זוהר: פרשת בלק. מאמרים וביאורים מהזוהר,

בזמן מלך המשיח

פרשת בלק. זוהר  סעיף: תקא')

עורך ומגיש: רבי דוד קורן.    ....   קרן אור ללימודי הקבלה

 

........:::::::::::::......

אראנו  לא עתה. כי דברים אלו מהם שנתקיימו

באותו הזמן, ומהם לאחר זמן.

בזמן של מלך המשיח.

 

למדנו, עתיד הקב"ה לבנות את ירושלים.

ולהראות כוכב אחד קבוע,

הנוצץ ב.ע' כוכבים רצים, וב. ע' רוחות.

שמאירים ממנו באמצע הרקיע.

 

ויהיו מצטוים ומונהגים ממנו ע' כוכבים אחרים.

ויהיה מאיר ולוהט ע' ימים.

 

סעיף:תקב'וביום השיש, בכ"ה בחודש השישי.

(חודש אלול מזל בתולה  כ"ה באלול. יום בריאת העולם)

ויהיה מאיר ולוהט ע' ימים לסוף ע' ימים.

שיכסה ולא יהיה נראה.

 

ביום הראשון יראה בעיר רום.

(דרום)  קו שמאל ביטול ג' ראשונות.

ובאותו יום יפלו ג' חומות עליונות מעיר

ההוא רומי והיכל הגדול אשר שם יפול.

 

ומושל של אותו העיר ימות.

אז יתפשט כוכב ההוא להראות בעולם.

 

בזמן ההוא יתעוררו מלחמות חזקות בעולם

לכל ד' צדדים ואמונה לא תמצא ביניהם.

 

 

סעיף:תקג')  ובאמצע העולם. כשיאיר כוכב ההוא

באמצע הרקיע. יקום מלך אחד רב ושליט בעולם.

ורוחו יתגאה על כל המלכים ויעורר מלחמה

בב' צדדים, ויתגבר עליהם.

 

סעיף:תקד')  ביום שיתכסה הכוכב,

תזדעזע ארץ הקודש. מ"ה מילין.

סוד הויה  ז"א. (יוד הא ואו הא.)

מסביב המקום של בית המקדש..

 

ומערה אחת מתחת הארץ תתגלה.

וממערה ההיא תצא אש חזקה לשרוף העולם.

וממערה ההיא יגדל ענף אחד גדול ועליון,

שישלוט בכל העולם. ותינתן לו המלכות.

וקדושים עליונים יתקבצו אליו.

אז יתגלה המשיח בכל העולם.

ותינתן לו המלכות.

 

 

סעיף:תקה'  ובני העולם, בשעה שיתגלה המשיח.

יהיו נמצאים בצרה אחר צרה.

 

ושונאי ישראל יתגברו.

אז יעורר עליהם רוחו של המשיח.

וישמיד את אדום הרשעה.

וכל ארץ שעיר ישרוף באש.

 

אז כתוב: וישראל עושה חיל. זה שנאמר,

והיה אדום ירשה ויהיה ירשה שעיר אויביו,

כלומר אויביו של ישראל.

 

וזה וישראל עושה חיל,

ובעת ההיא יקים הקב"ה לתחיה את מתי עמו.

ויסיר מהם המוות,

 

זה שנאמר. ימין ה' עושה חיל.

לא אמות כי אחיה,

וכתוב: עלו מושיעים, ואז והיה ה' למלך.

 

 

סעיף:תקו'אמר לו רבי אבא.  מה שנאמר.

כי השמחה תצאו. וגו'. אלא כשישראל יצאו מן הגלות

השכינה תצא עימהם. ועמה יצאו.

זה שנאמר בשמחה תצאו,

 

דהיינו בהשכינה הנקראת שמחה,

ששון זהו הקב"ה, רבי יצחק אמר,

זהו צדיק. כלומר יסוד של ז"א. זהו שכתוב,

ששון ושמחה ימצא בה.  שהם יסוד ומלכות.

 

אמר רבי שמעון.

צדיק.  שהוא יסוד של ז"א נקרא ששון.

ומיום שכנסת ישראל נפלה בגלות.

נמנעו הברכות לרדת לעולם מצדיק הזה.

 

בזמן ההוא בזמן הגאולה. מה כתוב.

ושאבתם מים בששון.

אלו הם אבא (חכמה) אמא (בינה)

שמשם שואב היסוד.

 

פירוש אחר. ממעייני הישועה הם נצח והוד.

שמהל מקבל היסוד.

והכול מקבלים ממבועים העמוקים הנובעים

שהם חכמה ובינה, אז.

ואמרת ביום ההוא אודך ה' וגו'.

צהלי ורני יושבי ציון. וגו'

ברוך ה' לעולם אמן אמן,

ימלוך ה' לעולם אמן אמן.

.......................................

ביאור המאמר  של הזוהר.

(אני רבי דוד מצהיר: הביאורים  בסוגריים שנכתבו באותיות קטנות הם באורים  שלי ואין להתייחס להם באופן מוסמך.)

 

ביאור המאמר  של הזוהר

כל המאמר הזה סובב לבאר הכתוב.

אראנו ולא עתה  אשורנו ולא קרוב

דרך כוכב מיעקב וקם שבט מישראל  ומחץ

פאתי מואב וקרקר כל בני שת והיה אדום ירשה.

