


זהר:
פרשת ויצא,
כל המאמרים פירושים
וביאורים על סודות הפרשה מזוהר
עורך ומגיש:
רבי דוד קורן. קרן אור ללימודי הקבלה
...................
לב') רבי יצחק, היה יושב יום אחד לפני מערת
אפיקותא. עבר אדם אחד ושני בניו עמו,
והיה
אומר אחד לשני,
תוקפו של השמש, שהוא ז"א, הוא מצד דרום,
שהם סוד ימין, חסדים.
והעולם, שהיא הנוקבא, אינו מתקיים רק על הרוח,
שהוא קו אמצעי,
משום שהרוח הוא הקיום והשלמות מכל הצדדים,
כי קו אמצעי, רוח, כולל ב' הצדדים
דרום וצפון, ימין ושמאל, שהם הסוד חכמה וחסדים,
ואלמלא שנמצא בשלמות,
לא היה
העולם, שהיא הנוקבא, יכול להתקיים.
לג) אלמלא יעקב לא נתקיים העולם.
בוא וראה, בשעה
שיחדו בניו ייחוד העליון,
....................
ואמרו, שמע ישראל ה' אלקינו ה' אחד,
.......
שזה שלמות העליון מאבא ואמא, להתיחד
ביחוד אחד,
אז נתחבר יעקב אביהם, שהוא קו אמצעי, תפארת,
ולקח בֵיתו, הנוקבא, ייחוד התחתון,
וישב בו בחיבור אחד עם האבות,
שהם ב' הקווים ימין ושמאל, כדי להתחבר זכר נוקבא כאחד.
כי אין זיווג זכר ונוקבא, מטרם שקו אמצעי, יעקב, מכריע
ומתחבר בב' הקווים ימין ושמאל, אברהם ויצחק.
............................
מאמר: קומה ה'.
......................
לד) אמר רבי יצחק, אשתתף עמהם,
ואשמע מה
שאומרים, הלך עמהם
פתח האיש
ואמר,
קוּמה ה' למנוחתך אתה וַאֲרון עוזך.
...............
קוּמה ה' למנוחתך,
..
כמ"ש,
יקום המלך לבית המנוחה, למשכנו.
לה) שניים שאמרו, קוּמה ה', משה ודוד.
משה אמר, קוּמה ה' ויָפוּצו אויביך.
ודוד אמר, קוּמה ה' למנוחתך.
פירושו:
כמו שאומר,
.
יקום המלך לבית המנוחה, למשכנו.
אלא משה, שהוא בעלה של מטרוניתא, אמר,
כמי שמצוה
לביתו,
משה ציווה
לה לעשות מלחמה עם
שונאיו.
דוד, הזמין אותו למנוחה, כאיש המזמין את ריבונו
המזמין את המלך והגבירה עימו.
שכתוב, קוּמה ה' למנוחתך, אתה, המלך,
וַאֲרון
עוּזֶךָ, שהיא הנוקבא,
בשביל שלא להפריד
ביניהם.
...................
... ביאור
המאמר. בעל הסולם רבי אשלג ...
קוּמה, פירושו,
המשכת חכמה וג"ר.
בדומה
לאיש הקם על רגליו שהוא זוקף קומתו,
ויש ב'
מיני קימה:
א. ממשיך הארת השורוק, הארת חכמה בלי חסדים,
כדי
להכניע האויבים, דהיינו הס"א.
שנכנעת ע"י הארת החכמה. ובעת הזאת אין זיווג לזו"ן,
כי אז השליטה לקו השמאל, ולא לימין, ז"א.
ב. ממשיך הארת החכמה, בקו השמאל, נקודת השורוק,
כדי
להשלים עימה את החסדים בג"ר,
ע"י
התכללות ב'
הקווים, אשר אז
באים החסדים,
בסוד המנוחה, שלמות הסופי,
שאין
אחריה עוד מה להוסיף.
ונמצא
המשכה זו הוא הזמנה לזיווג זו"ן,
שז"א,
קו ימין, לאחר
שנשלם בעת הזיווג
מהארת החכמה
שבנוקבא,
משפיע
אור שלם דחסדים אל הנוקבא,
שהוא
בג"ר, המנוחה.
................
וזהו
ההפרש בין משה לדוד.
כי משה, להיותו מרכבה לז"א, בעלה
דמטרוניתא,
היה בכוחו להמשיך אל הנוקבא,
גם את הקימה של מין הא', הארת השמאל בלי ימין.
ואעפ"י
שמפריד אותה אז מבעלה, אין בכך כלום,
כי אחר
שמגלה הארתה
והאויבים נכנעים,
הוא מחזיר אותה
תכף אצלו, ומשפיע
לה חסדים
ונשלמת מחכמה
וחסדים יחדיו.
לכן
תחילה אמר, קוּמה ה' ויפוצו אויביך,
שהמשיך לה
הארת החכמה משמאל בלי
ימין,
כדי להפיץ האויבים.
ותכף, שובה ה', החזירה לזיווג, רבבות אלפי ישראל. והשיגה עתה חסדים וחכמה,
כי רבבות הם חסדים, ואלפי חכמה.
כי
להיותו מרכבה
לז"א בעלה, יכול לצוות עליה כרצונו,
ואפילו להפרידו ממנה כרגע.
וע"כ
היה מצווה אותה להכניע
השונאים,
שזה הקימה דמין הא', אעפ"י שנפרדה ממנו.
כי תכף היה מחזיר אותה לזיווג,
שאמר, שובה ה' רבבות אלפי ישראל.
