, נמשכת משתי אחוריים אלו. והשבע נמשך מאלהי"ם דיודי"ן, שהוא ש',

ומהוי"ה של ע"ב דיודי"ן, ושניהם בגי' שבע:

......,,,,,,,,,,,,.....

דבר, הוא חבור ב' שמות של שם אלהי"ם,

העולים בגימטריא קע"ב ועק"ב, וד"ל אותיות

שיש במלוי המלוי של שם אדנ"י,

הרי קע"ב וד"ל, כמספר דב"ר.

ומכה זו יצאה מתפארת דנוקבא של קדושה,

 אל ההוד של זעיר של קליפה.

וז"ס, הנה יד ה' הויה וכו',

 הנזכר במכת הדבר. להורות, כי שם ההוי"ה כסדרה, שהוא בת"ת, והוא רחמים, נהפכה לדין, ונעשית צירוף הוי"ה:

אמר שמואל, בסוד ארורים הרשעים,

שמהפכים מדת רחמים לדין:

......,,,,,,,,,,,,,,......

שחין, היא בגבורה שבנקבה שבקדושה. והנה גבורה בגימטריא רי"ו,

 והנה מן הגבורה שבה ולמטה, מתפשטים עשר עשר מן החמשה ספירות, שממנה

עד המלכות שבה, הם בגי' חמשים,

הרי רי"ו וחמשים, בגימטריא רס"ו,

תוסיף עליהם ק"ב, נמצא ק"ב רי"ו נ',

הם שחי"ן בגימטריא.

וענין אלו הק"ב, הם סוד ג' המלויים שבג' הויו"ת

 ע"ב ס"ג מ"ה, שהם מ"ו ל"ז י"ט, העולים ק"ב,

ע''ב

יוד

ה''י

ויו

ה''י

מ''ו

ס''ג

יוד

ה''י

ואו

ה''י

ל''ז

מ''ה

יוד

ה''א

ואו

ה''א

י''ט

שהם סוד הדינים היוצאים אל הקליפות, כמבואר אצלינו במשנת הקטע יוצא בק"ב שלו.

ויצאו דינים אלו מן הגבורה של הנוקבא דקדושה אל נצח של ז"א של הקליפה.

 

והנה עניינם הוא, כי ש' של שחין,

הם ש' גבורות ודינים,

תוסיף עליהם הוי"ה דב"ן דההין,  ועוד תוסיף

י"ו אותיות שיש בשם אדנ"י במלואו ובפשוטו,

בינה  גבורה  הוד

כל אחת מעשר, ועשר למאה, הרי שלש מאות,

אלפ

למד

ה'י

יוד

מ''ם

= ש

יוד

ה''

ו''ו

ה''ה

 

= ב''ן

אלפ

דלת

נון

יוד

 

= י''ו

הרי שס"ה כמנין שחין:

חכמה

דעת (כתר)

בינה

חסד

תפארת

גבורה

נצח

יסוד

הוד

א"ש, טעם לשלש מאות גבורות הנז' הוא,

כנודע אצלינו, שיש בי"ס ג' קוים של חסדים,

והם חכמה  חסד "נצח

וג' קוים של גבורות, והם בחנה ג"בורה הוד.

וג' קוים אמצעיים, והם דעת תפארת "יסוד.

ודעת הוא במקום כתר. והמקבלת מכלם,

היא המלכות, הים האחרון, ים דומה לתכלת.

והנה הג' גבורות הנז', כלולות

כל אחת מעשר, ועשר למאה, הרי שלש מאות,

וי"ו אותיות שיש בשם אדנ"י, שהוא במלכות, הרי שס"ח, כמנין שחין. ואולי כדי למתק הגבורות האלו,

נעשה בקטורת שס"ה מנים.

ושלשה מנים יתירים, כנגד ג' גבורות בעצמם, כנלע"ד:

........,,,,,,,,,,.........

ברד, הוא אחורים של אלהים, שהוא ר'.

ועם ה' אותיותיו, וע"ה, הרי ר"ו, כמספר בר"ד. בסוד הר אלה''ים

ויצא מן החסד של הנקבה הקדושה,

כי כן ברד היא מים מצד החסד, אלא שנתערב בו אש מתלקחת מצד הגבורה,

והכה התפארת של זעיר של קליפה:

א"ש, במ"א נאמר בלשון אחר,

ה"ר האלהים, וע"ה הרי ברד:

........,,,,,,איוב ,,,........

הירא את דבר ה' מעבדי פרעה:

הנה ר"ת 'הירא 'את 'דבר הו"ה,

הם בגימטרייה עשרים.

וכן איוב ע"ה בגי' עשרים. וז"ש בס"ה,

שפסוק זה נאמר על איוב, הנקרא ירא אלהים.

 

 והענין הוא, כי איוב מה שנתיירא היה,

כי דבר ה' יתהפך לאותיות ברד,

כאשר לא ישמעו אל דברו.

 

וזהו הבנת אומרו, הירא את דבר ה',

כי נתיירא משם דבר, כי יהפך אל ברד.

וכמו שנתבאר בזוהר מכת הדבר נהפך לברד.

 

האמנם טעם על מה זה נהפכה לאותיות ברד,

ולא לאותיות דבר,

שהוא החלוף האמתי מלמטה למעלה, הטעם הוא,

כי כיון שהיה שם הירא את דבר ה',

אשר לא חלה המכה עליו, אדני.

ונשאר מקנהם ולא היה בהם כליה גמורה,

לכן לא נתחלפה המלה לגמרי:

.....,,,,,,,,,,,,,,,,,.....

ארבה, הוא ד' שמות של אלהים במלואם,

שבכל אחד מהם בפשוטו ובמלואו ובמלוי מלויו,

 יש ב"ן אותיות, ונקראים ארבעה בני האלהים.

והם שנים מן חכמה,

ושנים מן בינה.

והן בגימטריא ארבה. והם ארבה טמא, והוא דין וכנגדו ארבה טהור.

מצד ארבעה בנים דברה תורה,

שהם ד' הויו"ת במלוי ההי"ן,

ויצאו מן הבינה של הנקבה דקדושה,

אל הגבורה דזעיר שבקליפה:

........,,,,,,,,,,,,,,........

חשך, הוא סוד שכ"ה דינים הנודעים,

אשר ביארנום, כי הדינים הם ש"ך ניצוצין תקיפין, ואלו הם הדינים של המצריים.

 

ועוד יש חמשה יתירים, שהם הרחמים הממתקים אל ש"ך דינים הנז',

אשר עמהם נשלמים לשכ.

ואלו החמשה, הם בחי' האורות שהיה

יוצא לישראל מתוך החשך של המצריים, כמש"ה ולכל בני ישראל היה אור במושבותם. שכן ה' ה' פעמים בגימטריא אור.

ה' גבורות מנצפך

וכל גבורה מהם היא סוד שם בן מ"ב,

נמצא ה"פ מ"ב, הם בגימטריא אור ע"ה,

ועם ג' אותיות אור,

אמנם במכת צפרדע, היו הש"ך דינים לבדם

בלתי מיתוק כנז"ל,

והג' יתירים על השכ"ה כדי שיהיה בחי' חשך,

הוא סוד אות א, המצויירת בציור כזה, א א,

שהוא ציור י"ו י"ו, העולים ל"ב,

כנגד ל"ב נתיבות חכמה, אבא, כנודע

כי ש"ך ניצוצין אתברירו במחשבה, הנקרא אבא.

 ואלו יצאו מן החכמה של הנקבה דקדושה,

אל החסד של זעיר של  קליפה:

א"ש, לא הבנתי מ"ש כאן ה' ה' פעמים בגימטריא אור, ובודאי ט"ק גדול נפל בו:

א"ש, ס"א שכן יש ה"פ אור בפרשת בראשית, וסוד א' הם ג' אותיות אל"ף, והם הג' יתירים משכ"ה, עד תשלום חש"ך. והרי נתבאר טעות הקולמוס:

...................,,,,,,,,,,,................

בכורות, יצאה מכה זו,

מן כתר של נוקבא של קדושה,

 והכה בג"ר של זעיר דקליפה, שהם בר"ת בכ"ר, שהם, 'בינה 'כתר 'ראשית חכמה.