והיה ירשה שעיר אויביו וישראל עושה חיל.

 

ותחיל מבואר. אראנו ולא עתה אשורנו וגו'.

אשר ולא עתה. משמע לא עתה אלא בזמן קרוב.

 

אשורנו ולא קרוב.  משמע. בזמן רחוק

שהוא זמן של מלך המשיח.

 

אחרי זה סובב לבאר.  דרך כוכב מיעקב.

זה שנאמר: עתיד הקב"ה לבנות את ירושלים.

ולהראות כוכב אחד קבוע, שהם סוד המלכות.

שהיא קבועה בזיווג עם ז"א  שנקרא יעקב.

 

מנוצץ ב.ע' כוכבים רצים, וב. ע' רוחות.

שמאירים ממנו באמצע הרקיע.

העניים הם סוד ספירת חכמה.. וכאן מורה על הארת החכמה.

 

ואומר שהכוכב כולל מימין ושמאל.

אשר הארת קו ימין שבו מכונים ע' ניצוצות.

שהוא רוחות.

 

וקו שמאל מכונה ויהיה מאיר ולוהט ע' ימים.

כלומר רצים. משום שהארת השמאל מאירה בריצה. ובחיפזון.

 

שמאירים ממנו באמצע הרקיע. כלומר

שהם כוללים בקו אמצעי של המלכות.

כי כל זה.  נאמר דרך כוכב מיעקב.

אשר כוכב הוא מלכות.

(שהם כ"ב האותיות. כ"ו האור שמאיר בכלים).

וקו אמצעי הוא יעקב. הנקרא ישראל.

שהם הסוד קו אמצעי.

 

ויהיה מאיר ולוהט ע' ימים לסוף ע' ימים.

שהם ע' שרי אומות העולם,

שהם בחינת קו שמאל. גם הם יינקו מכוכב הזה.

שזה סוד הכלי של עולמנו המלכות שבנוי משבע ספירות

נגד שבעת ימי הבריאה במעשה בראשית.

חסד גבורה תפארת נצח הוד יסוד מלכות.

שבכל ספיה יש את השלמות של עשר הספירות.

שהם סוד ע' נפש ליעקב שהם ע' אומות העולם.

 

כבר למדנו. בקורס מבוא לקבלה. בחינה ב' בינה.

צמצום ב'. בסוד תשובה. שהמלכות עלתה לבינה.

 

וכבר ידעת. שהכלים של המלכות הם מבינה.

משום זה המלכות שלנו. חסרה בה בחינת עצמה.

שהם סוד מלכות של מלכות.(הנקרא לב האבן)

הנקרא מנעולה. שהיא נגנזה עד גמר התיקון.

 

ובמקומה משמש יסוד המלכות (ירח). הנקרא המפתח.

יוד  הה  וו  הה. ט' אותיות ט' כלים.

כתר חכמה בינה חסד גבורה תפארת נצח הוד יסוד.

אלא ט' ספירות הראשונות שבה. ובחינתה עצמה

שהיא מלכות של מלכות חסרה. כי נגנזה.

 

וזה הסוד שנאמר. וביום השיש, בכ"ה בחודש השישי

שהוא יסוד. ויהיה מאיר ולוהט ע' ימים לסוף ע' ימים.

שהם הכלי של המלכות.  הנקרא כ"ה.

(ראו שעור על מזל בתולה. הנשלט על ידי כוכב כוכב.

בתולה בתו של האל שהיא המלכות.

שהיא בחודש השישי יסוד. עפר קו אמצעי.)

 

שכל האורות הנקראים כ"ה ירחים. יראו

בכ"ה ימים. הם מגעים עד ספירת יסוד.

כלומר שהארת החכמה שנקרא כוכב  תמצא רק במלכות

 שביסוד. שהוא כ"ה בחודש השישי. שה"ס. עטרת יסוד.

הנקרא מפתיח ולא מלכות ממש. שהוא המנעולה.

 

כי כבר למדנו שעד גמר התיקון שהמלכות של המלכות שלנו.

שהיא נקראת אחרית הימים. שהיא אחרית הספירות.

הנקראים בסוד ימים. שהוא יום השבים. המנעולה.

 

היא אינה ראויה לאור מחמת כוח הצמצום הרוכב עליה.

בגלל חוק לחם ביזיון.

 

וזה הסוד שנאמר ויהיה מאיר ולוהט ע' ימים לסוף ע' ימים.

שיכסה ולא יהיה נראה.  יתכסה האור ולא יאיר שם.

כי המנעולה נגנזה ואינה מקבלת שום אור.

 

ותדע  שהפרט והכלל שווים זה לזה.

ימין פרט  אמצע כלל שמאל פרט.

וכמו בגאולות הקודמות של המלכות.

המלכות שהם סוד השכינה נבנית בדרך ג' קווים.

 

בב' צדדים, ויתגבר עליהם כן בגאולה העתידה צריך הסדר להתחיל כן.

ואחר שהמלכות נמתקת בבינה,

שהם סוד קו ימין.  הנה אז

אין עוד גילוי מן הארת החכמה.

 

ותחילת הארת החכמה היא בקו שמאל.

ובאותו יום יפלו ג' חומות עליונות מעיר

ההוא רומי והיכל הגדול אשר שם יפול.

 

כלומר ההארה הראשונה של החכמה תהיה להלחם

 בבחינת שמאל. דין אש.  בלי ימין החסד מים.