אבל דוד הזמין והמשיך הקימה דמין הב'
אל הנוקבא, בשביל המנוחה,
כדי להגדיל את החסדים בג"ר, שלמות הסופי.
נמצא
שהמשיך הקימה אל
הנוקבא, רק כדי
להגדיל
החסדים שבז"א,
כאיש המזמין לביתו את אדונו,
שאע"פ
שהזמין
הקימה אל הנוקבא,
לא היה
זה אלא בשביל
אדונו, ז"א.
שהזמין
את המלך והגבירה עימו,
כלומר, שהגבירה, הנוקבא, שקיבלה את הקימה,
תתכלל בזיווג עם המלך, החסדים,
שע"י
התכללות הזה ישיגו החסדים של ז"א
את הג"ר שלהם במנוחה.
כמ"ש
קוּמה ה'
למנוחתך, שהזמין
את הקימה
בשביל המנוחה, להגדיל את החסדים בג"ר.
אתה וארון עוּזֶךָ, שהיא הנוקבא,
בשביל שלא להפריד
ביניהם. כדי שהזיווג המרומז בהכתוב, אתה, ז"א, וארון עוזך, הנוקבא, לא
יפסוק.
כי אם היה ממשיך הקימה דמין הא',
היה נעשה פירוד בין זו"ן, כמו אצל משה.
ודוד, להיותו רק מרכבה אל הנוקבא,
לא היה רוצה לגרום את זה אפילו לרגע.
:::::::::::::::::
לו) כהניך
ילבשו צֶדק וחסידיך ירננו.
...
מכאן
למדנו, שמי שמזמין את המלך, ישנה את מעשיו,
כדי לגרום שמחה אל המלך,
אם דרכו של
המלך הוא, שמשמחים אותו
בדחנים מפשוטי עם,
יסדר
לפניו בדחנים מכובדים ושׂרים גדולים,
ואם לא יעשה כן, לא השלים שמחת המלך.
לז) בוא וראה: דוד הזמין את המלך והגבירה למנוחה.
כשאמר, קוּמה ה' למנוחתך,
שִינה את
הבדחנים של המלך, שיהיו שׂרים מכובדים,
כמ"ש,
כהניך ילבשו צדק וחסידיך ירננו.
ואמר, וחסידיך ירננו.
לוייך ירננו, היה צריך לומר,
כי הלויים הם הבדחנים של המלך.
ועתה, שדוד הזמין את המלך למנוחה, עשה, שהכהנים והחסידים יהיו הבדחנים של המלך, ולא הלויים.
....................
... פירוש בעל הסולם רבי אשלג ...
כי שמחת
המלך, ז"א, באה מהמשכת המוחין של הארת החכמה שבקו שמאל, שהוא, יין המשמח אלקים ואנשים.
ולפיכך הלויים, להיותם מקו שמאל, ממשיכים הארה זו,
ונחשבים
למשמחים את המלך.
וזהו שמקשה: והיה צריך לומר, לוייך ירננו,
כי הם
הממשיכים מוחין של רינה ושמחה, להיותם בחינת שמאל. ולמה אומר כתוב, וחסידיך ירננו, שהם מבחינת הימין,
הממשיכים חסדים בלבד?
כי על כן
הם נקראים חסדים,
וזה שנאמר: דוד הזמין את המלך והגבירה למנוחה,
שאמר, קומה ה' למנוחתך,
שפירושו: שהזמין את הקימה של מין הא',
שהוא המשכת
הארת החכמה שבשמאל, להגדלת ג"ר של חסדים, המביא אותם אל המנוחה, לשלמותם הסופי.
נמצא, בזה ששינה את בדחני המלך ובעלי הימין,
הממשיכים
תמיד חסדים, שהם הכהנים והחסידים,
נעשו עתה מרכבה להארת החכמה שבשמאל, הנקרא יין המשמח אלקים ואנשים,
ונעשו הם
הבדחנים
של המלך ולא הלויים.
שעשה, שהכהנים והחסידים יהיו הבדחנים של המלך,
וע"כ אמר, וחסידיך ירננו, ולא, ולוייך ירננו.
לח) אמר הקב"ה לדוד: איני רוצה להטריח את הכהנים
והחסידים, שימשיכו את הארת השמאל,
כי הם, בסוד
הכתוב: , כי חפץ
חסד הוא.
אמר לו
דוד, ריבוני, כאשר אתה בהיכלך,
אתה עושה כרצונך, דהיינו כמשה, שהוא סוד ז"א,
שאמר, קומה ה' ויפוצו
אויביך, שזו הארת
השמאל,
כשהוא בפני
עצמו, שאז רק הלויים הם בדחני המלך,
ולא הכהנים והחסידים. עתה שהזמנתי אותך,
הרי הדבר
תלוי ברצוני,
שהוא, להקריב אליך את אלו החשובים יותר,
הכהנים
והחסידים, שיהיו לבדחנים לפניך,
אע"פ
שאין דרכם בזה, כי הם, כי חפץ חסד הוא.
לט) מכאן למדנו, שמי שהוא בביתו,
יוכל
לסדר דרכיו ומעשיו כרצונו,
ואם מזמינים אותו, יעשה רצונו של מארחו,
כמו
שמסדר לפניו.
שהרי דוד
החליף הלויים, ונתן הכהנים במקומם,
והקב"ה קיים הדבר כרצונו.
מ) אמר דוד, בעבור דוד
עבדך אל תָּשֵׁב פני משיחך.
הסדר,
שסידרתי, לא ישוב עוד לאחור. לא יתבטל.
