קבלה מהזהר. האדם הראשון בגן עדן

האדם הראשון בגן עדן

זוהר : שיר השרים. כרך כ'. סעיף:שפח'

מאת: רבי דוד קורן

 

 

סעיף:שפח')   שחורה אני ונאוה:

כתוב, חנוך לנער על פי דרכו גם

כי יזקין לא יסור ממנה,

כשברא הקב"ה את האדם, ברא אותו בצורה עליונה.עצמותיו ואבריו כולם היו בסוד עליון.

הורידו לארץ לגן העדן התחתון.

 

שבראו הקב"ה בארץ במקום סתר ומכוסה. שהוא בצורה וציור של גן העדן העליון.

שכתוב: ויקח ה' אלקים את האדם ויניחהו בגן עדן. לעבדה ולשמרה.

ויניחהו בגן עדן. סתם, שלא פירש אם הוא גן עדן העליון או גן עדן התחתון.

משום שהכל הוא סוד אחד.

שגן העדן התחתון שוה לגמרי לגן העדן העליון. ואין לחלק ביניהם.

 

פירוש: גן עדן הוא לתענוג הנשמות. ויש ב' גן עדן.

גן עדן תחתון, וגן עדן עליון.  שהם סוד בינה ומלכות

 

י' חכמה חיה

ה' בינה. גן עדן העליון,  נשמה

ו' ז"א. עץ החייםרוח

ה' מלכות. גן עדן התחתון,  נפש

אומנם גם גן עדן התחתון שהוא מלכות, הוא בחינת בינה של מלכות.

(במלכות יש 10 ספירות שספירת בינה של מלכות נקראת גן עדן.)

ונתתקן שתהיה לו צורת גן עדן העליון לגמרי.

ונשמות הצדיקים לאחר פטירתן, היו צריכות לעלות לגן עדן העליון, להיותן מאור הבינה.

אלא מתוך שהיתה מלובשת בגוף העולם הזה,הוכן בעדם גן עדן התחתון, שהוא בעקרו מבחינת מלכות. שיש לו יחס עם הגוף. ויושבת שם זמן מסוים עד שנטהר מהתרשמות הגוף.

 

ואחר כך עולה לגן עדן העליון

כשנברא האדם הראשון. נברא בדיוקנא עלאה

( צורה עליונה) דהיינו בצורת בינה.

ולא היה לו מהעולם הזה כלום.

ולפיכך הניחו הקב"ה בגן עדן התחתון.שהוא בדמות העליון.

 

סעיף:שפט')    ואם תאמר, הרי בגן עדן  העליון יש כמה גבולות, כי י"ב גבולות מאירים שם.וכמה חומות מבדילים מכמה מחנות מלאכים קדושים,ורוחות צדיקים קדושים סביב סביב לגן עדן.

 

כי שם עומדות כל הנשמות מטרם שיבואו לעולם הזה. וכאן בגן עדן התחתון הזה אין בו גבולות האלו.  כי אם תאמר, שמשום שגן עדן הוא בצורה עליונה. על כך התקין והכין אותו בשביל כמה רוחות ונשמות הצדיקים שיתתקנו כאן.אחר פטירתן מהעולם הזה.   כנ"ל בדבור הסמוך.

 

אם כן, מטרם שהיו צדיקים בעולם הזה לא היה צריך גן עדן התחתון להיות בצורה עליונה. כי לא היה צורך שיתתקן בדיוקנא של מעלה. מטרם שהצדיקים שבעולם הזה יהיו צרכים לו.

 

סעיף:שצ')    ומשיב אלא ודאי. שגן עדן התחתון. הוא בצורה עליונה כמו גן עדן העליון. מיום שנברא העולם. ומטרם שנברא האדם, היו בו כמה חומות וגבולות מהמלאכים העליונים שסובבו אותו. כמו

 בגן עדן העליון. כי לא היה בלי שמירה. משום שבכל ההיכלות אשר שם יש שליטים ששומרים אותם. ומטרם שהרוחות נכללו לבא בעולם הזה.

כולם היו שם מטרם שנברא האדם.

 

סעיף:שצא')  ועד היום ההוא מטרם שיבואו בעולם הזה  כל הרוחות העתידים להנתן בעולם הזה, היו שם.

הרוחות והנשמות האלה היו עולות ויורדות. שהיו יוצאת מגן עדן העליון. ויורדות לגן עדן התחתון.