שהיא הארת החיצוניים הקראת עיר רומי.

 

אז ילחם עמהם הכוכב הבא מקו אמצעי.

בכוח המסך שבקו האמצעי .

וימעט הג' ראשונות של הארת קו שמאל הזה.

(בסוד שמאלו לתחת לראשי וימינו יחבקני).

ובאותו יום יפלו ג' חומות עליונות מעיר

כלומר שיפלו הג' הספירות הראשונות. של השמאל.

המכונים ג' שרים. עליונים. של הקליפה.

(סוד מזל שור ספירת גבורה של יצחק אבינו. סוד שור תם ושור מועד. ופרה אדומה. ומשיח בן אפרים עיין במאמרים והשעורים של רבי דוד קורן.)

ששליטתם של השרים הממונים תיפול והם ימותו.

 

אז מתפשטת שליטת המלכות שהיא מסוד

קו אמצעי.להראות בעולם.

 

על זמן הזה נאמר.  דרך כוכב מיעקב.

כלומר בזמן ההוא שהביא לנפילת רומי. הנ"ל.

 

יתעוררו מלחמות ומחלוקות בד' רוחות העולם.

ימין ושמאל.  וכן מלחמות של קו אמצעי.

וזה סוד שנאמר.

בזמן ההוא יתעוררו מלחמות חזקות בעולם

לכל ד' צדדים ואמונה לא תמצא ביניהם

 

שאמונה זה סוד המלכות.

שזה הוא מטרם שהמלכות הנקראת אמונה נמצאת בינהם.

 

אבל אחר כך.אחר כך שנגלה הכוכב והכה לרומי.

שהוא השמאל. בלי הימין. אז ובאמצע העולם.

 כשיאיר כוכב ההוא

באמצע הרקיע. יקום מלך אחד רב ושליט בעולם.

ורוחו יתגאה על כל המלכים ויעורר מלחמה

בב' צדדים, ימין ושמאל. ויתגבר עליהם

 

כלומר  כאשר יקבע תיקון קו אמצעי בעולם.

שהיא המלכות, וברקיע שהוא ז"א.

יקום מלך אחד רב ושליט בעולם.

שהוא מלך המשיח.

 

ובני העולם, בשעה שיתגלה המשיח.

יהיו נמצאים בצרה אחר צרהושונאי ישראל יתגברו.  אז יעורר עליהם רוחו של המשיח.

וישמיד את אדום הרשעה. וכל ארץ שעיר ישרוף באש

 

ויתרגזו וילחמו ימין ושמאל שהם פרט ופירוד

הנקראים פאתי מואב. כי הם מחיצוניות.

נגד קו אמצעי שהוא מלך המשיח שיתגבר עליהם.

 

בסוף ע' ימים. שהוא המלכות של המלכות

(הנקרא לב האבן)

שהיתה גנוזה בכל ששת אלפים השנים.

והאור לא הגיה אליה ונתכסה במקומה. כנ"ל

 

תזדעזע ארץ הקודש. מ"ה מילין.

ארץ הקודש ה"ס המלכות

מ"ה מילין רומז על ז"א שהם הויה במילוי אלפין

בגימטרייה מ"ה  יוד  הא ואו הא = מ"ה = אדם.  

 

ואומר שהשם מ"ה שהוא ז"א (עץ החיים)

ישפיע גבורות קדושות למלכות,

שהיא תזדעזע.  כלומר מסביב יסוד המלכות

שהם סוד מקום בית המקדש.

 

ומערה אחת מתחת הארץ תתגלה.

וממערה ההיא תצא אש חזקה לשרוף העולם.

וממערה ההיא יגדל ענף אחד גדול ועליון,

שישלוט בכל העולם. ותינתן לו המלכות

 

ומערה אחת מתחת הארץ תתגלה. כלומר

מקום המנעולה הגנוזה. שהיא סוד המלכות של המלכות.

שלא קיבלה שום תיקון עד הנה,

 

וממערה ההיא תצא אש חזקה לשרוף העולם.

כלומר המנעולה בעצמה, המכונה אש קשה.

שעד עתה בכל מקום שנגלתה הייתה

שור]פת ומכלה כל האורות מאותו המקום.

 

וממערה ההיא יגדל ענף אחד גדול ועליון,

שישלוט בכל העולם. ותינתן לו המלכות

ואז תקבל תיקונה השלם.

שהם הסוד. וקם שבט מישראל.  שהוא המשיח.

שיקבל אז העטרה שלו מתיקון הגדול של מנעולה.

שהוא יקבל המלכות השלמה שנשלמה אז.

 

וזה הוא משיח בן יוסף.

ואז עוד לא נגמר כל התיקון. זה שנאמר.

               ובני העולם, בשעה שיתגלה המשיח.

יהיו נמצאים בצרה אחר צרה.

כי להיות מבחינת קו שמאל  אין תיקונו עולה

בשלמות וצרות תבואנה בעולם.

ושונאי ישראל יתגברו.

וזה יהיה נמשך עד שיתגלה

משיח בן דוד  שהוא קו אמצעי.

 

וזה שנאמר. אז יעורר עליהם רוחו של המשיח.

שהוא משיח בן דוד 

וישמיד את אדום הרשעה. וכל ארץ שעיר ישרוף באש.

שהוא סוד הכתוב. והיה אדום ירשה.