אמר לו
הקב"ה, חייךָ, אפילו בכלים שלי לא אשתמש,
אלא בכלים שלך.
ולא זז משם
הקב"ה, עד שנתן לו פזרונות ומתנות,
שכתוב, נשבע
ה' לדוד אמת לא יָשוב ממנה,
מפרי בטנך אָשִׁית לכיסא לָךְ.
.......................
מאמר: ויצא יעקב מבאר שבע.
......................
מא) פתח בן אחד, של אותו האיש ואמר.
וַיֵצֵא יעקב מבאר שבע וילך חָרָנָה.
ע"כ יעזוב איש את אביו ואת אימו ודבק
באשתו.
כי יעקב יצא מבאר שבע ועזב את אביו ואימו,
וילך חרנה לישא אישה.
כשיצאו ישראל מבית המקדש
ונגלו בין
העמים,
כמ"ש, וַיֵצֵא מן בת ציון כל הדרה,
וכתוב, גָלְתָה יהודה מעוני.
מב) פתח בן האחר הצעיר, ואמר,
, ויפגע במקום ויָלֶן שָם. שואל, מהוא ויפגע במקום,
ואומר: זה
דומה למלך ההולך לבית הגבירה,
שצריך
לפייסה ולשמחה בדברים,
כדי שלא
תהיה נחשבת אצלו כדבר הפקר.
ואפילו אם יש לו
מיטת זהב,
וכסתות
רקומות מעשה רוקם, ללון בהן,
והיא
עורכת לו מיטתו מאבנים, על הארץ,
ובחדר של
תבן, יעזוב את שלו וילון בהם,
כדי לעשות
לה נ"ר, וכדי שיהיו רצונם אחד, בלי כפייה.
כיוון שהלך אצלה יעקב,
כתוב, ויקח מאבני המקום וישם מראשותיו וישכב במקום ההוא, הנוקבא, כדי לעשות לה נ"ר,
שאפילו אבני בית חביבים לו ללון בהם.
................
מג) בכה רבי יצחק, ושמח,
אמר מרגליות אלו
תחת ידיכם ולא אלך אחריכם,
אמרו לו, אתה תלך לדרכך.
ואנחנו נכנס אל העיר, לשמחת נשואים של בני,
אמר רבי יצחק, עתה יש לי ללכת לדרכי,
ראה שאין רצונם שילך עוד עמהם,
הלך לו, וסדר הדברים לפני רבי שמעון,
אמר רבי שמעון, ודאי יפה
אמרו,
והכל מה שנאמר ביעקב, נאמר בהקב"ה, כמו שאמרו,
אמר רבי שמעון, דברים
אלו מבני בניו של
רבי צדוק החלש הם, מהו הטעם שנקרא חלש?
משום שארבעים שנה צם על ירושלים שלא תחרב בימיו,
והיה מפרש על כל מלה ומלה שבתורה סודות עליונים,
ונתן בהם דרך לבני העולם, להתנהג על פיהם,
מד) אמר רבי יצחק: לא עברו ימים מועטים,
עד שפגשתי באותו האיש, ובנו הקטן היה
עמו,
אמרתי לו, איפה הוא בנך האחר?
אמר לי, עשיתי לו נשואים, ונשאר אצל אשתו,
כיון שהקיר אותי, אמר לי, חייך,
כי על כן לא הזמנתי אותך לשמחת נשואים של בני,
משום שלוש דברים,
א'. שלא ידעתי אותך
ולא הכרתי אותך,
ומזמנים את האדם לפי כבודו,
ואולי אתה אדם גדול ואחלל כבודך,
ב'. אולי אתה נחפז לדרכך
ולא רציתי להכביד עליך,
ג'. שלא תבוש מפני אנשי
החבורה,
כי דרכינו, שכל האוכלים על שלחן חתן וכלה,
נותנים להם כולם פזרנות ומתנות,
ואמרתי לו, הקב"ה ידון אותך לטוב,
אמרתי לו מה שמך, אמר לי צדוק זוטא.
באותו שעה למדתי ממנו י"ג
סודות עליונים בתורה,
ומן בנו למדתי ג' סודות,
אחד בנבואה. אחד בחלום,
כלומר שלמד ממנו ג' סודות בההפרש שבין נבואה וחלום,
.......................



מאמר: נבואה מראֶה וחלום.
...................
מה) ואמר. מה ההפרש מנבואה לחלום,
א. נבואה היא בעולם של הזכר,שהוא ז"א,
וחלום בעולם של הנקבה, הנוקבא של ז"א.
מזה לזה
יורדות שישה מדרגות.
כי
הנבואה בספירת נצח והוד של ז"א
והחלום בספירת הוד של נוקבא.
ביניהם
יסוד של ז"א וחג"ת נו"ה של וקבא,
שהם שש
מדרגות.
ב. נבואה היא בימין ושמאל, נצח והוד.
החלום בשמאל, בהוד.
ג. החלום מתפשט לכמה מדרגות, עד
המלאך גבריאל,
שעל ידו
מקבלים הארת החלום.
וע"כ החלום הוא בכל העולם, אפילו בחוץ
לארץ.
אבל על פי מדרגתו רואה האדם,
ולפי האדם כך מדרגתו.
כלומר,
שלא כל אדם שווה בזה.
אבל נבואה אינה
מתפשטת למטה ממלכות של אצילות,
אלא מאירה בנוקבא, דהיינו מקומו של ז"א, ארץ ישראל,
והנביאים מקבלים ממנה.
באופן
ששורש הנבואה הוא בנו"ה של ז"א,
שמתפשט עד הנוקבא, שעל ידה
מקבלים הנביאים.