 ע"ד מה שנתבאר בס"ה, על מלת ברוך,

 ועל נהר כבר. (ע"כ מזולתו):

א"ש, לא מלאני לבי לכתוב פסוק אחד, וטעות הנז"ל, בענין החשך לא נתקן. והנלע"ד לפרש הוא, כי לא נעלם, כי אלו החמשה יתירים על הש"ך הנזכר, הם סוד ה' גבורות מנצפ"ך העיקריים,

 כאשר נתבאר בש"ב שער מאמרי רשב"י

בפרשת בא, במאמר כתיב

כי יהיה נערה בתולה, נער כתיב וגו',

וז"ל, ניצוצא אפיק זיקין בזיקין,

לתלת מאה ועשרים עיבר,

ואח"כ ע"י אותם הה' גבורות דינין קדישין וכו', ונתבסמו ע"י ה' גבורות אלה שהם ה' אותיות מנצפ"ך וכו'. נמצינו למידין,

כי הה' יתירים הם ה' אותיות מנצפ"ך,

 וכל גבורה מהם היא סוד שם בן מ"ב,

נמצא ה"פ מ"ב, הם בגימטריא אור ע"ה,

ועם ג' אותיות אור, וזש"ה היה אור במושבותם,

קרי ביה או"ר ב"ם ושבות"ם, ודרשינן סמוכים,

או"ר ב"ם ושבות"ם. ואפשר שאלו המ"ב דגבורה, הם מתמתקים במ"ב אותיות,

שיש בשם הוי"ה בפשוטה ובמלואה ובמלוי מלואה. נמצא שלמצריים היה משמש מ"ב דגבורה,

 והוא חשך.

ולישראל מ"ב אותיות דשם ההוי"ה היה מאיר להם,

והיינו דקאמר קרא ולכל בני ישראל היה אור במושבותם, שנתקן להם, כנלע"ד:

הנה ת"ל שנים הנזכר בפסוק, הם כנגד ה' שמות אלהים, שעולים בגימטריא ת"ל. וסודם הוא מש"ה (שיר ד' ד') בנו"י לתלפיו"ת. וע"כ תמצא בפרשה קטנה, של (שמות ב' כ"ג)

 

ויהי בימים הרבים ההם וימת מלך מצרים,

נזכרים שם ה"פ אלהים, והם אלו,

 ותעל שועתם אל האלהים.

 וישמע אלהים את נאקתם.

 ויזכור אלהים את בריתו.

 וירא אלהים את בני ישראל.

וידע אלהים.

ואז באה הגאולה, כנסמך (שם ז' י"ו) ומשה היה רועה. וז"ס והנה לא שמעת עד כ"ה, פי' עד כ"ה אותיות, שבה' שמות אלהים, ואותיות מצרים הם מצ"ר י"ם. לא נמצא יותר (

 

ולזה אמר הכתוב,

למען שתי אותותי אלה, פי' אותות י' אלה בקרבו, והיא הוי"ה במילואה,

שיש בה עשר אותיות,

חכמה

יוד

ה''י

ויו

ה''י

ע''ב

בינה

יוד

ה''י

ואו

ה''י

ס''ג

ז''א

יוד

ה''א

ואו

ה''א

מ''ה

מלכות

יוד

ה''ה

וו

ה''ה

ב''ן

 

כי רצה הקב"ה למלאת זאת ההוי"ה,

אשר בה הודה פרעה,

ולשים בקרב אותה ההוי"ה, בחי' המלוי,

ותושלם בעשר אותיות, וזהו אותותי, אותות י'.

 

וכבר ידעת כי אחיזת פרעה,

היא מן האלהים דמוחין דקטנות,

וכשנכנסו ההויו"ת בתוך האלהי"ם,

אז מתבטלים, וזהו בקרבו של פרעה ממש:

 

ונחזור אל הענין, כי היה רוצה השי"ת להכותם,

בכח מלוי ההויו"ת מכאן ואילך.

 

והנה המכות העתידות לבא עדיין,

 היו, ארבה, חשך, מכת בכורות,

וקריעת ים סוף, אשר אז נטבעו בו המצריים.

 

 וכנגדם ד' בחי' מלויי ההויו"ת,

ממטה למעלה.

כי הנה הארבה נמשך, ע"י מלוי הוי"ה דההי"ן, העולה ב"ן.

מלכות

יוד

ה''ה

וו

ה''ה

ב''ן

והחשך, מהוי"ה דמ"ה דאלפי"ן.

ז''א

יוד

ה''א

ואו

ה''א

מ''ה

ומכת בכורות, מהוי"ה דס"ג.

בינה

יוד

ה''י

ואו

ה''י

ס''ג

וקריעת ים סוף, ממלוי הוי"ה דע"ב דיודי"ן:

חכמה

יוד

ה''י

ויו

ה''י

ע''ב

 

וזה ביאורם, הנה אם תצייר כל אות ה' בג' ווי"ן כזה, ה יהיה שם ב"ן הנזכר,

בגי' ק"ד. והנה ב"פ ק"ד, בגימטריא יצחק,

והוא בגימטריא ארב"ה.

וז"ס וארבה את זרעו ואתן לו את יצחק.

והוא בגימטריא קדק"ד,

שהם ב' הויו"ת של ב"ן דההי"ן,

בהיות כל ציוריו בווי"ן כנזכר:

הגהה א"ש, נלע"ד, שנפל טעות בלשון בודאי, שאינו ק"ד אלא ק"ב, ודרוש זה נכתב בש"ב שער מאמרי רשב"י במאמר קו המדה, דאינון י"ז ווי"ן, כמנין ק"ב, וד' אותיות ההוי"ה הרי קו, וזה ציורה יוד הה וו הה. ואולי הלשון כך הוא, יהיה שם ב"ן הנזכר בגימטריא ק"ב, וב"פ ב"ן הרי ק"ד, ושני השמות עצמם הרי ק"ו (א"א ובמ"ש בשער הכונות בדרוש ט"ו ווי"ן של אמת ויציב אתי שפיר, דב"ש ד' י"ד ע"א שאלה מ"ב) (א"ה ועיין עוד בשער רוה"ק יחוד ו' דף נ"א סע"א, ודף ע"ה ע"א יחוד כ'):

וז"ס (בראשית מ"ט) ולקדקד נזיר אחיו, האמור ביוסף שהיה בן זקונים. והענין הוא, כי האלהים דקטנות שבמוחין, כשבאים אח"כ אותם המוחין דגדלות דבחי' הויו"ת, אז יורדים האלהים הנזכר,

אל הגרון. והנה הם ג' אלהי"ם,

ויש בהם ט"ו אותיות, כמנין י"ה,

כמבואר אצלינו.

ואלו יורדים אח"כ עד היסוד עצמו,

שהוא בחי' יוסף,

ושם נעשים ג"פ ב"ן, כמנין יוסף. ולא נמצא עוד תשלום מאמר זה.

שער הכוונות - דרושי הפסח דרוש ד
דרוש ד':

יבאר
ענין החמץ והשאור מה עניינם בפסח

אבל הדרוש הוא מלוקט הנה כתוב בתורה

כמה שנוים ושמות מחולפים

כי כתיב לא יאכל חמץ

וכתיב כל מחמצת לא תאכלו

וכתיב שאור לא ימצא בבתיכם

 וכתיב משעבותם צרורות שבתלותם כו'

 

 והענין הוא זה דע כי בז"א יש ב' בחי' מוחין

 א' צלם דאי'

וא' צלם דאבא

 ושניהם זה בתוך זה כנודע

אבל אני מסופק במה ששמעתי אם שמעתי שהוא בבחינ' מוחין דקטנות דגדלות ויש פנים לכאן ולכאן ואין בידי להכריע ולכן אכתוב את כל הדרוש בבחי' מוחין סתם ולא אזכיר אם הם דקטנות או דגדלות.