שישחית מלכות אדום.  והיא ירשה שעיר אויביו.

שזה סוד הכתוב. והיה ירשה שעיר אויביו.

כלומר אויביו של ישראל.

ואז כתוב: וישראל עושה חיל.

 

ברוך ה' שזיכני לכתוב לכם עם קדוש  את המאמר הזה.

ברוך ה' לעולם אמן אמן,

ימלוך ה' לעולם אמן אמן.

באהבה רבה לרשותכם תמיד רבי דוד קורן.

 

שליחות הנחש. ומודעות צדיק.

פרשת בלק.  זוהר חדש. סעיף:כז')

 

מאמרים: הנה כסה את עין הארץ.

ואתן אדם תחתיך

.......................

סעיף:כז') יש אומרים, שהם סיחון ועוג,

שישראל הרגו אותם, שהיו כעין הארץ. אבל,

כשהביא הקב"ה על ארץ מצרים ארבה,

מה כתוב: ויכס את עין כל הארץ ותחשך הארץ.

 

למה, משום שכל המכשפים והקוסמים שבעולם.

אינם יכולים לעשות כישוף.

אלא בדבר אחד.  במדרגה אחד, פעם אחד,

ולעם הזה הביא ארבה מעורב.

בכמה מינים מעורבים  זה בזה,

 

עד שכל המכשפים וכל הקוסמים,

לא היו יכולים לקום מפניהם.

וזה הוא ויכס את עין כל הארץ ותחשך הארץ.

 

דהיינו, שלא יכלו לקום מפניהם. וזהו שכתוב כאן

הנה כסה את עין כל הארץ .כלומר.

שאי אפשר לקום מפניו,

 

 

סעיף:כח') אמר רבי אבא בוא וראה.

בלק ובלעם. לא היו בעולם מכשפים וקוסמים כמוהם.

בלעם, היה כוחו וגבורתו  בפיו ובעינו.

בלק, היה כוחו וגבורתו בפעולת הידיים.

וזה צריך לזה.

 

כי כל מיני כשפים שבעולם הם בפה ובמעשה,

ובהם הם תלויים,

בלעם היה לו לשון ולא וידיים,

בלק היה לו ידיים ולא לשון.

 

 

סעיף:כט') הלכו החברים, והשמש היה חזק מאד.

ראו שדה ביופי של עשבים,

ומים יוצאים לכל צד. ועצי השדה גדלים.

 

ישבו שם, אמר רבי אלעזר.

כמה יפה הוא המקום הזה לנוח בו.

 

סעיף:ל'')  בעוד שהיו יושבים,

הנה בא נחש גדול בגבורת השמש, ועבר לפניהם,

אמר לו רבי אלעזר, נחש נחש נטה מדרכך,

כי אותו אדם כבר שב וניחם על מה שעשה.

ולא יוסיף לעשות אותו הדבר.

 

תמהו החברים. אמר רבי אבא,

מה זה. אמר להם שתקו.

 

סעיף:לא')  אמר רבי אלעזר. נחש נחש.

אחר שלחשו לך מן השמים. שתהרוג אותו אדם.

התנחם אותו אדם ושם ברצונו.  שלא ישוב לאותו עון לעולם.  סור לך מן הדרך.

 

קם הנחש על עמדו, ולא הלך לכאן ולכאן.

שב רבי אלעזר כבתחילה,

ואמר לו, נחש נחש. יודע אני מה אתה רוצה,

חזור מדרכך. כי גוי רשע בא.  שעשה רע ליהודי אחד.

מיד חזר אותו הנחש. ודילג דילוגים לפניהם.

 

סעיף:לב')  אמר רבי אלעזר חבריםאם לא הייתי כאן,

כמה רעות היה עושה אותו הנחש.

 

כי אדם אחד יהודי, עשה מעשה עון.

ומטרם שעשה תשובה,  לחשו לו,

לאותו הנחש  שיהרוג אותו.

ובתוך כך נתיישב אותו האדם, וניחם מעונו.

 

ואמר, שלא ישוב לעשות לאותו עון.

וע"כ  נצל מן הדין.

 

סעיף:לג') אמרו החברים לרבי אלעזר, במה ידעת.

אמר להם סימן נתן לי אבי.(רבי שמעון)

ואני הכרתי על ידו.  אמרו לו,

זה נכון כלפי הנחש שהכרת בו,

אבל אותו אדם,  שניחם ושב מעונו, במה ידעת.

 

אמר להם, כשאותו הנחש היה הולך, והקשקשים שלו

היו עולים, וזנבו היה זקוף, והוא הלך בחופזה.

ורוח אחר היה הולך כנגדו.  והיה קורא לפניו

שוב מדרכך.   כי אותו אדם שב מעונו וניחם.

 

ואותו הנחש הרע לא היה מקשיב עד שיתנו

לו כופר במקום אותו אדם שנתחייב

הריגה ושב מדרכיו וניחם,

 

כי כך דרך ל הנחש מעלה, כלומר  הנחש הרוחני,

ולמטה, הנחש הגשמי.

כיון שניתנה לו רשות אינו חוזר עד שמשלים אותו

הדין הרע שניתנה לו רשות לעשות.

 

או שיתנו לו רשע אחר כופר במקומו.

כי לא ישוב ריקם, אחר שניתנה לו רשות.