ושורש החלום היא בהוד דנוקבא,
ומתפשט
עד המלאך גבריאל, שעל ידו מקבלים בני האדם.
.......................
מו) בוא וראה כתוב: ויחלום, והנה סולם מוצב ארצה
וראשו מגיע השמיימה.
פתח ואמר מיחקאל א') , הָיה היה דְבר ה' אל יחזקאל,
בארץ כשדים על
נהר כְבָר.
הָיה היה , מורה, שנבואה לשעתה הייתה,
כי הייתה
נצרכת לחיזוק בני הגלות,
להודיעם שהשכינה ירדה עימהם בגלות.
ע"כ ראה יחזקאל רק לפי שעתו,
ואע"פ
שאותו המקום לא היה ראוי
לכך.
כי אין חוץ
לארץ ראוי לנבואה.
משום זה אומר הכתוב, הָיה היה .
כלומר,
שהיה כאן חידוש, ששרתה הנבואה בחוץ לארץ.
שואל: למה אומר הכתוב הָיה היה ב' פעמים,
כי הָיה למעלה בז"א,
הָיָה למטה בנוקבא.
כמ"ש, סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמיימה,
שפירושו: שלוקח
אור החסדים למעלה בשמים,
שהוא ז"א,
ולוקח למטה בנוקבא, הנקראת ארץ,
את אור
החכמה. כן הָיה והו"ה אחד,
שפירושו הויות החסדים מלמעלה,
והָיָה אחד, הויות החכמה מלמטה.
זה כבר
נתבאר.
שהחסדים מקובלים מז"א, והנקבא חכמה תחתונה.
ע"כ נקראת הנוקבא חכמה תתאה.
ואין שלמות לחכמה בלי חסדים.
וע"כ לא נמשך אור שלם, אלא רק ע"י זיווג ז"א ונוקבא.
.........................
מז) בוא וראה. סולם זה נתחזק למעלה בז"א,
ונתחזק
למטה בנוקבא.
...................
כמ"ש, בארץ כַּשְׂדים על
נהר כְּבָר.
...................
בארץ כשדים, היינו המקום שהגלות שורה בו,
דהיינו. בחוץ לארץ.
ועם כל זה, על נהר כְבָר, שהייתה כבר,
שואל: מהו נהר כבר? ומשיב: פירושו
שהשכינה שרתה עליו עוד מקודם
לכן,
שכתוב, ונהר
יוצא מעדן להשקות את הגן.
הנהר, בינה. ונהר
כְבָר הוא אחד
מארבעה נהרות הנמשכים מנהר
היוצא מעדן,
מנהר פרת שבבבל. ומשום
ששרה עליו מקודם,
והיה עליו
כבר,
לכן שרה עליו גם עתה ונגלה לו ליחזקאל.
כלומר, אע"פ שהנבואה הייתה צריכה לחזק את ישראל
בגלות בבל, שלא יבואו לידי יאוש,
עכ"ז,
אם לא היה נמשך הנהר הזה מנהר היוצא מעדן,
שכבר שרתה עליו השכינה,
לא הייתה מתגלה עליו הנבואה בבבל.
מח) שואל:
וכין יעקב הקדוש, בחיר שבאבות,
נגלה עליו ה' בחלום ובמקום קדוש הזה, בית אל,
שהוא בארץ ישראל, שראוי להשראת השכינה,
לא ראה את ה' אלא בחלום?
ומשיב: אלא יעקב לא היה נשוי באותו זמן,
והיה חצי גוף, ויצחק היה חי, ועוד לא הגיע זמן שליטתו,
וע"כ
כתוב בו חלום ולא מראֶה בהקיץ.
ואם תאמר
הרי לאחר נשא אישה יעקב.
כתוב, וארא בחלום?
הנה שָם
המקום גרם, שהיה בחוץ לארץ,
בְפַדַן ארם,
ויצחק
היה חי,
וע"כ כתוב בו חלום.
.......................




מט) ולאחר כך, שבא לארץ הקודש עם השבטים,
ועקרת
הבית נשלמה עימהם, ואֵם הבנים שמֵחה,
שהיה שלם עם בת זוגו, והיה בארץ ישראל,
כתוב, וירא אלקים אל יעקב.
וכתוב, ויאמר אלקים לישראל במראות הלילה.
לא כתוב חלום,
כי כבר היה במדרגה עליונה וראוי למראֶה בהקיץ.
נ) בוא וראה: החלום הוא
ע"י גבריאל.
שהוא , דהיינו.
למטה במדרגה השישית מנבואה,
כלומר כי גבריאל מקבל החלום מהוד של נוקבא.
ועל ידי
מלאך גבריאל מקבלים בני אדם. מראֶה,
הוא מקובלת ע"י מדרגה ההיא של אותה החיה
השולטת בלילה,
כי
המראֶה היא הנוקבא של ז"א במקומה עצמה.
...
ועליה
נאמר, וַתָּקָם בעוד לילה.
...
וע"כ היא מראֶה בהקיץ ולא בחלום.
...
ואם תאמר
הרי כתוב, גבריאל הבן
לְהַלָז את המראֶה.
......
הרי שגם
המראֶה מקובלת ע"י גבריאל.
ומשיב: כן
הוא ודאי, מראֶה, דבריה סתומים ביותר,
ובחלום
יותר מפורשים, והחלום מפרשים,
והחלום
מפרש דברים הסתומים אשר במראֶה.
ועל כן גבריאל,
הממונה על החלום,
נתמנה לפרש דבריה של המראֶה הסתומים מכולם.