 

והנה בחי' שם חמץ הוא במוחין דמצד אבא

ושם שאור הוא במוחין דמצד אי'

 כי דינים דאי' הם יותר תקיפין על של אבא

כדמיון השאור שכחו חזק מן החמץ

כי השאור מחמיץ לאחרים ולסיב'

 יותר אחיזה אל החיצונים בשאור שהם מוחין דאי'

מדאבא שהוא חמץ.

 

והנה שם שאור הוא חסר ו' כנודע

והנה הש' הוא כנגד המוח דחכמה דאי'

שהוא שם אלקים דידוין העולה בגימ' ש'

ואת הר' היא כנגד המוח דבי' מצד אי'

והוא אלקים פשוט בריבועו שהוא עולה ר'

ולפי שמוח הבינה הוא יותר דין ממוח החכמ'

 

 

לכן הוא בסו' האחורי' דאלקי' ואות א' הוא מוח הדעת

 דמצד אי' שהוא שם אלקים במילוי אלפין

ולכן א' זו רומזת על היות מילויו באלפין

 

 

אבל לפי שמוח הזה הוא גרוע וקטן מב' המוחין האחרים

לכן אין ניכר בו חשבון מילויו רק הוראת מילויו

שהוא באלפין כנז'

ונמצא כי מלת שאר היא כללות ג' מוחין דז"א מצד אי'.

 והנה מזה נראה כי אלו המוחין הן מן הקטנות

וחמץ הוא במוחין דמצד אבא

וכבר הודעתיך ענין עץ הדעת טו"ר

שהוא בחי' היסוד דאימא שבדעת דז"א

אשר נפסק בחזה ושם הוא מתגל'

ואז יש מקום אחיזה אל החיצו'

והנה נמצא כי חמץ ושאור הם זכרים כי הם מוחין דז"א מצד אבא ומצד אי' ובהיותם עדיין בתוכו

יש קצת אחיזה אל הדינין ואמנם מחמצת ומשארת הם בחי' אלו בהיות' בסוד הנקבה

 

והענין הוא כי הנה לאה עומדת ממש באחורי המוחין דז"א ויונקת משם ונעשים בה בחי' מוחין שבה ובחינ' הארה היוצאת ממוחין דאבא אל לאה

נקר' מחמצת נוקבא

 והארה היוצאת ממוחין דאי' אל לאה נק' משארת

 נוקב' ומלת מחמצת נגזר מן חמץ ומשארת מן שאור

 והנה מחמצת הוא אותיות חמץ תם

וכן משארת הוא שאר תם. וזה יובן

במה שהודעתיך בפסוק ויעקב איש תם ר"ל

בעלה דמטרונית' לאה הנק' תם

 בסוד ומדת ימי מה היא מדת ת"ם ד' ור"ל המוחין של חמץ המאירין בלאה הנק' ת"ם נק' מחמצת

והמוחין של שא"ר המאירין בלאה הנקרא' ת"ם נק' משארת.

והרי נתבאר ענין הלאוין שבתור' קצתם בדכורא והם לא יאכל חמץ שאור לא ימצא בבתיכם וקצתם בנוקבא כמו כל מחמצת לא תאכלו:

ונרחיב הענין בביאור יותר הנה הודעתיך בענין כל המהלך ד' אמות בא"י כו' והוא בשער ג' בשער מאמרי רז"ל בד' ו' וע"ש כי ד' בחי' הם וכולם נק' לאה ב' מצד מוחין דאבא

וב' מצד מוחין דאי'. גם נתבאר בדרוש הי"ח נשי' שהמלך מותר בהם וע"ש ושם נתבאר כי הב' דמצד אבא הא' מהם נדבקת ביסוד דאבא שבתוך דעת ז"א

 והאחרת היא נדבקת ביסוד דאימא שבתוך דעת דז"א. והב' דמצד אימא הא' מהם נדבקת ביסוד דאי'

 והאחרת עומדת בחוץ באחורי ז"א מן החזה ולמעל' עד כנגד מות הדעת דז"א ונמצא כי הג' בחי' דלאה הם בפנים תוך ז"א ובחי' הד' היא בחוץ לז"א

 

ולכן בזו הד' העומדת בחוץ אפשר שיתאחזו בה החיצו' ולכן נק' זאת החיצונים משארת ר"ל שאר תם כי היא לאה הנמשכת ממוחי' דאי' הנק' שאר כנז'

ויש בה דינים רבים לב' סבות אם להיות' ממוחין דאימ' ואם להיותה בחוץ ולכן יש פחד שלא יתאחזו בה חיצונים

וצריכה שימור גדול מן החיצו'

 

 ולכן יש ב' בחי' הא' היא נק' מצה שמור' והא' מצה שאינה שמורה כי לאה ב' של אבא העומדת בפנים תמיד היא שמורה מן החיצונים ואינה מחמצת

 

כי אין החיצוני' יכולים ליגע בה אבל לאה הב' של אימא העומדת חוץ לז"א נק' מצה שאינה שמורה מעצמה להיותה בחוץ ולכן צריך ליזהר בה שלא תחמיץ ויתאחזו בה החיצו' ומה היתה נק' תם תחזור ח"ו להתהפך לאותיות מ"ת

 

המורות על אחיזת החיצו' הנק' מות כנודע. וענין השימור הוא שתחזור הארותיה ליכנס בפנים תוך ז"א

ולא תשאר בחוץ כל ז' ימי הפסח. ובזה תבין מ"ש לעיל בדרוש הא' וגם בענין החרוסת

כי כל כונת ליל פסח הוא בבחי' רחל ולא בלאה לפי שלאה מתבטלת בפסח ונכנסת בפנים כדי שלא יינקו החיצו' ממנה. והנה כיון שנעשה השימור הזה בז' ימי הפסח ונתבטלה אחיזת החיצו' בלאה היא נשמרת מאליה מכאן ואילך כל ימות השנה ואין חשש בעמדה בחוץ כנודע

 ולכן לא נצטוינו על אכילת חמץ או שאור אלא בז' ימי הפסח וזו היא התשובה שהשיבו רשב"י לר"א בנו

בס"ה בפ' אמור כששאל לו למה לא נצטוינו כל ימות השנה על איסור חמץ והשאור יע"ש:

ונבאר עתה מה נעשה מבחי' זו של לאה המתבטלת בז' ימי הפסח ונכנסין אלו המוחין שלה בפנים תוך ז"א

 

והנה בהכנסה בפנים אין להם מקום לעמוד שם למעלה והם יורדים דרך פנימיות

תוך הגרון דז"א עד למטה בז"א בחזה שלו

ושם יוצאות באחורי החזה ונכנסין בראש רחל

העומדות שם אב"א עם ז"א ואח"כ נבאר מה נעשים ההארות האלו ברדתם בראש רחל ובתחלה

 

 צריך לתת טעם למה נזהרנו שלא יצאו אלו ההארו' אל לאה מפחד אחיזת החיצו' ואין אנו חוששים עתה בצאתם אל רחל. והטועם הוא לסבות רבות כי אין החיצונים נאחזים ברחל

כמו בלאה

 

והטעם הא' הוא לפי שלא' אינה פר' בפ"ע כשאר הפר' שבאצילות אבל היא בחי' אחוריים דאי' שנפלו שם למטה בעת ביטול מלכי אדום.

 

 והטעם הב' הוא לבחי' המקומות כי לאה עומדת במקום האורות המכוסים ועי"כ יש יכולת לחיצו' להתאחז בה

 אבל רחל יושבת תחת החזה אשר שם האורות

 הם מגולים ודומים לאור השמש היוצא מנרתקו

שאין העין רעה של החיצוני' יכולה להסתכל שם.

 

 הטעם הג' ובו נבאר ג"כ טעם למה רחל עם ז"א עומדים אב"א ולאה עם ז"א עומדים פנים דלאה נגד אחור דז"א.

 

 אבל הענין הוא בכוונ' גמורה כי לאה להיותה עומדת במקום עליון למעלה מן רחל אין החיצו' נאחזים בה הרבה ואדרבא אנו רוצים לתת להם קצת אחיזה דאם לא כן

בלע המות לנצח

והקלי' צורך גבוה הם בעולמו' כמש"ה

והנה טוב מאד וארז"ל [טוב] זה מלאך החיים.