 

סעיף:לד')  אמרו לו, כל זה נכון הוא.

אבל אותו גוי שאמרת שניתן בשבילו כופר,

במה ידעת.  אמר להם,

 

כיון שדברתי אל הנחש  הנה אותו הרוח שהיה

הולך כנגדו ולוחש לו שישוב לדרכו

כי ניחם אותו האדם מן העון.

הוא דלג על אזני ואמר לי.

 

סעיף:לה') תמהו החברים, אמר רבי אלעזר.

חברים, נלך ונראה, כי הנחש כבר עשה מה שעשה.

קמו וקרבו לסלע אחד באותו השדה.

ומצאו לגוי ההוא שמת.

 

ואותו הנחש היה היה כרוך על עקבו ולא נפרד ממנו.

אחר כך, נפרד מעקבו ועלה על גרונו, ונכרך שם,

ומשם היה יורד על עקבו. ולא היה נפרד מימנו.

 

סעיף:לו') מצאו שם כיס אחד מלא דינרים,

שהגוי גזל מהיהודי אחד בדרך. והכה אותו.

לקח רבי אלעזר את הכיס, ואמר.

ברוך הרחמן, שבכל דבר הוא עושה שליחותו.

חזרו לאותו מקום שהיו בו,

פרשת בלק . סוד התפלה לעני.

עורך ומגיש: רבי דוד קורן.     קרן אור ללימודי הקבלה.

......::::::::::::::......

תפילה למשה, תפילה לדוד, תפילה לעני.

 

קפו') רבי אבא פתח , תפילה לעני כי יעטוף.

ג' הם שכתוב בהם תפילה: והעמידוהו דבר זה.

ג' הם. אחד הוא משה,

    אחד הוא דוד,

   ואחד הוא עני,

שנכלל בהם והתחבר בהם.

 

שואל: ואם תאמר, והרי כתוב, תפילה לחבקוק הנביא,

הרי ארבעה הם? אלא חבקוק,  ומשיב.

 

אלא חבקוק ,לא משום תפילה הוא אמר,

ואע״פ שכתוב בו תפילה, שבח והודאה הם להקב״ה,

על שהֶחיה אותו, ועשה עימו ניסים וגבורות.

 כי בנו של שונמית היה, שהחיה אותו אלישע.

 

קפז')   אבל ג'. הן הנקראות תפילה:

א. תפילה למשה איש האלקים,

תפילה זו שאין כמוה באדם אחר.

 

ב. תפילה לדוד, תפילה זו היא תפילה

שאין כמוה במלך אחר.

 

ג. תפילה לעני, התפילה היא. מאלו  הג' מי החשובה  מכולן.

 

 

הוי אומר, תפילה לעני. תפלה זו קודמת לתפילה של משה, וקודמת לתפילה של דוד,

וקודמת לכל שאר תפילות העולם.

 

קפח')   שואל מה הטעם?  ומשיב,

משום שעני הוא שבור הלב.

וכתוב, קרוב ה׳ לנשְׁבְּרי לב.

 

והעני עושה תמיד ריב עם הקב״ה,

    והקב״ה מקשיב ושומע דבריו   .

 

כיוון שהעני התפלל תפילתו, פותח כל חלונות הרקיע,

וכל שאר התפילות העולות למעלה,

דוחה אותן אותו העני, שבור הלב.

כמ"ש,   תפילה לעני כי יעטוף  .

והיה צריך לכתוב, כי יתעטף, מהו שכתוב, כי יעטוף?

 

אלא הוא עושה איחור, שמאחֵר כל התפילות שבעולם,

שאינן נכנסות עד שהתפילה שלו נכנסת.

עיטוף  פירושו איחור.מלשון והעטופים בלבן.

 

 

קפט')  הקב״ה אמר, תתאחדנה כל התפילות ותפילה

 זו תעלה אליי,

איני צריך כאן בית דין שידונו בינינו,

לפניי תהיינה תרעומות שלו, ואני והוא נהיה לבדנו.

 

 והקב״ה נתייחד לבדו באלו התרעומות, בתפילה ההיא,

כמ"ש, ולפני ה׳ ישפוך שׂיחוֹ.

 

 

קצ')   כל צבאות השמיים שואלים אלו לאלו,

במה עוסק הקב״ה, במה משתדל?

אומרים להם, הוא מתייחד בתשוקה בכלים שלו,

בנשברי לב.

כולם אינם יודעים מה נעשה מתפילת העני,

ומכל אלו התרעומות שלו,

 

כי אין תשוקה לעני אלא כששופך דמעות בתרעומות

  לפני המלך הקדוש  .

   ואין תשוקה להקב״ה, אלא כשהוא מקבל אותן  .,

  ונשפכות לפניו  .

וזוהי תפילה שעושה איחור ועיכוב לכל התפילות שבעולם.

.................

 

קצא')   משה התפלל תפילתו והתעכב כמה ימים

בתפילה הזו, מחמת תפילת העני.

 

דוד ראה שכל החלונות וכל שערי שמיים כולם

מוכנים להיפתח לתפילת העני,

 

ואין בכל התפילות שבעולם, שהקב״ה מקשיב מיד,

כתפילת העני.

 

כיוון שראה זה דוד, עשה עצמו עני ואביון,

פשט לבוש מלכות וישב על הארץ כאביון,

ואמר תפילה. כמ"ש. , תפילה לדוד,

הטֵה ה׳ אוזנך ענֵנִי. משום, כי עני ואביון אני.