נא) וע"כ כתוב לשון וַיַּרְא וָאֵרָא, במראֶה.
כי מראֶה, כמראָה של זכוכית מלוטשת,
שכל הצורות שממולה, נראות
בתוכה.
משום זה
כתוב בה, וָאֵרָא אל אברהם באל שדי.
כי המראֶה, שהיא הנוקבא, אמרה,
הראיתי צורתו של ה' באל שדי.
להיותה מראָה, שצורת האחר נראית בתוכה.
וכל הצורות של מדרגות
העליונות נראות בתוכה.
....................
... ביאור המאמר רבי אשלג בעל הסולם ...
כי צורת הנוקבא, חכמה,
וצורת ז"א, חסדים.
ע"כ אין לך אור שלם,
אלא
ע"י זיווג שניהם. ומקבלים החסדים חכמה מהנוקבא,
והחכמה של הנוקבא מתלבשת בחסדים, ונשלמים שניהם.
ועכ"ז
אין הארת חכמה שבנוקבא מושפעת ממנה ולמטה,
אלא ממנה ולמעלה, אל החסדים שבז"א,
שהם משתלמים
בג"ר ומושפעים ממעלה למטה.
כמ"ש,
אשת חיל עטרת בעלה,
אשר בעלה
מתעטר בה.
שהחסדים
דז"א מתעטרים בג"ר על ידה ומושפעים למטה.
אבל
הנוקבא אינה מתעטרת בבעלה,
כי
צורתה, שהיא הארת החכמה,
אינה מושפעת ממנה ולמטה.
מראָה, צורת האחר נראית בתוכה, צורת ז"א, חסדים,
נראים לתחתונים על ידה, שמושפעים ממנה ולמטה.
אבל
צורתה עצמה אינה נראית לתחתונים,
כי אינה
משפיעה החכמה ממנה ולמטה.
ונמצא
שהיא דומה למראָה מלוטשת,
שאין
עניינה להראות צורתה עצמה,
אלא רק
צורתם של אחרים, המסתכלים בה,
או העומדים למולה. ועוד היא דומה למראָה,
כי כמו שכל סגולתה של מראָה הזכוכית,
היא בסיבת צבע העכור שבעֶברה השני,
המחזיר קרני האור לאחוריהם, ואם הייתה שקופה,
שום צורה לא הייתה
נראה בה, כך
הנוקבא,
כל כוחה הוא בהמסך שבה,
המעכב על האור להאיר ממנה ולמטה,
ולולא
המסך הזה, לא היה בה שום אור.

נג) והנה מלאכי אלקים עולים ויורדים בו.
אלו הם
הממונים של כל העמים, העולים ויורדים בסולם הזה.
וכאשר ישראל חוטאים, נשפל הסולם,
ואלו הממונים
עולים.
וכשישראל מיטיבים
מעשיהם, מתעלה הסולם,
וכל הממונים יורדים למטה, והממשלה שלהם מתבטלת.
הכל תלוי בסולם הזה.
כאן ראה
יעקב בחלומו, הממשלה של עשיו,
והממשלה של שאר כל העמים.
נד) והנה מלאכי אלקים עולים ויורדים
בו.
במה הם
עולים ויורדים? דהיינו בראש
של הסולם.
כי כשנסתלק
ראשו,
יסוד, ממנו, הסולם נכנע,
וכל הממונים
עולים בשליטתם.
וכאשר מתחבר הראש באותו הסולם,
הוא מתעלה, וכל הממונים יורדים משליטתם.
הכל
עניין אחד. ב' הפירושים אחד הם,
ואין
ביניהם אלא אופן הביאור בלבד:
............................
... פירוש המאמר רבי אשלג בעל הסולם ...
פירוש א'. כי ממשלת האומות נמשך מקו שמאל בלי ימין.
וכשישראל חוטאים, מוסיפים, במעשיהם הרעים כוח לקו שמאל, ואז מושפל הסולם, שהוא הנוקבא, מחמת חוסר חסדים,
והממונים של האומות
עולים ורודים את ישראל.
כי במעשיהם
הטובים הם מגבירים קו האמצעי,
המשפיע
חכמה וחסדים ביחד, ונחלש כוח השמאל.
וע"כ
מתעלה הסולם ברוב שלמות,
ומתבטל כוח
ממשלתם של הממונים על האומות.
.....................
פירוש ב'. הוא גם כן אותו הדבר. אלא שאינו
אינו
תולה
בחטאים של ישראל,
אלא
שמדבר ממציאות ראש הסולם, יסוד דז"א,
המשפיע
חסדים,
כמ"ש, וראשו
מגיע השמיימה.
כשנסתלק הראש מהסולם,
ונשאר הסולם בחכמה בלי חסדים, אז נופל הסולם,
משום שכל שליטתם תלוי
בהארת השמאל בלי ימין,
חכמה בלי חסדים.
וכשהחסדים מתחברים בחכמה, מתעלה הסולם
וכל הממונים יורדים. הרי ששני הפירושים אחד הם.
נה) כתוב, נראָה ה' אל שלמה בחלום הלילה,
ומקשה, ואם תאמר שזה היה למדרגת החלום
היינו על
ידי גבריאל
איזה
רשות יש למדרגת החלום לומר לו,
שְׁאַל מה אתן לך, כיון שאינו אלא מלאך?
ומשיב: אלא כאן נכלל מדרגה במדרגה,
שמדרגה
העליונה, הנוקבא של ז"א,
שורש
החלום, נכללה ונתלבשה במדרגה התחתונה,
דהיינו
במדרגת גבריאל.
