י
זוהר: פרשת אחרי מות עורך ומגיש: רבי דוד קורן,
וידבר יי' אל משה אחרי שני בני אהרון וגו' ויאמר ה' אל משה וגו',
סעיף:א')רבי יהודה אמר, כיון שכתוב, וידבר יי' אל משה, למה נאמר עוד פעם ויאמר ה' אל משה, הרי בדיבור הראשון די,
ומשיב: אלא כל הוא למדנו, ויקרא אל משה וידבר ה' אליו, וכך כתוב, ואל משה אמר עליה אל ה',
והרי העמידהו, שהדיבור שבכאן, דהיינו, ויקרא אל משה , או אל משה אמר, היא מדרגה אחת, דהיינו מלכות, ואחר כך,
דהיינו, וידבר ה' אל משה מדרגה אחרת, דהיינו ז"א, אף כאן, וידבר יי' אל משה, הוא מדרגה אחת, דהיינו מדרגת הדין, שנקרא דבור,
ואח"כ, ויאמר ה' אל משה, מדרגה אחרת, דהיינו מדת הרחמים שנקראת אמירה,
ומה שכתוב בשניהם השם הוי"ה הוא, כי במשקל אחד עולים, ומשורש אחד נתחבר הכל, כלומר שב' מדרגות דין ורחמים האמורים, הם במשקל אחד ושורש אחד, שהוא ז"א הנקרא הוי"ה, …………………
סעיף:ב')רבי יצחק פתח מתהילים ב') עבדו את ה' ביראה וגילו ברעדה, וכתוב: עבדו את ה' בשמחה באו לפניו ברננה, מקראות אלו סותרים זה את זה,
שכאן אומר,עבדו ביראה ורעדה, וכאן אומר, עבדו בשמחה ורננה,
ומשיב: אלא כך למדנו, עבדו את ה' ביראה, כי בכל עבודה שרוצה האדם לעבוד לפני ריבונו, בתחילה צריך יראה, לירא מפניו,
ובשביל יראת ריבונו יזכה לאחר כך לעשות בשמחה מצוות התורה,(תורה גימטרייה יראת) וע"כ כתוב: מה ה' אלוקיך שואל מעמך כי אם ליראה, שעל ידה יזכה לכל הגילוי ברעדה,
סעיף:ג')אסור לאדם לשמח ביותר בעולם הזה, זהו בדברי העולם, אבל בדברי תורה ומצוות התורה, צריך לשמוח, ולאחר שלא ישמח בדברי העולם, ימצא האדם שיעשה מצות התורה בשמחה, שכתוב: עבדו בשמחה ורננה,
סעיף:ד') רבי אבא אמר, עבדו את ה' ביראה , מה היראה כאן, כלומר מה הפירוש של היראה שבכאן, ומשיב: כמו שהעמדנו, שכתוב, יראת ה' ראשית דעת, וכן כתוב: ראשית חכמה יראת ה', שהקב"ה נקרא כך, יראת ה',דהיינו המלכות,
רבי אלעזר מפרש דברי רבי אבא ואומר, עבדו את ה' ביראה פירושו, מי שרוצה לעבוד עבודת ריבונו, מאיזה מקום הוא מתחיל… ובאיזה מקום יכוון עבודתו ליחד שם ריבונו, חוזר ואומר ביראה,
כי ביראה שהיא המלכות, היא התחלת העבודה, ממטה למעלה, כי ספירה הראשונה ממטה למעלה היא המלכות,
סעיף:ה') בוא וראה מה כתוב כאן, אחרי מות, ואח"כ דבר אל אהרון אחיך וגו' בזאת יבא אהרון, ומשיב אלא מכאן, ממיתת בני אהרון, הוא התחלה להזהיר את הכהנים, ואת כל אחד, שצרכים להיזהר בזאת הזה, שזו היא יראת ה', שהיא המלכות, כי מיתת בני אהרון הייתה משום שלא נזהרו במלכות,
רבי יוסי מפרש אחרת, ואומר, אחרי מות נדב ואביהו, היה צריך לומר, מה הטעם שאומר בני אהרון, הרי ידוע שבני אהרון היו, ומשיב:
אלא כך למדנו, כי עד כאן לא היו עומדים בראשות עצמם, אלא בראשות אביהם, וע"כ קראם הכתוב, בני אהרון,
ומשום זה בקרבתם לפני ה' וימותו, שהיו דחוקים את השעה להקריב קטורת בחיי אביהם,
והכל היה, כלומר שעוד דברים היו שגרמו למיתתם, דהיינו גם בשביל עוון שעשו, בהקריבם אש זרה,
שלמדנו, במקום אחר כתוב, בהקריבם אש זרה, ובמקום אחר כתוב, בקרבתם לפני ה', שמשום שהתקרבו מתו, משום שדחקו את השעה להקטיר את הקטורת עוד בחיי אביהם,
דהיינו משום זה היו גורמים מיתתם, ומשום זה כתוב כאן בני אהרון, ללמד שהיו בראשות אהרון הנ"ל, וכתוב: בקרבתם, שהמיתה היה מטעם שקרבו לפני ה' בחיי אביהם, ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, ,,,,,,,,,,,,,,, | ||||||||||
ממעמקים קראתיך ה',
זוהר פרשת אחרי מות, סעיף: רמג') ערך ומגיש: רבי דוד קורן,
סעיף: רמג') רבי יהודה פתח: מתהילים, ק"ל) שיר המעלות ממעמקים קראתיך ה', למדנו, בשעה שברא הקב"ה, את העולם, רצה לברא את האדם,
נתייעץ בתורה, אמרה לפניו, אתה רוצה לברוא אדם הזה, הוא עתיד לחטא לפניך, הוא עתיד להרגיז לפניך, אם תתנהג עמו כמעשיו, הרי העולם לא יוכל לעמוד לפניך, כל שכן האדם ההוא,
אמר לה הקב"ה, וכי לחנם אני נקרא אל רחום וחנון ארך אפים,
סעיף: רמד') מטרם שברא הקב"ה את העולם, ברא תשובה, אמר הקב"ה לתשובה, אני רוצה לברא אדם בעולם, בתנאי,
אם ישובו אליך מעונותיהם, תהיה מוכנה לסלוח עונותיהם ולכפר עליהם, ובכל שעה ושעה התשובה מוכנה לבני אדם,
וכשבני אדם שבים מעונותיהם, תשובה זו, שהיא בינה, חוזרת אל הקב"ה, דהיינו, שמשפעת מוחין לז"א, ומכפרת על הכל,
והדינים נכנעים ומתבשמים כולם, ואדם נטהר מעונותיו,
סעיף: רמה')שואל מתי נטהר האדם מעונו, ומשיב: בשעה שנכנס בתשובה ההיא כראוי,
רבי יצחק אמר: בשעה ששב לפני המלך העליון, ומתפלל תפלה מעמק הלב,, זה שנאמר, ממעמקים קראתיך ה',
סעיף: רמג')רבי אבא אמר: ממעמקים קראתיך ה', פירושו, מקום גנוז יש למעלה, והוא עומק הבאר דהיינו בינה, ומקאן יוצאים נחלים ומבועים לכל צד,
ועומק שבעמוק הזה נקרא תשובה, ומי שרוצה לשוב ולהיטהר מעונותיו, בעומק הזה צריך לקרוא להקב"ה וזה שנאמר: ממעמקים קראתיך ה',
סעיף: רמו') למדנו, בשעה שהאדם היה חוטא לפני אדונו, והקריב קורבנות על המזבח, והכהן, מכפר עליו ומתפלל תפלתו עליו,
מתעוררים הרחמים, והדינים מתבשמים, והתשובה שהיא בינה(נשמה) מריקה ברכות, במבועים הנמשכים ויוצאים, ומתברכים כל הנרות יחד, דהיינו, הספירות של המלכות, והאדם נטהר מעונו, ……………………………. | ||||||||||
|