ומתלבשות שם בלבושים כעין הגופות של העולם הזה. שהוא מבחינת המלכות הממותקת בבינה.

 

סעיף:שצב')     והן עוסקות שם בתורה לדעת ולהסתכל על ידי הלבוש ההוא בכבוד אדונם. כל אחד ואחד משיג שם, כמו שעתיד להיות בעולם הזה.

כלומר שהעתיד משם כמו העבר.

וכל מה שעתיד לזכות ע"י מעשיו הטובים בעולם הזה, כבר הוא זכה להשיג שם.

 

סעיף:שצג')    ואותו שהתקון שלו יפה וטוב באותו הלבוש, ואם השתדלותו בתורה ומעשים טובים בעולם הזה הוא כראוי.

מעלים אותו למעלה לפני המלך הקדוש. באותו הלבוש שהוא כעין הגוף שבעולם הזה.

ועומד לפניו ושמח בו הקב"ה.

וזה שנאמר: חי ה' אשר עמדתי לפניו.

דהיינו מטרם שבאתי לעולם הזה.

 

סעיף:שצד')  יש לבושים שהרוחות  מתלבשות בהם.

שהם כעין הגוף שבעולם הזה. שזה נוהג בגן עדן התחתון. ואם אותו הגוף, שהרוח עתיד להתלבש בו בעולם הזה, עתיד לעזוב את הרוח הקדוש ולסור אחר רוח רעה. אז אותו הרוח שבגן עדן פורח מאותו הלבוש שלו. והלבוש נמשך לחוץ.

 

אני רבי דוד מוסיף כאן לימוד מהר"י הקדוש על שבעת ימי השבוע שהם כלים של ורמות שונות של אנרגיה. ומדוע ביום ב' וד' מוצאים ספר תורה שקשור לעולם הרוח. ז"א.

 

פרי עץ החיים.

שער קריאת ספר תורה

פרק א' תור שמאלי.

סוד הוצאת ספר תורה ביום ב' וד' הוא סוד העולמות.

כי הנה יום א', הוא סוד עולם בריאה, לכן אז הנשמה הולכת, ולכן אנשי משמר לא היו מתענין יום א' מפני הסכנה.

וביום ב' הולך הרוח שהוא מעולם יצירה, ולכן צריך לקרות בתורה אותו יום. שהתורה סוד היצירה וזעיר אנפין.

אחר כך יום ג' סוד עולם עשיה(מלכות) שהולך הנפש.לכן עד יום ג' ראשי להבדיל.

יום ד' עולם עשיה(מלכות) חוזר ועולה וקונה נפש לשבת הבאה.

יום ה' עולם יצירה, חוזר ועולה וקונה רוח לשבת הבאה. ולכן קורין בתורה. סוד זאיר אנפין המקנן ביצירה.

יום ו' עולם הבריאה,חוזר ועולה וקונה נשמה לשבת הבאה. עד כאן ונחזור לזוהר.

 

 

סעיף:שצה')  והזוהר מפרש דבריו: משום שבכל יום ב' ובכל יום ד' הרוח הרעה של אשת הזנונים. הולכת מסביב לגן עדן. ויש לבושים הנמשכים אחר אותו הרוח הרע. ותשוקתו של אותו הרוח הרע היא ללבושים האלו.

כיון שהרוח הקודש יורד מגן עדן העליון ומתלבש באותו הלבוש. אינו מתישב בו, משום שנמשך אחר הרוח הרע. והוא פורח ממנו ועולה למעלה לגן עדן העליון.

 

סעיף:שצו')   ואותו הלבוש, אחר שהרוח הקודש פורח מימנו. נמשך אחר הרוח הרע. ומוצאים אותו מחוץ לגן העדן. וישב שם. עד שבא אותו אדם. דהיינו הגוף שבעולם הזה.

אחר פטירתו מהעולם הזה שמעשיו הרעים גרמו אל הלבוש שבגן עדן. שיסור אחר רוח הרע.

כי העתיד משמש שם כמו עבר. ומתלבש בו. ומורידים אותו לגיהנם. ונידון בו בכל יום.

 

סעיף:שצז')   ואותו הרוח הקדוש. שפרח מאותו הלבוש. עולה למעלה. ונכנס באוצר אחר  ויושב שם,

עד שיוצא מאותו רשע בן, או זרע. שיהיה צדיק.

ויורידו אותו הרוח הקדוש לעולם הזה.