והנוקבא
אמרה לו, שְׁאַל מה אתן לך,
כי כן
נאמר, ויאמר אלקים שְׁאַל, שהוא שם הנוקבא.
ע"כ
נגלה לו רק בחלום,
משום שעד
עתה עוד לא היה שלמה שלם.
כיוון שנשלם,
כתוב, וה' נתן חכמה לשלמה.
וכתוב וַתֵּרֶב חכמת שלמה.
שהלבנה, הנוקבא, עמדה במילואה, ובית המקדש נבנה,
ואז ראה שלמה חכמה
עין בעין,
ולא היה נצרך עוד לחלום.
נו) אחר שחטא, חזר ונצרך אל החלום כבתחילה.
ע"כ
כתוב, הנראה אליו פעמיים.
רק פעמיים היה נראה אליו ולא יותר? אלא הפירוש הוא.
אלא שמצד
מדרגת החלום נראה לו רק פעמיים.
נז) ועכ"ז, מדרגת החלום של שלמה,
הייתה גדולה יותר ממדרגת החלום של שאר בני אדם.
משום
שנכללה לו מדרגה במדרגה,
מראֶה
בהקיץ, הנוקבא, נכללה לו
במראה בחלום,
מדרגת
גבריאל.
עתה בסוף
ימיו, נחשכה לו מדרגת החלום ביותר,
וע"כ מזכיר לו הכתוב ב' החלומות, שהיו מאירים לו,
שנאמר, לאל הנראה אליו פעמיים.
וזה היה לו בשביל שחטא, ועמדה הלבנה, הנוקבא, להתחסר,
משום שלא שמר ברית קודש, וחיזר על נשים נוכריות.
..............
................
וזהו תנאי שעשה הקב"ה עם דוד, שכתוב, אם ישמרו בניך בריתי, גם בניהם
עדי עד יישבו לכיסא לָךְ.
נח) וזה כמ"ש, כימי השמים על הארץ.
ומשום ששלמה לא שמר ברית,
התחילה הלבנה להתחסר.
ע"כ
היה נצרך לחלום בסופו.
וכן יעקב, מחמת שלא היה שלם, היה נצרך לחלום.
.....................
מאמר: והנה ה' ניצב עליו.
.............
נט) והנה ה' ניצב עליו. כאן בסולם
ראה יעקב קשר האמונה, הנוקבא, המקשרת כל הספירות כאחד. ניצב עליו,
כמ"ש, נציב מלח, תל,
כי כל
המדרגות כולם כאחד נמצאות על אותו הסולם,
הנוקבא,
להתקשר הכל בקשר אחד,
משום שאותו
הסולם ניתן בין שני הצדדים.
כמ"ש,
אני הויה אלקי אברהם אביך, ואלקי יצחק.
אלו הם שני
הצדדים ימין ושמאל.
אברהם ימין, יצחק שמאל.
ע"כ
אין להקשות, שהמילה ניצב, מיותרת, שהיה די לומר,
והנה ה' עליו. כי ניצב, פירושו תל, מלשון נציב מלח.
ומשמיענו
הכתוב, אשר כל המדרגות נגלו לו על הסולם הזה, בקשר אחד,
בדומה לתל.
לכן אומר, והנה
הויה ניצב עליו.
כי כל
המדרגות נרמזות בכתוב הזה.
כי הויה ת"ת, הכולל שש
המדרגות חג"ת נה"י.
אברהם חכמה. יצחק בינה. הארץ
מלכות.
וד' ספירות
הללו חו"ב תו"מ כוללות כל ע"ס.
כי הסולם, הנוקבא, עיקרה משמאל.
אבל השמאל אינו מתקיים בלי ימין.
לפיכך ניתנה הנוקבא בקו
האמצעי,
הכולל לימין ושמאל.
ומקבלת חסדים מימין וחכמה משמאל.
וע"כ, כבר יש כאן בקשר הזה כל הספירות: לימין ושמאל,
שהם אברהם ויצחק, וקו האמצעי שהוא הויה,
והסולם עצמו, שהוא המלכות.
ס) אין פירושו שניצב על הסולם,
אלא שניצב על יעקב, כדי שייעשו כולם מרכבה קדושה:
ימין ושמאל, וביניהם יעקב,
חג"ת, וכנסת ישראל,
הנוקבא, התקשר ביניהם.
וזהו שכתוב: אני ה' אלקי
אברהם אביך, ואלקי יצחק.
מאין לנו שיעקב באמצע של אברהם ויצחק?
זהו משמע,
שכתוב אלקי
אברהם אביך ואלקי יצחק,
ולא כתוב, אלקי יצחק אביך.
שאז היה
נבחן אל
השלישי שבאבות, בן יצחק,
הוא ללמדנו, שכיוון שנתקשר באברהם, שנתיחס להיות בנו,
נמצא שהוא קודם ליצחק, והוא באמצע אברהם ויצחק.
כי כן הוא במרכבה,
שאברהם ויצחק הם ימין ושמאל,

כתוב, הארץ, הנוקבא, אשר אתה שוכב עליה,
הרי שכולם
יחד הם מרכבה קדושה אחת,
ג' הקווים
עם הנוקבא.
וכאן ראה יעקב, שיהיה בחיר
שבאבות.
סא) מכיוון שאמר אברהם אביך, ודאי שהוא באמצע. ואלקי יצחק, נרמז בזה,
שיעקב קשור לב' הצדדים ימין ושמאל, וכולל אותם.
כתוב, ואלקי יצחק, שיש ו' אצל יצחק.
ו' רומז על תפארת, יעקב, המחובר עם אלקי יצחק, השמאל.