מאוד זה מלאך המות

 ולכן פני לאה עומדת כנגד אחורי ז"א ואחורי לאה נשארים בגילוי כדי לתת אחיזה אל החיצו' שיקחו חלקם

ואין אנו יריאים שיתאחזו בהם מאד להיות' במקום עליון כנז'.

ואמנם רחל שהיא עקרת הבית עיקרו של בית כי היא פר' ממש בפ"ע ככל שאר הפר' והיא נוק' אמיתית דז"א אין רוצים שיתאחזו בה החיצו' ובפרט כי היא עומד' למטה מלאה ואם יתאחזו בם תהיה אחיזתם יותר גדולה מאד ותתגבר הרשע' ותשחית העולם כולו ח"ו ולסיבה זו עשה המאציל העליון שיעמדו זו"ן אב"א א'

בא' יגשו ורוח רעה לא תעבור ביניהם

כי אין להם מקום להדבק בבחי' הפנים אלא באחוריים כנודע.

והנה אחוריה דבוקים באחורי ז"א

ואין להם מקום לכנם ולהתאחז שם וכ"ז הוא

בתחילת בנינה שעדיין הלבנה פגומה אבל אחר שתתמל' הלבנה ויתמתקו הדינין שבה ותנסר בסוד הנסירה ויושם בשר תחתינה שהם בחי' החסד והרחמים

 

 אז חוזרים היא וז"א פב"פ ומזדווגים ואין פחד מן החיצו' כי אין להם יכולת להתאחז באחורי' שלו ושלה אף אם הם בגילוי כיון שכבר נתקנו ונתמתקו הדינין שבהם.

 

ובזה יתבאר הטעם הג' שזכרנו והוא כי כיון שלאה אחורי' מגולים תמיד כי פני' פונים באחורי ז"א לכן אנו יריאים שמא יתאחזו באחוריה הקלי'

בז' ימי הפסח ותחמיץ דיניה בסוד החמץ ולכן היא מתבטלת באלו הימים בלבד וההארו' שלה יורדות בראש רחל

 העומדת אב"א עם ז"א ואין החיצו'

יכולים להתאחז באחוריה ומכ"ש בפניה

ואף על פי שמקום החיצו' הוא כנגד פניה של רחל כנודע

אינם יכולים להתאחז שם:

ונבאר מה שיעדנו למע' והוא מה נעשה באלו ההארות של לאה הנכנסות בראש רחל. דע כי אלו ההארות של המוחין דאלה היורדין תוך פנימיות גרון דז"א נחלק לב' בחי'

כי בתחלה ברדתם בתחי' הגרון ושם הוא מקום צר מאד מתבקע המקום ההוא ונעשה בחי' הפה דז"א ויוצא משם

בחי' הבל היוצא מהפה ונעשה בחי' א"מ לרחל ג"כ ע"ד מה שכת' לקמן בענין ברכת ספירת העומר

שכולה בבחי' אור המקיף וע"ש ושאר האורות נכנסים שם ויורדין בפנים עד החזה

ומשם יוצאים ונותנים לרחל ונכנסין ברישא דילה.

וז"ס פסח פ"ה ס"ח שהוא אור המקיף הזה

 היוצא בסוד שיחה מן הפה

 

וגם זה ע"ד מה שנת"ל בענין ספירת העומר וע"ש. ואמנם הבחי' הב' היורדת עד החזה ומשם נתנים בראש רחל הנה אז בלי ספק שנכפלין המוחין דרחל

וזהו סוד ג"כ ד' כוסות בליל א' של פסח שהכונה הוא לשתות אלו הארות של המוחין דלאה שירדו בפנים דרך הגרון עד מקום ראש רחל

ושם יכנסו בראשה. ובזה תבין ענין מ"ש בהגדת ליל פסח וז"ל כנגד ד' בנים דברה תורה אחד חכם וא' רשע וא' תם וא' שאינו יודע לשאול והענין הוא כי ב"ן בגי' הוא ב' הויות פשוטו' ועתה יש לה ד' בנים שהם ד' מוחין כפולים ד' שלה וד' של לאה הם ח' הויות שהם ד' בנים כל מוח כלול מב' הויות שהוא

 

ב"ן א' ואלו ד"פ ב"ן הם בחינת הקדקד של רחל

כי קדקד בגי' ד"פ ב"ן

האמנם בסדרן אני מסופק איך שמעתי ממוז"ל

 

אם הוא באופן זה או זה ולכן אכתוב שניהם.

האופן הא' הוא כי בהתחברו'

חכמה וחכמה נקרא בן חכם והתחברו'

חסדים עם חסדים נקרא תם

והתחברות גבורה עם גבורה דינים בדינים

נקרא בן רשע

והתחברות בינה עם בינה שהם גם כן דינים בדינים אלא שאינם דינים תקיפין נק'

 בן שאינו יודע לשאול.

האופן הב' וזהו יותר נכון אצלי כי הכל הוא בבחי' הה"ג

כי בהתחברו' גבורת החסד דלאה עם גבורת החסד דרחל

נקרא בן חכם שהם ב' הויות מב' גבורות ששתיהן בחי' חסדים שבגבו' והם בגימ' ב"ן

 

אבל הוא חכם לסיבת הנז' והתחברות גבו' הגבו' דלאה עם גבו' הגבו' דרחל נקרא בן רשע.

והתחברו' גבורה הת"ת דרחל בגבורת הת"ת דלאה

נקרא בן תם.

 והתחברו' ב' גבורו' האחרו' דנצח והוד דרחל

אשר ב' הם בחי' א' כנודע עם גבורת נ"ה דלאה

שגם הם בחי' א' וב' בחינות אלו נעשות בן שאינו יודע לשאל. והנה ב' בחי' אלו הנוספות ברחל עתה שהם

סוד אור המקיף היוצא' מפה דז"א וסוד שארית האור היורד דרך פנימיות עד ראש רחל

הנה זה הוא בחי' התוס' שיש עתה לרחל בליל פסח

מה שאין לה בשום זמן מהזמנים אחרים

כי עתה לוקחת חלקה וחלק לאה חברתה בבת א':

שער הכוונות - דרושי הפסח דרוש ה

דרוש ה':

בענין גלות מצרים וענין פרעה כבר נתבאר אצלינו כי בגלות מצרים חזר ז"א להיות בבחי' קטנות ונסתלקו ממנו המוחין דגדלות ואז לא היו מתפשטי' בו רק ה' חסדי' וה"ג מבחי' הקטנות והם סוד ה' דמי' טהורים וה' דמי' טמאים שבאשה והם סוד מש"ה ואעבור עליך ואראך מתבוססת בדמיך כו' והנה עשר הויות הם ה"ח וה"ג מצד אבא ועשר אהי"ה הם בסוד אחוריים העולים דם שהם עשר דמי' הנז' ה' חסדים וה"ג מצד אי' ואז פרעה שהוא סוד העורף ומצרים שהוא מצד הגרון היו יונקים משם בהיות החסדים והגבורו' ההם בגרון וזמ"ש מתבוססת בדמיך מ"ת בוססת ר"ל כי הקלי' הנק' מת שהוא אבי אבות הטומאה דרגא דמותה היתה בוססת ונאחזת בדמיך שבגרון ר"ל ב' דמיך שהם דמים טהורים ודמים טמאים ובצאת ישראל ממצרים שהוא ממצר הגרון ונתפשטו למטה בגוף אז נפסקו הדמים ההם ולא יוכלו פרעה ומצרים לינק מהם

ואז החסדי' והגבו' שהיו בתחילה בגרון ירדו ונתפשטו למטה בגופא דז"א. ונמצא כי ענין ליל פסח הוא בסוד המוחין דקטנות והם שלשה פעמים אלקים דיודין בחכמה ודההין בבינה ודאלפין בדעת אבל הא' בציור יו"י

הוא בחסדים והא' בציור יוד הוא בגבו' והנה המצה הוא בסוד שתי מוחין הנק' חו"ב ואע"פ שהם של קטנות אין שום אחיזה אל הקליפה ונקרא מצה שמורה

כי הוא שמורה מן המזיקין וכמשז"ל על פ' ליל שמורים הוא לה'. ולכן מצה היא בגימטריא ע"ב ס"ג שהם סוד חו"ב שתי המוחין ואמנם היו שלשה מצות

לפי שאות ה' יש בה ג' ציורים או ד"ו או ד"י או וו"ו כנודע. ושלשה ציורים אלו הם בה' זו שבשם אלקים הנ"ל והנה כנגד ציור ד"י אנו בוצעין המצה העליונה להמוציא

 שיעור כזית שהוא י' שלימה וכזית מן המצה הפרוסה שהיא סוד ד' כמו שיתבאר וכנגד ציור ד"ו אנו בוצעין מצה האמצעית לב' וצריך שהחלק הא' יהיה יותר גדול כנגד הו' והחלק הב' יהיה יותר קטן כנגד ד' וכנגד ציור וו"ו

אנו עושים זכר למקדש כהלל כו' במצה שלישי שהיא רמז אל שלשה וו"ו הנז' וכן הוא מצה שלישי. גם רמז שהיה כורך שלשה דבריאה ביחד שהם בשר הפסח ומצה ומרור כנגד שלשה ווין.