אמר לו הקב״ה, דוד,

האם אינך מלך ושליט על מלכים גיבורים,

 ואתה עושה עצמך עני ואביון?

מיד החזיר דוד תפילתו באופן אחר,

 ועזב המילים אביון ועני, ואמר,

 שָׁמְרה נפשי כי חסיד אני.

 ועכ״ז, הכול היה בדוד, הן עני והן חסיד.

 

 

קצב')    אמר רבי אלעזר לרבי אבא, יפה אמרת, ועל כך

 צריך האדם המתפלל תפילתו לעשות עצמו עני,

 כדי שתיכנס תפילתו בכלל תפילות כל העניים,

 

כי כל שומרי השערים אינם עוזבים כך להיכנס את

כל התפילות שבעולם, כמו שעוזבים תפילת העני.

כי הן נכנסות בלי רשות.

 

ואם אדם עושה עצמו, ושם רצונו תמיד, כמו עני,

תפילתו עולה ופוגשת בתפילות העניים,

מתחברת בהן ועולה עמהן, ונכנסת בכלל שלהן,

ומתקבלת ברצון לפני המלך הקדוש.

....................

 

מאמר: ד' דרכים. עניים חסדים עבדים  .

.................

קצג') דוד המלך שם עצמו בד׳ דרכים.

שם עצמו עם העניים.

שם עצמו עם החסידים.

שם עצמו עם העבדים.

שם עצמו עם אלו המוסרים עצמם ונפשם על קידוש השם.

 

 שם עצמו עם העניים, כמ"ש, כי עני ואביון אני.

שם עצמו עם החסידים, כמ"ש, שמרה נפשי כי חסיד אני.

 

כי אדם צריך שלא ישים עצמו רשע.

ואם תאמר אם כן לא יתוודה על חטאיו לעולם,

שהרי בזה, שם עצמו רשע? אינו כן.

 

אלא כשיתוודה על חטאיו, אז הוא חסיד,

 כי בא לקבל תשובה, ומוציא עצמו מצד הרע,

שהיה בטינוף שלו עד עתה,

 

ועתה התדבק בימין העליון, שהוא החסד, הפשוט לקבל אותו. וכיוון שנתדבק בחסד, נקרא חסיד.

 

קצד') ואל תאמר, שהקב״ה אינו מקבל אותו,

עד שיפרט כל חטאיו מיום שבא לעולם,

או גם אלו שנסתרו ממנו, ואינו יכול להיזכר בהם. אינו כן.

 

אלא שאינו צריך לפרש אלא רק אלו החטאים שזוכר אותם,

 ואם שם רצונו בהם להתחרט עליהם בעת הוידוי,

כל החטאים האחרים נמשכים אחריהם.

כמו שאין בודקים בביעור חמץ,

לא חורי הבית העליונים שלמעלה,

ולא חורי הבית התחתונים שלמטה,

 

 אלא כיוון שבדק לפי מראית עיניו,

לפי מה שיכול לראות,

 הכול נמשך אחר זה, ומתבטל עימו.

.................

 

 קצה') וכך למדנו בנגעים, כ״ד (24) ראשי איברים הם

שאינם מטמאים משום מִחְיה,

שהכוהן לא היה מטריח עצמו עליהם לראות אותם.

דהיינו שכתוב, לכל מראֵה עינֵי הכוהן,

 

שהוא מקום, שהכוהן יכול לראות

הנגע בבת אחת, בהסתכלות אחת,

ואינו צריך לכפוף עצמו, ולהרים עיניו לכאן ולכאן.

 

 

אף כאן, אינו צריך לפרש חטאיו, מיום שהוא בעולם,

שהם כמו חורי הבית התחתונים, שאינו צריך לבדוק אותם,

ולא אלו החטאים ששכח אותם, שאינו יכול להיזכר בהם,

שהם כמו חורי הבית העליונים למעלה.

אלא לכל מראה עיני הכוהן,

מה שיכול לראות בהסתכלות אחת,

 וכולם נמשכים אחריהם.

 

ועל זה  השים דוד את עצמו בתוך החסידים.

שהיה מתוודה על חטאיו ומתדבק בימין החסד. כמבוא.

 

 

קצו') ומאין לנו ששם עצמו עם העבדים?

משכתוב, הִנה כעינֵי עבדים אל יד אדוניהם.

וכתוב, הושַׁע עבְדך אתה אלקיי.

 

ומאין לנו ששם עצמו עם אלו שמסרו נפשם על קידוש השם?

משכתוב, שׂמֵח נפש עבְדך כי אליך ה׳ נפשי אשׂא.

 

בכל אלו ארבעה: עניים, חסידים, עבדים, בעלי קידוש השם, עשה עצמו דוד המלך לפני אדונו.

...................

פרשת יתרו סעיף ב' הקדמה למאמר שלפנינו.

מצאתי בספר של שלמה המלך

שכל מי שמרים ידיו למעלה, ואין הן בתפלה ובקשה

הוא אדם שנתקלל מעשר שליטים,

והם עשרה שליטים אשר היו בעיר,

 

אלו הם עשרה שממונים על הפורשים ידיהם למעלה,

לקבל התפלה ההיא או הברכה ההיא ונונים בו

כח לכבד את השם הקדש, ומתברך למטה,

 

כיון שמתברך למטה מפרישת ידיו למעלה,

אז מתברך למעלה והתיקר מכל הצדדים,

(כי עשר האצבעות בידיים הן עשר הספירות באדם)

........................