סב) וכל עוד שלא היה יעקב נְשוי אישה,
לא נאמר בו
יותר בגלוי משנאמר כאן,
שלא כתוב
בו במפורש אלקי יעקב,
כמו באברהם ויצחק.
ונאמר בגלוי רק למי שיודע דרכי התורה,
כלומר,
שיהיה מרכבה בב' הדרכים בימין ושמאל,
וכל עוד
שלא נשא אישה,
הוא יכול להיות מרכבה
לז"א בלבד, ימין,
ולא להנוקבא, שמאל.
לאחר
שנשא אישה והוליד בנים, נאמר לו בגלוי,
..
שכתוב, וַיַצֶּב
שם מזבח ויקרא לו אל אלקי ישראל. בגלוי, כי נתיחד שמו עליו.
מכאן
למדנו, שכל מי שלא
נשלם למטה,
בזכר ונוקבא,
שלא נשא אישה, אינו נשלם למעלה.
ויעקב אינו
דומה, כי הוא
נשלם למעלה ולמטה
עוד מטרם
שנשא אישה.
אבל לא בגלוי, כי לא ייחד שמו עליו.
סג) ואם תאמר שנשלם לגמרי, אע"פ
שלא נשא אישה?
אינו כן, אלא רק ראה שישתלם לאחר זמן.
והרי כתוב, והנה אנוכי
עימך ושמרתיךָ בכל אשר תלך,
שמשמע שנשלם לגמרי. אינו כן, אלא, הפירוש הוא.
שהשגחתו של הקב"ה והשמירה
שלו
לא תעזוב את יעקב לעולם,
בכל מה
שהוא צריך בעוה"ז.
אבל בעולם
העליון לא יוכל להשיג עד שיהיה נשלם,
שישא אישה.
.......................
מאמר: ויקץ – מה נורא המקום הזה.
........................
סד) ושואל. וכי
פליאה הוא שלא ידע השגה גדולה כזו,
ומשיב:
אלא מהו הפירוש של ואנכי לא ידעתי?.
הוא
כמו שאתה אומר, פני ה' לא חליתי.
כלומר
לא ידעתי. פירושו לשון חיבור ודביקות, כמו לא חליתי,
אמר
יעקב: וכי כל זה נתגלה לי ולא הסתכלתי לדעת
את
השם הקדוש אנכי.
שהוא השכינה
ולהכנס תחת כנפי השכינה ולהיות אדם שלם.
סה) בוא
וראה: אם כן למה זה אנכי.
כל
יום ויום ראתה רבקה אור השכינה. הנקראת אנכי.
כי השכינה היתה באהלה והתפללה שמה,
כיון
שראתה הצורה שלה במעיה, מה כתוב:
וילך
לדרוש את הוי"ה, כי יצאה ממדרגה זו של אנכי,
אל מדרגה אחרת שהוא
הוי"ה
הרי
אנכי
הוא שם השכינה. משום זה אמר יעקב:
וכי
כך ראיתי ואנכי לא ידעתי,
כי
היה לבדו ולא נכנס תחת כנפי השכינה, כנ"ל.
סו) מיד ויירא ויאמר מה נורא המקום הזה:
דבר זה הוא
לשני צדדים,
כי מה נורא המקום הזה נאמר, הוא
אחד.
ועל אותו
המקום שנאמר בתחילה, שהוא השכינה,
ודבר השני:
על אותו ברית קדש, שלא צריך
להתבטל.
סז) ואף
על פי שהם שתי בחינות, דהיינו יסוד ומלכות,
אחת
הן. אמר, אין זה אם בית אלקים,
אין זה, שהוא
יסוד
המכונה זה, ראוי להיות בטל,
אין זה,
ראוי להמצא בלבדו, קיום שלו,
אינו,
כי אם בית אלקים, שהיא הנקבא,
להשתמש
בה ולעשות בה פירות, ולהשפיע לה
ברכות מכל אברי הגוף, שהוא תפארת,
וזהו
שכתוב: וזה שער השמים, דהיינו תפארת,
הנקרא
גוף ונקרא גם כן שמים,
וזה
הוא ודאי שער הגוף, להריק ברכות למטה,
אל
הנוקבא, נאחז למעלה, בשמים שהוא תפארת,
ונאחז למטה, בהנוקבא הנקראת מקום
וכן בית אלקים,
ומפרש:
נאחז למעלה, כי כתוב: וזה שער השמים,
שהיסוד הוא שער התפארת הנקרא שמים,
כנ"ל.
נאחז למטה, שכתוב אין זה. כי אם בית אלקים,
פירושו:
אין זה: שהוא היסוד,
נמצא, כי אם בית אלקים,
שהוא
הנוקבא, כנ"ל.
ועל כן ויירא ויאמר
מה נורא המקום הזה,
שהמקום
הוא הנוקבא וזה הוא יסוד,
ובני אדם אין משגיחים
ביקרו, של היסוד,
להיות
שלם בו, בא אביו ונשק אותו,
.........
המאמר הזה הוא המשך דברי בנו של אותו איש
שפגש בו רבי יצחק שמתחיל מסעיף לב'
..........................