ואמנם מוח הדעת החיצונים מתאחזים בחסדים וגבו' אשר בו ולכן נאסרו בחמץ והשאור כי החמץ הוא בחסדים והשאור אשר חימוצו יותר קשה הוא בגבו' כי שם מתאחזים יותר. והנה שאר הוא חסר ו' והוא אלקים של הגבו' דקטנות במילוי יודין הוא ש' מן שא"ר

 והאחוריים פשוטים שלו הם ר' מן שא

 וכללו' השם עצמו שהוא אלקים כפשוטו הוא א' מן שאר ולהיות כי בימי הפסח הוא זמן היניקה של ז"א כנז"ל אינו נגדל עד חג השבועות

 

לכן נצטוינו שלא יראה בפסח לא חמץ ולא שאור כדי שלא יינקו החיצונים מן החו"ג של הקטנות דז"א וצריך לבער אותם מקודם הפסח כדי שלא יתאחזו בהם החיצונים. והנה ענין הד' כוסו' של ליל פסח הם כנגד ג' אלקים במילויהם

 

 כי כן כוס הוא בגי' אלקים.

והנה כוס הא' הוא כנגד אלקים דיודין שבמוח החכמה ולפי שהחכמה נקרא קדש כנודע לכן הקידוש של ליל פסח נאמר על הכוס הא'. והכוס הב' הוא כנגד אלקים דההין

שבמוח בינה ולכן בו נזכר ההגדה של סיפור יציאת מצרים. ונודע כי בכח נ' שערי בינה יצאו ישראל ממצרים וגם כי הסיפור עצמו הוא בבינה

 כי היא סוד הגרון הנק' קול עילאה דמינה נפקו קול ודיבור. והכוס הג' והד' הם כנגד חסדים וגבו' ושניהם הם אלקים במילוי אלפין

אלא שהא' שבחס' היא צורת יו"ו ושבגבו' היא צורת יו"ד ולפי ששניהם כלולים יחד במוח הדעת לכן בין ג' לד' לא ישתה וענין המרור בגי' מו"ת והוא בחי' הדינים הקשים שצריך לטחנן וללעסן בשיניים כדי למתק המרירו' שבהם כנודע בסוד השחקים הטוחנים מן לצדיקים לעת"ל וז"ש מ"ש רז"ל בלע מרור לא יצא כי צריך ללועסו ולטוחנו. כדי למתק הדינים שבו. וענין החרוסת הוא זכר לטיט והוא בסוד לאה

כי אנו צריכים למתק הדינים שבה ג"כ והנה או' י' שבאמצע ב' הטיתין עולה

לכאן ולכאן ט"י י"ט והוא סוד מילוי ההויה דאלפין שעולה י"ט והוא בגי' חו"ה וב"פ י"ט הם לאה ורחל:

 

שער הכוונות - דרושי הפסח דרוש ו
דרוש ו':

נבאר בו באורך סדר ליל פסח והמצות וארבע כוסות והכרפס וגם החרוסת וכל עניני ליל פסח. הנה נת"ל כי בליל פסח נכנסין בז"א מוחין דקטנות א' וגדלו' א' וקטנות ב' וגדלות ב'.

וצריך שתדע כי יש מוחין מצד אבא ומוחין מצד אי' ובכל בחי' מהם יש כל המדריגות של קטנות וגדלות הנז' ונודע כי המוחין דאבא מתלבשין תוך המוחין דאימא

והנה בחי' המוחין דאבא נרמזים בסוד המצה בסוד הלחם שהוא בחכמה ובחי' מוחין דאימא נרמזים בסוד הד' כוסות של יין כי כל יין המשמח הוא באי' עילאה. וטרם שנבאר סדר ליל פסח נבאר בקצרה בחינת כל המוחין הנז' כדי שיובנו אחר כך הדברים בקיצור:

דע כי קטנות הא' הנכנס בתחילה הוא אלקים דמילוי יודין בנצח ואלקים דההין בהוד ואלקים דאלפין ביסוד וסי' יה"א. אח"כ נכנס גדלות הא' והוא הוי"ה דע"ב דיודין בנצח.

 והויה דס"ג בהוד והוי"ה דמ"ה דאלפין ביסוד. אבל צריך שתדע ענין א' בבחי' היסוד שהוא מוח הדעת כנודע כי הנה ד' מוחין הם חכמה בנצח ובינה בהוד וחסדי' וגבו' ביסוד וב' בחי' החסדים והגבו' הם מוח א' הנקרא דעת אלא שנחלק לב' עטרין אלו ונמצא כי ביסוד דקטנות א' אשר ביארנו שהוא אלקים דאלפין שבו הנה יש בו ב' בחי' כי החסדי' שם אלקים דאלפין שבו צריך לצייר אות א' של המילוי דאות הא

דאלקים שתהיה בציור יוי כזה יו"י אבל הגבו' שם האלקים שבהם צריך לצייר אות הא' דמילוי הא שבו

 בציור יוד כזה א' כמבואר אצלינו ענין ב' הציורים אלו בהרבה מקומות וכנז' בס"ה ובתיקו'. והטעם הוא כי יו"ד התחתו' של צורת אלף בהיותה צורת היוד היא זכר

כנגד החסד ובהיותה צורת ד' היא נקבה

 כנגד הגבור' כנודע. כי הד' רומזת למלכות

 

 ואמנם ביסוד דגדלו' הוא שינוי אחר כי החסדים הם הוי"ה דמ"ה דאלפין והגבו' הם הויה דב"ן דההין. ואח"כ נכנס קטנות ב' והוא שם אכדט"ם בנה"י אבל השינוי שבהם הוא כי שם אכדט"ם שבנצח תכוין בו בבחי' ה' אותיותם עצמם בלבד שהם חילוף ה' אותיות אלקים כנ"ל ושם אכדט"ם שבהוד תכוין בו בבחי' היותו נחלק לב' חלקי' והם א"ם ג"ל

ר"ל כי ב' אותיותיו הראשוני' והאחרוני' שהם אותיו' א"ם אינם מתחלפות כי כך הם עצמם בשם אלקים ולמטה בענין ל"ג לעומר נתבאר טעם נכון כי זה מורה כי אותיות כד"ט נתחלפו לרחמים יותר מאותיות א"ם וע"ש. וג' אותיות אמצעיו' שהם כד"ט העולים בגי' ג"ל הם מתחלפות באותיות לה"י דאלקים ושם אכדט"ם

שביסו' תכוין בו בבחי' מספר וחשבון אותיותיו שעולה מספרו ע"ד כמבואר אצלינו בדרוש רפ"ח ניצוצין ענין המדריגות של אורות עליונים ומה הפרש יש בין האותיות

בצורתם ובין האותיות במספרם ובחשבונם וע"ש. ונלע"ד ששמעתי ממוז"ל כי גם בשם זה שביסוד יש בו שינוי בין החסדים ובין הגבו' כדמיון הקטנות הא' והגדלות הא' וזה עניינו כי בשם אכדט"ם של החסד

 תכוין כי עם הכולל שלו הוא בגי' ע"ה

 והוא רומז אל ג"פ יב"ק שהם ג' יחודים וחיבורים של הויה אלקי' העולי' יב"ק וג' ההויות ההם וג' אלקי' ההם כולם יהיו במילוי אלפין וכאשר תמנה במספר האותיו' בהיותם במילויהם הם ס"ט אותיות ועם כללות הו' שמות הרי ע"ה כמנין אכדט"ם ע"ה. ובשם אכדט"ם של הגבו'

 תכוין בחשבון הפשוט בלבד שהוא בגי' ע"ד ולהיותם גבורו' גרועו' מן החסדים אין אנו מוסיפין בהם הכללות להיותו בגי' ע"ה ע"ד מ"ש בחסדים כנ"ל ששמעתי. אח"כ נכנס הגדלו' הב' והוא ממש כדרך גדלות הא'.

