זוהר פרשת אמור, רעיא מהימנא
עורך ומגיש: רבי דוד קורן קרן אור ללימודי הקבלה
.......................................
מאמר: איש אשר יהיה בו מום,
סוד הכוהן, ספירת חסד,
רעיא מהימנא
:::::::::.............::::::::::
סעיף:מ"א.) איש מזרעך לדורותם אשר יהיה בו מום,
רבי יצחק אמר, שהטעם הוא, משום שהוא פגום,
ומי שהוא פגום אינו ראוי שישמש בקדש,
הרי העמדנו: שהאדם הנמצא פגום אין בו אמונה,
ופגם ההוא מעיד עליו,
כל שכן הכהן, שצריך להימצא שלם
ובעל אמונה יותר מכל, וכבר העמדנו:
סעיף:מ"ב.) רבי אלעזר היה יושב בהיכל
של חמיו,
והוא היה אומר,לדולף שבהיכל צרכים למצוא עצה,
שהיו הגשמים דולפים דרך הגג,
בתוך כך, עבר אדם אחד שהיה פגום בעינו אחד,
אמר חמיו נשאל לזה עצה, אמר רבי אלעזר,
פגום הוא ואינו נאמן,
אמר חמיו, ננסה אותו, באו ושאלו לו, ואמר לו,
מאושר, מי הוא בעולם,
אמר האיש, עשיר…הוא המעושר שבעולם,
אבל כי ינתק מעשרו, אוי על זה, עמו אנכי בדאגה יותר מכל,
כלומר: שאם מאבד עושרו הוא אומלל יותר מכל העולם,
אמר רבי אלעזר, בדבריו
נשמע, שאין עמו אמונה,
ואינו איש נאמן,
כי אינו חושב את הצדיק למאושר שבעולם
אלא את העשיר,
בוא וראה הקב"ה אמר: כל איש אשר בו מום לא יקרב,
שהקדושה שלמעלה אינה שורה במקום פגום
מג') פתח ואמר לתורה ולתעודה, אם
לא יאמר כדבר הזה
לתורה ולתעודה. שואל,
מה הוא תורה ומה הוא תעודה,
ומשיב: אלא תורה זו היא תורה
שבכתב, שהוא ז''א,
תעודה זו היא תורה
שבעל פה אינו שורה במקום פגום,
כי היא נבנית מתורה
שבכתב,
כי המלכות נבנית
מז''א, שהוא שלם,
כתוב:
צור תעודה חתום תורה
בלימודי צור תעודה,
זו
היא תורה שבעל פה, משום ששם במלכות צרור החיים,
ובתעודה
נקשר קשרר החיים של מעלה מז''א שיהיה הכל אחד,
מד') ומשום ולמטה, דהיינו למטה במלכות
מתפרדים
האורחות והשבלים, ומשם נפרדים דרכים בעולמות כולם,
וזה שנאמר: ומשם יפרד ויהיה
מה') חתום תורה: היינו חתימה של התורה, שהיא תורה שבכתב,
שהוא ז''א, באיזה מקום היא, בלמודי, אלו הם הנבאים
הנקראים למודי ה', דהיינו נצח והוד,
כמו שאומר הכתוב.(ישעיה ח')
ויקם את העמוד הימני ויקרא שמו יכין, שהוא נצח,
ויקם את העמוד השמאלי ויקרא שמו בועז, שהוא הוד,
ומשם נמשכים דרכים לנביאים הנאמנים, שהם מקבלים
מנצח והוד,
עומדים בקיום הגוף, שהוא ז"א לשש אורות שבו,
וזה שנאמר שוקיו עמודי שש, שוקיו, הם סוד נצח והוד,
והם עמודים לז"א, שיש בו שש
ספירות,
והכל אינו עומד אלא בסוד השלמות,
וקדושת כולם אינה שורה... אלא כשהם בשלמות,