 

ונחזור להמשך המאמר. רבי אלעזר אמר.

................

 

קצז') . הרימותי ידיי בתפילה לפני המלך הקדוש.

כי למדנו: אסור לאדם להרים ידיו למעלה

חוץ מאשר בתפילה ובברכות ובתחנונים לאדונו.

 

כמ"ש, הרימותי ידִי אל ה׳ אֵל עליון.

ומתרגם, ארימתי ידי. בצלו, דהיינו בתפילה.

 

 כי אצבעות הידיים יש בהן דברים עליונים.

ועתה אני מרים ידיי בתפילה. וכל מי שמסדר אלו ארבעה,

עניים חסידים עבדים ובעלי קידוש השם, לפני אדונו,

ועושה עצמו בחפץ לב בתיקון הזה כראוי,

 הנה בתיקון הזה, לא תחזור תפילתו ריקם.

 

 

 קצח') בתחילה צריך לעשות עצמו עבד,

לסדר שבחים לפני אדונו ולזמר לפניו.

וזהו בתשבחות שלפני התפילה.

 

 

ואח״כ יעשה עצמו עבד,

כלומר אחרי שהתפלל תפילת העמידה,

 הוא עבד המסדר תפילה לאדונו.

 

 ואח״כ יעשה עצמו עבד,

 אחרי שהתפלל כל תפילתו והלך לו.

 

וע״כ דוד עשה עצמו ג"פ בתפילה זו עבד,

כמ"ש, הושע עבדך אתה אלקיי,

שמח נפש עבדך, תְנה עוּזך לעבדך.

הרי ג"פ שצריך לעשות עצמו עבד: לפני התפילה,

אחרי תפילת שמונה עשרה, אחרי כל התפילה.

 

 

קצט') אח״כ צריך לשים עצמו בתוך אלו

שמסרו נפשם על קידוש השם,

בייחוד של שמע ישראל,

שכל מי ששם רצונו כך בפסוק הזה,

נחשב לו כאילו מסר נפשו על קדושת שמו.

..................

  ר') אחר כך,  צריך לשים עצמו עני.

כי בזמן שנכנס ודופק על פתחים של רום מרומים,

כשאומר ברכת אמת ויציב, וסומך גאולה לתפילה,

 

יהיה בתפילת עמידה, בשמונה עשרה,

שבור לב עני ואביון, וישים רצונו להתכלל

בתוך האביונים בשבירת הלב, ובשפלות נפש.

 

  רא') אח״כ צריך לשים עצמו בתוך חסידים

בברכת שומע תפילה, לפרש חטאיו,

כי כך צריך לעשות יחיד בשומע תפילה,

כדי להתדבק בימין, שהוא חסד,

הפשוט לקבל שבִים,

ואז נקרא חסיד. הרי ארבעה אלו כראוי.

 

 

  רב') שואל מי שכולל כל אלו, ומשיב.

הוא מי שצריך לכלול אותם, וזהו עבד, הכולל כל השאר,

שהם: קידוש השם, עני, חסיד.

 

שלושה עבדים הם בשלושה מקומות, וכולם אחד.

ועליהם כתוב, הנה כעיני עבדים אל יד אדוניהם.

בין עבד לעבד נמצאים אלו האחרים.

בין העבד הראשון, שלפני התפילה,

 לעבד האחרון, שלאחר תפילת העמידה,

 

 יש לו למסור נפשו על קידוש השם,

 ולעשות עצמו עני ואביון בתפילת העמידה,

 ולשים עצמו בתוך החסידים בשומע תפילה.

 

העבד השלישי הוא אחרי שגמר וסידר את הכול,

אחרי כל התפילה.

 

 

  רג') למדנו. באותה שעה שסידר האדם כל אלו

ארבעת הסדרים ברצון הלב, הוא לרצון לפני הקב״ה,

 

ופורשׂ ימינו עליו בעבד השלישי, שאחרי כל התפילה,

וקורא עליו ואומר לו, עבדִי אתה.

כמ"ש, ויאמר לי, עבדי אתה, ישראל אשר בך אתפאָר.

ודאי, שתפילתו של האדם הזה לא תשוב ריקם לעולם.

..............

 

  רד') אמר רבי אלעזר. שני עבדים מאלו השלושה

כוללים בתוכם כל אלו השאר, קידוש השם עני חסיד.

כי העבד השלישי עומד לחתום בו החותם שלמעלה,

לשים בו יד ימין המלך, ושהוא משתבח בו.

 

אבל אלו שני עבדים, הראשון שלפני התפילה והשני שאחרי תפילת עמידה, הם כלל הכול.

 ודוד המלך שיבח את עצמו בהם,

כמ"ש, אָנָה ה׳ כי אני עבדךָ, אני עבדך בן אֲמתך.

כי אלו כוללים כל השאר.

 

העבד השלישי שאחרי כל התפילה, עומד כך לגאול אותי, כמ"ש, הושע עבדך אתה אלקיי. מי שמסדר כך,

 יהיה ידוע לו, שהקב״ה משתבח בו,

וקורא עליו, עבדי אתה, ישראל אשר בך אתפאָר.