והנה אם אלו המוחין היו נכנסין בסדר המדריגו' כשאר הזמנים ודאי שהיו נכנסין לסדר הנז' והיינו מכוונים בהם כל מדריג' ומדריג' בפ"ע. אמנם עתה אינם נכנסי'

 אלא ביחד פי' הענין כי קו הימין שהוא מוח החכמ' דאי' נכנס יחד בכל בחי' קטנות וגדלו' א' וקטנות וגדלו' ב'. וקו השמאל נכנס יחד אח"כ בכל בחי'.

 וקו האמצעי נכנס אח"כ ביחד בכל בחי' וזה ביאו' של דברים. בכוס א' תכוין אל קו ימין שהוא מוח החכמה שבז"א מצד אי' בלבד כנ"ל וקו זה הוא נכנס ראשון לכולם. ולכן כוס זה אומרים עליו קידוש כי כל קדש הוא בחכמה כנודע ומן הראוי היה שיכנס תחילה הקטנות א' דמות זה דחכמה

ואחריו גדלו' א' ואחריו קטנות ב' ואחריו גדלו' ב' כי בתחילה נכנסים נה"י האחרו' דאי' ואחריו נכנסים חג"ת דאי' שהם קטנות ב' וגדלו' ב' אבל לפי שהקטנות א' הוא דין גמור

 ובו נאחזים החיצונים תכלית האחיזה.

 

והנה כוותינו עתה בליל פסח להשבית החמץ שהוא אחיז' החיצונים בקטנות דאלקים הנקרא חמץ ושאר כמ"ש ענינם בדרוש החמץ והשאור

כי לולי היות הרחמי' מתגבריאה בלילה הזו

בתכלית לא היו נגאלים כלל כנ"ל. ולכן אינן נכנסים הקטנות הא' בתחי' אמנם בתחי' נכנסים גדלות הא'

 

ואח"כ קטנות הב' ואחריו גדלות הב' ואז כבר נתבטלה אחיזת החיצוני' מחמת גדלות הא' והב' שהם רחמים גמורים ואפי' הקטנות הב' איננו בבחי' דין כמו הקטנות הא' כמבואר לעיל ששם אכדט"ם הוא רחמים ונק' אלקים חיים יען כי אין החיצונים נאחזים שם הנק' דרגא דמותא ואלקים אחרים

ואז נכנס הקטנות הא' באחרונה כי אז אין חשש כי לא יוכלו החיצו' לחזו' עתה להאחז בהם מחמת האור הגדול

של גדלות א' וב' שנכנסו כבר. ונמצא כי בכוס א' נכנס גדלו' א' וקטנות ב' וגדלו' ב' דמוח חכמה מצד אי' האמנם גדלו' הא' דרכו ליכנס תמיד מאליו כשאר לילי יו"ט ושבת

ואין צורך לכוין בו על הכוס

ולכן מה שצריך לכוין בכוונת כוס א' הוא קטנות ב' וגדלות ב' ותכוין כי מכ"ש שכבר נכנס בתחי' גדלו' הא':

וזה סדר כוונת כוס א' תכוין בתחילה אל קטנות הב'

 

 והוא ענין הכוס בעצמו והיד האוחזת בו שהוא בחי' מעשה ותכוין כי ה' אצבעות יד ימינך אשר עליהם יושב הכוס הזה הם בחי' הקטנות הב' שהוא הכלים והלבושים של חג"ת דאימ' הנכנסין עתה בז"א וחכוין כי מכ"ש שכבר נכנס גדלות א' כנז' ותכוין כי הכוס עצמו הוא בגימט' אלקים שהוא הקטנות הב' אמנם הוא בבחי' תמורתו שהוא שם אכדט"ם כנ"ל והה' אצבעות יד ימינך הם סוד ה' אותיות אכדט"ם. ונלע"ד ששמעתי ממוז"ל כי ה' אצבעות

הם קטנות הא' והכוס הוא קטנות הב' אבל אין לסמוך ע"ז אלא על מה שכתבתי כי מצאתי כתוב בקונט' מן העת ששמעתי מפי מוז"ל. ואמנם פשוט הוא כי אף במוחין דקטנות יש בהם עצמו' וכלים שהם האורו' שבתוכם הנק'

מוחין ממש והכלים שהם הלבושים שלהם והנה הכלי הוא הכוס כנז' והמוחין הם היין שבתוך הכוס והוא ג"כ שם אכדט"ם כי הנה היין בגי' ע' ואם תחברהו עם חמשה אצבעות האוחזי' בו הרי ע"ה כמנין אכדט"ם עם הכולל יג)

 

וגדלות הב' נכנס על ידי הדיבור ועל ידי הכוונה של ברכת הקידוש וברכת היין ולכן תכוין בהויות שבברכות אלו שהם הויה דע"ב דמילוי יודין כי מילוי יודין הוא במוח החכמה כנודע והרי ביארנו מילת קדש.

אח"כ ורחץ והוא ענין הרחיצה הא'. והנה הכוונת של הרחיצה היא בשם של י"ה במילואו כי שם י"ה הוא סוד המוחין כנודע. ותכוין בי"ה במילוי ע"ב דיודין כזה יו"ד ה"י וזהו כוונת הרחיצה זו של אחר הקידוש:

אח"כ ענין
הכרפס. והענין הוא' כי אחר שנכנסו הגדלו' הא' והקטנות הב' והגדלו' הב' דמוח חכמה דמצד אי' בכוס יין הקידוש כנז' הנה כבר החיצונים נסתלקו אחיזתם וכבר יכול לכנם הקטנות הא' אע"פ שהוא דין קשה.

והנה מילת כרפס הוא בגימ' ש"ס והוא שם אלקים במילוי יודין שהוא ש' וכשתמלאנה במילואה שין יהיה בגי' כרפס. והוא הקטנות א' דמוח חכמה שבנצ' דאימ' כנ"ל ותכוין שגם כל שאר הקטנות א' דמוח בינה ודעת דמצד אי' גם הם נכנסין יחד עם קטנות דמוח החכמה

ונמצא כי אין שינוי רק במוח החכמה שנכנס קטנות הא'

אחר גדולתו הב' אבל במוח הבינה ודעת נכנס קטנות א' שלהם טרם יכנסו הגדלות הא' שלהם והם נכנסים כסדרן ממש

ואין השינוי אלא במוח החכמה כנז'.

 

 וז"ס משז"ל בענין הכרפם שמביאים אותו כדי שישאלו התינוקות ויאמרו עדיין לא [בתמיה. ופירושו לא אכלנו לחם. ר"ל כבר נכנס גדלות שני בקידוש שהוא הויות. א"כ איך קטנות א' שהוא הכרפס נכנס האחרון. השד"ה]. אכלנו לחם ואנו אוכלים עתה ירקו' בתחילת הסעודה. ו

סוד הענין הוא כי התינוקו' רמז לזמן הקטנות הא' ולכן הם עצמם תמהים איך נכנס הקטנות הא' שהוא אכילת הכרפם שלא כסדרן אחר שכבר נכנס גדלות א' וקטנות ב' וגדלו' ב' בכוס של הקידוש. וגם עד"ז יתבאר שאלת מה נשתנה הלילה הזה כו' שבכל הלילות אין אנו מטבילין כו'

 

ותי' שאלה והיא באמרנו עבדים היינו לפרעה כו' ולכן כדי שלא ישלטו החיצונים הוצרך להקדים כניסת הגדלות אל הקטנות הא' ע"ד הנ"ל.