כי כשמתחברים זה בזה, ז"א ומלכות, הכל הוא שלם,
הכל הוא אחד, ושום מקום אינו נפגם,
ועל כך נקראת כנסת ישראל, שלם,
כמו שאמרו מלכי צדק מלך שלם,
שמלכי צדק הוא מלכות והוא מלך שלם,
וכן, ויהי בשלם סוכו, שפירושו המלכות,
מו') ועל כך,
אינו שורה הכל אלא במקום שלם,
ועל כך, כל איש אשר בו מום לא יקרב,
כעין זה הקורבן אשר בו מום לא יקרב,
מהוא הטעם, שכתוב, כי לא לרצון יהיה לכם,
ואם תאמר הרי הקב"ה אינו שורה אלא במקום שבור,
בכלי שבור, שכתוב: ואת דכא ושפל רוח,
ומשיב: מקום זה הוא שלם יותר מכל, משום
שמשפיל עצמו
כדי שישרה עליו
גאות הכל, גאות העליון, וזה הוא שלם,
אבל לא כתוב: ואת עור ושבור וחרם
ושרוע אשכון,
אלא ואת דכא ושפל רוח,
כי מי שמשפיל עצמו הקב"ה זוקף אותו,
ומשום זה הכהן הנמצא למטה כעין שלמעלה,
צריך להיות שלם יותר מכולם, ולא
יראה פגום,
ועל כך מזהיר לכהנים, כתוב:
איש מזרעך לדורותם אשר יהיה בו מום,
מח) ועוד פתח ואמר: רעיא מהמנא, ( משה רבנו) ואמר,
וכי
תגישון עוד לזבוח אין רע וכי תגישו פסח וחולה אין רע,
שואל:
וכי הקב"ה אומר אין רע, אם כך טוב הוא, ומשיב,
אלא
סוף הכתוב מוכיח, שישראל באלו הימים
היו
ממנים כהנים בעלי מומים,
וקורבנות
בעלי מום על המזבח, ולשמש במקדש,
ואמרו,
מה חסר לו לקב"ה אם זה או אחר,
והם
היו אומרים אין רע,
והקב"ה השיב להם אותם
הדברים שהם היו אומרים,
אמר:
ישראל, אתם אומרים כשמקרבים בעלי מום
לעבודתי
אין רע, מה חסר
לקב"ה
מט') בסופו של המקרא מה כתוב:
הקריבהו נא לפחתך הירצך או הישה פניך,
אדם
מכם אם צריך לשלם אל המלך ולהקריב לפניו מנחה,
התשלחו
לו עם מום או לא,
הירצך
או הישא פניך במנחה ההוא שיש בה מום,
כל
שכן וכל שאתם מקרבים לפני אדם פגום להקריב לי
מנחה
הרי
המנחה שלכם תמסר לכלב,
כי
ודאי הוא אדם בעל מום פגום הוא מכל,
פגום הוא באמונה, ועל כן כל איש אשר בו מום לא יקרב,
נ') אמר רבי יוסי: עתיד הקב"ה
להשלים את ישראל,
שימצאו שלמים בכל,
שלא יהיו בהם בעלי מום כלל,
משום
שיהיה תקון העולם, בעת התחיה
כאלו
הכלים והלבושים של האדם שהם תקון הגוף,
וע''כ
ישלים אותם, זה שנאמר: ויתיצבו כמו לבוש,
נא') בוא וראה: כשיתעוררו מעפר בתחיית המתים,
כמו שנכנסו לקבר כן יקומו, אם פסחים או עורים נכנסו ,,
פסחים ועורים יקומו, דהיינו באותו הלבוש, שהוא
הגוף, יקומו,
שלא
יאמרו שאחר הוא נתעורר לתחיה,
ואחר
כך הקב"ה ירפה אותם,
וימצאו לפניו שלמים,
ואז
יהיה העולם שלם בכל,
ואז,
ביום ההוא יהיה ה'
אחד ושמו אחד,
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,