 

  רה') אמר רבי אבא על זה  אנו קוראים,

הנחמדים מזהב ומפז רב ומתוקים מדבש.

כמה מתוקים הם דברים עתיקים שסידרו הראשונים,

 ואנו כשטועמים אותם, אין אנו יכולים לאכול אותם,

 שאין אנו מבינים אותם.

 

הרי הפסוק מוכיח על שלושה עבדים, והם אחד, במקום אחד.

שניים כמו שנאמר מקודם, והשלישי שיתעטר בו הקב״ה.

 

כי כתוב, כי לי בני ישראל עבדים,

עבדיי הם. שהם שני עבדים,

שלפני התפילה ושאחרי תפילת העמידה.

וכתוב, לא יימכרו מִמְכֶּרֶת עבד, שהוא השלישי,

משום שהקב״ה צריך להתעטר באותו העבד השלישי,

 וע״כ לא יימכרו לשֵׁם עבד, כי של הקב״ה הוא.

 

 

  רו')  רבי אלעזר פתח ואמר. כתוב,

מי בכם יְרֵא ה׳ שומע בקול עבדוֹ,

אשר הלך חשֵׁכים ואין נוֹגַה לו,

יבטח בשם ה׳ ויישען באלקיו.

מי שרגיל לבוא לבית הכנסת להתפלל, ויום אחד לא בא, הקב״ה שואל עליו ואומר, מי בכם ירא ה׳ שומע בקול עבדו, אשר הלך חשכים ואין נוגה לו.

 

אבל מהו, שומע בקול עבדו, במי?

אם תאמר שעבדו, דהיינו בנביא, או באיש אחר,

 

שואל. מי נתן נביא או איש אחר לתפילה?

האם משום שהתפלל תפילתו,

 הוא שומע בקול נביא או איש אחר בעולם?

 

 

  רז') ומשיב.  אלא אותו המתפלל תפילות בכל יום,

הוא שומע בקול, שקורא לו הקב״ה,

 ומשתבח בו ואומר, שהוא עבדו.

 

כלומר, שומע בקול שנקרא עבדו. כי שבח עליון הוא,

שיצא עליו קול, שהוא עבדו.

ועוד שהקול נשמע בכל אלו הרקיעים,

שהוא עבד המלך הקדוש. וזהו, שומע בקול עבדו.

 

  רח') אשר הלך חשכים ואין נוגה לו.

שואל. וכי משום שלא בא להתפלל, הוא הלך חשכים?

ומשיב. אלא מטרם שמתאספים ישראל לבתי כנסת להתפלל, עומד סטרא אחרא וסוגר כל אורות עליונים,

שלא יתפשטו וייצאו על העולם.

 

וג. פעמים ביום הולכת סטרא אחרא , זכר ונקבה,

ומשוטטים בעולם.

והעת ההיא נתקנה לתפילה, משום שאין שם קטרוג כלל.

 

  רט') ואז הוא הזמן לתפילה, כי משום שסטרא אחרא

 הולכים לשוטט בהרי חושך ובהר נִשְׁפֶּה,

פתוחים אז החלונות של אורות העליונים,

ויוצאים ושורים על בתי כנסת, בראשם של אלו

המתפללים תפילות, ומתפשטים האורות על ראשיהם.

 

והקב״ה שואל על אותו שאינו נמצא שם, ואומר,

 חבל על פלוני, שהיה רגיל כאן, ועתה הלך חשכים,

שעבר מהאורות, והלך לשוטט בהרים בעולם,

כי הוא נמצא תחת שליטת הסטרא אחרא שבהרי חושך,

 ויצא מנוגה, שהוא אור המאיר בבית הכנסת,

ואין לו בו חלק. ואין נוגה לו,

 

כמו שמתפשט ושורה על אחרים אשר בבית הכנסת,

כמה טוב אובד ממנו.

ואילו היה שם, אז כמ"ש, יבטח בשם ה',

בכלל העבד הראשון, שלפני התפילה, ויישען באלקיו,

 העבד השני, שאחרי תפילת העמידה.

............

  רי')  אמר רבי שמעון אלעזר בני. ודאי רוח הנבואה

שורה עליך. אמר רבי אבא לרבי אלעזר,

ארי בן ארי מי יקום לפניהם כששואגים לטרוף טרף.

 

 כל האריות שבעולם הם גיבורים,

ואלו רבי שמעון ובנוֹ יותר מכולם.

כל האריות שבעולם קשה להוציא טרף מפיהם,

 ואלו, נוח להוציא טרף, דהיינו דברי תורה, מפיהם.

 הם טורפים טרף, ונותנים לכל.

 

 

  ריא')  שואל. אשר הלך היה צריך לומר.

אמר רבי אלעזר. אלא הוא משום שהסטרא אחרא

שורים בחיבור זכר ונקבה,  ומיד מתפרדים.

 

זה שנאמר. הלך, דהיינו. בחיבור, והם אחד.

חשכים, שכבר התפרדו.

מתחילים בחיבור, ונפרדים מיד.

 

כעין זה כתוב, רוח סערה באה,

שהוא כלל זכר ונקבה של סטרא אחרא , שנקראים רוח סערה, ואח״כ כתוב, באה, לשון יחיד ולשון נקבה,

 כי הנקבה עוזבת את הזכר, שמיד נפרדים.

..................

השארת תגובה