ובזה תבין כי לקיחת הכרפם בליל פסח אינה בהזדמן כמ"ש הפוס' שלוקח ירק אחר במקומו

אם ירצה ואין הענין כך כי דברי חכמים ומנהגם תורה

היא וצריך לדייק ולהזהר לאכול דוקא הכרפס ולא ירק אחר:


כוס הב' הוא בחי' מוח בינה דמצד אימא ו

בכל פרטי כוונותיו הם שוים אל כוונת כוס הא' רק שהכוס הא' הוא מוח חכמה דאימא וזה הכוס הב' הוא מוח בינה דאימא וזה ההפרש שיש ביניהם. הנה תחילה תכוין כי הקטנות הא' דמוח הבינה דאי' כבר נכנס בענין

כרפס כנ"ל ועכ"ז תכוין עתה בו שהוא אלקים דמילוי ההין. ואח"כ תכוין דגדלות א' הוא הויה במילוי ס"ג

ואח"כ תכוין אל קטנות הב' שהוא בחינ' הכלי והלבוש של המוח דבינה הנה הוא שם אכדט"ם

אלא שהוא בבחי' התחלקותו לב' חלקים א"ם ג"ל כנ"ל

ובכל שאר הפרטים תכוין ע"ד מ"ש בכוס הא' ו

אח"כ תכוין אל גדלות הב' וגם הוא הויה במילו ס"ג:

ענין מגיד וסיפור יציאת מצרים כבר נתבאר למעלה בענין שם פסח שהוא פ"ה ס"ח גם בע"ה לקמן בכלל הדרוש יתבאר כמה טעמים וכמה כוונות אחרות וגם יתבארו מקצת מפסוקי ההגדה:

רחצה והיא רחיצה הב' גם היא בסוד י"ה ע"ד הנז' ברחיצה הא' אלא ששם י"ה הזה

 תכוין אל י"ה של הוי"ה דס"ג:

מוציא מצה ענין המצה הנה נת"ל כי המוחין דמצד אימא נכנסין ע"י ד' כוסות היין לפי שהיין המשמח הוא באי' וגם ענין הכוס הוא בגי' אלקים וזה להורות

 על אי' דמינה מתערין הדינין אבל המוחין דאבא

נרמזים באכילת מצה הנקרא לחם

 

כי לחם הוא בגי' ג' הויות. ונודע כי שם ההויה

הוא באבא ושם אלקים הוא באימא. ודע כי ב' המוחין דמצד אבא מבחינת גדלות הא' כבר נכנסו מאליהן

 

בענין ב' הכוסות הא'. ואמנם הקטנות הא' דאבא לא נכנס לסיבה הנ"ל כי אינו יכול לכנס בראשונה לפי שהוא דינין גמורים עד שיכנס גדלות הב' כי כן קטנות הא' דאמא לא נכנס עד שנכנס גדלות ב' דאי' ונמצא

כי עתה באכילת מצה צריך לכוין בקטנות הא' דמצד אבא ובגדלו' הב' דמצד אבא. ואמנם קטנות הב' דמצד אבא גם הוא נכנס עתה אבל לא קבלתי ממוז"ל זולתי כוונות קטנות א' וגדלות ב'

 

 וזה ביאורו. תכוין כי מצה היא בגימ' הוי"ה דע"ב דיודין והויה דס"ג והם ב' מוחין חו"ב דמצד אבא דגדלות ב' הנכנס קודם הקטנות הא' לטעם הנ"ל ואלו הן ב' המצו' העליונה

והאמצעית והמצה התחתו' היא מוח הדעת דמצד אבא

דגדלו' ב' והרי נרמז גדלות הב'

 

אח"כ תכוין בקטנות הא' וזה עניינו כי המצה העליונה היא אלקים דיודין חכמה דקטנות א' דאבא והאמצעית אלקים דההין בינה והמצה התחתונה אלקים דאלפין דעת אבל בענין הגדלות כבר רמזנו הכוונה שלהם בענין חשבון אותיות מצה שהוא ע"ב וס"ג כנז'.

 ובענין הקטנות אנו צריכים לכוין איך נרמזים ג' אלקים אלו בג' המצות האלו. ואמנם ענין כוונתם היא מחולקת כפי בחינת ציור אותיותיהם ר"ל כי הנה כאשר יש כמה שמות

וכולם שוים ואין ביניהם חילוק ושינוי רק באות א' מהם א"צ לכוין רק באות האות לבדה

אשר נפל בה השינוי. והנה ג' אלקים הנז'

כולם שוים ואין ביניהם שנוי אלא באות ה' בלבד כי אות ה' זה של אלקים בהיות' בחכמה היא במילוי יוד כזה ה"י ובהיותם בבינה מילויה ה"ה כזה ובהיותה בדעת מלויה בא' כזה ה"א ועד"ז ג"כ אנו מכונים עתה בשנוי

ג' שמות אלו של שם אלקים

בג' מיני ציורים שיש באות הה"א

ולפי שאלו האלקים הם בחי' קטנות א'

וגם שהם מבחי' מוחין דאבא

לכן אין אנו מכוונים בהם השינוי המילויין שבהם רק בשינוי ציורי אות הה"א הפשוטה עצמה

שבשם אלקים ובבחי' ציורה יוכר ההפרש שיש

בין אלקים דחכמה לאלקים דבינה או דדעת

 

כי הנה יש זמן שאלו האלקים אינם ממולאים אלא פשוטים וא"א להכיר איזהו בחכמה ואיזהו בבינה ואיזהו בדעת

אלא ע"י שינוי ציורים האלו כמו שנזכיר וזה עניינה. הנה אות ה' דאלקים דחכמ' ציורה וצורתה היא ד"י ושל הבינה דו ושל הדעת ג' ווין והביאור הוא כי

הנה צורת אות ה' היא ד' על ו' אבל זו הו'

היא קטנה ואין בה ראש

 ולכן לפעמים נצייר' בצורת יוד והוא בהיותה בצד החכמה

כי הנה זו הו' שבתוך הה' היא בחי' ז"א

ובהיותו תוך החכמה היא צורת יוד

שהוא טיפת מוח החכמה ובהיותו בבינה

אז נעשה ו' כי הוא מורה על זמן העיבור שהוא בתוכ' שהוא ו' בסוד ו"ק ובהיותו בדעת אז הוא הוראת התפשטו' אי' בתוך הז"א הנקרא דעת בסוד מוחין שבו ומתפשטת בג' קוים שבו לכן צורת ה' זו היא ג' ווין כזה ה' שהוא הוראת ג' קוים כנז' והנה הדעת הוא קו אמצעי שצורתו צורת ו':

ועתה נבאר ג' מיני ציורים אלו איך מצטיירים בשלשה המצות הנה נתבאר בענין גדלות הב' כי מצה הא' היא הויה דע"ב מוח חכמה והב' היא הויה דס"ג והוא מוח בי' ולסיבה זו המצה הא' אינה נחלקת ונפרסת לב' פרוסות

כי היא כנגד החכמה הנקרא אות י'

והיא אות א' שלימה

אבל המצה הב' נחלקת ונפרסת לב' פרוסות כנודע

חציה לאכילת מצה וחציה לאפיקומן

לפי שהבינה נק' אות ה'

והיא נחלקת לציור ב' אותיות ד' על ו'

ולכן נפרסת לשתי פרוסות שהם סוד זו"ן

בהיותם תוך הבינה

כי הבינה נק' ה' בכללותי'

ונוק' נרמז' בציור אות ד' של ה' וז"א נרמז באות ו' של הה' ובהיותם בתוכה בסוד העיבור שניהם

מתחברים ונעשים אות ה' א'

ולכן נחלקת לב' וחציה

הא' שצורתה ו' מניחין לאפיקומן

וחציה השני שצורתה ד' שהיא כנגד נוקבא

אנו מחברים אותה עם החכמה שהיא מצה הא' השלימה ומברכים עליהם המוציא ואכילת מצה.