וישתלם בו כראוי. ואחר כך תהיה לאותו רשע מנוחה, ומצפצף ועולה מגיהנם ומתלבש בלבוש אחר.

 

סעיף:שצח')   והוא עומד בפתח גן עדן, ורואה אותו הרוח הקדוש שעזב, שהוא ביקר וכמה הארות וחושק אותו. וכן הוא רואה בכבוד יתר הצדיקים ומתבייש ובוכה על מעשיו.

 

אדם וחנוך

סעיף:שצט')    וכשברא הקב"ה את אדם הראשון.

הביאו לגן עדן בלבוש יקר אחד. של אור גן עדן.

ונשלם בו  ברוח ונשמה קדושה, להיות שלם לגמרי.

 

סעיף:ת')   הוא ואשתו היו מטיילים בגן עדן, ומלאכים עליונים סביב להם, המענגים אותם בכמה מעדנים ותענוגים. ופתח לו אוצר אחד, והראה לו שם את כל הדורות הבאים. כל דור ודור, והיה רואה צורות  עליונות וצורות תחתונות שאור המראה המאירה, מאיר עליהם.

 

סעיף:תא')   ירדה אשת הזנונים. שהיא הנחש, ואותו הרוכב והשולט עליה. שהוא אותו חסר לב. דהיינו היצר הרע. המסית הכל. וראו אותו היקר העליון שהיו בו אדם ואשתו. התחזק אשת הזנונים בכח ותוקף של אותו השולט עליה. וקרבה לחוה,

והתחילה לפתותה בכמה פיתויים וכמה מתיקות הלשון עד שנתפתתה.

 ואחר כך נתפתה האדם.

ופרחה ממנו אלו הלבושים.ונסתלקה מימנו הנשמה, שהיא זהר המראה שלמעלה ונשאר ערום מכל, הוא ואשתו.

 

סעיף:תב')    וכיון שלאחר שגורש מגן עדן חשב בתשובה, ונתקיים לחוץ מגן עדן.  חס עליו הקב"ה  ועשה לו לבושים אחרים. כמו שצריך להשתמש בעולם הזה.(גוף גשמי) ואחר כך השתמש לחוץ

מגן עדן, והוליד בנים.

 

סעיף:תג')   ואותו הזהר של הנשמה העליונה שפרחה ממנו. עלה למעלה. והיה גנוז באוצר אחר שנקרא גוף. עד שהוליד בנים ויצא חנוך לעולם.

כיון שבא חנוך. ירד בו אותו הזהר העליון של הנשמה הקדושה, והיה חנוך באותה הגדולה העליונה שהיה בה אדם.

וזה שנאמר ויתהלך חנוך את האלקים.

 

סעיף:תד')   אחר כך היה צריך הקב"ה לקחת אותו מהעולם הזה. ולכלול  הרוח הקודש של חנוך מלמטה. מהעולם הזה, ומלמעלה,מהמלאכים,

ונכלל הכל באותו הרוח הקדוש.

ואותו הרוח הקדוש נכלל ממטה ומעלה,

כדי שימשוך אחריו כל העולם. כל מין אחר מינו. שיש לו כוח להמשוך העליונים,

 מתוך שהוא מלמעלה, וישלו כוח למשוך בני אדם משום שהוא מלמעלה.

 

 

סעיף:תה')    כיוון שנכלל, ונעשה ממונה בעולם הזה ובעולם העליון. בעולם הזה שלט,

מצד אותה התכללות שנכלל מהעולם הזה.

 ובעולם העליון שלט מצד אותה התכללות שנכלל מהעולם העליון.

 

פירוש: העולם הזה הם סוד המוחין(אורות) דאחור(הסתר). והעולם העליון  סם סוד  המוחין דפנים(גילוי האור פנים מול פנים)  והוא כולל ב' מיני מוחין.   

 

סעיף:תו')    ובכל זמן וזמן שיש  צדיקים וחסידים בעולם מתחדשות בו אותה התכללות שנכלל מלמטה מצד חנוך.(מלאך מטט"רון) אז הוא נער.

בסוד חידוש הלבנה. שבכל חודש חוזרת לתחילתה.

וזה הסוד חנוך לנער על פי דרכו

גם כי יזקין לא יסור מימנו.

על פי דרכו.

דהיינו על פי דרכו של חנוך.

 ללכת באותו דרך אמת בדרך ישר ושלום.

עיין גם בזוהר חדש פרשת תרמה. אות מ"ד עד ע"א עיין שם.

השארת תגובה