סח) אמר רבי יצחק, כששמעתי דברים אלו מפיו בכיתי,
ואמרתי, ברוך הרחמן
שלא ביטל חכמה עליונה מן העולם,
הלכתי
עמהם שלש פרסאות עד שנכנסתי עמהם לעיר,
לא
הספיקו להכנס לעיר עד שאותו האיש שידך את בנו,
אמרתי
לו, דבריך לא יהיו לבטלה,
היינו
מה
שאמר לעיל בסעיף ס"ב,
שהשלמות באה אחר
שנושאים אשה,
וכיון שבא לישא אשה,
אמרתי לו שיקיים דבריו,
סט) אמרתי, היינו שאמר רבי שמעון,
שדברים
הללו, שבפרשה זו של הסולם,
הם כולם בסוד החכמה, ומראים דברים אחרים,
מלבד
פשטם, כשבאתי וסדרתי הדברים
לפני
רבי שמעון, אמר לי
אל תאמא, שדברים הללו של ילד הם,
אלא
הם דברי סודות עליונים,
וכולם רשומים בסוד החעמה.
...............................
מאמר: התרפים.
..................
שעה)
ולבן
הלך לגזוז את צאנו
..............
ותגנוב
רחל את הַתְּרָפִים אשר
לאביה.
הַתְּרָפִים,
עבודה זרה היו. נקראו תרפים לביזיון,
מלשון בית
התורפה. היו עבודה זרה,
כי
כתוב, למה גנבת את אלקָיי.
וכתוב,
עִם אשר תמצא את אלקיך.
ולבן
מכשף של כל מכשפי העולם היה,
ובאלו
התרפים היה יודע, כל
מה שהיה צריך לדעת.
שעו)
בקסמים
נעשו התרפים. בנחש נעשו
נעשו
בשעות ידועות, ונקראים תרפים,
כי דופקים עליהם בשעה זו,
ומרפים
ידם מהם בשעה זו.
ועל
החיוב להרפות בשעות ידועות, נקראים תרפים.
שעז) האומן
כשעושה אותו,
מי שיודע הרגעים והשעות,
מתי לפעול ומתי להרפות הידיים.
עומד עליו, ואומר, עתה הַרְפֵּה. ועתה עֲשֵה.
ולא תמצא עוד פעולה
שצריכים בשעה ידועה
להרפות ידיים ממנה, חוץ מתרפים.
והוא מדבר תמיד ונותן עצות רעות להזיק נפשו של אדם.
שעח)
ורחל יראה, שלא
יתנו התְרָפִים עצה להרע ליעקב.
ומשום
ביזיון עבודה זרה, נתנה אותם תחתיה,
עד
שלא יכלו לדבר,
כי כשמתקנים אותם לדַבֵּר מטאטאים ומרביצים לפניו,
שצריכים לכבדם. ותשב עליהם, שביזתה אותם,
ולא
יכלו לדבר.
התרפים
היו זכר ונקבה. ועבודות רבות עבדו להם,
עד
שהתחילו לדבר.
משום
שלא היו התרפים,
נעצר לבן ג' ימים,
שלא
היה יודע שברח יעקב,
שכתוב,
ויוגד ללבן ביום השלישי כי ברח יעקב.
שעט) הכין עצמו בב' דברים: נאזר בכל הכשפים שהיה לו, ונאזר בכלי זיין,
כדי לאבד את
יעקב מהעולם,
...............
כמ"ש,
ארמי אובד אבי.
כיוון שראה הקב"ה, שרוצה לאבד את יעקב,
...............
כתוב,
הישמר לך פן תדבר עם יעקב
מטוב עד רע.
וכתוב,
יש לאל ידי לעשות עימכם
רע.
בטח
כל כך בהכשפים שבידו.
שפ)
לבן הלך ביום אחד דרך שבעה
ימים שהלך יעקב,
כדי
לעקור אותו מהעולם:
א' משום
שהלך ממנו,
וב' על התְרָפִים שגנבו ממנו.
ואעפ"י שרחל עשתה זה,
כדי לעקור את אביה מעבודה זרה,
מכל
מקום נענשה, שלא גידלה את בנימין,
ולא
הייתה עימו אפילו שעה אחת בעולם,
משום
הצער של אביה, ואעפ"י שנתכוונה
לטוב.
שפא)
כל התוכחה שהייתה ליעקב עם לבן,
החזירה את לבן בתשובה, להודות להקב"ה,
כמ"ש,
ראה אלקים עֵד ביני וביניך,
שהזכיר
השם אלקים. כתוב,
אלקי אברהם
ואלקי נחור ישפטו בינינו,
שחזר
אותו רשע לסורו.
כיוון שאמר אלקי אברהם, שהוא קדוש,
חזר
והזכיר אלקי נחור, שהוא עבודה
זרה.
שפב)
וישבע יעקב בפחד אביו יצחק.
מה
הטעם שנשבע בפחד יצחק, ולא
באלקי אברהם?
שלא רצה להכביד על הימין, אברהם.
להמשיך
אותו בשביל לבן.
ולפיכך
לא נשבע באלקי אברהם, הימין.
...............
אדם אינו צריך להישבע במקום העליון על כל,
...............
אע"פ
שנשבע באמת. לא
נשבע באלקי אברהם,
משום שהוא החסד,
העליון מ' ספירות
חסד
גבורה תפארת נצח הוד יסוד מלכות..
.......
ואין אדם צריך להישבע במקום גבוה כל כך.
שפג)
ודאי שלקיום כראוי נשבע יעקב כך,
שנתכוון
בפחד אביו יצחק,
כדי לתת יותר חיזוק לשבועתו, שכן צריך להיות.
ויעקב הסתכל בדבר, אמר,
הרי לבן כבר
אמר אלקי אברהם,
ועזב
את אבי יצחק, אף אשלים את הכל, מיד,
וישבע
יעקב בפחד
אביו יצחק.
פירוש אחר, להיכלל בדין כדי לעמוד בפני לבן.
.................