המוציא כנגד השלימה ואכילת מצה כנגד הפרוסה ועל זו הפרוסה הב' שהיא כנגד אות ד' של הה' אנו אומרים:

הא לחמא עניא. וכמאז"ל מה דרכו של עני בפרוסה כו'

 

 והענין הוא כי בתחלה צורתה ה' של הא לחמא עניא ואחר כך נפרסת ונעשה לחמא עניא שהוא הפרוסה כנז' כי אות ד' הוא לשון ד"ל ועני כי מה שהיתה אות ה' נעשית לחמא עניא שהוא אות ד' והנה בהתחברו עם המצה השלימה שהיא אות י' אז נעשו שתיהם ציור די.

הפרוסה היא אות הד' והשלימה היא ו' שהיא שלימה בי' ספירותיה ולפי שהיא פרוסה

אנו צריכים לחברה עם השלימה ואז השלימה נק' די והרי נתבאר הציור הב' שהוא דו במצה הב' טרם שנפרסה והציור הא' שהוא די נרמז בהתחברות השלימה עם הפרוס'

והציור הג' שהוא ג' ווין נרמז במצה התחתונ' הנז' כי עמה הם ג' מצות כמנין שלשה ווין הנז'

והרי נכנסו כל המוחי' דגדלות ב' וקטנות א'

 דמצד אבא בבחי' שלשה המצות כנז':

עוד ירצה ביאור הא לחמא עניא כו' פי' ה' אחרונה שבשם הנק' לחם עוני בחסרון הלבנה כשאין היסוד העליון מקבל שפע נק' עני והיא נק' לחם עוני

כמד"א כי אם הלחם אשר הוא אוכל והיא היתה בגלות מצרים עם אבותינו ומשפעת להם כמד"א עמו אנכי בצרה.

 

וזמ"ש די אכלו אבהתנא בארעא דמצרים. והנה הה' יש לה שני ציורים אם סוד ד"ו ואם סוד ד"י כי כאשר מקבל מהת"ת שהוא סוד ו' יצטייר בה סוד ד"ו וכאשר תקבל מיסוד לבד בלי השפעה מהת"ת אז היא לחם עוני

ויצטייר בה סוד ד"י. וזמ"ש די אכלו אבהתנא בארעא דמצרים ולפי שסוד יסוד הוא כל לכן אנו אומרים כל דכפין ייתי ויכול כל דצריך ייתי ויפסח לומר שהיסוד העליון שהיה עני ורעב ללחם ולא היה מקבל מת"ת ייתי עתה וייכול ויזדווג עם מלכות בסוד טיפה היורדת מן המוח דרך חוט השדרה שהוא ת"ת בסוד הדעת וכאשר יתעורר ברית קדש לזווג יקדמו הזווגין בסוד הפה העליון בסוד פה ס"ח

וזהו ייתי ויפסח. והנה בח"ל אין זווג

 כי אם בא"י וזמ"ש השתא הכא בלי זווג לשנה הבאה

בארעא דישראל ויזדווג המלך עם א"י העליונה וזהו כנגד כל דכפין ייתי וייכול שהוא סוד הזווג ובא"י העליונה כאשר יהיה הזווג יהיו הנשיקין מצד הבי' שהוא מקום החירות

 וזמ"ש אח"כ השתא הכא עבדי

לשנה הבאה בארעא דישראל בני חורין:


מרור כורך. ועתה נבאר ענין החרוסת

דע כי הזווג הנעשה בליל פסח הוא עם רחל ואין זווג עם לאה כלל בליל זה כמו שיתבאר למטה ועכ"ז אנו צריכים להמתיק את הדינין שבה אע"פ שאין הזווג עמה וזה נעשה ע"י

טיבול המרור בחרוסת אשר מלת חרוסת

הוא חיבור רו"ת ס"ח פי' הענין הוא כי הנה נוק' דז"א בכללות' נק' שם אדנ"י והנה נחלקת היא לב' והם לאה ורחל כאשר אינם נכללות יחד כנודע. ולהיות כי לאה כולה דינין לפי שהיא אחוריים דאי' עילאה כנודע לכן שם אדנ"י

מתחלק בהם לב' בחי' כי שם אדנ"י בפשוטו הוא ברחל ובמילואו הוא בלאה לפי שמלוי הוא בגי' אלקי"ם שהוא דין ולכן ניתן ללאה.

והענין הוא כי אדנ"י במילואו הוא תרע"א

וכאשר תסיר פשוטו שהוא ס"ה מנין אדנ"י

לרחל ישאר מילויו שהוא בגי' רו"ת אל לאה.

וז"ס אותיות רו"ת שבחרוסת שהיא בחי' לאה

 וב' אותיו' ס"ח שבחרוסת הנשארים

הם בחי' המוחין דז"א שהם הנק' חיי המלך כמנין ס"ח

כמבואר בענין התפלין

שהם שלשה שמות אהיה הויה אהיה.

 

והכונה היא להמשיך החיים הנז' מן המוחין דז"א

אל לאה הנק' רו"ת כדי שיתמתקו דינים.

וז"ס המרור שהיא בגימט' מו"ת

שהם סוד דינים המרים שבה

אשר בהם נאחזים הקלי' הנק' מו"ת

ולמתקה ע"י המשכת החיים הנז' שהם ס"ח.

 

וזהו טעם שצריך שירגיש טעם מרירות

ואם בלעו לא יצא ידי חובתו עד שילעסנו בשיניו

כי ע"י טחינת השיניים מתמתקים ומתדקדקים

כחות הדין שבה כמבואר אצלנו בענין כונת האכילה

ע"י ל"ב שיניים וע"ש בשער המצות פ' עקב.

 

ולהיות כי אין זווג בלאה בליל פסח

לכן לא הוזכרה רק דרך עראי במנין החרוסת שאינו

אלא זכר בעלמא מדברי סופרים ואינו מצוה

כמו היין והמצה כו'

אח"כ ענין הב' כוסות האחרות והם בחי' ב' מוחי' דמצד אבא הנקרא חסדים וגבורות הנקר' יחד מוח דעת

 ולכן אלו הב' כוסות אין ראוי להפריד ביניהם לשתות כוס אחר של רשות לפי ששניהם הם מוח א' הנק' דעת

וצריך לחברם יחד ולכלול אותם זב"ז

כמ"ש ולכן בין ג' לד' לא ישתה כנז' במשנה

והוא כי החו"ג הם זכר ונקבה וצריך לחברם יחד:


והנה נבאר עתה כונת כל כוס מאלו הב' בפ"ע ובעת כונתך תכוין לכלול ב' יחד כמ"ש. הנה כוס הא'

הוא החסדים שבדעת והנה הקטנות ראשון שלו

הוא אלקים דמילוי אלפין

אבל צורת האלף שבמילוי אות ההא דאלקים היא בצורת יו"י כנ"ל כזה א' וגדלות הא' הוא הויה דמ"ה דאלפין

 וקטנות הב' הוא שם אכדט"ם בבחי' חשבונו שהוא בגי' ע"ד

וגדלות הב' הוא הויה דמ"ה דאלפין והכוס האחרון הוא כן. כי קטנות הא' הוא אלקים דמילוי אלפין אלא שצורת הא'

שבמילוי הה"א היא צורת יו"ד כזה א' וגדלות א' הוא הויה דב"ן דההין וקטנות הב' הוא אכדט"ם בבחי' חשבונו שהוא ע"ד. והגדלות הב' הוא הוי"ה דב"ן דההין אמנם אתה תחבר ב' הכונות יחד בכוס א' ואח"כ תכוין שתיהם בכוס הב' והסיב' היא כנ"ל לכלול אותם יחד בסוד זכר.

ונקבה וכבר אמרנו לעיל שהנלע"ד ששמעתי שיש חילוק בקטנות השני בין החסדים לגבו' בשם אכדט"ם

כי זה חשבונו ע"ה בסוד ג"פ יב"ק

וזה חשבונו ע"ד אבל לא מצאתי כתוב בקונטרם

 שכתבתי בו מה ששמעתי ממוז"ל:

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

השארת תגובה